کد خبر 515852
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶

روزنامه روسی «وزگلاد» در تحلیلی تقویت ائتلاف کشورش با عربستان علیه ایران و روسیه را از اهداف سفر رئیس‌جمهوری ترکیه به ریاض دانست.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان»، از روز سه‌شنبه برای سفری دو روزه وارد کشور عربستان شد که به تازگی از تشکیل ائتلافی ادعایی برای مبارزه با «تروریسم» خبر داده است.

روزنامه روسی «وزگلاد»، در تحلیلی، هدف «اردوغان» از این سفر در آستانه دستاوردهای ارتش سوریه با پشتیبانی حملات هوایی روسیه را تقویت ائتلاف «ریاض ـ آنکارا» در برابر مسکو و ایران دانسته دانسته است.

«وزگلاد» می‌نویسد ائتلاف تشکیل شده توسط «ریاض»، از آنجا که به دنبال براندازی دولت قانونی «بشار اسد»، رئیس‌جمهوری سوریه است منافعی متفاوت با منافع روسیه را دنبال می‌کند.  

اما آنکارا و ریاض، علاوه بر داشتن دیدگاه‌های مشترک در تغییر دولت حاکم و قانونی سوریه، روسیه را نیز به عنوان دشمنی مشترک می‌بینند.

اردوغان در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی العربیه گفت: «در سال‌های اخیر، رابطه بین کشورهای ما، شاهد موفقیتی بوده که در سال‌های گذشته بی‌نظیر بوده است.»

وی افزود: «اکنون، تحولات عمده‌ای در حوزه‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی در حال وقوع است و من مطمئن هستم که این سفر، همکاری‌های ما را تقویت خواهد کرد.»

«وزگلاد» به اظهارات پیشین اردوغان اشاره کرده که گفته بود حاضر نیست با «بشار اسد» بر سر یک میز نشسته و مذاکره کند. دیدگاه مشابهی هم در ریاض حاکم است.

به نوشته این روزنامه روس، رهبران دو کشور ترکیه و عربستان، در جریان سفر «اردوغان» درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات سیاسی، از جمله «نفوذ ایران در منطقه» به رایزنی خواهند پرداخت.

اردوغان، پیشتر گفته بود که امیدوار است تفاوت‌ها با تهران، به روابط خوب دو کشور لطمه نزند، اما او علاوه بر این گفته بود: «اما پوشیده نیست که تناقض‌های لاینحلی بین دو کشور وجود دارد.»

وزگلاد می‌نویسد مواضع آنکارا و تهران، درباره اکثر درگیری‌های جاری در منطقه متفاوت است. رابطه تهران و ریاض، نیز از لحاظ ماهوی، همینگونه است.

با این تفاصیل، منطقی است که دو کشور درباره برنامه‌هایشان برای تقویت ائتلافشان علیه ایران و روسیه به رایزنی بپردازند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    رفیق جارو خاک اندازه :))
  • ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    از این حرومزاده خبر میزاری حالم بد میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس