کد خبر 513431
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱

نخستین جایزه مصطفی (ص) عصر امروز (جمعه) طی مراسمی به برندگان اهدا شد.

به گزارش مشرق، جایزه مصطفی (ص)، جایزه عالی علم و فناوری است که هر دو سال یک‌بار از سوی ایران، به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا خواهد شد.

نخستین جایزه مصطفی (ص) عصر امروز (جمعه) طی مراسمی با حضور دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، دکتر فرهادی،‌ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، دکتر فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف، دکتر مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، دکتر دیناروند رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، دکتر سهراب‌پور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان و جمعی از مسئولان علم و فناوری و هنرمندان در تالار وحدت تهران، به برندگان اهدا شد.

برگزیدگان نخستین جایزه مصطفی (ص) نیز از میان صاحبان ۱۰۰ اثر راه یافته به بخش داوری نهایی جایزه انتخاب شده‌اند.

آثار انتخاب شده این جایزه باید بدیع، نوآورانه و دارای نتایج و کاربردهای مشخص و ملموس در زندگی مردم باشند. همچنین دانشمندان به عنوان نامزدهای دریافت نشان باید از سطح اعتبار و شهرت علمی خوبی در عرصه بین‌المللی برخوردار باشند.

بر اساس معیارهای مورد اشاره، نخستین جایزه مصطفی (ص) به دو دانشمند شامل «پروفسور جکی یینگ» از کشور سنگاپور و «پروفسور عمریاغی» از کشور اردن اختصاص یافت.

پروفسور جکی یینگ، مدیرعامل و عضو هیات علمی موسسه نانو فناوری و مهندسی زیستی از سنگاپور و پروفسور عمریاغی از کشور اردن، رئیس موسسه علوم نانو انرژی کاولی و عضو هیات علمی دانشگاه برکلی آمریکا به ترتیب در حوزه‌های اثر برتر در علم و فناوری نانو زیستی و علوم و فناوری نانو، جایزه مصطفی (ص) را به خود اختصاص دادند.

«پروفسور یینگ» دانشمند مسلمان سنگاپوری این جایزه را به پاس تلاش در توسعه «سیستم‌های پاسخ محرک در انتقال کنترل شده دارو» در حوزه علوم و فناوری نانو زیستی دریافت کرد.

این سیستم‌ها شامل نانوذرات پلیمری، این امکان را برای بیماران دیابتی فراهم می‌کند تا انتقال انسولین تنها در زمان بالارفتن قند خون بدون نیاز به نمونه‌گیری انجام شود. این دانش ابتدا در شرکت دانش‌بنیان وی به فناوری تبدیل شده است و پس از آن در شرکت‌های بزرگ دارویی در مرحله تجاری‌سازی است تا در خدمت سلامت بشر قرار گیرد.

پروفسور عمر یاغی، شیمیدان برجسته اردنی نیز به خاطر تحقیقات دامنه‌دار خود در زمینه «چارچوب‌های فلز- آلی» به عنوان برنده جایزه مصطفی(ص) در حوزه علوم و فناوری نانو انتخاب شد.

چارچوب‌های فلز- آلی به دلیل سطح ویژه بالا و گزینش‌پذیری شکل و اندازه، کاربردهای فراوانی در تصفیه و جداسازی از جمله در جذب آلاینده‌های هوا و ذخیره‌سازی هیدروژن و همچنین در صنایع مختلف دارد.

جایزه مصطفی (ص) به احترام نام پیامبر اعظم اسلام (ص) و به دلیل تاکید بسیار آن حضرت به علم‌آموزی، به نام یکی از القاب ایشان، مصطفی نام‌گذاری شده است.

جایزه مصطفی (ص) می‌تواند در چهار رشته و به طرح‌هایی تعلق گیرد که زمینه‌ساز بهبود زندگی بشر بوده و در آن‌ها محققان دست به نوآوری‌های مشهود در مرزهای دانش و فناوری زده یا روش‌های علمی جدیدی ارائه کرده باشند. برندگان مبلغ نیم میلیون دلار جایزه ویژه دریافت می‌کنند که مبلغ آن از محل موقوفات جایزه تأمین می‌شود.

در سه حوزه اول، دانشمند واجد شرایط، باید تابعیت یکی از ۵۷ کشور اسلامی را داشته باشد و در حوزه چهارم دانشمند برتر باید مسلمان باشد؛ اما داشتن تابعیت این کشورها ضرورتی ندارد.

این جایزه امسال برای نخستین بار اهدا شد و هدف از اعطای آن، ترویج و تشویق علم‌آموزی و پژوهش در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) است.

جایزه مصطفی (ص) پیشگام توسعه روابط نهادهای علمی و فناوری در کشورهای عضو OIC است و با تقویت ارتباط میان دانشمندان و پژوهشگران به تعالی علمی این کشورها کمک خواهد کرد.

شورای سیاست‌گذاری جایزه، متشکل از دانشگاه‌ها و مراکز علمی بزرگ ایران و ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، بر روند اعطای این جایزه نظارت می‌کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    آیتم های جشنواره نباید فقط علمی باشه باید تلاش برای صلح و ... هم داشته باشه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس