نان‌هايي که تحت حرارت مستقيم تهيه مي‌شوند سرطان‌زا هستند.

به گزارش مشرق، مجيد حاجي فرجي رئيس انستيتو تغذيه در خصوص تهيه غير اصولي نان‌هاي سنتي بيان کرد: در گذشته نانوا‌ها زمان لازم براي پخت و آماده سازي نان را داشتند اما حال با توجه به افزايش جمعيت و ميزان ساعات پخت، بيش از ۳ دهه است که جوش شيرين جايگزين خمير ترش شده است.

وي ادامه داد: با وجود اينکه در کشورهاي خارجي نيز از جوش شيرين استفاده مي‌شود اما به دليل متفاوت بودن سبد غذايي آن‌ها نمي‌توان اين مقايسه را قابل قبول دانست.

حاجي فرجي در مورد آسيب‌هاي مصرف جوش شيرين در نان‌هاي سنتي گفت: اولين ضرر استفاده از جوش شيرين در نان‌ها ايجاد سو هاضمه و به دنبال آن کاهش جذب ريز مغذي‌ها براي افراد است.

وي با اشاره به اينکه مشکل نان در کشور ما در مورد نان‌هاي سنتي است، عنوان کرد: از آنجايي که کنترل و نظارت بر کيفيت نان‌هاي صنعتي به درستي انجام مي‌شود و هم چنين نحوه پخت آن‌ها متفاوت بوده و ميزان مواد مغذي به کار رفته در آن‌ها مشخص است گفت: در مورد اين نان‌ها مشکلي نداريم. علاوه بر اين خوشبختانه بسته بندي نان‌هاي صنعتي تحت نظارت‌هاي کافي انجام مي‌شود.

رئيس انستيتو تغذيه اضافه کرد: از ديگر مشکلات در حوزه نان‌هاي سنتي مي‌توان به پخت اين نان‌ها به وسيله سوخت‌هاي فسيلي اشاره کرد، هرچند که اين معضل تا حد زيادي کنترل شده است اما هنوز برخي نان‌ها در معرض حرارت مستقيم قرار مي‌گيرند.

وي با اشاره به سرطان زايي مصرف طولاني مدت نان‌هايي که در معرض حرارت مستقيم تهيه مي‌شوند، اظهار کرد: برنامه اصلاح نان‌هاي سنتي مدتي است که شروع شده است. به طور مثال پودر مخمري که در کارخانجات توليد خمير مايع آماده مي‌شود جايگزين جوش شيرين شده است البته اين اقدام به زمان بيشتري نياز دارد زيرا هنوز تعداد زيادي از نانوايي‌ها از آن محروم هستند.


منبع: سلامت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس