شرایط کودکان فلسطینی به قدری دردناک است که گویی بازیچۀ دست اسرائیلی‌ها قرار گرفته اند. کودکانی که تنها راه نجات آنها حمایتهای همه جانبه از آنها است.

 به گزارش مشرق، مراه بکِر نوجوان 16 ساله فلسطینی که از مدرسه خارج شده بود در محلۀ شیخ جراه فلسطین اشغالی، هدف شلیک پلیس اسرائیل قرار گرفت و زخمی شد.

نیروهای پلیس اسرائیل ادعا می کنند که او می خواسته با چاقو به یک افسر اسرائیلی حمله کند. این در صورتی است که مرکز رسیدگی به حقوق بشر فلسطینیها گزارش می دهد که مراه در حال بازی کردن با دوستش بوده که یک اسرائیلی او را به اتهام تروریست بودن مورد آزار و اذیت قرار می دهد. شواهد اذعان می کنند که پلیس اسرائیل بلافاصله او را محاصره می کند و چهار پنج بار به سمت او شلیک می کند. مراه هم اکنون یکی از سه نوجوان فلسطینی است که کنار سایر زنانِ محکوم به جرم و جنایت، در زندان رمل (Ramle) به سر می برد.

گروه فلسطینی الدامئیر (Addameer) که مدافع زندانی‌های فلسطینی است، اظهار داشت که چنین دخترهایِ جوانی در زندان متحمل شکنجه های روانی می شوند چون اینها از سایر دخترهای زندانی هم نوع خود که به دلایل سیاسی محکوم هستند، در زندان هاشارون (Hasharon) به دور هستند. این گروهِ حامی زندانیان فلسطینی افزود، این دختران جوان همیشه با ترس، عمر خود را در زندان سپری می کنند به نحوی که شبها نمی توانند در زندان بخوابند. هر سه دختر نوجوان فلسطینی در یک سلول خوفناک زندانی هستند که در آن تنها دو تخت، یک پتو و یک بالشت وجود دارد.

گروه فلسطینی الدامئیر بعد از اینکه وکلا با این دختران ملاقات کردند، به نقل از این وکلا تاکید می کند که نگهبانهایِ زندانِ اسرائیل لباسهای گرم و روسریهای آنها را به زور تصاحب کرده و آنها را در طول مدت زندان با زنجیر بسته اند. الدامئیر گفت، نه مراه و نه استبرق نور 14 ساله که در یک زندان هستند هیچ درمان پزشکی بعد از زخمی شدن با گلولۀ تیر، دریافت نکرده اند. استبرق نیز قربانی ماه گذشته تیرهای پلیس اسرائیل است که زخمی شد و از همان زمان بقیه عمر خود را در زندان می گذاراند. اسرائیل مدعی شده که این دختر 14 ساله قصد داشته با یک چاقو به مقر اسرائیلی‌ها – که محل اجتماع آنها است – نفوذ کند.

افزایش آمار بازداشتی‌ها

از ابتدای ماه اکتبر یک پنجم فلسطینیان محبوس در زندانهای اسرائیل کودک هستند که به گفته سایت خبری لوگرانسوار فرانسه تعداد کل زندانیان فلسطینی 2000 نفر برآورد شده است.کودکان فلسطینیِ بخش شرقِ اورشلیم اشغالی بیشترین آمار را دارند. با افزایش غیرمنتظره و خشونت آمیز بازداشتیها، شمار کودکان فلسطینی در زندانهای اسرائیلی در مقایسه با ماه اوت که 155 نفر بودند به 307 نفر در ماه اکتبر رسیده است.

این در حالی است که طبق قوانین، کودکانِ فلسطینیِ در رژیم نظامی اسرائیل باید از همان اصول شهروندی یا قضایی استفاده ببرند که خود اسرائیلی‌ها نیز از آن بهره می برند ولی این کودکان فلسطینی از ساده ترین حقوق بنیادی خود نیز بی بهره اند.     

علاوه بر این اسرائیل برای اینکه بتواند تعداد بیشتری کودک فلسطینی را در زندان جا دهد، مکان مازادی را از ماه اکتبر در زندان ژیوُن (Givon) تدارک دیده است. به گفته یکی از اعضای الدامئیر، تقریبا 75 کودک فلسطینی در این زندان به سر می برند. بر اساس گزارش اخبار مجازی انتفاضه ( The Electronic Intifada) شرایط این زندان بسیار فجیع است.

وکلای گروههای حقوقِ بشری، به ویژه کمیته عمومی علیه شکنجه در اسرائیل (PCATI)، الدامئیر و گروه بین المللی حامی کودکان در فلسطین (DCI-Palestine) همه شواهد و مدارک موجود درباره کودکان فلسطینی را جمع آوری کرده اند که همۀ این کودکان از تنبیهات بدنی، غذاهای نامناسب و سلولهای کثیف و بسیار سرد ناله می کردند.

ممنوع الملاقات بودن کودکان

کوچکترین فلسطینی که به اتهام حمله با چاقو زندانی شده، 12 سال دارد. نام او علی القم است. علی و پسرعموی 14 ساله اش متهم به زخمی کردن یک مأمور امنیتِ ایستگاه تراموا هستند. هر چند که این جراحت بسیار سطحی است ولی به علی القم از طرف نیروهای اسرائیلی سه گلوله شلیک شد که شکم، لگن و دست راستش را زخمی کردند.

سخنگوی گروه بین المللی حامی از کودکان در فلسطین اعلام داشت، پلیس اسرائیل وکیل علی را ممنوع کرد تا از او سوالهایی در مورد بازپرسی مطرح کند. هم چنین خانوادۀ علی گفتند که پلیس اسرائیل اجازه نداده که پسرشان را در بیمارستان ملاقات کنند. گفتنی است که پسرعموی 14 سالۀ علی نیز بازداشت شده و اکنون در زندان(Givon) است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس