کد خبر 516418
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۳

رییس جمهور روز پنج شنبه (10 دی) در نامه ای به سردار حسین دهقان، وزیر دفاع، از وی خواست بی توجه به تحریم های احتمالی امریکا سرعت رشد برنامه موشکی را افزایش دهد.

 به گزارش مشرق، این نامه پس از آن نوشته شد که دولت امریکا اعلام کرد صبح چهارشنبه به وقت واشینگتن تحریم هایی را علیه ده ها فرد و نهاد ایرانی مرتبط با برنامه موشکی اعمال خواهد کرد.

امریکا این اقدام را واکنشی به تست موشک بالستیک عماد از سوی ایران می داند.

این تحریم ها البته هنوز رسما اعمال نشده و روزنامه وال استریت ژورنال خبر داده که دولت امریکا اقدام در این باره را تا مدت نامعلومی در آینده به تعویق انداخته است.

برخی کارشناسان می گویند نامه حسن روحانی به وزیر دفاع قبل از هر چیز حاوی این پیام پنهان است که تحریم ها علیه برنامه موشکی ایران اعمال خواهد شد.

ظاهرا وزارت خارجه دولت آقای روحانی در تماس با همتایان امریکایی خود مطمئن شده است که این تحریم ها ولو به تعویق افتاده باشد، منتفی نشده است

برخی منابع در تهران می گویند در بهترین حالت ممکن است این تحریم ها به زمانی پس از روز  اجرای برجام موکول شده باشد.

این روز به احتمال زیاد تا نیمه ژانویه 2016 فرا خواهد رسید.

وقتی ایران همه تعهدات هسته ای خود را انجام داده باشد، چیز زیادی برای ترس امریکا از تبعات اقدام علیه برنامه موشکی ایران وجود نخواهد داشت.

یک منبع در تهران به «ایران هسته ای» گفت: «لابی های وزارت خارجه با امریکایی ها شکست خورده است. دولت مطمئن شده تحریم های موشکی اعمال خواهد شد. در غیر این صورت دستور به تشدید برنامه موشکی معنا نداشت».

علاوه بر این، کارشناسان معتقدند این نامه یک معنای پنهان دیگر هم دارد و آن این است که دولت تصمیم قطعی گرفته به تحریم های موشکی امریکا پاسخ ندهد.

یک منبع مطلع از جزئیات به «ایران هسته ای« گفت: «دولت روحانی نوعی «بازی پیشینی با افکار عمومی» را آغاز کرده است. دولت قصد ندارد پس از اعمال تحریم های جدید اجرای برجام را متوقف کند. حتی نمی خواهد به کمیسیون نظارت شکایت کند. دولت تنها می خواهد بگوید این تحریم ها ربطی به برجام ندارد».

مطابق فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی دولت موظف است در صورت اعمال هرگونه تحریم جدید، اجرای برجام را متوقف کند.

«ایران هسته ای» پیش تر گزارش داده بود که دولت دستور دارد در صورت اعمال تحریم های جدید، اجرای برجام را متوقف کند.

نگرانی جدی که اکنون وجود دارد این است که اگر «حفظ برجام» بدل به اولویت شماره یک سیاست خارجی و امنیت ملی دولت روحانی شده باشد، در این صورت راه برای فشارهای بی سابقه ای به ایران گشوده شده و توان پاسخ دهی ایران نیز به نحو محسوسی کاهش خواهد یافت.

منبع: ایران هسته ای

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    ای دریغ...
  • علی سعیدی ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    هنوزبرجام شروع نشده 11تن اورانیوم غنی شده20%رو به روسیه دادن که حاصل زحمات شهیدشهریاریهاواحمدی روشنهابود سانتریفیوژهای نطنزرو جمع کردن درحالیکه که هنوز یه تحریم برداشته نشده تازه تحریمهای جدید هم وضع شده آقای روحانی باز هم به ما میگی دلواپس؟!!!
  • حمید ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    پرتاب موشک عماد حرکتی نیست که بدون مطالعه و بررسی همه جانبه صورت گرفته باشد. این موضوع حتما در شورای امنیت ملی بصورت همه جانبه بررسی شده و واکنش های مختلف آماده شده است
  • امیر تبریز اوغلی ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    اورانیوم غنی شده رو تحویل دادن کیک زد گفتن... موشک هم که قبلا محمود ساخنه بود... اونا رو هم تحویل روسیه میدن نوشمک میگیرن
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    این نامه هم مثل اکثر کارهای دولت فقط جنبه رسانه ای و تبلیغاتی داشت اونهم به خاطر نزدیک بودن انتخابات وگرنه اگه به این دولت باشه که در برابر کل نقض برجام های امریکا یا باز میگه اینا مصرف داخلی داره یا در نهایت به ابراز نگرانی می پردازد و آنرا محکوم می نماید!! خدایا کمک
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    محمود احمدی نژاد کجایی
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    روحانی مچکریم!
  • علیرضا ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    توسعه موشکی دستور آقای روحانی هیچ وجاهت قانونی نداره چون فقط جز وظایف فرمانده کل قواست
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    آخه چرا منفی میدین؟ حرفش حقه دیگه.
  • متن ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    الان که وقت توقف برجام نیست چون دقیقا خواست دشمن همینه. تا الان فقط ایران به تعهداتش عمل کرده و دشمن هم برای همین، داره ایران را تحریک می‌کند به توقف برجام. در هر صورت، برجام رفته توی پاچه ایران اما باید بگذاریم حداقل کمی هم دشمن به تعهداتش عمل کند و برای مرحله بعد، تصمیم گیری شود. چون قطعا بعد از هر مرحله تعهدات ایران که اجرا شود، دشمن همین بازی را خواهد داشت.
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    خدا عاقبت برجام رو بخیر کنه هرچند دیگه امیدی نم؟نده
  • همایون ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    دولت هرجور شده و به هر قیمتی که شده می خواد برجام اجرا بشه اما چه فرجامی داره این برجام از الان معلومه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس