کد خبر 481186
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۲

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا گفت: تاکنون پرسشگری از 50 درصد از جمعیت 90 هزار نفری شهری شهرضا در قالب مرحله چهارم تحول نظام سلامت انجام شده‌ است.

به گزارش مشرق، حجت‌الله تنهایی عصر سه‌شنبه در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی اظهار کرد: حوزه بهداشت طرح تحول سلامت در شهرستان از حاشیه‌ها فراتر رفته و در شهریورماه تحول سلامت را به شهر شهرضا گسترش داده‌ایم.

وی با بیان این که شهرستان شهرضا نخستین شهرستان کشور در اجرای پزشک بوده‌ است، بیان کرد: برای اولین‌ بار در کشور در سال 84 نخستین دفترچه‌های بیمه روستایی در روستای هونجان شهرضا صادر شد و به زودی تمام جمعیت 90 هزار نفری شهرستان دارای پرونده سلامت خواهند شد.

رئیس اداره بهداشت شهرضا با بیان اینکه فاز دوم سلامت در شهرستان در مناطق حاشیه اجرا شد، اظهار کرد: از اردیبهشت سال گذشته این طرح در 9 منطقه خمینی‌آباد، جرم افشار، ترک آباد، شهرک طالقانی، محله شهید چاووشی، اسلام آباد، سروستان، خاوران و اسفه سالار شهرضا آغاز شد.

تنهایی با اشاره به مشکل شهرستان در جذب پزشکان جدید، تصریح کرد: در این طرح حدود 240 میلیون تومان وسایل اداری و تجهیزات پزشکی خریداری شده‌ است که کمک خوبی به زیرساخت‌های پزشکی شهرستان کرده‌ است.

وی افزود: در این طرح 26 نفر نیرو 11 مراقب بهداشتی در قالب 20 تیم پس از گذراندن بیش از 170 ساعت آموزش تئوری و عملی اطلاعات خانوارها را جمع‌آوری کردند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا تصریح کرد: فاز سوم این طرح شامل شهرهای زیر 20 هزار نفر بود که در شهرستان شهرضا، مرکز بهداشت شهر منظریه بازسازی و پزشک در آن مستقر شد و قسمتی از این مرکز برای اورژانس 115 در نظر گرفته‌ شد و یک کد شهری برای آن در نظر گرفته شد.

تنهایی با بیان این‌که تا کنون پرسش‌گری از 50 درصد مردم شهر شهرضا در قالب مرحله چهارم تحول نظام سلامت انجام شده‌ است، گفت: در این طرح جمعیت شهری به بلوک‌هایی تقسیم می‌شود و هر 2500 نفر تحت نظر یک پزشک هستند و مردم دارای پرونده سلامت می‌شوند.

وی ادامه داد: ویروس کرونا که در طی سه سال گذشته در عربستان شایع شده در واقع شکل جدید همان ویروس سرماخوردگی است، این ویروس در افراد جوان و سالم علائمی خفیفی شبیه سرماخوردگی ایجاد می‌کند اما در افراد مسن و افراد دارای بیماری‌های مزمن مثل دیابت و سرطان ممکن است شدت علائم به گونه‌ای باشد که فرد نیاز به بستری در بیمارستان پیدا کند و عده‌ای هم به دنبال نارسائی تنفسی یا نارسائی کلیه فوت می‌کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان این‌که یک تیم پزشکی از هر کاروانی که وارد شهرضا می‌شود مراقبت می‌کند، افزود: ویروس از طریق قطرات تنفسی هنگام صحبت کردن، سرفه کردن و عطسه کردن به افراد سالم منتقل می‌شود، فردی که به ویروس آلوده می‌شود از 2 تا 14 روز بعد ممکن است دچار علائم شود و اگر علائم خفیف باشد 3 تا 5 روز بعد بهبودی حاصل می‌شود.

تنهایی تصریح کرد: تاکنون مورد مشکوکی از این بیماری در کشور، استان و شهرستان شهرضا گزارش نشده است و نمونه‌برداری از این بیماری صفر بوده است.

وی با بیان اینکه تاکنون مورد مشکوکی از بیماری کرونا در کشور یافت نشده‌ است، اظهار کرد: در کل کشور 62 مورد بیماری وبا گزارش شده‌ است و لذا کاروان‌هایی که به کربلا می‌روند باید مواظب این بیماری باشند و قبل از رفتن باید آموزش‌های لازم را فرا بگیرند و زائران زیر 15 سال باید قبل از رفتن واکسن بزنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به استفاده از ظروف یک‌بار مصرف پلیمری توسط هیئت‌های مذهبی در ماه محرم، افزود: با فرا‌‌ رسیدن ماه‌های محرم و صفر، پخت و توزیع انواع غذاهای نذری رونق می‌گیرد بنابراین در این زمینه لازم است تا آگاهی‌های لازم در اختیار عموم مردم قرار گیرد تا افراد علاوه بر بهره‌مندی از اجر معنوی تهیه و توزیع نذرها در این ایام، سلامت خود و سایر افراد جامعه را نیز به خطر نیندازند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس