کد خبر 508422
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴

مستند «مسیر مومباسا» درباره عزاداری به شیوه و سبک ایرانی در قلب قاره آفریقا، دوشنبه 23 آذرماه از شبکه افق پخش می شود.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی شبکه افق، این روزها باز هم شیعیان نیجریه ای تاوان چیزی را پس می دهند که نه تنها در اسلام بلکه در چارچوب هیچ منطق و حقوق انسانی هم جرم محسوب نمی شود؛ اعتقاد به مذهب بر حق تشیع و فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و امروز شیعیان این کشور باز هم مورد تهاجمی بی رحمانه قرار گرفته اند.

بر همین اساس مستند «مسیر مومباسا» درباره عزاداری به شیوه و سبک ایرانی در قلب قاره آفریقا برای پخش از شبکه افق در نظر گرفته شده است.

یکی از اصول و ارکان گسترش هر دینی، تبلیغ است به همین دلیل دین مبین اسلام به ویژه مذهب تشیع، اهمیت و جایگاه خاصی برای این امر قائل شده اند؛ تبلیغ در مذهب تشیع دارای سابقه ای دیرینه است چه اینکه از همان نخستین قرن ها و در زمان زندگی ائمه اطهار(ع) نمایندگان آن بزرگواران به شهرهای دور و نزدیک می رفتند تا پایه های مکتب تشیع را در آنجا تقویت کنند یا حتی در مناطقی که هنوز اسلام ورود پیدا نکرده بود، مردم آنجا را با مکتب حقه شیعه آشنا سازند.

آفریقا یکی از مناطقی بوده که مبلغان مسلمان و به ویژه شیعیان سفرهای زیادی به آنجا داشته اند؛ مردم قاره سیاه، به ویژه در خش های مرکزی و جنوبی، برای نخستین بار ندای رحمانی اسلام را از زبان مبلغان شیعه ای شنیده اند که از ایران به کشورهایشان رفته بودند.

کنیا از جمله این کشورها محسوب می شود و شهر مومباسا نیز به عنوان دومین شهر بزرگ کنیا جایی است که مسلمانان زیادی در آن سکونت دارند.

«حسن بن علی» از جمله افرادی است که در قرن سوم هجری، از شیراز به کنیا رفته همچنین خوجه های هندی در قرن ۱۹ میلادی، اسلام و تشیع را به این ناحیه معرفی کرده اند ضمن اینکه با ظهور انقلاب اسلامی ایران، تبلیغ تشیع در قاره آفریقا رونق بیشتری پیدا کرد.

برگزاری مراسم عزاداری در ماه های محرم و صفر به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا طبق سنت های ایرانی، هندی و آفریقایی امروزه در زنگبار انجام می شود.

«مسیر مومباسا» محصول خانه مستند انقلاب اسلامی است به کارگردانی مجید عزیزی مستندی در همین رابطه است.

این مستند برای پخش از شبکه افق روز دوشنبه 23 آذرماه ساعت 22 در نظر گرفته شده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس