کد خبر 519052
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹

درگیری ها میان ارتش سوریه و نیروهایی از مقاومت حزب الله با عناصر مسلح در حومه شمالی لاذقیه، طی روزهای اندک گذشته، به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است.

به گزارش مشرق، به رغم پیشروی کُند نیروهای ارتش سوریه به سبب ماهیت جغرافیایی پیچیده منطقه، آنها توانسته اند از زمان آغاز نبرد حومه شمالی لاذقیه در نیمه اکتبر گذشته، دستاوردهای بسیار مهمی به ثبت برسانند. ارتش سوریه به همراه نیروهای دفاع ملی و مقاومت حزب الله طی هفته های گذشته موفق شدند برخی مواضع مخالفان رابه کنترل درآورند.

به نوشته روسیا الیوم، درگیری های حومه شمالی لاذقیه در دو محور اصلی صورت می گیرد؛ نخست منطقه مرزی با ترکیه در دورترین نقطه شمال که کوه ترکمان جبهه عملیاتی آن به شمار می آید؛ و دوم، منطقه هم مرز با استان ادلب در شمال شرق حومه لاذقیه که جبهه اصلی آن "کوه اکراد" است.

این دو منطقه از حدود سه ماه پیش تا کنون شاهد درگیری های پی در پی است؛ این در حالی است که ارتش سوریه در راستای نقشه های خود برای تسهیل عملیات یورش، بر شدت نبرد افزوده است.

گام بعدی ارتش سوریه، تکمیل عملیات کنترل کوه ترکمان و مناطق واقع در شرق کوه اکراد است که این منطقه به سبب نزدیکی به ادلب و مستقر بودن عناصر مسلح در آن، دشوارترین منطقه به شمار می آید، به ویژه در شهر سلمی که گذرگاه اصلی میان دو استان لاذقیه و ادلب به شمار می آید. این در حالی است که عناصر مسلح، بر خلاف حومه جنوبی حلب، به این منطقه چندان اهمیتی ندادند که این امر بعد منطقه ای درگیری را تبیین می کند؛ چرا که کشورهای منطقه به حلب بیش از لاذقیه اهمیت می نهند.

از این رو گروهک فیلق الشام روز یکشنبه گذشته در یک بیانیه رسمی اعلام کرد که برای مقابله تمام وقت با حملات ارتش سوریه و حامیان آن در حومه جنوبی و شمالی حلب، از اتاق عملیات جیش الفتح عقب نشینی می کند.

اظهارات سروان عبدالکریم یحیی یکی از سرکردگان "فرقه شمالی"(وابسته به ارتش آزاد) درباره عقب نشینی گروهک فیلق الشام کاملا روشن بود؛ وی علت این عقب نشینی را فشارهای خارجی علیه برخی گروهها از سوی برخی کشورهای حامی آنها دانست.

از روند درگیری ها چنین به نظر می رسد که گروههای مسلح در ادلب، به جای حومه جنوبی حلب و حومه شمالی حماه، بیشترین تلاش خود را معطوف درگیریهای مرزی میان استان ادلب و لاذقیه می کنند گویی که از قبل اطمینان دارند که نتیجه نبرد لاذقیه به نفع ارتش سوریه خواهد بود.

درباره ارتش سوریه نیز باید گفت که خارج شدن حومه شمالی لاذقیه از حیطه درگیری ها به معنای انتقال مستقیم به جنگ ادلب است که جوهره درگیری منطقه ای ـ بین المللی در شمال غرب سوریه به شمار می آید و بدون بازپس گیری استان ادلب این منطقه همچنان شاهد زد و خورد خواهد بود. همچنین دولت سوریه تلاش می کند تا قبل از آغاز مذاکرات ژنو3 که قرار است در پایان ماه جاری برگزار شود، لاذقیه را به طور کامل بازپس گیرد.


منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس