بعد از ۸ سال از قتل بی نظیر بوتو هنوز عاملان این قتل مشخص و شناسایی نشده اند.

 به گزارش مشرق، «بی نظیربوتو» در تاریخ ۲۱ ژوئن ۱۹۵۳ در کراچی در یک خانواده تحصیلکرده متولد شد. وی دختر «ذوالفقار علی بوتو» نخست وزیر اسبق پاکستان بود. بی‌نظیر بوتو دوران تحصیل خود را در دانشگاه کراچی و راولپندی گذراند و در سال ۱۹۶۹ وارد دانشگاه هاروارد آمریکا شد.

همچنین بی‌نظیر بوتو از سال ۱۹۷۳ در دانشگاه آکسفورد در رشته‌های حقوق و اقتصاد تحصیل کرد. پس از آن بود که بوتو به فکر فعالیت‌های سیاسی افتاد و تصمیم گرفت به پاکستان بازگردد و فعالیت های سیاسی‌اش را از حزب مردم آغاز کند.

ذوالفقار علی بوتو، نخست وزیر سابق پاکستان و بنیانگذار حزب مردم پاکستان در سال ۱۹۷۹ پس از کودتای نظامی ژنرال ضیاء الحق به دستور او و به حکم دادگاه عالی پاکستان به اتهام واهی قتل یک مخالف سیاسی اعدام شد.

حزب مردم پاکستان یک حزب سوسیال دموکرات با گرایش چپ میانه است و بی‌نظیر بوتو در سال ۱۹۸۲ و در سن ۲۹ سالگی رهبر این حزب شد.

وی نخستین زن پاکستانی بود که رهبری یک حزب سیاسی مهم را برعهده می‌گرفت. وی پس از آنکه سال ۱۹۸۸ به نخست وزیری رسید اقدامات متعددی برای ارتقای اقتصاد و امنیت ملی پاکستان انجام داد و سیاست‌های سرمایه‌داری اجتماعی را برای توسعه صنعتی و رشد اقتصادی پاکستان به اجرا درآورد.

بی‌نظیر بوتو طی فعالیت های سیاسی‌اش با خطرات بسیاری روبرو شد به طوری که به دلیل مخالفت با حکومت نظامی ژنرال ضیاء الحق، رییس‌جمهور وقت پاکستان بازداشت و به حبس خانگی محکوم شد. پس از آن ضیاء الحق، بوتو را به انگلستان تبعید کرد و دو سال بعد در ۱۰ آوریل ۱۹۸۶ بوتو به پاکستان بازگشت.

بی‌نظیر بوتو دو بار در سال های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰ و ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ سمت نخست وزیری پاکستان را بر عهده داشت؛ اما به علت فساد مالی از سمتش برکنار شد.

وی در سال ۱۹۹۵ از کودتای نافرجام علیه دولتش زنده ماند و پس از آن لحن محکم وی علیه رقیبان سیاسی داخلی و همچنین دولت هند، سبب شد که لقب «بانوی آهنین پاکستان» را کسب کند.

بینظیر بوتو پس از این که هشت سال در تبعید به سر برد، در ۱۸ اکتبر ۲۰۰۷ به پاکستان بازگشت. بی نظیر قصد داشت با شرکت در مبارزات انتخاباتی برای سومین بار به مقام نخست وزیری پاکستان انتخاب شود.

وی دوران تبعید خود را در انگلستان و دبی گذراند. بوتو در همان ساعات اولیه‌ ورودش به پاکستان و در کراچی مورد حمله تروریستی قرار گرفت اما به خود وی آسیبی نرسید. طی این حمله که کاروان حامل بوتو را هدف قرار داده بود، ۱۳۵ تن کشته و ۳۲۰ تن دیگر زخمی شدند.

۲۷دسامبرسال ۲۰۰۷ میلادی روز سیاهی در سیاست پاکستان بشمار می رود در این روز «بی نظر بوتو» رئیس حزب مردم و نخست وزیر اسبق پاکستان در یک حادثه تروریستی در «لیاقت باغ» شهر راولپندی در میان خیل هواداران خود در حالی که سرش را از ماشین بیرون آورده بود و برای آنها دست تکان می داد از ناحیه سر مورد هدف گلوله تروریستها قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

بعد از قتل بی نظیر بوتو مردم از حزب مردم در انتخابات ۲۰۰۸ پاکستان حمایت کردند و بعد از آنکه حزب مردم توانست در انتخابات اکثریت را به خود اختصاص دهد. «یوسف رضا گیلانی» نخست وزیر پاکستان شد و چون اکثریت پارلمان پاکستان را حزب مردم تشکیل می داد «آصف علی زرداری» شوهر بی نظیر بوتو توانست با اکثریت آرا برای دوره ای ۵ ساله رئیس جمهور پاکستان شود.

سوالات زیادی در مورد نحوه قتل بی نظیر بوتو و عاملان قتل این شخصیت برجسته سیاسی پاکستان در اذهان عمومی وجود دارد. برخی بر این باورند «پرویز مشرف» رئیس جمهور وقت پاکستان با فراهم نکردن شرایط امنیتی در قتل بی نظیر بوتو نقش اساسی دارد اما برخی به این نکته اساسی اشاره دارند که دولت «جرج بوش» از موجودیت بی نظیر بوتو در پاکستان و قدرت روز افزون او ترس داشت و با کمک آژانسهای اطلاعاتی امنیتی وابسته به خود در پاکستان وی را به قتل رساند. از سویی دیگر شواهد و دلایلی وجود دارد که بر اساس آن گفته می شود که «بیت الله محسود» یکی از سرکرده های «القاعده» در پاکستان در قتل بی نظیر بوتو نقش داشته است.

بعد از گذشت ۸ سال دوری از وطن وقتی بی نظیر بوتو در ۱۸ اکتبر ۲۰۰۷ به پاکستان برگشت و در شهر کراچی مورد استقبال مورد قرار گرفت در منطقه «کارساز» کراچی برسر راه کاروان استقبال از وی انفجار شدیدی رخ داد و در این حمله ۱۳۵ تن کشته و ۳۲۰ تن دیگر زخمی شدند. در این حادثه بی نظیر بوتو جان به سلامت برد.

بی نظیر بوتو که می دانست جانش در معرض خطر است در ایمیلی به «مارک سیگل» آمریکایی نوشت: «هر اتفاقی برای من افتاد، مسئول آن پرویز مشرف خواهد بود.» این ایمیل در ۲۶ اکتبر سال ۲۰۰۷ توسط «مارک سیگل» آمریکایی به دست «وولف بلترز» نماینده «سی ان ان» رسید. بلترز بعد از دیدن این ایمیل به مارک سیگل گفت می خواهد این ایمیل را در سی ان ان منتشر کند اما مارک سیگل به او گفت: فعلا دست نگه دار وقتی بی نظیر بوتو کشته شد آنرا منتشر کند. روز پنج شنبه که بی نظیر بوتو در حادثه تروریستی جان خود را از دست داد «آصف علی زرداری» به مارک سیگل زنگ زد و از او خواست که ایمیل را منتشر کند.

آژانسهای اطلاعاتی و امنیتی از حضور دوباره بی نظیر بوتو در پاکستان احساس خطر می کردند. این آژانس های اطلاعاتی در پاکستان معتقد بودند که با به قدرت رسیدن بینظیر بوتو به قدرت در پاکستان، «قدیر خان» پدر اتمی پاکستان را که در آن دوران بیمار بود را تحویل آمریکا خواهد داد. از سویی دیگر با همکاری آمریکا و ارتش پاکستان در مرز پاکستان و افغانستان عملیاتی نظامی را بر علیه نیروهای طالبان و القاعده شروع خواهد کرد.

نکته حیرت آور این است که بعد از اینکه در کراچی به کاروان بی نظیر حمله تروریستی شد و بعد از آنکه او در شهر راولپندی به قتل رسید حکومت پاکستان مسئولیت قتل وی را به گردن طالبان و القاعده انداخت. اما القاعده و طالبان از قبول کردن این مسئولیت شانه خالی کردند. پرویز مشرف در سال ۲۰۰۷ عملیاتی را در «لال مسجد» اسلام آباد انجام داد و تعداد زیادی از طلابی را که در این مسجد تحصن کرده بودند را به اتهام همکاری با تروریستها به خاک و خون کشاند. البته این عملیات بدستور مستقیم آمریکا انجام رسید.

بعد از آنکه بی نظیر بوتو در حادثه تروریستی به قتل رسید و جسد او به بیمارستان راولپندی منتقل شد و از طرف دولت به پزشکان تاکید شد که هیچ حقایقی را درباره قتل بی نظیر بوتو فاش نکنند و پرونده پزشکی بی نظیر بوتو نیز توسط دولت از بیمارستان گرفته شد. بعد از قتل تمام شواهد و مدارک موجود در محل حادثه به طور اسرار آمیزی پاک شد و این خود خلاف مقررات بود.

دولت از طرفی اعلام می کرد تروریستها با شلیک دو گلوله به سر بی نظیر بوتو او را به قتل رساندند و از طرفی می گفت بیت الله محسود از رهبران القاعده مسئولیت قتل را بعهده گرفته است. اما بیت الله محسود با رد این ادعا به «بی بی سی» گفت: آژانس های اطلاعاتی در قتل بی نظیر بوتو نقش دارند.

مسئله دیگری که در این میان شک و شبه در قتل بی نظیر بوتو را افزایش می دهد این است که کالبد شکافی بر روی جسد انجام نگرفت. آصف علی زرداری در این رابطه گفت: وقتی جنازه به من تحویل داده شد تا ۶ ساعت کالبد شکافی انجام نشده بود و من در آن هنگام اجازه کالبد شکافی را ندادم و اکنون اجازه نبش قبر را نخواهم داد. زن غسالی که اعمال غسل جسد را انجام داده بود مدعی بود که دو تیر به سر بینظیر بوتو اصابت کرده است اما پزشکان مدعی بودند که هیچ گونه آثار تیر در بدن بی نظیر بوتو وجود نداشت.

قبل از انجام حمله انتحاری سه تیر بسوی بی نظیر بوتو شلیک شد و او برای محفوظ ماندن از اصابت تیرها سر خود را سریعاً به داخل ماشین برد و برخی معتقد بودند که سر بی نظیر بوتو با سقف ماشین به شدت برخورد کرده و این خود باعث مرگ وی شد. از دیگر احتمالاتی که به آن اشاره شده است آنست که بی نظیر بوتو با اسلحه لیزری و از فاصله دور به قتل رسیده است. با توجه به اطلاعات جمع آوری شده این نوع سلاحهای لیزری به تعداد کمی در اختیار آمریکا و رژیم اسرائیل است.

وقتی بی نظیر بوتو در لندن بسر می برد گزارشی محرمانه با عنوان «ننگی دیگر بر چهره جمهوریت» در مورد نحوه تقلب در انتخابات پاکستان جمع آوری کرده بود و قصد داشت آنرا در موقع مناسب منتشر کند. در این گزارش آمده بود که در پاکستان برای تقلب در انتخابات برگه های رای جعلی آن زمان در داخل صندوق های رای ریخته می شوند که بعلت درگیری ساختگی محل رای گیری برای ساعاتی بسته می شود و برگه های جعلی داخل صندوقهای رای گیری ریخته می شوند. اگر این گزارش منتشر می شد باعث بدنامی پاکستان و حکومت موقت می شد. با توجه به این موضوع بینظیر بوتو از ناحیه پرویز مشرف احساس خطر می کرد و به «مارک سیگل» در ایمیل خود هشدار داده بود که جانش در معرض خطر است و در صورت هر گونه اتفاقی بینظیر بوتو مسئول قتل اوست.

طبق اطلاعات در آمریکا مگا کامپیوترهای وجود دارند که می توانند هر نوع کامپیوتری را در پاکستان هک کنند و شاید اطلاعات بدست آمده از این مگا کامپیوتر در اختیار بینظیر بوتو بود و آژانس های اطلاعاتی از ترس افشای این اطلاعات با انجام عملیاتی هماهنگ شده بینظیر بوتو را در موقعیتی مناسب به قتل رساندند.

دولت آمریکا نیز که به پرویز مشرف نزدیک بود و خود بینظیر بوتو در ماه دسامبر ۲۰۰۷ به این نتیجه رسیده بود که آمریکا به پرویز مشرف نزدیکتر است. بعد از گذشت ۸ سال از قتل بینظیر بوتو داداگاه عالی پاکستان در پرونده قتل بینظیر بوتو اظهارات «مارک سیگل» در مورد قتل بینظیر بوتو که در آن مسئولیت قتل متوجه پرویز مشرف می شود را به صورت ویدیویی ضبط کرده است.

 اما پرویز مشرف مدعی است: شرایط امنیتی پاکستان در حال حاضر در وضعیت خوبی است و مارک سیگل می تواند بدون هیچ ترس و واهمه ای به پاکستان سفر کند.

در مقابل دادگاه مسئول پرونده بی نظیر بوتو اعلام کرده است: مارک سیگل به دلایل امنیتی نمی تواند به پاکستان سفر کند و درخواست پرویز مشرف مبنی بر حضور مارک سیگل در پاکستان مورد تایید دادگاه نیست. حال باید دید آیا دادگاه مورد نظر قادر است در این زمینه با دلایل و مستندات کافی پرویز مشرف را مورد بازجویی قراردهد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس