شهید شاطری نخستین اقدامی که بعد از حضور در شکور لبنان انجام داد بازسازی کلیساهای آسیب دیده این کشور در جنگ با اسرائیل بود. در حقیقت باید بیان کنم که شهید شاطری ابتدا برای اهل سنت و سپس برای شیعیان لبنان خدمات فراوانی را ارائه کرد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، نشست نقد و بررسی مستند «شریک الانتصار» با حضور ناصر نادری کارگردان این مستند در سینما فلسطین برگزار شد.

ناصر نادری کارگردان مستند در ابتدای این نشست ن گفت: پیرامون جزئیات ساخت مستند «شریک الانتصار» این نکته را باید عرض کنم که برای این کار در سال 1388 برای نخستین بار به لبنان سفر کردم. زیرا به دنبال ساخت مستندی بودم که تئاثیرات امام خمینی (ره) در لبنان را به مردم و مخاطبان نشان بدهد.

وی افزود: تصور من قبل از سفر به لبنان این بود که با کشوری جنگ زده روبرو هستم. اما وقتی وارد فرودگاه بیروت شدم ذهنیت من کاملا تغییر کرد. به صورتی که گویی در یک کشور غربی حضور دارم. در لبنان بود که به یک کنفرانس درمورد مقاومت دعوت شدم و در آنجا بود که از حاضران در این همایش پیرامون امام خمینی (ره) و تاثیرات ایشان بر جامعه لبنان سوالاتی پرسیدم.

این کارگردان ادامه داد: من به مدت یک هفته در کشور لبنان حضور داشتم. اما روز آخر با ناراحتی این کشور را ترک کردم. زیرا فکر می کردم که به اهداف خود نرسیده ام. دوباره سال بعد به لبنان سفر کردم و این بار با سمیر قنطار آشنا شدم و مصاحبه مفصلی با او پیرامون امام خمینی (ره) انجام دادم. در سال دوم دومرتبه به این کشور سفر کردم و این بار با شهید شاطری اشنا شدم.

نادری خاطرنشان کرد: البته این نکته را باید عرض کنم که شهید شاطری با عنوان "حسام خوش نویس" در کشور لبنان شناخته می شد. اینگونه بود که مصاحبه نسبتا جامعی با او انجام دادم و اینگونه شد که زمینه های اولیه ساخت و تولید مستند «شریک الانتصار» شکل گرفت. شهید شاطری فردی بود که پس از جنگ 33 روزه حزب الله لبنان با اسرائیل پیروز بازسازی لبنان شد. زیرا او ویرانه های ناشی از این جنگ را بازسازی کرد و حزب الله را در مقابل مردم لبنان سربلند کرد.

وی اضافه کرد: من در راه ساخت این مستند گروه مخاطب ایرانی را مدنظر قرار داده بودم. علت این امر هم این بود که مردم کشور ببینیند که ما ایرانی ها از چه عزت و افتخاری در لبنان برخوردار هستیم. مردم باید بدانند که ما در کنار نفوذ سیاسی و نظامی در لبنان از نفوذ فرهنگی بسیار خوب و قابل توجهی برخوردار هستیم.

این کارگردان به علت انتخاب این نام برای مستند خود اشاره کرد و گفت: علت اینکه نام این مستند را «شریک الانتصار» قرار دادم این بود که اسم برای مخاطبان ایجاد ایهام کرده تا موجب شود موضوع آن لو نرود.

نادری افزود: زمانی که "شهید شاطری" به شهادت رسید تازه متوجه شدم که نام واقعی او این است و "حسام خوش نویس" نامی بوده که به صورت محلی برای او انتخاب شده بود. آنجا بود که متوجه شدم این شهید بزرگوار در کنار ایران در کشورهایی از جمله عراق، لبنان، سوریه، آذربایجان و افغانستان خدمات فنی و مهندسی فراوانی انجام داده است.

وی ادامه داد: به علت میزان فعالیت و عملکرد شهید شاطری در کشور لبنان اگر قصد ساختن مستند کاملی پیرامون ایشان را داشتیم باید سلسله مستندهایی را تهیه و تولید می کردیم. ولی مسئله ای که اینجا با آن روبرو بودیم مشکل و محدودیت از نظر بودجه بود. براین اساس ما وارد بحث مدیریتی اقدامات این شهید بزرگوار شدیم و خدمات او در کشور لبنان را به تصویر کشیدیم.

این کارگردان خاطرنشان کرد: حق شهیدی همچون شاطری این است که فیلم سینمایی بزرگ و پرروداکشن پیرامون او و شخصیت و فعالیت های او تهیه و تولید شود. نکته دیگر اینکه زمانی که شهید شاطری در سوریه به شهادت رسید دکتر رکن آبادی سفر ایران در لبنان بود. به همین خاطر از او پرسیدم که شهید شاطری چگونه به شهادت رسید.

نادری اضافه کرد: زیرا بعد از شهادت ایشان حاشیه هایی در رسانه ها توسط دشمنان و غربی ها ایجاد شده بود که او در حال حمل سلاح توسط هواپیماهای اسرائیلی مورد هدف قرار گرفته و ترور شده است. البته این موضوع که شهید شاطری توسط اسرائیل ترور شده امری بود که برای همه ثابت شده بود.

وی تصریح کرد: بعد از شهادت شهید شاطری در سوریه بود که در سفری به این کشور رفته و متوجه شدم که او در سوریه مدرسه و مهدکودک ساخته است. حتی ایشان پروژه هایی را در اطراف حرم حضرت زینب (س) انجام داده است.

این کارگردان پیرامون زمان انجام مصاحبه با شهید شاطری گفت: این شهید بزرگوار در تاریخ 24 بهمن ماه سال 1391 به شهادت رسیدند. ما هم مستند را در فاصله زمانی سال 1391 تا 1393 تولید کردیم. البته تعدادی از مصاحبه های ما از ایشان در سال 1389 انجام شده بود. نکته دیگر اینکه ما این مستند را با هزینه شخصی خود تولید کردیم.

نادری اضافه کرد: خانواده شهید شاطری درخواست داشتند تا این مستند در سالگرد شهادت ایشان از تلویزیون نمایش داده شود. اینگونه شد که آن را در اختیار صدا و سیما قرار دادم. البته به دنبال حامی مالی هم هستیم تا هزینه های ساخت آن به ما برگردد. البته ما در ابتدا قصد داشتیم تا این مستند زیر 30 دقیقه تولید شود.

وی ادامه داد: ما در سالگرد شهادت شهید شاطری گروه مستندسازان بدون مرز را ایچاد کردیم. در حقیقت ما در مستندهایی که تولید می کنیم به دنبال خط شکنی و پرداختن ویژه به موضوعاتی که پیرامون آن مستند می سازیم داریم. باید اعلام کنم که اقدامات شهید شاطری برای شیعیان و حزب الله لبنان بسیار بزرگ و غیرقابل انکار است. این شهید بزرگوار ابتدا برای مسیحیان لبنان و سپس برای مسلمانان خدمات فراوانی انجام دادند.

این کارگردان در پایان تصریح کرد: شهید شاطری نخستین اقدامی که بعد از حضور در شکور لبنان انجام داد بازسازی کلیساهای آسیب دیده این کشور در جنگ با اسرائیل بود. در حقیقت باید بیان کنم که شهید شاطری ابتدا برای اهل سنت و سپس برای شیعیان لبنان خدمات فراوانی را ارائه کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس