کد خبر 499479
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹

برخی رسانه های روسیه دقایقی پیش گزارش دادکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور مسکو را به قصد تهران ترک کرد.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری کرملین، پوتین برای شرکت در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز که در تهران برگزاری می شود، راهی ایران شد.

منابع خبری اعلام کردند که رئیس جمهور روسیه در این سفر علاوه بر حسن روحانی رئیس جمهور ایران با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز دیدار خواهد کرد.

کاخ کرملین مقر ریاست جمهوری روسیه که برای نخستین بار هفته پیش از برنامه این سفر به صورت رسمی و پس از اعلام مذاکره تلفنی رئیسان جمهوری دو کشور خبر داد، مهمترین دستور کار حضور پوتین در تهران را دیدار و مذاکره با حضرت آیت الله خامنه ای و حسن روحانی اعلام کرد.
شرکت در نشست سران گازی، مذاکره در عالی ترین سطح برای توسعه روابط دو جانبه با هدف عملیاتی کردن سند توافق کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور به ارزش حدود 40 میلیار دلار که در اجلاس اخیر هیات های ایرانی و روسی در مسکو امضا شد و هچنین همگرایی های منطقه ای ایران و روسیه در منطقه به ویژه مبارزه با تروریسم در خاورمیانه و در صدر آن داعش از مباحث اصلی مطرح برای مذاکرات پوتین در سفر یک روزه به تهران اعلام شده است.

«دیمیتری راگوزین» معاون نخست وزیر روسیه نیز پیش از آغاز سفر رئیس جمهوری این کشور به تهران در فرودگاه به خبرنگاران گفت: در ماه آینده میلادی گروهی از کارشناسان روس برای بازدید از تمامی مراکز صنعتی بزرگ ایران راهی این کشور خواهند شد تا امکان سنجی های لازم برای توسعه همکاری های دوجانبه انجام گیرد.

کاخ کرملین در بیانیه ویژه شرح برنامه های این سفر که در اختیار ایرنا در مسکو قرار گرفته، اعلام کرده است: سفر رئیس جمهوری روسیه به ایران در حالی انجام می شود که روابط دو کشور به سطح مشارکت راهبردی ارتقا یافته است و در عرصه های مختلف به سرعت گسترش می یابد.

در این بیانیه با اعلام برنامه دیدار پوتین با رهبر معظم انقلاب اسلامی و رییس جمهوری ایران، افزوده شده است: رئیس جمهوری روسیه سال 2007 با رهبر انقلاب اسلامی در حاشیه دومین اجلاس سران خزر در تهران دیدار کرد و امسال برای سومین بار در سال جاری با همتای ایرانی خود دیدار و مذاکره می کند.

در ادامه بیانیه کرملین آمده است: انتظار می رود دو طرف در باره تمام مسائل همکاری های دوجانبه از جمله اقتصادی و بازرگانی، سرمایه گذاری، انرژی هسته ای، استخراج و بهره برداری از میادین نفت و گاز و همکاری های فنی-نظامی و نیز مسایل مهم بین المللی و نخست حل و فصل سیاسی بحران سوریه، اجرای برجام و مبارزه با تروریسم به ویژه داعش مذاکره و تبادل نظر کنند.

کرملین افزوده است: ایران و روسیه به عنوان اعضای فعال مجمع صادر کنندگان گاز، در حوزه انرژی با یکدیگر همکاری می کنند و همیشه روابط تهران و مسکو بر اصول دوستی و همکاری استوار شده و توام با اعتماد متقابل است.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: روابط سیاسی گسترده ای بین دو کشور برقرار شده و دیدارهای منظم در سطوح عالی و بین وزارت خارجه دو کشور برگزار می شود.

کاخ کرملین خاطرنشان کرده است: افزایش حجم مبادلات بازرگانی میان ایران و روسیه در اولویت قرار دارد و این شاخص در سال گذشته با 5/1 درصد افزایش به یک میلیارد و 680 میلیون دلار رسید و دو کشور برای توسعه هر چه بیشتر این همکاری ها برنامه ریزی کرده اند.

در این بیانیه همچنین درباره همکاری روسیه در مذاکرات منجر به برجام، گفته شده است: مسکو فعالانه در کسب این توافق در جریان مذاکرات ایران و گروه 1+5 شرکت کرد و برای تحقق بندهای آن هم تلاش می کند.

سومین اجلاس سران کشورهای عضو مجمع صادر کنندگان گاز عصر امروز با حضور سران و رئیسان دولت 9 کشور عضو به در تهران برگزار می شود.
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز امروز (دوشنبه) در باره این سفر نوشت: دیدار برنامه ریزی شده «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه با رهبر عالی ایران، نشانه ویژه بودن روابط دو کشور در عرصه دوجانبه و منطقه ای است و این مذاکرات می تواند دستاوردهای زیادی داشته باشد باشد.

این خبرگزاری افزود: مسائل زیاد مورد توجه دو کشور قطعا در گفت وگوی رئیس جمهوری روسیه و آیت الله خامنه ای در مورد سوریه، عراق، یمن، جنگ با تروریسم، توافق ایران و 1+5 و همکاری های مشترک دیگر در این دیدارها بحث خواهد شد.

به نوشته این رسانه، ایران و روسیه در موارد زیادی با هم اشتراک منافع دارند و هم نظر هستند که برای هر کدام از آنها کشورهای دیگر اتحاد تشکیل می دهند و اکنون هم ائتلاف یا اتحاد مسکو و تهران می تواند شامل اقتصادی، رسانه ای، نظامی، سیاسی و امنیتی باشد.

سومین اجلاس سران کشورهای عضو مجمع صادر کنندگان گاز امروز با حضور سران و رئیسان دولت 9 کشور عضو به در تهران برگزار می شود.

ایران، روسیه، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، لیبی، نیجریه، قطر، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات، ١٢عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می روند و هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند.

افزون بر رئیس جمهوری ایران به عنوان میزبان سران و پوتین، رئیسان جمهوری بولیوی، گینه استوایی، نیجریه، ونزوئلا، عراق و نخست وزیر الجزایر در آن شرکت می کنند و همچنین قرار است رئیس جمهوری ترکمنستان و جمهوری آذربایجان به عنوان مهمان ویژه حضور دارند و «عبدالله سالم البدری» دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و «آلدو فلورس کویرگان» دبیرکل مجمع بین المللی انرژی (IEF) نیز در این نشست شرکت خواهند کرد.

کشورهای عضو این مجمع 70 درصد ذخایر گازی و 42 درصد تولید گاز جهان را در اختیار دارند.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس