کد خبر 525084
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱

رسانه کوبایی «پرنسا لاتینا» به نقل از رئیس جمهور بولیوی گزارش داد که هر زمان که آمریکا دست از توطئه چینی علیه دولت این کشور بردارد، بولیوی نیز آماده از سرگیری روابط دیپلماتیک با این کشور خواهد بود.

به گزارش مشرق، «اوو مورالس» رئیس جمهوری بولیوی روز گذشته از آمادگی مردم کشورش برای از سرگیری روابط دو جانبه دیپلماتیکی با آمریکا خبر داد البته به شرطی که «واشنگتن» (پایتخت آمریکا) دیگر علیه دولت بولیوی توطئه چینی نکند.

«مورالس» در مصاحبه‌ای که از «شبکه یک» تلویزیون بولیوی پخش شد، اذعان داشت: ما در هر زمانی که آمریکا دست از توطئه چینی علیه ما بردارد آمادگی لازم برای از سر گیری روابط دیپلماتیکی با این کشور را داریم.

رئیس جمهور بولیوی همچنین گفت: با بازگشت سفرای آمریکا به بولیوی مشکلی نداریم چرا که این امر نیز بخشی از روابط دو جانبه هستند.

بولیوی و آمریکا از سال 2008 و زمانی که این کشور آمریکای جنوبی «فیلیپ گلدبرگ» سفیر آمریکا را به اتهام مداخله در سیاست ملی خود اخراج کرد روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده‌اند؛ واشنگتن نیز پاسخی مشابه داد و سفیر بولیوی را اخراج کرد.
در اواخر سال 2011، بولیوی و آمریکا توافقی را برای عادی‌سازی روابط خود امضا کردند اما نتوانستند سفرای خود را بازگردانند.

در ماه ژوئن سال جاری «مورالس» اعلام کرد که نسبت به عادی‌سازی روابط دو جانبه دو کشور، به دید تردید می‌نگرد و اذعان داشت که روابط دیپلماتیکی دو کشور باید بر پایه‌های احترام استوار باشد.

در 15 آوریل (26 فروردین ماه) سال جاری «برنان» پس از دیدار با «دیوید چوکه اوآنکا» وزیر امور خارجه بولیوی دیدار کرد و نسبت به بهبود روابط دیپلماتیکی دو کشور ابراز تمایل کرد.

با وجود اعلام آمادگی دولت بولیوی برای تحکیم روابط دیپلماتیکی با کاخ سفید، هم رئیس جمهور بولیوی و هم دیگر مقامات بولیویایی تاکنون بارها و بارها دسیسه چینی‌های آمریکا علیه بولیوی در راستای بی‌ثبات‌سازی شرایط این کشور را گوشزد کرده‌اند.

در این راستا «ماریانلا پاکو» وزیر ارتباطات بولیوی نیز روز گذشته اعلام کرد که اپوزیسیون بولیوی برای مقابله با دموکراسی در کشور از سوی آمریکا پشتیبانی مالی می‌شوند.

وی همچنین افزود: همان‌طور که «مورالس» پیش‌تر گفت: اعضای اپوزیسیون به دنبال ترویج پاسخ «نه» در همه‌پرسی قانون اساسی کشور هستند که در 21 فوریه سال جاری در بولیوی برگزار خواهد شد؛ پاسخ مثبت مردم در این همه‌پرسی منجر به ابقای «مورالس» و «آلوارو گارسیا لینرا» معاون وی در سمت ریاست جمهوری و معاونت ریاست جمهوری بولیوی برای یک دور دیگر از سال 2020 تا سال 2025 می‌شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس