کد خبر 499657
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با اشاره به تمهیدات پیش‌بینی شده این جمعیت برای ایام اربعین گفت: هم اکنون حدود 180 نفر در قالب تیم پزشکی بین مرز مهران و نجف مستقر شده‌اند و بیمارستان‌های صحرایی نیز آماده خدمت به زائران هستند.

به گزارش مشرق، دکتر سیدعلی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر ابراز امیدواری کرد که امسال زائران اربعین بدون هیچ مشکل خاصی، این سفر معنوی را به اتمام رسانند و گفت: در این مسیر، زیرساخت‌ها، امکانات و نیروی انسانی جمعیت هلال‌احمر به‌طور کامل در خدمت زائران حسینی خواهد بود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: امسال بیش از 950 پزشک، پرستار، کارشناس بهداشت، کارشناس علوم‌غذایی و امدادگر، آماده خدمت به زائران هستند و خود را برای امداد ویژه، انتقال مصدومان و سایر حوادث احتمالی آماده کرده‌اند.

مرعشی یادآوری کرد: هم اکنون حدود 180 نفر در قالب تیم پزشکی بین مرز مهران و نجف مستقر شده‌اند و بیمارستان‌های صحرایی نیز آماده خدمت هستند.

همچنین به گفته وی، از نجف تا کربلا نیز 14چادر امدادی برپا شده و در داخل شهر نجف هم در 11محل، امکان استقرار زائران وجود خواهد داشت. استقرار 14 محل اسکان در کربلا، اسکان در بین‌الحرمین و استقرار تخت‌های بستری نیز از دیگر خدمات جمعیت هلال‌احمر خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه امسال، 85 تن دارو به کربلا حمل شده و 10چادر امدادی بین نجف و کربلا نیز به دستگاه‌های شوک قلبی، اکسیژن‌ساز و نوارقلبی، تجهیز شده است، افزود: خوشبختانه در نجف و کربلا نیز دو درمانگاه شبانه‌روزی با کمک جمعیت هلال‌احمر خدمت خواهند کرد و امکانات بستری و ارائه خدمات سرپایی درمان نیز نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است.

مراقب وبا باشید

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با اشاره به شرایط فعلی عراق، تغییرات آب و هوایی و طولانی‌ بودن مسافت پیاده‌روی گفت: این احتمال وجود دارد که عده‌ای از زائران، ضعیف شده و حتی به بیماری مبتلا شوند. البته عده‌ای از زائران در معرض خطرات بیشتری قرار دارند. مثلا افراد سالخورده، کودک یا کسانی که به بیماری‌های قلبی، دیابت و آسم مبتلا هستند باید در طول سفر بیشتر مراقب باشند.

مرعشی افزود: بهترین کاری که زائران می‌توانند برابر وبا انجام دهند، پیشگیری است. به همین دلیل آنها باید مرتب دست‌های خود را بشویند یا هنگام استفاده از سرویس بهداشتی نکات لازم را رعایت کنند، زیرا مدفوع و ادرار شخص مبتلا می‌تواند افراد دیگر را به این بیماری مبتلا کند.

وی یادآوری کرد: بیماری وبای شایع در عراق با نوعی که در کشورمان وجود دارد، متفاوت است و به همین دلیل ممکن است بدن افراد نسبت به آن مقاومت خاصی نداشته باشد و احتمال واگیری آن برای زائران ما وجود دارد.

به گفته رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر، بیرون‌روی شدید، تب، حالت تهوع و دل‌پیچه از نشانه‌های شایع وباست که زائران باید این نشانه‌ها را جدی گرفته و به‌ محض بروز آنها به چادرهای هلال‌احمر که در مسیر پیاده‌روی مستقر شده مراجعه کنند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: زائرانی که دارو مصرف می‌کنند باید دوز مصرفی خود را نیز رعایت کرده و آن را تغییر ندهند. مورد بعدی رعایت نکات بهداشتی هنگام خوردن و آشامیدن است، زیرا با توجه به وجود توقف‌گاه‌هایی که به منظور استراحت زائران و پذیرایی از آنها تدارک دیده شده (موکب)، زائران نیاز نیست با خود غذا حمل کرده و از آبی بنوشند که از سلامت آن مطمئن نیستند.

بنابر اعلام روابط عمومی جمعیت هلال احمر، مرعشی درباره مدت‌ زمان پیاده‌روی در طول روز نیز خاطرنشان کرد: بهتر است زائران به شکلی برنامه‌ریزی کنند که پس از نماز صبح پیاده‌روی را آغاز کرده و تا غروب آفتاب به محلی برای استراحت برسند. توصیه می‌شود آنها روزانه بیش از هفت ساعت پیاده‌روی نکنند. علاوه بر این، زائران باید هر لحظه که در پا یا کمر خود احساس درد کرده یا پایشان تاول زد و زخم شد، پیاده‌روی را متوقف کرده و از کمک امدادگران هلال‌احمر استفاده کنند. به بیماران دیابتی نیز توصیه می‌شود هرگز پای برهنه راه نروند، ناخن انگشتان پای خود را کوتاه کرده و مراقب باشند پایشان تاول نزند.

واکسن مننژیت و آنفلوانزا بزنید

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با اشاره به ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا و مننژیت به افرادی که قصد عزیمت به مراسم پیاده‌روی اربعین را دارند، گفت: اگر چه از نظر قانونی الزامی برای این تزریق‌ها وجود ندارد، اما به زائران توصیه می‌شود حتما قبل از سفر این دو واکسن را تزریق کنند که بهترین زمان تزریق این واکسن‌ها یک تا دو هفته قبل از سفر است.

مرعشی در خصوص وضعیت بهداشتی عراق نیز خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تنها مسئله، شیوع وبا در عراق است که بر اساس آخرین آمار 4هزار و 500 نفر در عراق به این بیماری مبتلا شده‌اند، اما هیچ زائر ایرانی به این بیماری مبتلا نشده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس