یک روزنامه مخالف دولت ترکیه نوشت: واکنش روسیه به سرنگونی هواپیمای سوخو ۲۴ توسط ترکیه با اعمال تحریم‌های اقتصادی و تجاری، بیش از ۵۲ میلیارد دلار به اقتصاد ترکیه زیان وارد خواهد کرد.

 به گزارش مشرق، روزنامه جمهوریت نوشت: اعمال محدودیت ها و تحریمهای مختلف از سوی روسیه علیه بخش های مختلف اقتصادی ترکیه می تواند بیش از 52 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور زیان و ضرر وارد کند.

تجزیه و تحلیل های آماری صورت گرفته از سوی حزب جمهوریخواه ترکیه نشان می دهد که زیان و ضرر آنکارا از تشدید تنش در روابط با مسکو در شرایط کنونی به بیش از 8.5 تا 12.2 میلیارد دلار می رسد و این رقم طی 4 سال آینده به بیش از 52 میلیارد دلار خواهد رسید.

صادرات ترکیه به روسیه امسال 30 تا 40 درصد کاهش یافته است. تعداد توریست های روسی در ترکیه نیز با افت شدیدی روبرو شده و به کمتر از 600 هزار نفر رسیده است. تعداد پروژه های ساخت و ساز شرکتهای ترکیه ای در روسیه نیز با افت زیادی روبرو شده است.

ترکیه از متوقف شدن پروژه های انرژی با روسیه نیز متضرر خواهد شد. ترکیه نیمی از گاز طبیعی مورد نیاز خود را از روسیه تامین می کند. مقام های آنکارا در پی تشدید تنش با روسیه، برای تامین گاز مورد نیاز خود از سایر کشورها به تکاپئ افتاده اند.

روابط روسیه و ترکیه پس از سرنگونی یک فروند جنگنده روسی توسط هواپیماهای جنگی ترکیه در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه، متشنج شده است.

روسیه خواستار عذرخواهی رسمی آنکارا به خاطر این اقدام شده و تهدید به اتخاذ تدابیر تلافی جویانه اقتصادی علیه آنکارا کرده است ولی اردوغان نیز در مقابل خواستار عذرخواهی روسیه به خاطر نقض حریم هوایی ترکیه شده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    1 0
    هزینه 52میلیاردی خنجر از پشت اردوغان بر اقتصاد ترکیه ؛ به خاطر گوش کردن حرف آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس