برداشت‌ها و تحلیل‌های دولتمردان و گروه‌های سیاسی پیرامون این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا آنان کانونی‌ترین مراکز برای مقابله با «نفوذ» هستند؛ اما برخی از گروه‌های سیاسی در برداشتی منحرفانه، درصدد برآمدند که سطح مقوله «نفوذ» دشمن در کشور تنزل بدهند.

گروه سیاسی مشرق - «امروز نفوذ دشمن یکی از تهدیدهای بزرگ است برای این کشور؛ دنبال نفوذند. نفوذ یعنی چه؟ نفوذ اقتصادی ممکن است، که البتّه کم‌اهمیت‌ترین آن نفوذ اقتصادی است؛ و ممکن است که جزو کم‌اهمیت‌ترین [هم] نفوذ امنیتی باشد. نفوذ امنیتی چیز کوچکی نیست امّا در مقابل نفوذ فکری و فرهنگی و سیاسی، کم‌اهمیت است. نفوذ امنیتی عوامل خودش را دارد، مسئولین گوناگون -از جمله خود سپاه- جلوی نفوذ امنیتی دشمن را با کمال قدرت ان‌شاءالله می‌گیرند.» و «نفوذ سیاسی هم این است که در مراکز تصمیم‌گیری، و اگر نشد تصمیم‌سازی، نفوذ بکنند. وقتی دستگاه‌های سیاسی و دستگاه‌های مدیریّتی یک کشور تحت تأثیر دشمنان مستکبر قرار گرفت، آن‌وقت همه تصمیم‌گیری‌ها در این کشور بر طبقِ خواست و میل و اراده مستکبرین انجام خواهد گرفت؛ یعنی مجبور می‌شوند.

وقتی یک کشوری تحت نفوذ سیاسی قرار گرفت، حرکت آن کشور، جهت‌گیری آن کشور در دستگاه‌های مدیریّتی، بر طبق اراده آن‌ها است» و «نیّت آن‌ها این بود که از این مذاکرات و از این توافق، وسیله‌ای پیدا کنند برای نفوذ در داخل کشور. ما این راه را بستیم و این راه را به طور قاطع خواهیم بست؛ نه نفوذ اقتصادی آمریکایی‌ها را در کشورمان اجازه خواهیم داد، نه نفوذ سیاسی آن‌ها را، نه حضور سیاسی آن‌ها را، نه نفوذ فرهنگی آن‌ها را؛ با همه توان -که این توان هم بحمدالله امروز توان زیادی است- مقابله خواهیم کرد؛ اجازه نخواهیم داد.»

این عبارت‌ها تعداد اندکی از سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدارهای مختلف ایشان پیرامون هشدار نسبت به پروژه «نفوذ» دشمن در ابعاد مختلف در کشور است که از مسئولین خواستار توجه به این مقوله و مقابله با آن شدند.

برداشتها و تحلیل‌های دولتمردان و گروه‌های سیاسی پیرامون این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا آنان کانونی‌ترین مراکز برای مقابله با «نفوذ» و همچنین تبیین این پروژه کلان دشمن برای افکار عمومی هستند اما برخی از گروه‌های سیاسی در برداشتی انحرافی، درصدد برآمدند که سطح مقوله «نفوذ» دشمن در کشور تنزل بدهند که اوج آن از سوی سایت خبر آنلاین با عبارت "اما چماق «نفوذ» چند هفته‌ای است که توسط «دلواپسان نفوذ» بلند شده، یک روز مطبوعات را محفل نفوذ دشمن می‌نامند و روزی دیگر فلان جناح را عاملان نفوذ می‌خوانند. دلواپسانی که به‌گونه‌ای موضع‌گیری می‌کنند که گویی تنها دولتمردان در معرض نفوذ قرار دارند و آن‌ها نفوذناپذیرند و فقط خودشان می‌توانند عوامل نفوذ را شناسایی کنند"، رخ داد.

به نظر می‌رسد که در وارونه نمایی از پروژه نفوذ دشمن در ارکان کشور فعالان سیاسی و رسانه‌های اصلاح‌طلب خواهان آدرس غلط از «نفوذ» برای افکار عمومی هستند؛ این تصویرسازی وارونه از نفوذ دشمن در محورهای ذیل دسته‌بندی می‌شود:

1. مقابله با نفوذ دشمن در سطح عملیاتی به جدال سیاسی - جناحی بدل شده است.

2. روندی برای تهدیدآمیز برای پیگیری اهداف دولت یازدهم آغاز شده است. (تکرار حاکمیت دوگانه)

3. شرایط برای نقد به ارکان نظام با استفاده از این واژه کاهش می‌یابد.

4. امکان وقوع نفوذ در بدنه نهادهای انقلابی بیشتر است.

5. پیگیری مقوله نفوذ از سوی نهادهای مختلف باعث اختلاف در بدنه اجتماعی کشور خواهد شد.

6. مقابله با نفوذ را به منزله مقابله با ارتباط با کشورهای جهان معنا دهی می‌کنند.

در این قسمت گوشه‌ای از اظهار نظرات اعم از مسؤولین و روزنامه‌نگاران پیرامون مقوله «نفوذ» دشمن در کشور را برای خوانندگان عزیز آماده کرده‌ایم: (دانلود فایل وردی جدول)

گوینده

جایگاه سیاسی- مطبوعاتی

گفتار

1

حسن روحانی

رییس‌جمهور

نباید خدای ناکرده برخی بخواهند از این کلمات (نفوذ) و واژگان سوءاستفاده کنند و این‌طور نباشد که ازاین‌پس با هر کس که مخالف هستیم، بخواهیم او را به نحوی متهم کرده و گروهی را به حاشیه برانیم.

2

حسن روحانی

رییس‌جمهور

باید به طور واقعی و جدی با هرگونه نفوذ بیگانگان مبارزه کنیم و نباید عده‌ای با کلمه "نفوذ" بازی کنند.

3

علی شمخانی

دبیر شورای عالی امنیت ملی

آیا هر تماسی با بیرون به مفهوم نفوذ است؟ ما باید هوشیار باشیم. بدترین راه مقابله با نفوذ، تنزل موضوع نفوذ به یک مسئله جناحی برای حذف رقیب است، چیزی که در این ایام برخی اوقات رخ‌داده است

4

علی شمخانی

دبیر شورای عالی امنیت ملی

بحث نفوذ مهم است. اگر از شبیخون فرهنگی با وسعت فکری که ایجاد می‌کند فقط مبارزه با بدحجابی را بیرون بیاوریم، این تنزل دادن نظر رهبری است. نفوذ و اختلاف دو بحثی است که رهبری بعد از برجام به اشکال مختلف بیان کردند و درست هم هست. شرایط تاریخی در وضعیتی است که ایجاد اختلاف و نفوذ مبتنی بر تضعیف را دنبال می‌کنند. اینکه از رسانه نفوذ صورت می‌گیرد وجود دارد و یک اصل است، اما نباید آن‌ها را در خدمت و اختیار مقابله جناحی قرار دهیم. نباید کسی را فراتر ازآنچه انجام داده متهم کنیم.

5

علی شمخانی

دبیر شورای عالی امنیت ملی

می‌گویند خوش‌وبش پسرخاله فلانی با عروس فلانی یا نقشه صبحانه فلانی، این‌ها نفوذ نیست، این‌ها در حقیقت دق‌ودلی شخصی خالی کردن است و درست نیست. من این‌ها را می‌گویم که اشتباه است.

6

علی شمخانی

دبیر شورای عالی امنیت ملی

سدهای نفوذ در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد و دشمن با استفاده از یک نارضایتی کوچک، استفاده از خشک‌سالی و سیل حتی به دنبال نفوذ است و باید مراقبت را بیشتر کنیم. رهبری در ۱۳ آبان در دیدار با جوانان گفتند که نباید انتقاد، ما را از توجه به دشمن اصلی باز دارد.

7

علی شمخانی

دبیر شورای عالی امنیت ملی

خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی دو پایگاه ضد نفوذ غرب است.

8

علی شمخانی

دبیر شورای عالی امنیت ملی

نفوذ موضوع جدیدی نیست. دشمنی استکبار با ما هم غیرقابل‌حل است. به‌طورقطع به دلیل عدم حضور غرب در ایران باید این خلأ پر شود. از ابعاد و حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... برای شناخت جامعه ایران و تدوین برنامه‌هایی علیه کشور استفاده می‌کنند بنابراین حتماً این موضوع مورد نظر همه مسئولان است و همه مسئولان در مورد اینکه موضوع نفوذ یک موضوع ترکیبی و دارای ابعاد مختلف است اشتراک نظر دارند. ما در حال تنظیم منطقی برای چگونگی صیانت از ایران هستیم.

9

سید محمود علوی

وزیر اطلاعات دولت یازدهم

کلمه نفوذ را باید با وزن مناسب خودش بکار ببریم و طوری نشود ارزش و تأثیر آن را کاهش دهیم تا به مطلب پیش‌پاافتاده‌ای تبدیل شود.

10

سید محمود علوی

وزیر اطلاعات دولت یازدهم

وقتی مقام معظم رهبری هشدار می‌دهند که مواظب نفوذ بیگانگان باشید به این معنی است که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی باید با این هشدار مقام معظم رهبری چندین برابر بر هشیاری خود اضافه کنند تا مواجه با نفوذ نشویم.

11

سید محمود علوی

وزیر اطلاعات دولت یازدهم

دشمن همواره در صدد نفوذ و به دنبال آن، ضربه زدن به کشور بوده است. اما اکنون باتوجه به شرایط جدید با این خطر بیشتر مواجهیم. ضرورت دارد هشدارهای راهبردی مقام معظم رهبری را در حوزه نفوذ به صورت علمی و پژوهشی مطالعه و بررسی و مبتنی بر آن عمل کرد تا با هوشیاری کامل، دچار غافلگیری نشویم.

12

عبدالرضا رحمانی فضلی

وزیر کشور دولت یازدهم

ما دشمن زیاد داریم که آن‌ها حتماً قصد نفوذ در مراکز مهم کشور را دارند. مسئولان مرتبط با موضوع مثل وزارت اطلاعات، سپاه، نیروی انتظامی و قوه قضائیه مسئول رسیدگی به این امور هستند. البته ما از نظر درصد و کنترل نفوذ شرایط مطلوبی داریم و در امنیت کامل به سر می‌بریم و طرح موضوع نفوذ از سوی رهبری برای بالا بردن حساسیت‌هاست.

13

عبدالرضا رحمانی فضلی

وزیر کشور دولت یازدهم

نباید از نفوذ برای تخریب یکدیگر و اتهام زنی استفاده کنیم، اگر از نفوذ سوءاستفاده شود به فرمایش رهبری جفا شده است. ما نباید راه بیفتیم و انگشت اتهام به سمت هم بگیریم. تعریف نفوذ و جاسوس مشخص است. البته همه باید حساس باشند ولی این مسئله باید از مجاری قانونی پیگیری شود.

14

محمد جواد ظریف

وزیر امور خارجه

ما نباید سر واژه نفوذ دعوا کنیم، همه ما مطیع رهبر و نگران نفوذیم. وزارت امور خارجه با دقت نفوذ را مدنظر دارد و معتقد است بهترین روش مقابله با نفوذ داشتن ابتکار عمل است. اکنون زمان آن است که دنبال ابتکار عمل برای بهترین استفاده از برجام باشیم.

15

محمد باقر نوبخت

سخنگوی دولت یازدهم- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

الآن از کشورهای مختلف حتی آمریکا آمادگی برای سرمایه گذاری وجود دارد. اگر شرکت آمریکایی بیاید داخل ایران سرمایه گذاری بکند، قطعاً از مصادیق نفوذ نیست. باید ما بر اساس نگرانی‌های رهبری پیش برویم، ما واقع‌بینانه برخورد بکنیم. انتظار این را داریم که همه کمک بکنند. ما نیازمند به این سرمایه گذاری هستیم. در استفاده از سرمایه گذاری خارجی و ظرفیت کشورهای همسایه به صورت شفاف توضیح داده شده است. فضا باید به‌گونه‌ای باشد که خودمان خودمان را تحریم نکنیم.

16

محمد باقر نوبخت

سخنگوی دولت یازدهم- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

ما نسبت به مسئله نفوذ حساسیم، اما باید اجازه دهیم نهادهای قانونی اجرای برجام را دنبال کنند. من استدعا می‌کنم به ما اجازه دهند که ما برجام را با تمام ملاحظات رهبری اجرا کنیم. درست نیست که بگوییم فقط یک گروه در ایران اعتقاد و ایمان دارد. ما همانند داعش شعار تکفیری نداریم. اکنون باید اختلاف را کنار بگذاریم تا جامعه از آثار مثبت مذاکرات و برجام استفاده کند.

17

محمد باقر نوبخت

سخنگوی دولت یازدهم- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

دولت نسبت به مسئله نفوذ حساس است و ما اجازه هر نوع نفوذ از جمله نفوذ فرهنگی را نمی‌دهیم اما این که هم گفته شود هر سرمایه‌گذار نفوذی است، اشتباه است.

18

حجت‌الاسلام پورمحمدی

وزیر دادگستری

بدیهی است که هر چی موقعیتمان در منطقه و جهان بالاتر رود تلاش بیشتری برای نفوذ صورت خواهد گرفت، امروز خوشبختانه با به دست آوردن برجام دستاورد چشمگیری برای ایران به وجود آمده و جایگاه منطقه‌ای ما هم ارتقاء یافته، پس طبیعی است که تلاش برای نفوذ بیشتر شود. از این رو تذکر رهبری به جا بوده است اما دیگران نباید از این امر سو استفاده کنند، باید تلاش کنیم مانع نفوذ شویم نه اینکه به یکدیگر انگ نفوذ بزنیم و یکدیگر را متهم کنیم.

19

احمد مسجد جامعی

فعال اصلاح‌طلب عضو شورای شهر تهران

نگرانی رهبر معظم انقلاب درباره نفوذ دشمن، نگرانی بلند مدتی است و ایشان به دستگاه و نهاد خاصی اشاره نکردند. نباید نفوذ را به مسئله‌ای گروهی و جناحی تبدیل کرد و هر حزب و گروهی خود را از این بحث مبرا و مصون بداند؛ بنابراین باید به بحث نفوذ با تحلیل درونی نگاه کرده و از سطحی‌نگری دراین‌باره اجتناب شود. آنچه از فرمایشات رهبر معظم انقلاب باید نتیجه‌گیری کنیم، عام‌تر و عمیق‌تر از آن چیزی است که برخی برداشت کرده‌اند؛ بنابراین همه اقشار جامعه باید مسئله نفوذ را جدی بگیرند و به آن توجه داشته باشند.

20

محمد رضا عارف

رییس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات

دشمنان ما می‌خواهند جلوی ما را بگیرند و برای این کار بهترین کار نفوذ و تخریب از درون است که خوشبختانه دشمن در 30 سال گذشته موفق نشده و امیدواریم در آینده موفق نشود البته رمز جلوگیری از نفوذ، وحدت، اجماع و همدلی است. اگر خدای نکرده به همدلی و اجماع خدشه وارد شود و رخنه‌ای باز شود شانس نفوذ بیشتر می‌شود اما نباید در سال همدلی و هم‌زبانی جریانات مختلف کشور با نگاهی از واژه نفوذ برای تسویه حساب و برخورد جناحی استفاده کنند.

21

محمد رضا عارف

رییس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات

از ابتدای انقلاب کشور با مخاطراتی همچون تهاجم فرهنگی مواجه بودیم، حال اینکه انقلاب ما گفتمان جدیدی را تعریف کرد، دشمنان ما می‌خواهند جلوی ما را بگیرند و برای این کار بهترین کار نفوذ و تخریب از درون است که خوشبختانه دشمن در 30 سال گذشته موفق نشده است و امیدواریم در آینده موفق نشود؛ البته رمز جلوگیری از نفوذ، وحدت، اجماع و همدلی است. اگر خدای نکرده به همدلی و اجماع خدشه وارد شود و رخنه‌ای باز شود شانس نفوذ بیشتر می‌شود، اما نباید در سال همدلی و هم‌زبانی جریانات مختلف کشور با نگاهی از واژه نفوذ برای تسویه‌حساب و برخورد جناحی استفاده کنند.

22

مسعود پزشکیان

فعال اصلاح‌طلب- نماینده مجلس شورای اسلامی

چه نفوذی بالاتر از این است که در رسانه ملی قومیت‌ها را به تمسخر بگیرند و کل جامعه را متشنج کنند. چقدر می‌شود نفوذ کرد که این شکاف را در جامعه به وجود آورد؟ آن‌ها می‌گویند در سایر حوزه‌ها نفوذ است؟ این اشتباه است. این منصفانه نیست

23

نصرالله جهانگرد

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

از موضوع نفوذ در رسانه آشنایی و اطلاعی از آن ندارم

24

علی مطهری

نماینده مجلس شورای اسلامی

از آغاز انقلاب اجازه نفوذ نداده‌ایم ازاین‌پس هم اجازه نخواهیم داد و این نیاز به عمل دارد نه شعار. افرادی می‌خواهند کلمه نفوذ را مانند کلمه فتنه وسیله‌ای برای ایجاد خفقان کنند و کسانی را به این بهانه بازداشت و آزادی بیان را محدود کنند و البته مردم به آن‌ها اجازه نخواهند داد.

25

مسعود پزشکیان

نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی

برخی از واژه نفوذ برای خارج کردن رقبا از صحنه انتخابات استفاده می‌کنند، باید برای این قبیل اتهامات مدرک قانونی ارائه کرد. به این سادگی نمی‌شود به دیگران اتهام زد، قطعاً این رفتارها به ضرر خودشان تمام خواهد شد و تأثیر عکس دارد.

26

محمد عطریانفر

فعال اصلاحات- عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی

در بحث تأمین منافع ملی حتماً ما باید نگران نفوذ از ناحیه دشمن باشیم و صرف بیان این لفظ تکلیف ما را تمام نمی‌کند. صرف اینکه در پوشش الفاظ ابراز نظر کلی کنیم دردی از نفوذ دوا نمی‌شود. باید در سطح نخبگان، احزاب و رسانه‌ها تلاش کنیم رد پای نفوذ را شناسایی کنیم اما همه آن‌ها باید به‌دوراز غوغا و تبلیغات باشد. مقابله با نفوذ یک پروژه ملی و مهم است که متأسفانه برخی چنین الفاظی را ابزار سوءاستفاده جناحی می‌کنند.

27

صادق زیباکلام

فعال اصلاح‌طلب

پس از کلمه فتنه این بار نفوذ به ابزاری برای تسویه‌حساب با رقبا تبدیل‌شده است، از زمانی که مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم با گروه ۱+۵ شروع شد و دولت موفق به حل گره هسته‌ای شد٬ برخی این‌بار با عنوان نفوذ شروع به تسویه حساب با جریان‌های سیاسی کرده‌اند.

28

محمد عطریانفر

فعال اصلاحات- عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی

ما باید نسبت نفوذ و منافع ملی را روشن کنیم و اساساً سخن از نفوذ یک امر ابدی نیست؛ قدرت نفوذ و بهره‌گیری از مسیر نفوذ نیز مهم است، اینکه تمام کشورها از دفاتر در سفارتخانه‌های خود به عنوان دفتر جاسوسی استفاده می‌کنند قابل توجه است. من گفتم که ما در منطقه نفوذ داریم که پاسخ دادند حضور ما در منطقه الهام‌بخش است، خب آمریکا هم می‌خواهد الهام‌بخش لیبرالیسم باشد و بنابراین همه می‌خواهند سنگرهای خود را آن طرف‌تر بگذارند؛ ما نیز با اسرائیل اگر می‌جنگیم چون مشروعیت آن را قبول نداریم و اسرائیل دشمن ماست.

29

محمد عطریانفر

فعال اصلاحات- عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی

باید واقع‌بین بود ممکن است در انتخابات 88 از این بستر برای نفوذ استفاده شده باشد اما اینکه می‌گوییم موسوی از اول نفوذی بوده درست نیست.

30

علی مطهری

نماینده مجلس شورای اسلامی

قبلاً هم گفته‌ام که اتفاقاً احتمال «نفوذ»، اغلب در جاهایی بیشتر است که خیلی تظاهر به طرفداری نظام دارند و خطر «نفوذ» را باید در آن جاها جست‌وجو کرد. کسی که علنی انتقاد می‌کند، بعید است «نفوذی» باشد. کسی که قصد «نفوذ» داشته باشد، ظاهر جذاب و موجهی برای خود درست می‌کند.

31

محمد رضا تابش

نماینده مجلس شورای اسلامی / فعال سیاسی اصلاح‌طلب

پیش از این هم در این‌باره گفته‌ام که بدتر و فراتر از نفوذ، انشقاقی است که بین مردم به وجود می‌آید و وحدت مردم را با طرح مباحث اختلاف‌برانگیز مورد خدشه قرار می‌دهند. این خطری بیشتر از نفوذ دارد، زیرا زمانی که ملت ید واحده باشند و اعتماد ما بین مردم و حاکمیت برقرار باشد، هیچ قدرتی اجازه نفوذ و رسوخ در کشور پیدا نمی‌کند. اگر انشقاق و جدایی بین حاکمیت و ملت به وجود آید نهایتاً زمینه‌های نفوذ فراهم می‌شود. بنابراین همه ما باید سعی کنیم وظایف شرعی، عرفی و قانونی و دستگاه‌های مربوطه وظیفه حاکمیتی خود را در این مقوله انجام دهیم. کاری که باعث خدشه به وحدت مردم می‌شود خود فرآیند نفوذ را تسهیل خواهد کرد و ضربات مهلک‌تر و بدتری از مسئله نفوذ پیش خواهد آورد.

32

سید محمود میرلوحی

فعال سیاسی اصلاحات

.... متأسفانه عده‌ای می‌خواهند به اسم «نفوذ» بر سر برجام بکوبند.... اگر آمریکا تلاش کند در اجرای برجام اعتماد ایران را دوباره جلب کند این مسئله می‌تواند نقطه آغاز فردایی بهتر برای رابطه ایران و آمریکا باشد.... حضرت امام (ره) نیز بارها اعلام کردند قهر ما با آمریکا ابدی نخواهد بود....

33

داوود حشمتی

روزنامه اصلاح‌طلب قانون

اتفاق روز پنجشنبه نمایشگاه مطبوعات و هجوم «اقلیتی قلیل»، که «صدایشان بلندتر از وزن اجتماعی‌شان است»، در مقابل دکتر عراقچی، نشان داد که اتفاقاً خطر نفوذ در میان «سوپر انقلابی‌هایی» که کیهان آنهارا «جمعیت مقاومت» می‌خواند، مسئله بسیار مهمی است. این موضوع به طور حتم می‌تواند در جریان انتخابات پیش رو، جامعه ایران را با «فتنه تفرقه» روبه رو کند.

34

ستاره حجتی

روزنامه اصلاح‌طلب قانون

بازداشت‌های اخیر روزنامه‌نگاران این تصور را تداعی می‌کند که سناریوی تهدید «اندیشه اعتدال» همچنان وجود دارد. برهان این بار چنان که از تریبون رسمی رسانه ملی و در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو در دوازدهم آبان توسط یکی از کارشناسان اطلاعاتی بیان شد، نفوذ بود و این بار تیر پیکان نه فقط به رسانه‌های معمول، که به سوی رسانه دولت چرخید. بازداشت خبرنگار روزنامه ایران در میان چند خبرنگار و روزنامه نگار بازداشتی دیگر، گویای تزی بود که همچنان نفوذ را از دامن دولت می‌دانند و به تبع آنچه زمینه ساز هشدارهای نفوذ بیگانگان شد، ظن نشانه گرفتن مذاکرات و سیاست‌های خارجی دولت روحانی را تشدید می‌کند

35

ستاره حجتی

روزنامه اصلاح‌طلب قانون

جو حاصل از وجود عامل نفوذ در روزنامه رسمی دولت هشداری برای حامیان دولت و به مثابه قرار گرفتن آنان در مقابل سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی خواهد بود و طیف گسترده‌ای از شهروندان را در ناگزیر انتخاب قرار می‌دهد. یعنی حمایت از دولت و تئوری‌های فکری‌اش به مثابه رویارویی با هشداری تلقی شود که مقام معظم رهبری آن را عنوان کرده است.

36

ستاره حجتی

روزنامه اصلاح‌طلب قانون

ضعف رسانه‌های دولت و توجه نکردن دولت روحانی به تقویت قوای رسانه ای، پاشنه آشیلی هم برای دولت و هم برای رسانه‌های همسو، حامی و حتی بولتن‌های رسمی دولت شد. چنان که امروز شاهد خبرنگار بازداشتی از روزنامه ایران و تلاش برای تبیین این موضوع از رسانه ملی هستیم که شبکه فتنه نفوذ، تا رسانه‌های دولت هم نفوذکرده است.

37

علی عسگری

روزنامه اصلاح‌طلب فرهیختگان

ویژه‌نامه اخیر روزنامه «فرهیختگان» که حاصل تلاش چندین ماهه این روزنامه پیرو انتشار نامه مقام معظم رهبری به جوانان غرب است، خود بهترین دلیل بر التزام آقای مازندرانی به ولایت و نظام است. برخی در تلاش‌اند از بحث نفوذ برای توجیه رفتارهای جناحی و سیاسی خود استفاده کنند.

38

احمد شیرزاد

فعال سیاسی اصلاحات در گفت و گو با هفته نامه صدا

ما در حال حاضر، اجرایی شدن این سیاست‌ها را در اشکال مختلف می‌بینیم. ازجمله در ماه‌ها و به ویژه هفته‌های اخیر، روی بحث نفوذ امریکا و دشمن در کشور بحث می‌شود؛ بدون آن‌که مصادیق آن روشن باشد. اما می‌توان گفت آن چیزی که تحت عنوان «نفوذ» معرفی می‌شود، چیزی جز نوعی تنش‌زدایی با قدرت‌های جهانی نیست. مشخص است که با گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب، مسئله «نفوذ» -به معنایی که در رژیم گذشته وجود داشت- در ایران بلاموضوع شده است.

39

احمد شیرزاد

فعال سیاسی اصلاحات در گفت و گو با هفته نامه صدا

به نظر می‌رسد منظور آن‌ها از نفوذ، جلوگیری از ارتباط بیشتر و بهره‌برداری دولت و جناح‌های همسو با آن از ارتباط با قدرت‌های جهانی-و به خصوص امریکا است. الآن زمینه‌های متعددی وجود دارد که ما می‌توانیم با همکاری آمریکایی‌ها نتایج مهمی در عرصه سیاست و مدیریت کشور بگیریم.

40

محسن هاشمی

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت وگو با هفته نامه صدا

مقام معظم رهبری هم به دنبال اعتدال هستند. آن چیزی که ایشان به عنوان نفوذ بر آن تأکید می‌کنند این است که حالتی به وجود نیاید که در بیرون از مرزهای کشور فکر کنند جمهوری اسلامی از مواضع منطقی خود عقب نشسته است و مسیر عوض شده است. اگر نه ایشان هم از اعتدال در همه زمینه‌ها استقبال می‌کنند.

41

الیاس حضرتی

فعال سیاسی- رسانه ای اصلاحات در گفت و گو با هفته نامه صدا

به نظر من، نگرانی رهبری از این جهت نگرانی بجایی است و اینکه نگرانی ایشان از نفوذ را به سمت دستگیری پنج روزنامه‌نگار بکشانند و قضیه را جناحی کنند؛ این خیانت به رهبری است. آوردن موضوعات فراملی در سطح مسائل جناحی خیانت بزرگ به رهبری و انقلاب است که متأسفانه خیلی جاها صورت می‌گیرد.

42

کورش برارپور

روزنامه اصلاح‌طلب بهار

با عنایت به اینکه براساس قانون‌اساسی کشور، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وظیفه صیانت از کشور و آرمان‌های انقلاب را برعهده دارد، بنابراین نفس کار افسران گمنام آن نهاد نظامی- امنیتی درباره «پروژه ضدنفوذ» و بیگانه‌خواری درست و قابل تحسین است. اما مطرح‌کردن «پروژه ضدنفوذ» در آستانه برگزاری انتخابات مجلس دهم سبب ایجاد شائبه‌های سیاسی می‌شود.

43

مصطفی ایزدی

فعال سیاسی اصلاحات از حامیان منتظری در یادداشت روزنامه بهار

اگر قرار است همه مصداق‌های نفوذپذیری را درمیان حامیان دولت و اصلاح‌طلبان جست‌وجو کرد و مشخصاً روزنامه‌نگارن را (در این وانفسای کمبود روزنامه‌خوان) هدف دشمنان برای نفوذ دانست، صد البته گام در بیراهه گذاشتن است. مگر اصلاح‌طلبان در مراکز حساس و مهم مملکتی حضور دارند که بتوانند بر اثر نفوذ اقدام موثری انجام دهند؟ فرض کنید یکی از راه‌های نفوذ دشمن در حوزه سیاست و فرهنگ، گسترش پنهانی بعضی از سازمان‌های مخفی، نظیر فرماسونری، در کشورمان باشد. کدام‌یک از گروه‌های سیاسی در ایران زمینه نفوذپذیری این جریان مخوف محافظه‌کار را داراست؟ فرض کنید جریان نفوذ بخواهد بین مردم واعتقاداتشان فاصله بیندازد، کدام مراکز فرهنگی و تبلیغی در کشورمان بالقوه مستعد هدف قرار گرفتن نفوذ هستند؟

44

صادق زیباکلام

فعال سیاسی- رسانه ای اصلاحات در یادداشت روزنامه اصلاح‌طلب بهار

درعین‌حال متأسفانه در ایران مسئله نفوذ و تذکراتی که درباره این مسئله در چند وقت اخیر داده‌اند، بدل شده است به اهرم و ابزاری در دست عده‌ای که با آن سعی می‌کنند به‌نحوی با دیگر جریان‌های سیاسی در کشور تسویه‌حساب سیاسی کنند؛ همچنان‌که متأسفانه شاهد هستیم که جریان تندرو به‌شدت روی مسئله نفوذ که یک مسئله بدیهی و طبیعی است تاکید می‌کند و از طرفی هم در تلاش است که از این کلمه استفاده ابزاری کند. همان‌طور که شاهد بودیم در چند روز گذشته به‌اسم نفوذ برای برخی از نویسندگان و روزنامه‌نگاران اقداماتی صورت گرفت که ممکن است ادامه هم پیدا کند، اما باید گفته شود این اقدامات معنای نفوذ و مواجهه با نفوذ نیست و بعید به‌نظر می‌رسد مسئولان نظام مرادشان از نفوذ این‌گونه اقدامات ازسوی برخی از افراد و نهادها باشد

45

حیدر ولی‌زاده

یادداشت در روزنامه اصلاح‌طلب بهار

با نزدیکی انتخابات اسفند و شرکت اکثریت مردم، عده‌ای که احتمال خداحافظی خود با رأی مردم از مجلس دهم را می‌دهند و نگران تصاحب کرسی‌ها ازسوی رقبای خود هستند، با بهانه نفوذ و ربط دادن آن به رقبای خود و فراهم‌کردن زمینه دستگیری چندین خبرنگار و ژورنالیست سعی در خاموش‌کردن فضای روشنگری (که علیه آن‌هاست) دارند،

46

حیدر ولی‌زاده

یادداشت در روزنامه اصلاح‌طلب بهار

در پایان باید گفت ای‌کاش در هشت سال دوره احمدی‌نژاد نیز دلواپسان به «نفوذ» و ضرورت مبارزه با آن مانند امروز اهمیت می‌دادند، تا امروز شاهد منابع عظیم غارت‌شده کشور نمی‌شدیم.

47

محمد نوری

سرمقاله روزنامه دولتی ایران

آنچه میهمان ویژه سیما در باب نفوذ گفت نه‌تنها رنگی از واقعیت نداشت بلکه تحریف و دست‌کاری آشکار در حقایق 2 سال اخیر بود. او به‌روشنی می‌داند که پدیده نفوذ زمانی رخ می‌دهد که دولت مثل هشت سال دولت گذشته به جای مذاکره آشکار و رسمی به دیپلماسی پنهان روی آورد و فاجعه نفوذ و وابستگی زمانی دامن یک کشور را می‌گیرد که یک کشور همه ابزارها و اهرم‌های قدرت خود را در منطقه و نظام جهانی از دست بدهد و به صورت یک عضو منزوی و مطرود دربیاید وضعیتی که دقیقاً در سال‌های پایانی دولت دهم پیدا کردیم.

48

محمد نوری

سرمقاله روزنامه دولتی ایران

تهیه کنندگان برنامه و میهمان ویژه سیما دائم سخن از کشف زوایای تازه در باب نفوذ به میان آوردند اما آنچه در نهایت روی آنتن رفت، مونتاژ و بازنشر مطالبی بود که ظرف دو سال اخیر به صورت بی‌وقفه در چند بولتن و روزنامه تندروها منتشر شده است. به همین دلیل مهم‌ترین پاسخ روحانی به این دست از تلاش‌ها این بود که این جریان قبل از هر چیز شأن و جایگاه سخنان رهبری در باب نفوذ را تنزل می‌دهند. رفتار جریان مخالف دولت در سوءاستفاده از بحث نفوذ به‌اندازه‌ای شتاب‌زده بود که حتی چهره‌های سرشناس اصولگرا نیز زبان به ملامت گشودند.

49

محمد نوری

سرمقاله روزنامه دولتی ایران

رسانه اول کشور رشته تفسیر و تحلیل بحث رهبری در باب مقوله خطیر نفوذ را به فردی سپرد که طی دو سال دوره مذاکره هسته‌ای در صف اول مخالفان دولت اعتدال ایستاده است. بنابراین دور از انتظار نبود که از فرصت برنامه پربیننده «گفت‌وگوی خبری» برای اتهام زنی یا زیر سؤال بردن عملکرد مدیران سیاست خارجی و تیم مذاکره کننده بهره تام ببرد. او با تعاریف عجیب و خودساخته‌ای که از مقوله «نفوذ» ارائه کرد مدعی شد که همه دیدارها و قرارهای اقتصادی و سیاسی و فرهنگی که دولتمردان با طرف‌های خارجی انجام می‌دهند می‌تواند مصداق و محملی برای نفوذ بیگانگان باشد و از این مقدمه چینی این نتیجه عجیب‌تر را گرفت که هر میدان مذاکره یا امضای توافق با طرف‌های خارجی ممکن است یک دام سیاسی باشد که قدرت‌های آن سوی دنیا آن را مهندسی کرده‌اند.

50

محمد نوری

سرمقاله روزنامه دولتی ایران

در فضایی که به غبار تبلیغات تندروها آغشته شد، حسن روحانی زنگ هشدار تحریف و سوءاستفاده از اظهارات اخیر رهبری را به صدا در آورد. هشدار نسبت به این که مبادا مقوله «نفوذ» که به عنوان یک دغدغه ملی از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده است در چنبره بهره‌برداری سیاسی و جناحی رنگ ببازد. سخنان رئیس‌جمهوری از سطح توصیه و تذکر فراتر رفت و او به موارد و مصداق‌هایی اشاره کرد که در آن برخی جریان‌های سیاسی بساط سوءاستفاده از مفهوم و مقوله نفوذ را گسترده‌اند. مورد اول آنجا است که ایشان از رویه و خصلت یک جریان سیاسی یاد کرد که به صورت خودکار همواره مفاهیم مهم مطرح شده از سوی رهبری را برای تسویه‌حساب‌های سیاسی و تأمین منویات خویش بکار می‌گیرند. در محور دیگر، روحانی نگاه خود را به پاره‌ای اتفاقات در صحنه جامعه معطوف کرد.

پی نوشت:


1. http://www.khabaronline.ir/detail/474895/Politics/government

2. همان

3. http://www.isna.ir/fa/news/94081709564

4. همان

5. همان

6. همان

7. همان

8. روزنامه فرهیختگان، 20/08/1394

9. http://isna.ir/fa/news/94081710263

10. همان

11. http://mehrnews.com/news/2967771

12. http://www.isna.ir/fa/news/94081810678

13. همان

14. http://www.entekhab.ir/fa/news/235347

15. خبرگزاری ایلنا، کد خبر: 318453

16. http://etedaal.ir/fa/news/127821

17. همان

18. http://www.khorasannews.com/OnlineNews.aspx?newsid=2267561&category=All

19. http://www.rasanews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=301883

20. خبرگزاری ایلنا. کد خبر: 320749

21. روزنامه فرهیختگان، 20/08/1394

22. http://www.khabaronline.ir/detail/477553/Politics/parties

23. http://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/08/21/913602

24. http://www.khabaronline.ir/detail/475207/root/Politics

25. http://www.entekhab.ir/fa/news/235926

26. خبرگزاری ایلنا. کد خبر: 320279

27. خبرگزاری ایلنا. کد خبر: 319707

28. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940806001001

29. همان

30. http://www.entekhab.ir/fa/news/236884

31. روزنامه فرهیختگان، 18/8/1394

32. روزنامه آرمان امروز، 18/8/1394

33. http://ghanoondaily.ir/News/64698

34. http://ghanoondaily.ir/News/64520

35. همان

36. همان

37. روزنامه فرهیختگان، 25 / 8/1394

38. هفته نامه صدا، شماره 55

39. هفته نامه صدا، شماره 55

40. هفته نامه صدا، شماره 59

41. هفته نام صدا، شماره 60

42. http://www.bahardaily.ir/fa/Main/Detail/4781

43. http://www.bahardaily.ir/fa/Main/Detail/4314

44. http://www.bahardaily.ir/fa/Main/Detail/4193

45. http://www.bahardaily.ir/fa/Main/Detail/4528

46. همان

47. روزنامه دولتی ایران، 16/8/1394

48. همان

49. همان

50. همان


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 92
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 27
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    چه گفتند مهم نیست ببینید چی عمل میکنند
  • مشتاق مشرق ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    خاک بر سر کسانی که به دنبال ماست مالی کردن نفوذ هستند، بدانند و آگاه باشند که خون شهیدان و آه مادران شهید روزی گریبان آن‌ها را خواهد گرفت انشاالله
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    چطور بعضی ها می توانند با کلمه "دلواپس" مخالفین خود را تخریب کنند اما اونها نباید با کلمه نفوذی فلان مسوول دولتی را ناراحت کنند (من نمیفهمم چرا اصلاح طلب ها در اوج شعارهای آزادی خواهانه همیشه مخالفینشون رو سرکوب می کنند)
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    واقعا چرا کسانی بایدحتی از واژه نفوذ گریزان باشند غیر از این است که از افشای مطلبی یا کاری در رابطه با نفوذ واهمه دارند یا اینکه منفعتی از آنها به خطر می افتد ؟؟؟
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    نفوذ هم یه برچسب جدیده مثل قبلی ها (فتنه و ضدانقلاب و اسلام امریکایی و کودتای مخملی و ....) اسم رمزی هست برای سرکوب و بگیر و ببندهای جدید
  • مشتاق مشرق ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    اسم رمز برای مزدوران اصلاح طلب بود که از بی غیرتیشون علیه این نظام رفتار می‌کردند
  • حسین ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    خیلی‌ از این بندگان خدا که اسمشون را آوردید اصلاح طلب نیستن و اطلاق اصلاح طلب به اینها توهین محسوب می‌شه.
  • ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    آفرین به مشرق قشنگ میشه فهمید کیا مخالف حرف آقا در کشور میخوان برنامه ریزی کنند
  • ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    عمل و حقیقت امر نشان از نفوذ هم غرب است و هم نفوذ خطرناک چین در اقتصاد است که متعاقبا تبعات سیاسی هم به دنبال دارد.
  • فرهنگی بازنشسته ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    لقمه حرام توان تحلیل برخی را گرفته که نمیتوانند نفوذ را بفهمند و ببینند
  • ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    ان شا الله
  • ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    دشمنان از راه افراد بزدل و ترسویی همچون.. نفوذ میکند
  • ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    مرگ بر اصلاح طلبان قدرت طلب و دزد که تاریخ ایران از فسادها و خیانتهایشان پر است
  • امیرپاشا ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    واقعا « خوش خیال و ساده اندیش» کامل ترین صفت برای توصیف این جماعت اصلاح طلب ( بخوانید افساد طلب است)
  • ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    همه ی برنامه ی رییس جمهور محترم و بهشت برین ایشان در بدست آوردن توافق هسته ای بود حالا با گذشت زمان مردم متوجه شدند که دغدغه ی دولت بیشتر مشکلات سرمایدارانی مانند خودروسازان است '' مردم دیدند که بعد از توافق حضور نمادین کشورهای اروپایی در ایران شکل گرفت '' وتنها مزیت بدست آمده نجات پژو فرانسه بود که آن هم به کام خودرو سازان'' وعده ها تبدیل به گلایه شد مانند مسکن اجتماعی =مهر '' یارانه =مصیبت و...| یعنی هر چیزی که به قشر ضعیف جامعه ربط داشت' حال دادن برنامه برای قشر ضعیف حتی اگر خود ایشان هم بخواهد با این وزرا قابل اجرا نیست '' با آرزوی موففقیت رییس جمهور محترم در خدمت به مردم
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    مثله همیشه رسانه رسالت خودش رو فراموش کرد و برخورد جناحی کرد....ایجاد انشقاق در بین ملت و ساختن فضای دو قطبی و نا امید کردن ملت نسبت به دولت چیزی جز ضربه به منافع ملی نیست..از همین زاویه میشه رفتار تمامی رسانه ها و احزاب رو چه راست و چه چپ بررسی کرد.صحبت های رهبر با مردم شفاف/ساده و بدور از تکلف و صمیمی است و مردم هم انقدر هوشیار هستند که خودشون بفهمند کجا نفوذ رخ میده و کجا نفوذ میشه دست مایه سرکوب جناحی پس لطفا جناح های مختلف رهبر رو تفسیر به رای نکنند...این رفتار در دولت قبل باعث ایجاد تنفر غیر معقول از نیروهای سالم در جامعه شد و خیلی چیزها خراب شد که غیر قابل اصلاح در کوتاه مدت است...من به مشرق توصیه میکنم به فرمایش حضرت علی توجه کنند و رفتار منصفانه رو در پیش بگیرند که روابط برادرانه با انصاف دوام و ثبات خواهد داشت.
  • ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    مثله همیشه رسانه رسالت خودش رو فراموش کرد و برخورد جناحی کرد....ایجاد انشقاق در بین ملت و ساختن فضای دو قطبی و نا امید کردن ملت نسبت به دولت چیزی جز ضربه به منافع ملی نیست..از همین زاویه میشه رفتار تمامی رسانه ها و احزاب رو چه راست و چه چپ بررسی کرد.صحبت های رهبر با مردم شفاف/ساده و بدور از تکلف و صمیمی است و مردم هم انقدر هوشیار هستند که خودشون بفهمند کجا نفوذ رخ میده و کجا نفوذ میشه دست مایه سرکوب جناحی پس لطفا جناح های مختلف رهبر رو تفسیر به رای نکنند...این رفتار در دولت قبل باعث ایجاد تنفر غیر معقول از نیروهای سالم در جامعه شد و خیلی چیزها خراب شد که غیر قابل اصلاح در کوتاه مدت است...من به مشرق توصیه میکنم به فرمایش حضرت علی توجه کنند و رفتار منصفانه رو در پیش بگیرند که روابط برادرانه با انصاف دوام و ثبات خواهد داشت.
  • آماده شهادت ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    مرگ بر منافق ناشناس : بيشتر از 500 هزار كشته و شهيد داده ايم به خاطر اينكه زير بار زور استكبار نرويم حالا ...
  • ناشناس ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    رهبر معظم انقلاب هوشمندانه در مورد نفوذ دشمن بعد از برجام هشدار دادند و نقشه کسانی را که قصد داشتن پای شیطان بزرگ رو به کشور باز نمایند نقشه برآب کردند .
  • ناشناس ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    پروژه امریکا و نفوذ به ایران بعد از مذاکرات و تغییر ماهیت جمهوری اسلامی بود که با هشیاری و اخطار به موقع مقام معظم رهبری آشکار شد .
  • باشناسنامه ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    چه وضعشه؟؟ این همه از نفوذ میگن بزرگان، ولی بعضیا خواب تشریف دارند...
  • بیوک ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    مرگ بر مرگ بر! بس نیست؟ یکم همدلی هم خوبه به خدا
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    بیوک جان اتفاقات 88 یادته؟
  • پدر بیوک ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    نه 88 حق رای نداشت بیوک کوچولوی ما
  • محمد ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    بنظر من این طیف چون کلید حل مشکلات کشور را در جیب آمریکا و غربی ها می دانند نسبت به حضور ایشان در کشور بسیار راغب هستند و چون این عوامل را بیماریزا و مخل سلامت نظام نمی دانند پس اصطلاح نفوذ برایشان بی معنی و نامفهوم است واگردرمورد نفوذ هم سخنانی برزبان می اورند از ترس آنست که در ظاهر به مخالفت با نظرات رهبری متهم نشوند.
  • بیوک ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    آره ها
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    چی میگی ناشناس؟ منافق
  • بیز ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    نفاق کجا بود بابا؟؟؟
  • بیوک ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    واقعا چرا بعضی ها اینقد اصرار میکنند؟؟ اصرار کار خوبی نیست
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    بیوک جان چند چندی با خودت؟؟
  • بیژن ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها...
  • محسن ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    دقیقا به عمل کار برآید
  • بیوک ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    افرین پس به شعار دادن صرف نیست...
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    بیوک دقت کن!
  • سیاوش ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    خدا نگهدار این ملت و این مملکت باشه
  • قدیم مشرقی ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    مشرق آفرین بیشتر دقت کن
  • محسن ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    اقا دعوا نکن! کیه که منکر نفوذ غرب باشه؟
  • سیروس ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    ساده لوح نفوذ برچسب نیست واقعیته کافیه چشم هات رو باز کنی
  • سیروس ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    همدلی و همزبانی فراموش نشود...
  • بیوک ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    حالا چرا دوبار می فرمایی؟؟
  • بیژن ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    کی منکر نفوذِ غربِ؟؟؟
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    همین شما دقت می کنی کافیه!!
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    خوابند خوابـــ
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    با شناسنامه از تو بعیده
  • باشناسنامه ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    خوابیدن خیلی راحت و دلخواهِ کار کردن سخت و دشوارِ
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    جنجالی اند البته
  • بیوک ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    منظور؟؟
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    موافقم
  • اسفندیار ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    درود بر احمدی نژاد
  • از متن ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    عارف: اگر خدای نکرده به همدلی و اجماع خدشه وارد شود و رخنه‌ای باز شود شانس نفوذ بیشتر می‌شود، اما نباید در سال همدلی و هم‌زبانی جریانات مختلف کشور با نگاهی از واژه نفوذ برای تسویه‌حساب و برخورد جناحی استفاده کنند.
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    خوب شما یه کم هم از کارنامه درخشان 8 سال ریاست جمهوری اقای دکتر احمدی نژاد تعریف کن تا ببینیم چه خبره.
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    الان این مدح بود یا ذم ؟1
  • از متن ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    23 نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از موضوع نفوذ در رسانه آشنایی و اطلاعی از آن ندارم
  • از متن ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    14 محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ما نباید سر واژه نفوذ دعوا کنیم، همه ما مطیع رهبر و نگران نفوذیم. وزارت امور خارجه با دقت نفوذ را مدنظر دارد و معتقد است بهترین روش مقابله با نفوذ داشتن ابتکار عمل است. اکنون زمان آن است که دنبال ابتکار عمل برای بهترین استفاده از برجام باشیم.
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    خدای ناکرده خدای ناکرده اینقد آروم و بی استرس هستند بعضی ها که آدم شک میکنه به هجمه و نفوذ دشمن
  • بیوک ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    خخخخخخخخ
  • بیتا ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    چی میگید؟ خب راست میگه عارف سال سالِ همدلیه
  • سیروس ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    از سیاست چیزی نمی دونید
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    چقدر مخاطبان فرهیخته و کاربلدی دارید...
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    معاون ارتباطاتی آقای عزیز! چرا بی اطلاعی؟؟
  • بیژن ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    پدربزرگ من هم بی اطلاعه
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    ای وای برما!
  • سیروس ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    اتفاقا شما باید اطلاع داشته باشید...
  • بیوک ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    آقا سیروس شما خون خودتو کثیف نکن
  • قدیم مشرقی ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    مشرق ممنون بابت جمع آوری این سخنان
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    اطاعت رو موافقم
  • بیوک ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    آقای ظریف منتظر اقدامات دستگاه دیپلماسی برای پاسخ گرفتن از عربستان هستیم
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    بیوک جان چه ربطی داشت
  • تارا ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    چه وضعشه خب شما باید مطلع باشید باید آشنا باشید باید پیگیر باشید... اگه شما پیگیر ماجرا نباشید، پس کی باید بیاد بررسی کنه و جلوی نفوذ رو بگیره؟؟؟
  • ستاره ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    ایول! -.-
  • قدیم تر از مشرقی ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    قابل شمارو نداره وظیفه است...
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    ساده اندیشان
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    همچون....
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    توهین به این اشخاص یا توهین به اصلاحات
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    امان از دست اصلاحات
  • بیوک ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    امان از سیاسی کاری امان از بی بصیرتی امان از لجبازی و...
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    امان از دست مشرق اختلاف افکن
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    O_0
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    ظریف جان به ما ثابت کن که مرد روزهای سختی بعضی ها دلواپسند اما من دلم به تو روشن است
  • بیوک ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    پشتیبان رهبریم تا وقتی رهبر پشت تیم مذاکره کننده است، ما هم حمایت می کنیم
  • حسین ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    منظور من را نگرفتید. توهین به اشخاص ، اگه کسی‌ به من بگه اصلاح طلب از صد تا فحش بدتره و حسابی‌ شاکی‌ میشم.
  • ناشناس ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    امان از دست همتون با هم !
  • ناشناس ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    سیروس همدلی و همزبانیتو بذار در کوزه . برم زیر کامیون با همچین وطن فروشایی همدلی نمیکنم . کاش یکم از این اشعار همدلی و همزبانیتونو زمان احمدی نژاد هم میسرودید !!
  • ناشناس ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    ناشناس به خودت میگی منافق ؟ اون ناشناس اولی که راست گفت بنده خدا . چطور اونا هر چی میخوان میگن ما باید به اسم همدلی و همزبانی ساکت شیم ؟ عمرا .
  • ناشناس ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    دقیقا . ملت برگردند فیلمهای زمان انتخاباتو نگاه کنند و الانو هم نگاه کنند . تفاوت بین حرف و عمل رو دقت کنید .
  • ریاستی ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    معلومه دقیقا با همدهماهنگ شدن تا نعل وارونه بزنن.بابا نگفتیم شما نفوذی هستید.گفتیم مواظب باشید تو خانوادتون تو شعارهاتون تو برخوردتون با مردم تو روابطتون با بیگانگان تو رفتارتون مثل نفوذیها عمل نکنید.تو رانتخواریتون تو ادامه تحصیلات اقازاده هاتون!تو این چیزها
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    ناشناس 00:56 نفوذ رو باید قبول کرد، همیشه یه عده وطن فروش هستن که منافع خودشون رو به کشور و ملتشون ترجیح میدن ولی با حرفتون تا اندازه ای موافقم نباید نفوذ رو وسیله ای برای تسویه حساب شخصی و جناحی کرد و افراد انقلابی رو به بهانه های مختلف مورد هجمه قرار داد که در دو دوره اخیر دولتها ماشا ... از این ترفندها برای تخریب بسیار استفاده کردن من از این لحاظ بهتون حق میدم!
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    ناشناس 6:45 : تاریخت ضعیفه!!!!
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    ما از کدوم دولتها در طی این چند سال خیری دیدیم که حالا بخوایم از اصلاح طلبها ببینیم !!
  • اسفندیار ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    تا زمانی که در جامعه بین مردم شکاف وجود دارد نفوذ هم امری بدیهی است تنها راه مقابله با نفوذ از بین بردن شکاف هاست دنیای آینده دنیای حذف شکاف هاست
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    محبوب مردمی نژاد
  • طاهره ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    به حق خون شهدا انشاالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس