کارشناس مسائل بین الملل و آمریکا با بیان اینکه آمریکا در ذهن برخی در داخل کشور نفوذ کرده که مشکلاتش را نمی‌بینند گفت: استحاله و سرنگونی نظام هدف دراز مدت آمریکا در سایه برجام است.

به گزارش مشرق، مسئله‌ای که بر اساس آن می‌توان از بروز برخی مشکلات برجام پیشگیری کرد توجه صرف به نامه رهبری و عمل به آن است که تعلل و تأخیر در اجرای آن توسط دولت سؤال‌برانگیز است و ما را به سرنوشت الجزایر دچار می‌کند.

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل و آمریکا با تاکید بر احتمال تبدیل برجام به قرارداد الجزایر اظهار داشت: چون طرف مقابل عوض نشده است این امکان هست.

وی افزود: دولت آمریکا در تاریخ خودش نه‌تنها نسبت به ما بلکه نسبت به قراردادهایی که با سایر کشورها نیز امضاء کرده است متعهد نبوده چراکه اگر قرار بود آمریکا به قراردادهایی که امضا می‌کند متعهد باشد هرگز آمریکایی وجود نداشت تمام سرزمین‌هایی که الآن در نقشه ایالات‌متحده است متعلق به سرخپوست‌ها بوده که بخش کوچکی از آن توسط اروپایی‌ها تصرف‌شده بعد قرارداد امضا کردند که دیگر پیشروی نکنند اما این تعهد را نقض کردند.

بنا بر گفته این کارشناس مسائل بین‌الملل، ده‌ها قرارداد در همان سرزمین آمریکا توسط این دولت امضاءشده که به آن توجه نکرده‌اند و از ابتدای تاریخ هم همین‌گونه بوده است لغو یک طرف معاهده سانت 2 در زمان ریگان و معاهده‌ام دی‌ام در زمان بوش پدراز جمله تعهدات مهم آمریکا در زمان معاصر است که نادیده گرفته‌شده‌اند.

ادبیات فعالان تیم مذاکره‌کننده کارشناسانه نیست

ایزدی به تشریح مساله مهمی که در خصوص قراردادهای منعقده با آمریکا داریم پرداخت و تصریح کرد: زمانی که این دولت قصد توافق با کشوری را دارد وکلای فعال در کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا ضمن شناخت سیستم حکومتیشان، مفاد قراردادها را طوری تنظیم می‌کنند که تعهد فعلی به راحتی توسط روسای جمهور بعدی قابل نقض باشد و از همین رو متن‌ها را به نحوی تهیه می‌شود که در صورت لغو مشکل خاصی متوجه طرف آمریکایی نباشد.

این استاد دانشگاه افزود: همین مشکل در برجام نیز دیده می‌شود زیرا در همین ابتدای برجام آمده است: «کل برجام داوطلبانه است» منتها داوطلبانه برای آن‌ها زیرا اگر ما اعلام کنیم که نمی‌خواهیم به صورت داوطلبانه برجام را اجرا نماییم طبق قطعنامه 2231 باید به پله اول برگردیم و هیچ محدودیتی برای بازگشت ما به شرایط قبل از پله اول و تشدید تحریم‌ها وجود ندارد.

کارشناس مسائل بین الملل و آمریکا در ادامه این مطلب اظهار داشت: از همین رو ادبیات دوستان فعال در تیم مذاکره‌کننده ایران که «اگر آمریکا به تعهداتش عمل نکرد ما هم عمل نمی‌کنیم» حرف جدی و کارشناسانه‌ای نیست چون نقض برجام از سوی ما تبعات سختی را برای مردم و کشورمان به دنبال دارد اما اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند اتفاقی نمی‌افتد.

وی ادامه داد: زیرا سازمان مل در خصوص این کوتاهی نمی‌تواند قطعنامه‌ای علیه آمریکا صادر کند همانطور که در این 70 سال که در سراسر دنیا مشغول کشتار و اشغال بوده اند نتوانسته اقدامی را علیه این کشور انجام دهد زیرا سیستم سازمان ملل دموکراتیک و عادلانه نیست و آمریکا حق وتو دارد و به قولی شهروند درجه یک محسوب می‌شود و ما شهروند درجه دو هستیم.

رویه آمریکا در انعقاد قراردادهای بین‌المللی نقض آن‌هاست

ایزدی خاطرنشان کرد: پس با توجه به موارد ذکرشده نتیجه می‌گیریم اگر کسی کوچک‌ترین آشنایی با تاریخ آمریکا داشته باشد متوجه بی‌اعتمادی ما نسبت به سیاست‌های این دولت می‌شود چراکه رویه معمول آمریکا در قراردادهای بین‌المللی نقض تعهداتش است و از این کار ابایی ندارد.

به گفته عضو هیئت علمی گروه مطالعات جهان دانشگاه تهران، آمریکا کشوری است که از 18 میلیون سرخپوست ساکن در این سرزمین 16 میلیون نفر را کشت و در مذاکرات با کره شمالی نیز تمام تعهدات خود را ندیده گرفت و هیچ مشکل خاصی برایش ایجاد نشد از همین رو ما نمی‌توانیم به این کشور و توافقات صورت گرفته با آن خوش‌بین باشیم مثلا در خصوص همین برجام مشکل اصلی این است که ایالات متحده برای اجرای برجام هیچ ضمانتی به ایران نداده است.

ایزدی با اشاره گفت‌وگوی ظریف با نشریه صدا در اسفندماه سال گذشته گفت: بنا بر گفته وزیر امور خارجه ما می‌خواهیم با صدور قطعنامه در سازمان ملل تعهدی ایجاد کنیم تا دولت‌های فعلی و آینده ملزم به اجرای برجام باشند بر همین اساس قطعنامه صادر شد اما اولین کشور که آن را نقض کرد خودمان بودیم.

وی در تشریح این مطلب افزود: زیرا بر اساس قطعنامه 1929 اگر ما با طرف مقابل به توافق می‌رسیدیم باید تمام تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی لغو می‌شد اما آمریکایی‌ها این بار نیز با اعمال زور این تحریم‌ها را در قطعنامه 1331 نگه داشتند و عملاً قطعنامه 1929 را نقض کردند حال اگر تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مقابل این امر مقاومت می‌کرد امکان شکست مذاکرات بود اما در واقع مسئولیت این شکست مستقیما متوجه آمریکا بود.

این کارشناس مسائل بین الملل و آمریکا در ادامه تصریح کرد: اما متاسفانه مسئولان کشور ما علیرغم اینکه از حمایت روسیه و چین برخوردار بودند نسبت به این بی تعهدی آمریکا بی‌تفاوتی پیش گرفتند واقدام خاصی انجام ندادند.

رسیدن به توافق با هر شرایط مشکل اصلی راهبر تیم مذاکره‌کننده بود

استاد دانشگاه تهران در این بخش گفت‌وگو به بررسی مشکل اصلی راهبرد مذاکراتی تیم مذاکره‌کننده پرداخت و اظهار کرد: تیم مذاکره‌کننده تنها هدف خود را رسیدن به توافق می‌دانست حال با هر شرایطی که متاسفانه این موضوع را طرف آمریکایی فهمیده و اطمینان کسب کرده بود که طرف ایرانی از پای میز مذاکره بلند نمی‌شود لذا هر چه را خواسته بود در متن قطع‌نامه‌های سازمان ملل گنجانده بود.

 وی در ادامه سخنان وندی شرمن در کمیسیون روابط خارجی سنا مبنی بر اینکه ایرانی ها پای میز مذاکره خیلی چانه می‌زنند ولی در نهایت شب آخر راضی می‌شوند را دلیلی بر این مدعا دانست و گفت: باکمال تاسف تحلیلشان هم درست از آب درآمد چراکه به این نتیجه رسیده بودند که حتی اگر تحریم تسلیحاتی و موشکی را هم نگه‌دارند ایران پای مذاکره می‌ماند.

ایزدی افزود: مصاحبه مطبوعاتی آقای رئیس جمهور که حتماً به توافق می‌رسیم و سبک مذاکرات متاسفانه به صورت خودآگاه و یا ان‌شاءالله ناخودآگاه این تصور را در طرف مقابل ایجاد کرد که ایران به این توافق نیازمند است و از همین رو روش مذاکرات بسیار ساده و ضعیف بود و شما لازم نیست دیپلمات بین‌المللی باشید.

این کارشناس بین‌الملل در تشریح این مطلب به بیان مثالی پرداخت و تصریح کرد: در مراودات و تعاملات روزمره هم می‌بینیم که وقتی طرف مقابل احساس کند که کالایی که در اختیار دارد خیلی موردنیاز شماست مطمئنا قیمت را افزایش می‌دهد بنابراین این تاکتیک مذاکرات بین‌المللی نیست و در حد منطق و عقل معمول جامعه و ایجاد شرایط فعلی است.

برخی افراد در وزارت خارجه کارمند ما اما حامی اوباما هستند

به گفته استاد دانشگاه تهران، شرایط تا حدی بحرانی است که مقام معظم رهبری در قالب تایید مشروط برجام خواستار این مساله می شوند که لااقل طرف آمریکایی ـ که با توجه به تاریخ سیاسی کشورش همیشه ناقض قراردادهای بین‌المللی بوده ـ تعهدات خود در برجام را به نشانه پایبندی امضا کند که هنوز هم این اتفاق نیفتاده است.

کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: اما در این سو دوستان ما در وزارت خارجه که قاعدتاً باید مطیع فرمان مقام معظم رهبری باشند در اقدامی عجیب به توجیه عملکرد رئیس جمهور آمریکا می‌پردازند و مدعی هستند نامه 3 پاراگرافی اوباما که دستوری را خطاب به 4 وزارتخانه مبنی بر ارائه برجام داده است را تضمین آمریکا در قبال نامه رهبری تلقی می‌کنند.

توجه به نامه رهبری و عمل به آن راهکار پیشگیری از مشکلات احتمالی برجام

وی در پاسخ به این پرسش که آیا راهکاری برای پیشگیری از خطرات احتمالی برجام وجود دارد که به سرنوشت الجزایر دچار نشود، ابراز داشت: در حال حاضر یک سری از کارها تمام‌شده و نمی‌توان اقدام خاصی کرد اما مساله ای که بر اساس آن می‌توان از بروز برخی مشکلات پیشگیری کرد توجه صرف به نامه رهبری و عمل به آن است.

استحاله و سرنگونی نظام هدف دراز مدت آمریکا در سایه برجام

ایزدی در این بخش از گفت و گو  افزود: البته ما سوالات متعدد بی‌پاسخی داریم از جمله اینکه آیا شورای نظارت بر اجرای برجام در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده است یا نه ؟ چرا علیرغم عجله و شتابی که برای اجرای برجام و درخواست‌های طرف مقابل وجود دارد دستورات رهبری در ارتباط با برجام با تاخیر و تعلل اجرا می‌شود؟ چرا نسبت به عملکرد آمریکایی که حتی حاضر نیست در قبال تعهداتش امضا کند تا این حد خوش‌بین هستیم؟

این کارشناس آمریکا با اشاره به مفاد قرارداد الجزایر ادامه داد: آمریکا از تاریخ انعقاد این قرارداد یعنی 19 ژانویه سال 81 نباید هیچ دخالتی در امور کشور ما نکند اما در عمل رویه آمریکا تاکنون برعکس بوده تا حدی که برای براندازی نظام اسلامی ما بودجه براندازی تعیین می‌کند.

وی افزود: علاوه بر آن آمریکا میلیاردها دلار پول بلوکه‌شده ما را تاکنون پس نداده است زیرا در آن زمان به آن چیزی که می‌خواست دست پیدا کرد و به محض تحویل اتباع آمریکایی همه تعهداتش را فراموش کرد دست ما هم خالی بود و هیچ اهرم فشاری علیه آن‌ها نداشتیم در برجام هم به همین شکل است و طرف مقابل اصرار دارد با اهرم‌های تأثیرگذاری نظیر اراک و اورانیوم‌های غنی‌شده قدرت هسته‌ای ما را متزلزل کند.

ایزدی درخصوص افزایش ضریب نفوذ دشمن در سایه برجام تصریح کرد: تصوری که طرف مقابل از توافق هسته‌ای و برجام دارد بسیار فراتر از بحث هسته‌ای است و طرف آمریکایی در این حوزه محدودیتی را برای خودش نمی‌بینند بنابراین به عقیده من برجام از نظر آمریکا اولین قدم از مسیری است که قدم آخر آن سرنگونی جمهوری اسلامی است.

به گفته این استاد دانشگاه آمریکایی‌ها در همین راستا سعی دارند در سایه برجام اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت خود را محقق نمایند و در اهداف کوتاه مدت طراحی آن‌ها این است که برجام را بر اساس قرائت خودشان اجرا کنند که به ضرر ماست.

این کارشناس بین‌الملل با اشاره به اهداف میان مدت آمریکا اظهار داشت، آن‌ها درصدد هستند اهرم‌های قدرت ایران را که نفوذ در منطقه یکی از مهم‌ترین آن‌هاست را به مرور از ما بگیرند و با تحریم منابع تسلیحاتی و موشکی نیز قدرت نظامی ایران را کاهش داده و بدین ترتیب در حوزه مدیریت داخلی برایمان مشکلاتی ایجاد کنند.

وی در ادامه استحاله و سرنگونی نظام را هدف دراز مدت آمریکا عنوان و تصریح کرد: خانم کلینتون نیز به این امر اذعان کرد و گفت برجام بخشی از یک پکیج بزرگ‌تر برای فشار بر ایران و مدیریت بر آن است. 

ایزدی در پاسخ به این پرسش که پس بزک کردنی که رهبری فرمودند و تاکید کردند آمریکا در فرصت مناسب خنجر را می‌زند بیان‌کننده اهداف درازمدت آمریکا در سایه برجام است، گفت: تاریخ نشان می دهد شیوه آمریکا به همین نحو است شما ببینید نسبت به محمد مرسی چگونه عمل کردند در حالی که وی هر هفته با سفیر آمریکا ملاقات می‌کرد و روابطشان خوب بود اما ببینند الان چه وضعی دارد.

 آمریکا در ذهن برخی در داخل کشور نفوذ کرده که مشکلاتش را نمی‌بینند

عضو هیئت علمی گروه مطالعات جهان دانشگاه تهران در خصوص اینکه با این تفاسیر چه کسانی به دنبال بزک چهره آمریکا هستند، اظهار داشت: بعضی از این افراد نفوذی دشمن هستند و توسط آن‌ها استخدام‌شده‌اند و در این حوزه فعالیت می‌کنند بعضی هم سرباز بی جیره و مواجب آمریکا هستند ونمی‌توان آن‌ها را بی‌بصیرت نامید بلکه بی عقلی می‌کنند چراکه چگونه ممکن است تاریخ پر از جنایت آمریکا را بدانیم و همچنان خوش‌بین باشیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: مشکل اصلی عشق و علاقه عده‌ای نسبت به آمریکاست که بدی‌های آن را نمی‌بینند و ساده انگارانه فکر می‌کنند طرف مقابل خواستار تعامل با ایران است.

ایزدی در پایان تاکید کرد: می‌گویند پرونده هسته‌ای دلیل مذاکرات نبود ما می‌خواهیم با دنیا تعامل کنیم؛ دنیا هم یعنی آمریکا در حالی که طرف مقابل این همه در دنیا و در قبال ما جنایت و بدعهدی کرده است و حاضر نیست برای برجام ضمانت اجرایی تعیین کند آن وقت عده‌ای می‌گویند خواستار تعامل با ما است و این یعنی آمریکا در فکر برخی از افراد داخل کشور تا حدی نفوذ کرده است که نمی‌خواهند مشکلات را ببینند.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس