کد خبر 506910
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۹

نشریه هافینگتون پست در مطلبی نوشت: حملات تروریستی پاریس یک لحظه آشنا بود. حدود ۱۵ سال قبل، حوادث ۱۱ سپتامبر نیز احساسات مشابهی را برانگیخته بود: شوک، ناباوری و سردرگمی. از آن روز سرنوشت ساز تاکنون اتفاقات زیادی افتاده است.

به گزارش مشرق، هافینگتون پست در ادامه افزود: غرب و متحدانش جنگ علیه تروریسم را به راه انداخته اند. تهدید ناشی از القاعده نسبتا تضعیف شده است، گرچه هنوز به طور پراکنده در اشکال مختلف حضور دارند. شکل جدید و کشنده تر از القاعده، داعش یا دولت اسلامی عراق و شام است که در خاورمیانه ظهور یافته است. بر خلاف القاعده، داعش مناطقی را با حدود 8 میلیون نفر جمعیت اشغال کرده و به منابع نفتی بزرگی نیز دسترسی دارد.

این ایدئولوژی با استفاده از تفاسیر واپسگرایانه از کتب مقدس اسلامی، خلافت اسلامی در مناطق تحت اشغال خود اعلام کرده و غرب را شکست داده است. بدتر از آن اینکه داعش توسط برخی کشورهای اسلامی حمایت می شود و به صورت مخفیانه از سوی غرب برای سرنگونی دولت بشار اسد در سوریه مورد حمایت قرار می گیرد.

از 11 سپتامبر 2001 غرب خاک افغانستان و عراق را اشغال کرد و تنش و هرج و مرج در لیبی اتفاق افتاد و محمد مرسی رئیس جمهور منتخب مصر با یک کودتا برکنار شده است. در همه این سالها، کشورهای غربی اتحاد خود را با کشورهای پادشاهی خلیج فارس حفظ کرده اند. در بین این کشورها، عربستان سعودی سرچشمه ایدئولوژی سلفی و وهابی است و گروه های تروریستی مختلفی از جمله طالبان و بوکو حرام، القاعده و داعش دیدگاه های افراطی خود را از این ایدئولوژی گرفته اند.

در طی این دوره، در حالی که ایالات متحده و اروپا نسبتا امن باقی مانده است، و از اقدامات تروریستی در امان بوده اند، افراط گرایان در کشورهای مسلمان ویرانی به بار آورده اند. عراق، پاکستان، افغانستان و سایر کشورها از این وحشیگری در امان نبوده اند.

ترکیه نیز اکنون در حال احساس سیاست های کوته بینانه خود در قبال سوریه و کردها است. هزاران نفر نیز به دست تروریست ها در نیجریه کشته شده اند.

اکنون به طور گسترده ای این مسالع قبول شده است که جنگ عراق در سال 2003 میلادی عواقب ناخواسته و فاجعه باری داشته است. ایران ذینفع خاص از تغییر نظم منطقه به شمار می رود و نفوذ تهران اکنون از عراق تا سرزمین های فلسطینی گسترش یافته است.

سنی ها و سایر گروه های اسلامی به دنبال این بوده اند تا پیشرفت ها و دستاوردهای ایران را به حداقل ممکن برسانند. برای دستیابی به این هدف، شبه نظامیان سنی در عراق و سوریه از سوی کشورهای سنی به رهبری عربستان سعودی و حمایت غرب، مسلح شده اند. در نتیجه در دو سال گذشته بیش از 250 هزار سوری کشته و حداقل 9 میلیون نفر آواره شده اند. در عراق نیز برآوردهای محاظفه کارانه نشان می دهد که در درگیری های ده سال گذشته بیش از 500 هزار نفر کشته شده اند.

با توجه به فقدان حضور دولت مرکزی در بسیاری از مناطق عراق، و تضعیف حکومت اسد در سوریه، زمینه مناسبی برای ظهور داعش به وجود آمده است.

تاثیر این تحولات، متاسفانه موجب افزایش شکاف و اختلافات بین مسلمانان شده است. هرج و مرج و نابودی امروز در عراق و سوریه، زنان و مردان جوان زیادی را برای پیوستن به جهاد جهانی تشویق می کند. حدود 30 هزار جنگجوی خارجی از داعش حمایت می کنند. اکثر این جنگجوها از خاورمیانه هستند و بخشی از آنها نیز از اروپا امده اند. مهمترین بخش از شبه نظامیان اروپایی از فرانسه هستند که حدود 700 نفر را تشکیل داده اند.

همه عاملان اصلی حملات پاریس تاکنون ملیت اروپایی داشته اند. طراح اصلی حملات پاریس به گفته پلیس فرانسه، جوانی 27 ساله به نام عبدالحمید عبود بوده است. یک بلژیکی اصالتا مراکشی که در سال 2014 به سوریه سفر کرده و به داعش پیوسته و از سوی خانواده اش طرد شده است.

حملات پاریس باید در میان هرج و مرج خاورمیانه و شکاف های ایدئولوژیکی دیده شود که زمینه لازم و مشروع برای خشونت را فراهم کرده است. فرانسه محل زندگی بیش از 5 میلیون مسلمان است. بزرگترین جمعیت مسلمان در اروپا. بسیاری از آنها آفریقایی تبار هستند که کمتر از 24 سال سن دارند. بسیاری از این جوانان به حاشیه رانده شده اند و تلاش ها برای جذب آنها موفقیت آمیز نبوده است.

بسیاری از مسلمانان فرانسه در حومه های فقیر نشین شهرها زندگی می کنند و بسیاری از آنها نیز در زندان های فرانسه هستند. 70 درصد جمعیت زندان های فرانسه را مسلمانان تشکیل می دهند. روابط پرتنش آنها با فرانسه مربوط به دوره استعمارگری گذشته دارد و مربوط به جنگ استقلال الجزایر در دهه 1950 میلادی است.

از زمان کشتار وحشیانه کارکنان نشریه شارلی ابدو در اوایل سال 2015 میلادی، فرانسه در بحث های مربوط به چگونگی مقابله با رشد فزاینده افراطی گری در بین مسلمانان متمرکز شده است. پس از حملات پاریس، رهبران فرانسه تمایل علنی خود را برای اتخاذ تدابیر استثنایی برای پیروزی در این جنگ اعلام کردند. فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد این اقدام جنگی، برنامه ریزی شده و سازماندهی شده از بیرون از فرانسه بوده و با همکاری همدستان داخلی انجام شده است. فرانسه همچنین ضمن اعلام وضعیت فوق العاده تدابیر امنیتی شدیدی را اتخاذ کرده است.

حملات داعش موجب سوء استفاده و به راه افتادن موج جدیدی از اسلام هراسی در اروپا و سایر مناطق شده است. این یک راهبرد حیله گرانه است تا منجر به خصومت و دشمنی بیشتر با مسلمانان اروپا شود. هرج و مرج هدف اصلی این راهبرد است. سرکوب بیشتر مسلمانان با افزایش نظارت و جاسوسی می تواند با نارضایتی بیشتری روبرو شود. در حال حاضر نتایج حاصل شده روشن است: در حالی که فرانسه قول داده است تا پناهندگان را قبول کند ولی راستگراهای اروپا و جمهوریخواهان آمریکایی بر بستن مرزها و بیگانه ستیزی پافشاری می کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس