نخست وزیر پاکستان در دیدار وزیر امور خارجه عربستان، خواستار حل مسالمت آمیز اختلاف میان ایران و عربستان و این شیوه را به نفع وحدت جهان اسلام در شرایط پرچالش کنونی دانست.

به گزارش مشرق، 'عادل الجبیر' وزیر امور خارجه عربستان عصر امروز(پنجشنبه) وارد اسلام آباد شد و همزمان با استقبال مقامات دولتی کشور میزبان از وی، صدها نفر از مردم پایتخت این کشور به نشانه اعتراض و ابراز خشم نسبت به سفر این مقام سعودی به کشورشان، دست به تظاهرات زدند و بار دیگر اقدام رژیم آل سعود را در به شهادت رساندن شیخ باقر النمر محکوم کردند.

در دیدار عادل‌الجبیر با نخست وزیر پاکستان چه گذشت
وزیر امور خارجه عربستان اولین دیدار خود را با ژنرال 'راحیل شریف' فرمانده ارتش پاکستان انجام داد و سپس به دیدار 'محمد نواز شریف' نخست وزیر کشور میزبان رفت.

براساس بیانیه رسمی که وزارت امور خارجه پاکستان دقایقی پیش صادر شد آمده است: پاکستان معتقد به محترم شمرده شدن موازین و مقررات بین المللی و پایبندی به اصول عدم مداخله (در امور سایر کشورها) است.

براساس بیانیه یادشده، محمد نواز شریف در دیدار عادل الجبیر گفت: 'مردم' پاکستان همیشه شانه به شانه 'مردم' عربستان در برابر هرگونه تهدید علیه تمامیت ارضی و حاکمیت عربستان خواهند ایستاد.

استفاده از دو عبارت 'مردم پاکستان' و 'مردم عربستان' در این بخش از بیانیه رسمی وزارت خارجه پاکستان درباره اظهارات نواز شریف، قابل تامل به نظر می رسد.

در ادامه این بیانیه آمده است: عادل الجبیر جزئیات مربوط به ائتلاف جدید تحت رهبری عربستان را برای نخست وزیر پاکستان مطرح کرد و نواز شریف ضمن استقبال از اقدام عربستان برای تشکیل این ائتلاف، تاکید کرد که پاکستان از تمام چنین تلاش های منطقه ای و بین المللی برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی استقبال می کند.

براساس بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان، نخست وزیر این کشور همچنین خواستار توسعه روابط دوجانبه با عربستان در همه زمنیه ها از جمله همکاری های دفاعی، امنیتی، اقتصادی و تجاری شد.

نواز شریف همچنین خواستار 'افزایش سرمایه گذاری' عربستان در پاکستان به ویژه در حوزه انرژی و اقتصاد این کشور شد.

وزیر امور خارجه عربستان در این دیدار، توضیحاتی درخصوص وضعیت اخیر در روابط میان ریاض و تهران مطرح کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: پاکستان از تشدید تنش میان ایران و عربستان عمیقا اظهار تاسف کرد و حوادث اخیر درخصوص سفارت عربستان در تهران را محکوم دانست. پاکستان معتقد به محترم شمرده شدن موازین و مقررات بین المللی و پایبندی به اصول عدم مداخله (در امور سایر کشورها) است.

براساس این بیانیه، نخست وزیر پاکستان خواستار حل اختلاف های (میان تهران و ریاض) از طریق صلح آمیز شد و این شیوه را به نفع وحدت جهان اسلام در شرایط پرچالش کنونی دانست.

عادل الجبیر با سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی نیز دیدار کرد و دو طرف موضوع های مروبط به روابط دو جانبه و مسائل منطقه ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

بسیاری از احزاب و شخصیت های سیاسی برجسته پاکستان از جمله نمایندگان پارلمان، در روزهای اخیر از دولت پاکستان خواسته اند تا ضمن پرهیز از اتخاذ سیاست جانبدارانه در خصوص تحولات اخیر در روابط تهران-ریاض، درجهت کمک به رفع تنش های ایجاد شده گام بردارد.

عادل الجبیر که اولین سفر رسمی خود به پاکستان را از زمان منصوب شدن به عنوان وزیر امور خارجه عربستان در سال گذشته تجربه می کند، در این سفر جزئیات مربوط به ائتلاف خودساخته اش را که پاکستان منتظر دریافت آن بود، در اختیار مقامات اسلام آباد قرار داده است.

پاکستان اعلام کرده بود که هرگونه تصمیم گیری درخصوص میزان مشارکت این کشور در ائتلاف 34 کشور تحت رهبری عربستان را بعد از دریافت جزئیات آن از سوی ریاض، اتخاذ خواهد کرد. با این وجود، در بیانیه صادره از سوی وزارت امور خارجه پاکستان، مطلب صریحی درخصوص تصمیم مشخص پاکستان در خصوص میزان مشارکت این کشور در ائتلاف یاد شده گنجانده نشده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    خفه
  • ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    بله. يك پا پتى ديگر به جمع هوچى گرهاى منطقه اضافه شد!
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    پاکستان کشوریه که از پشت خنجر میزنه.ماجرای هزینه های بسیار خط لوله ناتمام صلح رو که بر روی دست ایران گذاشتند هنوز فراموش نشده.
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    باجو داد. امروز هست که پاکستان ضد ما موضع بگیره
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    این پاکستان باری به هر جهت هست و باید مواظب باشیم
  • هادی ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    مردم پاکستان از دیرباز محبت زیادی نسبت به ایرانی ها داشته اند
  • عمواحمد ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    دوستان لطفا" به دوگانگی دررفتار وگفتار مسئولان دول همسایه و مسلمان مادقت کنیدوقضاوت کنید : 1- پاکستان معتقد به محترم شمرده شدن موازین و مقررات بین المللی و پایبندی به اصول عدم مداخله (در امور سایر کشورها) است. 2- محمد نواز شریف در دیدار عادل الجبیر گفت: 'مردم' پاکستان همیشه شانه به شانه 'مردم' عربستان در برابر هرگونه تهدید علیه تمامیت ارضی و حاکمیت عربستان خواهند ایستاد. 3- وحملات وحشیانه سعودی ها به زیرساخت ها ومردم بی دفاع یمن بعد از حدود ده ماه همچنان ادامه دارد
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    پاکستان: چقدر دلار میدی که رابطه ام را قطع کنم؟ جبیرکلپک: بیلیون دلار از مال مردم که بالا کشیدیم را میدم
  • وحید ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    این هم از کشور دوست و برادر پاکستان که انگار یتیم دست بسته عربستان است!!!
  • حسین ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    برن گم شن بابا اینا بوئی از انسانیت نبردن
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    هرگونه دست درازی به ایران بشه از طرف هر کشوری اسرائیل هدف ثابت ما خواهد بود با دم شیر بازی نکنید عزیز من ،نزارید کاخهاتون رو تو سرتون خراب کنیم
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    توجه کردین از وقتی اورانیوم ها از ایران خارج شده شاخ و شونه کشیدن این کشورکها زیاد شده ؟
  • بیسیمچی ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    امید وارم عربستان در این میان تقاضایی شبیه درخواست دریافت تکنولوژی و یا خود سلاح هسته ای از پاکستان نکرده باشه. چون تردید ندارم تنها کشوری که به راحتی از بمب اتم علیه دشمن و رقیب خودش استفاده خواهد کرد سعودی خبیثه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس