محقق و کارشناس اندیشکده بنیاد آلمان برای مسائل بین‌المللی و امنیتی در مصاحبه با شبکه دویچه وله، شیخ نمر را صدای اقلیت در عربستان سعودی توصیف کرد.

به گزارش مشرق، اعدام آیت‌الله النمر رهبر شیعیان عربستان توسط آل سعودی سبب شده رسانه‌های مختلف بین‌المللی گزارش‌ها و تحلیل‌های مختلفی درباره این موضوع ترتیب داده‌اند.

در همین راستا شبکه آلمانی «دوئیچه وله» گفتگویی با «مارکوس کائیم» کارشناس بنیاد آلمانی برای مسائل بین‌المللی و امنیتی درباره اعدام آیت‌الله نمر النمر ترتیت داد و نظرات او را جویا شد.

مجری شبکه آلمانی از میهمان کارشناس خود پرسید: «درباره النمر برای ما صحبت کنید. او چرا اعدام شد؟»

کارشناس جواب داد: «او یکی از سرسخت‌ترین منتقدان پادشاهی سعودی بود و نماینده‌ از اقلیت شیعیان عربستانی بود که به اقدام تروریستی متهم شد. مهمتر از آن، او یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های حامی قیام در استان‌های شرقی عربستان در سال 2011 بود».

مجری تلویزیون آلمان در ادامه با بازگویی سخنان امروز شنبه آیت الله احمد خاتمی درباره تاثیر اعدام رهبر شیعیان عربستان بر سقوط آل سعود، این سوال را مطرح کرد که اعدام آیت‌الله نمر تاثیری بر بقای عربستان سعودی دارد؟

کارشناس آلمانی گفت: «این موضوع حداقل سبب شعله‌ور کردن تنش‌ها در درون پادشاهی خواهد شد. از بین 47 فرد اعدام شده، ‌45 نفر از عربستان سعودی بودند که این نشان از تفرقه و دودستگی شدید در درون عربستان سعودی و همچنین اختلاف شیعه و سنی در آن است».

مجری شبکه دوئیچه وله درباره تاثیرات اختلاف شیعه- سنی بر منطقه پرسید. «کاییم» جواب داد که اعدام النمر قطعا سبب تشدید تنش بین ایران و عربستان سعودی خواهد شد و علاوه بر آن «ما در هفته‌های آینده موضوع مذاکرات سوریه و همچنین موضوع بحران در یمن را داریم که قطعا این مسائل تشدید خواهد شد.:

در بخش آخر این مصاحبه کارشناس آلمانی، به تنش‌ها بین تهران و واشنگتن بر سر برنامه موشکی ایران هم اشاره کرد و در ادامه آمریکا را «مهمترین حامی عربستان سعودی» خواند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس