یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه طبق بند 29 برجام مصوبه اخیر مجلس آمریکا تحریمی جدید علیه ایران محسوب می‌شود از ادبیات تیم سیاست خارجی کشورمان در برخورد با ایالات متحده انتقاد و آن را نوعی تطهیر سیاست‌های آمریکا دانست.

به گزارش مشرق، مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه گذشته (8 دسامبر 2015) با 407 رای موافق و 19 رای مخالف به بهانه مقابله با تهدید تروریسم ، طرحی را تصویب کرد که در صورت تبدیل به قانون ورود افرادی که اخیراً به ایران، عراق، سوریه یا سودان سفر کرده‌اند، با محدودیت مواجه می‌کند. بر اساس این طرح شهروندان 38 کشور که دوست آمریکا محسوب می‌شوند و مطابق قوانین ایالات متحده در حال حاضر بدون اخذ روادید و تا سقف 90 روز می‌توانستند وارد خاک آمریکا شوند، در صورتی که در 5 سال گذشته به ایران، سوریه، عراق یا سودان سفر کرده باشند، باید مورد بررسی قرار گیرند.

*مصوبه اخیر مجلس آمریکا تحریمی جدید علیه ایران است

فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی مصوبه جدید مجلس آمریکا را تحریمی جدید علیه ایران و خلاف برجام می‌داند و می‌گوید: در بند 29 برجام به صراحت اعلام شده که کشورهای 1+5 نباید از سیاست‌ها و قوانینی حمایت کنند و یا قوانینی وضع کنند که در حوزه اقتصادی و تجاری در کشور ایران اختلال ایجاد کند. از این جهت این قانون که در مجلس نمایندگان تصویب شده و احتمالا در سنا هم تصویب و به امضای اوباما نیز می‌رسد خلاف بند 29 برجام است.

ایزدی در ادامه توضیح می‌دهد: بازرگانان و تجّاری که به صورت معمولی به ایران و آمریکا سفر می‌کردند یا قصد مسافرت دارند باید یکی از این دو کشور را انتخاب کنند زیرا طبق مصوبه جدید آمریکا  ممکن است پس از سفر به ایران، درهای آمریکا به رویشان بسته شود.

وی با تاکید بر اینکه این مصوبه بر مباحث اقتصادی اثر مستقیم می‌گذارد و فعالیت‌های اقتصادی را محدود می‌کند گفت: انتظار می‌رود که بعد از برجام رفت و آمد به ایران بیشتر شود و هدف این قانون نیز  این است که این رفت و آمد را مختل کند.

*طبق بند 2 نامه رهبری مصوبه مجلس آمریکا خلاف برجام است

این کارشناس مسائل سیاسی به نامه مقام معظم رهبری پس از برجام اشاره کرد و اظهار داشت: در بند 2 نامه مقام معظم رهبری به صراحت آمده است که اگر به هر بهانه و دلیلی تحریم جدیدی تصویب شود خلاف برجام است و اجرای برجام باید متوقف شود، دوستانی که می‌گویند نمی‌دانند این طرح خلاف برجام است یا خیر، برجام را نخوانده‌اند زیرا  اگر کسی یکبار برجام را مطالعه کرده باشد متوجه می‌شود که طرح جدید آمریکا خلاف بند 29 آن است و در نهایت امضای این قانون توسط اوباما به معنای نقض برجام است و بر اساس نامه مقام معظم رهبری برجام باید متوقف شود.

ایزدی با تاکید بر اینکه این طرح در صورت تصویب نهایی تحریم کوچکی نیست به نتایج مترتب بر آن اشاره کرد و اظهار داشت: مصوبه مجلس آمریکا به شدت صنعت توریسم را متأثر می‌کند، اگر گشتی در مناطق توریستی تهران بزنید متوجه می‌شوید که بسیاری از توریست‌هایی که به ایران می‌آیند از شرق آسیا و کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی هستند که جزء همان 38 کشور دوست آمریکا محسوب می‌شوند؛ اینگونه نیست که تمام دوستان ایالات متحده کشورهای اروپایی باشند، به این توریست‌ها هم گفته خواهد شد که اگر به ایران سفر کنید معلوم نیست بتوانید دوباره به آمریکا بروید.

*ادبیات تیم سیاست خارجی مبهم است

وی با انتقاد شدید از واکنش وزارت خارجه خاطرنشان کرد: دولتمردان و تیم وزارت خارجه به جای عکس‌العمل‌های مبهم و نوعی تطهیر عملکرد دستگاه آمریکا، باید به صراحت اعتراض کنند، ادبیات آقای عراقچی که دیروز گفتند «اگر ثابت شود مصوبه مجلس آمریکا خلاف برجام است اقدام می‌کنیم» ادبیات خوبی نیست و نباید در مقابل چنین تحریم آشکاری مسامحمه آمیز موضع گرفت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با دروغ خواندن ادعای آمریکا مبنی بر اینکه این طرح مبارزه با تروریسم است تصریح کرد: آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند این قانون بر علیه تروریسم است، آن تروریسمی که به سوریه می‌رود آیا از فرودگاه سوریه وارد می‌شود و مهر ورود به کشور سوریه را به صورت رسمی در پاسپورتش دریافت می‌کند؟ تروریستی که به سوریه می‌رود از طریق فرودگاه و مجاری رسمی نمی‌روند بلکه از مرزهای ترکیه تردد می‌کند.

ایزدی ادامه داد: اگر دولت آمریکا واقعا دغدغه مبارزه با تروریسم را داشت باید برای هر شخصی که به ترکیه رفت و آمد دارد محدودیت ایجاد کند، کشورهایی مانند ترکیه یا عربستان و قطر که اتباعشان تروریست هستند و حمایت‌های آنان نیز از گروهک‌های تروریستی آشکار است در لیست مصوب مجلس ایالات متحده قرار نمی‌گیرند.

*مصوبه مجلس آمریکا تنها یک لایحه ضد ایرانی است

این کارشناس مسائل سیاسی نتیجه گیری می‌کند: این لایحه، لایحه ضد ایرانی است و کشورهای عراق و سوریه و سودان را هم برای حفظ ظاهر  در کنار آن گنجانده‌اند، یکی از مبانی آنها ایران‌ستیزی است. این تحریم جدیدی است که دولت آمریکا بعد از برجام به ایران تحمیل کرده و آقایان وزارت خارجه باید به شدت اعتراض و اعلام کنند که اگر اوباما این را امضا کند به معنای تخلف از برجام است و مطابق نامه رهبری ایران هیچ حرکت دیگری در حوزه برجام انجام نمی‌دهد.

وی در پایان هشدار داد: اگر این بار جلوی این بحث گرفته نشود قوانین و تحریم‌های دیگری گذارده خواهد شد که به صورت جدی یا غیر جدی برجام را لغو خواهد کرد و عدم برخورد وزارت خارجه با این مباحث به شدت برای ما مشکل‌ساز می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    آقای کارشناس!!!!!!!!!!! این هیچ ربطی به ما و بخصوص به برجام نداره سم پاشی نکنید لطفا....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس