یک روزنامه انگلیسی در گزارشی پیرامون اعدام روحانی برجسته شیعه عربستانی و واکنش احتمالی ایران نوشت: منافع ملی ایران سکوت و واکنش سنجیده نشان دادن به‌ آخرین رویداد رخ داده از سوی عربستان سعودی را می‌طلبد.

به گزارش مشرق، روزنامه انگلیسی «گاردین» در مطلبی با اشاره به اعدام «شیخ نمر» روحانی برجسته شیعه عربستان سعودی به دست این رژیم نوشت: تبعات اعدام گسترده دولت عربستان فراتر از استان شرقی این کشور، زادگاه شیخ نمر، برجسته‌ترین روحانی شیعه عربستانی که در بین اعدام شدگان قرار داشت ، حس خواهد شد.

بر این اساس، برخلاف بسیاری از سنی‌های همگام با القاعده که به همین خاطر اعدام شدند، شیخ نمر از فعالان مقاومت بدون خشونت  در مخالف با دولت عربستان سعودی بود که در سال 2012 میلادی به خاطر انتقاد از سلطنت آل سعود دستگیر شد.

گاردین نوشت: کشورهایی چون آمریکا و بحرین که روابط نزدیک با بحرین دارند، اینک از اقدام خلاف حقوق بشر آل سعود منفعل هستند. البته انزجارهای عمومی ناراحتی آن‌ها را افزایش می‌دهد اما  آن‌ها تنها به خاطر یک روحانی شیعه اتحاد راهبردیشان را با عربستان رها نخواهند کرد.

این رسانه انگلیسی در ادامه با اشاره به اقدام‌های احتمالی ایران نوشت: ایران می‌تواند با بهره‌برداری دیپلماتیک از این موضوع تبلیغاتی را علیه عربستان شروع کرده و برحسب عادتش این حرکت ریاض را نامشروع و غیر مسئولانه خطاب نماید. حملات لفظی ایران در صورت هدفمند بودن،  احتمالا افکار عمومی در بحرین و شرق عربستان سودی را شعله‌ور کرده و منجر به بروز بی‌ثباتی و تظاهرات بزرگتر در این کشور خواهد شد.  ایران ممکن است با توجه به مریض بودن ملک سلمان در پی تشدید اختلاف‌های گزارش شده در خاندان آل سعود باشد.

گاردین در خاتمه گزارش خود نوشت: اگر تندروهای ایران مسیر خود را بروند، آنگاه ملک سلمان با کردار ناشایستش به خود آسیب رسانده است. ایران همچنین می‌تواند افزایش فشارهای اقتصادی بر ریاض را به ریختن فراوان نفت به بازار به اجرا گذارد. البته شاید این کشور تصمیم گیرد با حمایت نظامی از حوثی‌های شیعه در یمن که علیه سعودی‌ها در این کشور می‌جنگند، و  به طور تصادفی یا غیر تصادفی ریاض شنبه از پایان آتش‌بس در نبرد خود علیه آن‌ها خبر داد، دست به مقابله به مثل بزند. ایران گزینه‌های دیگری نیز دارد و آن بکار گیری حزب‌الله لبنان در سوریه علیه نیروهای ضد دولتی تحت حمایت عربستان سعودی است هرچند که این کشور با اتخاذ لفظ آشتی جویانه از تمایل خود برای همکاری با غرب برای پایان دادن به باتلاق سوریه خبر داده است. البته منافع ملی ایران سکوت و واکنش سنجیده نشان دادن به‌ آخرین رویداد رخ داده از سوی عربستان سعودی را می‌طلبد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • مینا ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    همین مانده است که یک روزنامه انگلیسی منافع ما را تدوین کند و آن هم سکوت دولت در مقابل کشته شدن شیخ نمر است.
  • شهاب ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    با این دیپلماسی توپ کمی کم باده بابا
  • ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    روباه موعظه می کند مواظب غازها باشید
  • حسین ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    پر رو ها در حمایت از آدمخوارهای سعودی نسخه برای ما هم می پیجند!
  • محسن ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    ولی با سوزاندن سفارت عده ای توپ را به زمین آل سعود فرستادند
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    این بی شرفا از هر چیزی که باعث اختلاف توی مسلمونا و منطقه ما بشه خوشحال میشن. بی شرف داره نقشه میکشه چه جوری ما رو بندازه به جون هم. تندروهای ایران؟؟؟!!!!! ماها تندرو هستیم شماها حتما انسان های متمدن!!
  • ناشناس ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    توپ را بزنيد سر موشك شهاب ٣ و در كاخ آل سعود بيندازيد تا حساب دستش بيايد.
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    موش دواندن و اختلاف افکندن = انگلیس
  • رضا ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    اگريك جنگ تمام عيار نظامي بين ايران وعربستان بيافتد ان موقع چه خواهد شد ايا خسارات وارده به دو كشور قابل تحمل خواهد بود چه كساني سود ميبرند پاي چه كشوري هاي ديگري به اين جنگ باز ميشود كساني كه ديروز سفارت ال سعود حيله گر را اتش زدند ميخواهند چه كار كنند چه جواب به اين سوال ها دارند دشمن ميخواهد ما بدون فكر واحساسي حركت كند بايد هوشيار بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس