تمامی علائم نشان می‌دهند که ایران با سرعتی بیش از آنچه بسیاری در غرب فکر می‌کردند به طرف روز اجرای برجام، روزی که تحریم‌ها علیه این کشور رفع می‌شود، حرکت می‌کند.

به گزارش مشرق، وب‌سایت رادیو ملی آمریکا (npr) با اشاره به اعلام انتقال اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه در ازای دریافت کیک زرد به نقل از مارک فیتز پاتریک از کارشناسان مسأله هسته‌ای ایران می‌نویسد: انتقال اورانیوم غنی‌شده فوق‌العاده سریع انجام گرفت.

ایران هنوز باید رآکتور آب‌ سنگین خود در اراک را تغییر دهد، اقدامی که به گفته علی واعظ،‌ کارشناس گروه بحران بین‌المللی، نباید بیش از چند هفته به طول انجامد.

یکی دیگر از اجزای [تفاهم هسته‌ای] که همه منتظر آن هستند برچیدن هزاران سانتریفیوژی است که برای غنی کردن اورانیوم به کار می‌رفتند. این امر نیز به نظر با سرعت مناسبی به پیش می‌رود.

مذاکره کنندگان ایران پیش‌بینی کردند که ایران تعهدات هسته‌ای خود را طی دو تا سه هفته انجام دهد، مسأله‌ای که هرگز غرب آن را جدی نگرفت.

اما اکنون حتی یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که باید اجرای تمام این مراحل را تأیید کند، می‌گوید روز اجراء می‌تواند تا پایان ژانویه فرا برسد.

برای رئیس جمهور ایران و جناح میانه‌رو و اصلاح‌طلبانی که به وی کمک کردند تا در سال 2013 به قدرت برسد، فرا رسیدن روز اجراء و فوائد اقتصادی که پس از آن فراهم خواهد شد می‌تواند یک نیروی سیاسی مهم پدید آورد.

با این حال واعظ می‌گوید حتی اکنون نیز بسیار دیر است و فوائد اقتصادی این توافق پیش از آنکه رأی دهندگان در انتخابات اسفند ماه شرکت کنند، به خیابان‌های ایران نخواهد رسید.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهماندار هواپیما ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    و امریکا هم سریعتر از انچه که ما می پنداشتیم تحریمها را احیا کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس