رئیس‌جمهور سوریه که کشورش تقریبا ۵ سال است گرفتار توطئه غربی‌ها و برخی رژیم‌های مرتجع عربی شده است، در مقایسه با سران دیگر کشورهای عربی بیشترین مصاحبه‌ها و دیدارها را در سال گذشته میلادی صورت داد.

به گزارش مشرق، بحرانی که سوریه با آن دست و پنجه نرم می‌کند، بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور را از انجام فعالیت‌های روزمره خود و مشارکت در رویدادها و فعالیت‌هایی مانند استقبال از هیئت‌ها، انجام مصاحبه‌ها، حضور در مراسم‌های دینی و بازدید از اماکن عمومی و نهادها و حضور در میان مردم باز نداشته است. با بازخوانی رویدادهایی که شخص رئیس‌جمهور سوریه در آن حضور داشته است، می‌توان گفت اسد در مقایسه با دیگر سران و رهبران عرب رئیس‌جمهوری است که در سال 2015 بیشتر در انظار آشکار شده است.

در اینجا نمونه‌ای از برجسته‌ترین فعالیت‌هایی که رئیس‌جمهور سوریه طی سال 2015 انجام داده است را بازخوانی می‌کنیم:

اول دسامبر: بشار اسد سال 2015 را با دیدار از سربازان و افسران ارتش سوریه در منطقه «جوبر» در شرق دمشق، که سنگین‌ترین عملیات‌های ارتش در اطراف پایتخت بود، آغاز کرد. این بازدید رئیس‌جمهور اسد برای همگان؛ دوست و دشمن غافلگیر کننده و غیرمنتظره بود و همچنین به‌همان اندازه که روحیه معنوی سربازان سوری را بالا برد روحیه گروه‌های تروریستی مسلح را تضعیف کرد.

4 ژانویه: بشار اسد در مراسم جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) در مسجد «الاکرم» دمشق شرکت کرد.

15 ژانویه: رئیس‌جمهور سوریه با روزنامه چک «لیتررنی نووینی» مصاحبه کرد. اسد در این گفت‌وگو تأکید کرد «مشکل غرب این است که کیفیت تعامل با موضوع تروریسم را درک نکرده است و فکر می‌کند که مبارزه با تروریسم شبیه یک بازی کامپیوتری است. در حالی‌که چنین تفکری غلط است. باید از طریف فرهنگ با جهل مبارزه کرد. همچنین باید اقتصاد خوبی برای مبارزه با فقر ایجاد کرد و در کنار این، میان کشورهای معینی درباره مبارزه با تروریسم تبادل اطلاعات باشد.

26 ژانویه: رئیس‌جمهور سوریه با نشریه آمریکایی «فارن افرز» مصاحبه کرد. اسد در این گفت‌وگو متذکر شد که «هر جنگی در هر جای جهان که به‌وقوع بپیوندند و نیز جنگ‌هایی که در گذشته روی داد، با راهکاری سیاسی خاتمه می‌یابد؛ چرا که جنگ راه‌حل نیست.»

9 فوریه: بشار اسد با سایت خبری «بی‌بی‌سی» گفت‌وگو کرد. او در این مصاحبه تأکید کرد «سوریه از همان آغاز (بحران)، به مبارزه با تروریسم و آغاز گفتمان ملی تصمیم گرفت.»

4 مارس: رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگویی با تلویزیون پرتغال «آر.تی.پی» انجام می‌دهد، تأکید کرد « نظام جهانی که سازمان ملل متحد و شورای امنیت نماینده آن هستند، بایستی مشکلات را حل، از حاکمیت کشورها دفاع و از بروز جنگ جلوگیری کنند، در انجام ماموریت خود ناکام مانده است.»

16 مارس: رئیس‌جمهور اسد با «علی طیب‌نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران دیدار و تأکید می‌کند «بعد اقتصادی یکی از مهم‌ترین ابزار دشمن بوده است که آن را علیه سوریه در جریان محاصره تحمیلی علیه ملت این کشور و تخریب زیرساخت‌های اساسی آن بررسی می‌کند... حمایت کشورهای دوست به‌ویژه ایران تاثیر قابل‌توجهیی در تقویت مقاومت ملت سوریه داشته است.»

27 مارس: بشار اسد با هشت رسانه روسی مصاحبه می‌کند. وی در این گفت‌وگو خاطرنشان کرد «موفقیت مذاکرات سوری- سوری مستلزم این است که این مذاکرات فقط سوری باشد به این معنی که خارجی‌ها بر مذاکره‌کنندگان تاثیری نگذارند. همچنین برای موفقیت این مذاکره باید طرف‌های سوری مشارکت‌کننده در آن مستقل باشند و خواست ملت سوریه را پیش ببرند.

31 مارس: رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس نیوز» آمریکا، تأکید کرد «هر درگیری باید با مذاکره و از طریق راهکار سیاسی مورد تافق طرف‌های مختلف حل و فصل شود و ما این راهکار را طی 2 سال گذشته در سوریه و از طریق تعامل مستقیم با گروه‌های مسلح انجام می‌‌دهیم. در این راستا نیز به برخی موفقیت‌ها دست پیدا کرده‌ایم.»

18 آوریل: اسد با روزنامه سوئدی «اکسپرسن» مصاحبه می‌کند. وی در این مصاحبه خاطرنشان کرد «خطر تروریسم این بار در سوریه برخاسته از این است که برخی از مسئولان و رهبران به صورت اساسی به‌ویژه رهبران غربی، چتر سیاسی برای آن فراهم می‌کنند... اکنون به خاطر نبود حقوق بین‌الملل و یک سازمان بین‌المللی کارآمد که بتواند از یک کشوری در برابر کشور دیگر حمایت کند، مسئله [تروریسم] خطرناک‌تر است.»

20 آوریل: بشار اسد در گفت‌وگو با تلویزیون «فرانس 2» تأکید کرد «دولت‌های غربی در مبارزه با تروریسم در منطقه جدی نیستند. بدین منظور، تشکیل ائتلاف ضد ترروریستی که همزمان از تروریست‌ها حمایت می‌کند، ممکن نیست.»

6 مه: رئیس‌جمهور سوریه در مراسم روز بزرگداشت شهدا در مدارس دخترانه و پسرانه ارتش، گفت: «ملاقات با هر خانواده از خانواده‌های شهدا در سوریه برای ما و برای هر انسان وطن‌پرست یک افتخار است، پس ملاقات ما با کسی که فرزند شهید است و به نیروهای مسلح برای پیروی از راه پدرش پیوست شده است قطعاً افتخار بزرگ‌تری است. لذا برای پیروزی در جنگ ما با تروریست‌ها باید ایمان کامل داشته باشیم، و اولین ایمان ایمان به خدا است، که ما را متحد می‌سازد، و خدا قطعاً در پایان با حق خواهد ایستاد.»

19 مه: رئیس‌جمهور سوریه با «علی‌اکبر ولایتی» مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران، دیدار می‌کند. اسد در این نشست با اشاره به تفاهم درباره پرونده هسته‌ای ایران را یکی از دستاوردهای اخیر محور مقاومت برشمرد و افزود: برخی از کشورهای مزدور سعی کردند با تشدید حمایت‌هایشان از تروریست‌ها در سوریه، عراق و دمشق به تفاهم هسته‌ای واکنش نشان دهند.

14 ژوئیه: بشار اسد در پی توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5، پیام‌های تبریکی به رهبر و رئیس‌جمهور ایران ارسال می‌کند.

17 ژوئیه: رئیس‌جمهور سوریه با حضور در مسجد «الحمد» در دمشق، نماز عید فطر را به‌جا آورد.

26 ژوئیه: اسد با روسا و اعضای سازمان‌های مردمی و اتحادیه‌های کارگری نشست کرد. او در این دیدار گفت: «هر راهکار سیاسی برای حل و فصل بحران سوریه که در اصل مبتنی بر مبارزه با تروریسم نباشد، بی‌معنا است...»

12 اوت: رئیس‌جمهور سوریه با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران دیدار کرد. اسد گفت: « با وجود انتشار سرطان تروریسم، تمامی کشورهای منطقه و خارج از آن باید به این درک برسند که آینده و سرنوشت ملت‌هایشان در امان نخواهد بود و همه باید به صورت جدی و صادقانه برای مبارزه با این خطر ویرانگر از طریق هماهنگ کردن تلاش‌ها و ایجاد سیاستی مبتنی بر واقعیت‌ها و چشم‌اندازی وسیع و توقف حمایت از گروه‌های تروریستی و پایان دادن به پوشش سیاسی از آنها تلاش و کار کنند.»

25 اوت: رئیس‌جمهور بشار اسد در گفت‌وگو با تلویزیون «المنار» لبنان در توصیف رابطه‌اش با «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: « رابطه اش با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان هم گفت: رابطه من با سید نصرالله رابطه‌ای محکم است که عمر آن بیش از 20 سال است. رابطه با سید نصرالله برپایه صداقت است، او فردی راستگو و متعهد به اصول است.»

3 سپتامبر: رئیس‌جمهور بشار اسد با «حسن امیرعبداللهیان» معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران ملاقات کرد. طرفین در این دیدار تهدیدهای فراروی ملت سوریه و دیگر کشورهای منطقه‌ را که ناشی از پدیده انتشار آفت تروریسم و ادامه حمایت برخی کشورها و قدرت‌های داعیه‌دار مبارزه با تروریسم از گروه‌های تروریستی است، بررسی کردند.

16 سپتامبر: اسد در گفت‌وگو با 7 تا از رسانه‌های روسیه، «اروپا را مسئول بحران آوارگان سوری» خواند؛ چرا که کشورهای اروپایی از تروریست‌هایی که آنها را «میانه‌رو» می‌خوانند، حمایت و برای آنها چتر سیاسی فراهم می‌کنند.

24 سپتامبر: رئیس‌جمهور سوریه در نماز عید قربان در مسجد «العادل» دمشق شرکت می‌کند.

4 اکتبر: رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه‌ای که با شبکه «خبر» ایران صورت می‌دهد، اظهارات و موضع‌گیری‌های مسئولان غربی و رسانه‌های آنها را بی‌اهمیت خواند و خاطرنشان کرد آینده سوریه و نظام سیاسی آن تنها توسط ملت سوریه تعیین می‌شوند نه مقام‌های خارجی.

15 اکتبر: رئیس‌جمهور سوریه در دیدار با «علاء‌الدین بروجردی» رئیس کمیته سیاست خارجی و امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی ایران، به بحث و گفت‌وگو درباره اوضاع سوریه، منطقه و تحولات مثبت در زمینه مبارزه با تروریسم به‌ویژه بعد از تشکیل ائتلاف چهارگانه سوریه، روسیه، دمشق و ایران پرداخت.

20 اکتبر: اسد برای نخستین بار از آغاز بحران سوریه، به روسیه سفر کرد و با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری این کشور به گفت‌وگو نشست.

28 اکتبر: بشار اسد با برخی نمایندگان پارلمان و رسانه‌های فرانسوی دیدار و با آنها گفت‌وگو کرد. وی متذکر شد «تا زمانی‌که سیاست‌های دولت فرانسه در چارچوب حمایت از تروریسم است نمی‌توان با این کشور در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری اطلاعاتی داشت.»

19 نوامبر: رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگویی با نشریه فرانسوی «والوئر اکتویل»، از دولت فرانسه خواست که در مبارزه با تروریسم جدی باشد و سیاست غیر مستقلانه فعلی خود را از سیاست آمریکا جدا کند.

22 نوامبر: اسد در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «فینیکس» چین، تأکید می‌کند که «برخی کشورها از جمله در غرب و همچنین در منطقه خاورمیانه از اینکه یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه پیدا شود منفعتی ندارند و فقط به حمایت از تروریست‌ها برای سرنگونی دولت سوریه ایمان دارند، از این روی خواستار طولانی شدن مدت زمان بحران هستند و اراده‌ای برای مبارزه با تروریسم ندارند.»

29 نوامبر: رئیس‌جمهور سوریه با «علی‌اکبر ولایتی» مشاور اسد رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و «حسین امیرعبداللهیان» معاون وزیر خارجه ایران دیدار می‌کند.

اول دسامبر: اسد در گفت‌وگویی با تلویزیون چک تأکید می‌کند که شکست دادن تروریسم موانع را از پیش‌روی طرح سیاسی برمی‌دارد.

6 دسامبر: اسد در مصاحبه با هفته‌نامه انگلیسی «ساندی‌تایمز» گفت: «حملات هوایی انگلیس و فرانسه بر ضد گروه تروریستی داعش هیچ نتیجه‌ای به بار نخواهد آورد، بلکه خسارت‌بار و غیرقانونی بوده و در راستای حمایت از تروریسم محسوب می‌گردد، چرا که این گروه‌های تروریستی شبیه به سرطان هستند و سرطان تنها با عمل جراحی و ریشه‌کن کردن آن به‌صورت نهایی معالجه می‌شود.»

11 دسامبر: رئیس‌جمهور اسد در مصاحبه با خبرگزاری اسپانیایی «ای.اف.ای» گفت: «گام اول در راه ازبین بردن گروه‌های تروریستی در سوریه، متوقف کردن ورود تروریست‌ها از ترکیه به سوریه و عراق، متوقف کردن جریان کمک‌های مالی سعودی و جلوگیری از ورود سلاح و مهمات به سوریه برای گروه‌های تروریستی است.»

17 دسامبر: رئیس جمهور سوریه در گفت‌وگو با شبکه «دوم» تلویزیون هلند، اکثر گزارش‌های بین‌المللی درباره سوریه را سیاسی و نادرست خواند و تاکید کرد که «این گزارش‌ها از سوی قطری‌ها و سعودی‌ها مورد حمایت مالی قرار گرفته‌اند... سیاسیت‌های غربی در مبارزه با تروریسم غیر واقعی، بی نتیجه و دارای پیامدهای بر عکس است.

18 دسامبر: رئیس‌جمهور سوریه به همراه همسرش در آستانه سال نو میلادی به شکل غیرمنتظره از کلیسای «حضرت مریم» در دمشق بازدید و با مسئولان و حاضران در این کلیسا گفت‌وگو کردند.

22 دسامبر: بشار اسد در جشنی مذهبی که توسط وزارت اوقاف سوریه به مناسب میلاد پیامبر اکرم در مسجد «الاکرم» دمشق برگزار شد، حضور یافت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس