پايگاه اينترنتي نيوز ويک در گزارشي به دلايل نزديکي روساي جمهور روسيه و فرانسه در هفته‌هاي اخير پرداخت.

به گزارش مشرق، نيوز ويک در گزارشي به "نولان پترسون" نوشت: حزب راست افراطي "جبهه ملي" فرانسه که تحت حمايت مالي روسيه قرار دارد، در دور اول انتخابات محلي اين کشور- 15 آذر- برگزار شد و 27.2 تا 30.8 درصد آراء را به دست آورد. اين حزب در 6 منطقه از 13 منطقه فرانسه بيشترين آرا را به دست آورد.

حزب جبهه ملي فرانسه از مخالفان سرسخت عضويت در اتحاديه اروپا و سياست‌هاي مهاجرت اين کشور است به همين دليل از سوي جامعه جهاني چندان مورد استقبال قرار نگرفت. در اين ميان يک مقام ديپلماتيک است که توجهي به تحولات سياسي داخلي فرانسه ندارد و آن کسي نيست جز "ولاديمير پوتين،" رئيس جمهور روسيه. مجله "لو پوان" هم متوجه نزديکي بي‌سابقه پوتين به فرانسه شد و در شماره 3 دسامبر (12 آذر) گزارشي با اين تيتر نوشت: "پوتين، دوست جديد ما"

لو پوان نوشت: از 13 نوامبر و وقوع حملات تروريستي پاريس، پوتين به دوست عزيز و نزديک فرانسه تبديل شد. اوکراين؟ ديگر کسي به اين کشور اهميت نمي‌دهد؟ حمايت از "بشار اسد،" رئيس جمهور سوريه،؟ اين موضوع هم چندان مهم نيست. لفاظي و تهديد عليه اتحاديه اروپا؟ نه... هيچکدام از اين مسائل موجب نشد فرانسه اعمال و تفکرات گذشته روسيه را به ياد آورد. کاخ اليزه تمام مشکلات گذشته با روسيه را فقط به بهانه مبارزه با تروريسم از ياد برد. حالا مبارزه با داعش به هدف مشترک فرانسه و روسيه تبديل شده است. برخي تحليلگران معتقدند حوادث تروريستي پاريس موجب شد نه تنها سياست‌هاي داخلي اين کشور تغيير کند؛ بله موضعي متفاوت با گذشته در قبال روسيه در پيش بگيرد. برخي نيز اعلام کردند شعارهاي انتخاباتي جبهه ملي فرانسه مبني بر ممانعت از ورود پناهجويان سوري، با حملات تروريستي پاريس همزمان شد و مردم که از تروريسم به وحشت افتاده بودند، از چنين ديدگاهي استقبال کردند.

جبهه ملي فرانسه مستقيما از مسکو تامين مالي مي‌شود. اگر اين حزب در وقت ديگري همه پرسي را پشت سر مي‌گذاشت، بدون شک به دليل قرار داشتن تحت حمايت کرملين، از سوي راي دهندگان پس زده مي‌شد؛ اما جبهه ملي با شعار مبارزه با تروريسم وارد انتخابات شد و توجه مردم وحشت زده را به خود جلب کرد. اين روزها دوستي مقامات روسيه و فرانسه به روشني و بدون هيچ سانسوري در اخبار مختلف ديده مي‌شود. مسکو 2 دليل خوب براي بهره بردن از حملات تروريستي پاريس دارد؛ اول جبهه ملي مورد حمايت کرملين در فرانسه قدرت گرفت، دوم آنکه همين حزب توانست ديدگاه سياسي فرانسه را نسبت به روسيه کاملا تغيير دهد.

دور دوم انتخابات محلي فرانسه امروز 13 دسامبر (22آذر) و دقيقا يک ماه پس از حملات تروريستي پاريس و در حالي که فرانسه همچنان در وضع فوق العاده به سر مي برد، برگزار خواهد شد.

اين انتخابات به دليل آن که آخرين رويارويي انتخاباتي احزاب سياسي پيش از انتخابات رياست جمهوري سال 2017 محسوب مي شود، از اهميت بالايي برخوردار است.

اگر حزب جبهه ملي بتواند همانند دور نخست (يکشنبه گذشته) در انتخابات امروز اکثريت آرا را به دست آورد، تحولات سياسي قابل توجهي در فرانسه روي خواهد داد. بدون شک "ولاديمير پوتين،" رئيس جمهور روسيه نيز به اهداف خود نزديک‌تر خواهد شد و پس از اين دوستي بيشتري ميان دو کشور ديده خواهد شد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس