کد خبر 516131
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۱

پس از شکست‌های اخیر گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه و خنثی شدن سناریوی تجزیه منطقه، اکنون حامیان تروریسم به ویژه آمریکا با ماجراجویی در چند محور تلاش می کنند به تروریست ها جان تازه ای بخشند تا در آینده برنامه‌های خود را عملی سازند.

به گزارش مشرق، شکست‌های تازه گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق به ویژه در شهر الرمادی که با حضور مؤثر و قدرتمند ارتش و نیروهای داوطلب مردمی صورت گرفت بر سرعت اجرایی برنامه آمریکایی در عراق و سوریه اثر مخربی گذاشت. آمریکا با وجود هزینه و زمان زیاد در سوریه و عراق، به اهداف اصلی برای تجزیه و براندازی این 2 کشور دست نیافته و قابلیت لازم برای ورود به پروسه سیاسی و چانه‌زنی را ندارد. از این رو این کشور اکنون با ماجراجویی و تحرک در محورهای گوناگون تلاش می کند تروریست های مورد حمایت خود را از شکست و محاصره رهایی بخشد تا در مراحل بعد بتواند برنامه های شوم خود را پیش ببرد.

 پیروزی های ارتش سوریه و عراق

به نوشته روزنامه الاهرام، گزارش های رسیده از دمشق و بغداد نشان از این دارند که ارتش سوریه و عراق به پیروزی های مهمی دست یافته اند. ارتش سوریه بیشتر مناطق ریف حلب جنوبی، ریف لاذقه شمالی را به کنترل خود در آورده و حمص را هم از حضور تروریست ها پاک کرده است. همچنین تروریست هایی که گاهی با خمپاره دمشق را هدف قرار می دادند از این منطقه پاکسازی شده اند. در عراق نیز ارتش و نیروهای داوطلب مردمی به مرکز شهر الرمادی وارد شدند. اگرچه ارتش برای کاهش تلفات به کندی وارد این منطقه شد اما آزادی الرمادی توسط ارتش عراق نشان می دهد که اوضاع ارتش از نظر کیفی و کمی بهبود یافته است.

تحرک آمریکا در 3 محور

روزنامه الاهرام مصر در گزارشی به قلم مصطفی السعید نوشت: بدین ترتیب اوضاع میدان های نبرد در سوریه و عراق نشان می دهد که زمان به نفع ائتلاف آمریکا پیش نمی رود و نیروهای ارتش سوریه و عراق و همپیمانان آنها از همه گروه های تروریستی قدرتمند تر هستند.

به نوشته الاهرام، آمریکا برای بهبود وضع نگران کننده ائتلاف خود در عراق و سوریه در چندین محور در حال تحرک است.

محور نخست که ائتلاف آمریکا در آن حرکت می‌کند دخالت نظامی مستقیم است. آمریکا اندکی از نیروهای خود را در برخی از مناطق پیاده می کند تا مانع از این شود که جنگنده های روسیه و سوریه آنجا را بمباران کنند. همچنین هدف آمریکا این است که نیروهای زمینی سوریه در آنجا پیشروی نکنند تا درگیری رخ دهد. به همین دلیل آمریکا یگانی از نیروهای ویژه را به مناطق کُردنشین فرستاده است. این کشور بر روی جذب گروه های کُرد و عشایر شرط بندی کرده است و از نظر سیاسی و نظامی از آنان پشتیبانی می کند تا آنان در گفت و گوهای آینده به یک طرف موثر تبدیل شوند. همچنین آمریکا امیدوار است که بتواند با آزاد سازی شهر الرقه پیروزی به دست آورد تا از این راهبرد چهره خود را بهبود بخشد و قدرت تاثیر گذاری خود را تقویت کند.

دومین محوری که آمریکا در آن تحرک دارد و «جان کری» وزیر امور خارجه این کشور و پنتاگون هم از آن سخن گفته اند تشکیل نیروی عربی مشترک است که از اردن کار خود را آغاز می کند و الانبار را در کنترل خواهد داشت. آمریکا انتظار دارد این نیروی عربی مشترک از سوی ساکنان اهل تسنن استان الانبار مورد استقبال قرار گیرد. همچنین انتظار دارد که ترکیه در شمال نفوذ کند  و با تشکیل ائتلاف با برخی کردها، عشایر عرب و ترکمان و دیگر اقلیت ها بتواند بر استان نینوا و مرکز آن موصل تسلط داشته باشد. در این راستا مذاکراتی هم صورت می گیرد تا به این منطقه حکم خودمختاری داده شود و ارتش مستقل تشکیل دهد. این سناریو با اظهارات وزیر خارجه ترکیه و آمریکا که گفته اند برای رویارویی با روسیه و ایران از اهل تسنن حمایت می کنند، سازگاری دارد.

محور سوم تحرک آمریکا دستیابی به آتش بس است. در این محور دولت های پشتیبان گروه های تروریستی به آتش بس بلند مدت متعهد خواهند شد. پیش بینی می شود که بیشتر گروه های تروریستی شکست خورده و زیر محاصره از جمله جبهه النصره و داعش هم با این مساله موافقت کنند. در چنین شرایطی طی مدت مذاکرات که به داراز خواهد کشید می توان بار دیگر گروه های تروریستی را احیا و ادغام کرد تا بتوانند اوضاع را در میدان نبرد تغییر دهند.

اینگونه آمریکا می خواهد در محورهای گوناگون طرح تجزیه را پیش برد تا از راهبرد آن بتواند بر منطقه که به مرکز درگیری و اختلاف های قدرت های منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است تسلط داشته باشد.

خنثی شدن سناریو تجزیه عراق

به نوشته روزنامه الرای اردن، آزادسازی الرمادی مسیرها را تغییر داد. اگر از برخی تحولات منفی مانند جنگ و گریز و بازگشت برخی از عناصر داعش به این شهر چشم پوشی کنیم باید بگوییم داعش به تدریج در حال فروپاشی است و پس از الرمادی، موصل پایگاه اصلی گروه تروریستی داعش آزاد خواهد شد.

آنچه که پیش بینی ها درباره نابودی داعش را تقویت می کند پیام صوتی «ابوبکر بغدادی» رهبر گروه داعش است. وی در این پیام تلاش کرد تا روحیه جنگجویان خود را که در الرمادی ضربه بزرگی را متحمل شده اند، تقویت کند.

مدت ها بود که دولت عراق از جنگ برای آزاد سازی الرمادی و موصل سخن گفته بود اما به تعویق افتادن تحرک برای آزادی این 2 شهر نظریه تجزیه عراق را تقویت کرده بود اما با آزاد سازی الرمادی این موازنه بر هم خورد. 

پس از حمله های تروریستی چندی پیش پاریس، آزاد سازی الرمادی نخستین تحول در جنگ علیه تروریسم به شمار می رود و پیوند ندادن این 2 رخداد نادیده گرفتن واقعیت های سیاسی است.

به نوشته الرای، راهبردهای سیاسی نیز مانند هر چیز دیگر در معرض تغییر و اصلاح هستند. تحلیل کنونی رخدادها نشان از این دارد که در سطح جهانی برای پایان دادن به آشوب ها در خاورمیانه تلاش می شود تا دامنه  ناآرامی ها به خارج از مرزها سرایت پیدا نکند.  افزایش ائتلاف ها نیز نشان دهنده این مساله است اما کُند پیش رفتن تلاش به این دلیل است که کشورهای بزرگ برای حفظ منافع خود تلاش می کنند و این مساله را نمی پذیرند که منافعشان در خطر قرار گیرد.

برپایه گزارش این روزنامه اردنی، این مساله آشکار است که پرونده سوریه بسیار پیچیده تر ست. اما آنچه در الرمادی رخ داده بر اوضاع سوریه هم تاثیر برجای خواهد گذاشت. باید به این مساله هم توجه شود که به هلاکت رسیدن «زهران علوش» فرمانده گروه تروریستی جیش الاسلام هم همزمان با تحولات عراق رخ داد. همه این مسائل نشان می دهد که گروه های تروریستی به سوی نابودی پیش می روند.

آزاد سازی الرمادی به این مفهوم است که سناریو تجزیه عراق از بین رفت. اما درست پیش رفتن روند تحولات در گرو  آغاز زود هنگام نبرد برای آزاد سازی موصل است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس