کد خبر 526575
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶

دبیر انجمن داروسازان ایران از برنامه‌ریزی این انجمن برای طرح ملی «پایش و سنجش بیماران دیابتی و فشار خون» در قالب دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت به مسوولین فنی داروخانه‌ها خبر داد.

 به گزارش مشرق، دکتر سید مهدی سجادی دبیر انجمن داروسازان ایران، درباره ضرورت افزایش مشارکت داروخانه‌ها در طرح‌های ملی پایش سلامت، گفت: یکی از توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی، مشارکت داروسازان در طرح‌های مراقبت اولیه سلامت است. دلیل آن نیز مبتنی بر این واقعیت شکل گرفته که در تمام نقاط دنیا داروسازان نسبت به بقیه حرفه‌های پزشکی بیشترین مراجعه‌کننده را دارند.

وی با تشریح تغییر رویکرد داروخانه‌ها در کشورهای توسعه یافته، افزود: بر این اساس در طول چند دهه گذشته در کشورهای توسعه یافته نقش داروساز در داروخانه از دارو محوری به بیمار محوری تغییر یافته است.

دبیر انجمن داروسازان با اشاره به ضرورت تغییر نگرش نسبت به نقش داروخانه‌ها در کشور، اظهار کرد: باید با دور اندیشی و آینده‌نگری بیشتر، برنامه‌هایی مانند ارتقای آگاهی مراجعین به داروخانه‌ها در زمینه خودمراقبتی و تغییرات شیوه زندگی، مراقبت‌های بهداشتی دارویی در سالمندان و گروه‌های در معرض خطر، پایش و مدیریت بیماری‌های مزمن غیرواگیر از قبیل سکته‌های قلبی، مغزی و دیابت، ارائه راهکارهای پیشگیری از عفونت‌های شایع از قبیل عفونت حاد تنفسی، آموزش و مشاوره بهداشت پوست و مو، ارائه کمک‌های اولیه در مواقع اورژانس، اندازه‌گیری پارامترهای سلامت نظیر BMI و کنترل فشار و قند خون در داروخانه‌ها بیش از پیش گسترش پیدا کند.

به گفته سجادی، در کشور ما هر ایرانی سالیانه به طور متوسط 8.7 بار برای دریافت خدمات سرپایی مراجعه می‌کند که از این مراجعات، به ترتیب 2.9 بار به داروخانه، 2.2 بار به پزشک عمومی، 1.3 بار به پرسنل غیرپزشک، 1.2 بار به پزشک متخصص، 0.7 بار به خدمات پاراکلینیک، 0.3 بار به دندانپزشک، 0.1 بار به ماما، 0.03 بار به توانبخشی و درنهایت0.01 بار به مشاور است. این آمار به صراحت نشان می‌دهد که داروخانه بیشترین محل تردد افراد متقاضی خدمات سلامت است.

دبیر انجمن داروسازان تاکید کرد: برپایه این باور و نیز بر اساس تجربه‌های جهانی،‌ قویا اعتقاد داریم که پتانسیل جامعه داروسازی در توسعه برنامه‌های آموزش و پایش بیماران بی‌نظیر است. در این راستا انجمن داروسازان نیز در قالب طرح ملی «پایش و سنجش بیماران دیابتی و فشار خون» برنامه‌ریزی مدونی را انجام داده و دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی را نیز برای مسئولین فنی داروخانه‌ها به منظور انجام خدمات مورد اشاره (اندازه‌گیری فشار و قند خون و سنجش سایر شاخص‌های تندرستی) برنامه‌ریزی کرده است.

سجادی با انتقاد از تضعیف جایگاه داروسازان، گفت: بدیهی‌ست که اجرای طرح‌های فوق می‌تواند شاخص‌های ارزشیابی و خدمات‌رسانی داروخانه‌ها را ارتقا داده و تعامل بهتری را میان داروسازان، پزشک و بیماران ایجاد کند. حال مساله اساسی آن است که در گام نخست نظام بهداشت و درمان کشور، وزن شایسته‌ای برای داروسازان قائل شود. به گونه‌ای که جایگاه داروسازان در نظام درمانی کشور بتواند از الگوهای بین‌المللی پیروی کند. به طوریکه دوباره با تمرکز قوا برای اختراع مجدد چرخ، موجب به هدر رفتن تلاش‌ها و استعدادهای موجود نشویم.

وی در پایان با اشاره به تجربیات جامعه جهانی تاکید کرد: تجربه جهانی نشان داده است؛ اگر به دنبال مصرف منطقی دارو در کشور و رفع ده‌ها چالش دیگر در حوزه بهداشت و درمان هستیم، باید برای ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی، خود مراقبتی و پایش بیماران در داروخانه‌ها بیش از پیش سرمایه‌گذاری کنیم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس