شهید عبدالله عیسی پور برای انتقال مجروحان از بیمارستان شهر محاصره شده توسط دشمن به اهواز به وسیله قایق فعالیت زیادی کرد. تا اینکه سرانجام هم زمان با شکست حصر سوسنگرد و مصادف با روز تاسوعای حسینی در آبان ماه 59 در حین انتقال این عزیزان مجروح ، خمپاره ای به قایق اصابت و شهید عیسی پور بر اثر ترکش به درجه رفیع شهادت نائل آمد

گروه جهاد و مقاومت مشرق - در آستانه ایام اربعین حضرت سیدالشهداء و یاران باوفایش و فرا رسیدن سی و پنجمین سالگرد حماسه شکست حصر و آزاد سازی «شهر عاشقان شهادت؛ سوسنگرد قهرمان» در 26 آبان 1359 نگاهی خواهیم داشت به زندگی و زمانه چند شهید از دلاورمردان جبهه های سوسنگرد.

1- شهید غلامحسین بسطامی:

شهید حاج غلامحسین بسطامی در سال 1338 در شهر شاهرود متولد و پس از اخذ دیپلم ریاضی با رتبه اول راهی دانشگاه امیرکبیر در رشته مهندسی راه و ساختمان گردید. ورود شهید بسطامی به دانشگاه مصادف با اوج گیری نهضت اسلامی مردم بود که در آن فعالانه شرکت داشت. در آبان ماه 1358 به همراه دوستان دانشجویش اقدام به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا نموده و در واحد عملیات مسئول حفاظت از گروگان ها می گردد.

با شروع جنگ عازم جبهه سوسنگرد گردید و به عنوان مسئول تدارکات سپاه، خدمات شایانی را از خود بروز داد که منجر به واگذاری فرماندهی سپاه سوسنگرد به وی می شود. تواضع و فروتنی شهید بسطامی در عین مدیر و قاطع بودن، زبانزد برادران بسیج بود. در عملیات های طریق القدس، بیت المقدس، رمضان و والفجر مقدماتی مشارکت داشت و دو بار زخمی گردید. شهید عزیز در عملیات والفجر1 با مسئولیت مهندسی رزمی تیپ سیدالشهداء عاشورایی گردید.

2- شهید احمد گلزاری:

شهید احمد گلزاری در سال 1340 در آباده و در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود. شهید گلزاری درابتدای جنگ به جبهه سوسنگرد رفت و با توجه به هوش و خلاقیت وی به مسئولیت جانشین فرماندهی گردان شهید علم الهدی منصوب شد. در عملیات های مختلف این منطقه مشارکت داشت و پس از تشکیل تیپ عاشورا در عملیات طریق القدس به عنوان جانشین ستاد مشغول به خدمت گردید.

این شهید به علت حضور مداوم در جبهه تحصیلات دانشگاهی را ناتمام گذاشت و در عملیات های مختلف مشارکت داشت. شهید گلزاری مردی خود ساخته، پارسا، هوشمند و در عین حال متواضع و فروتن بود. با قرآن و دعا انس دیرینه داشت و کلام نور بخش الهی همواره زینت بخش گفتارش بود.

شهید احمد گلزاری سرانجام در عملیات والفجر8 آسمانی شد.

3- شهید عبداله رحمتی:

شهید عبداله رحمتی در سال 1338 در نائین به دنیا آمد. دوران تحصیلات او همزمان با شدت گرفتن نهضت اسلامی امام خمینی(ره) بود که در راهپیمایی ها و مبارزه بر علیه حکومت ستم شاهی، فعالانه در صحنه مبارزات شرکت داشت.

با شروع جنگ تحصیلات خود در رشته اقتصاد دانشگاه اصفهان را رها کرد و با حضور در جبهه سوسنگرد به عنوان دیده بان واحد خمپاره به خدمت مشغول شد. حسن اخلاق، معاشرت شیرین و شوخ طبعی وی زبانزد دوستان همرزمش بود. شهید عبداله رحمتی پس از آزادسازی کامل منطقه سوسنگرد از اشغال دشمن بعثی در دیگر جبهه ها حضور یافت و تا زمان شهادتش جبهه ها را ترک ننمود. تا اینکه در اسفند ماه 1362 در عملیات خیبر روح بلندش پر کشید و به دوستان شهیدش در ملکوت اعلا پیوست.

4- شهید مهندس هاشم ساجدی:

شهید هاشم ساجدی در سال 1326 در روستای کلاته رودبار دامغان به دنیا آمد. سابقه مبارزاتی شهید ساجدی به س ال های قبل از انقلاب برمی گردد این شهید پس پیروزی انقلاب اسلامی در مأموریت های مختلف جهت دفاع از انقلاب و خدمت رسانی به مردم کشور در کسوت کمیته انقلاب اسلامی و جهاد سازندگی حضوری فعال داشت.

شهید ساجدی به عنوان فرمانده جهاد سازندگی استان خراسان در جنوب به امر پشتیبانی تدارکاتی و خدمات رسانی به جبهه سوسنگرد پرداخت. تا اینکه پس از آزادسازی منطقه از دست اشغالگران بعثی در دیگر جبهه ها حضور یافت و با تأسیس قرارگاه نجف به عنوان فرمانده قرارگاه پشتیبانی و مهندسی جنگ نجف خدمات شایانی را در جبهه ها انجام داد.

شهید ساجدی پس از سال ها مجاهدت خالصانه جهت تحقق و تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و خدمات رسانی به مردم عزیز ایران سرانجام در 5 آبان 1363 به هنگام مأموریت در مناطق جنگی توسط منافقین کوردل به شهادت رسید

5- شهید علی غیوراصلی:

شهید علی غیوراصلی در بهمن 1331 در مشهد چشم به جهان گشود. وی پس از اتمام دوره راهنمایی در نیروهای و یژه هوابرد ارتش استخدام شد. او بسیار زیرک و سخت کوش بود و پس از طی دوره های متعدد نظامی در داخل کشور برای تکمیل تجربیات نظامی به چند کشور اعزام شد.

شهید غیوراصلی در تمام دوران زندگی اش بسیار به مذهب و اعتقادات دینی اش اهمیت می داد و اطرافیان را به نماز اول وقت توصیه می کرد. مدتی در برخی از کشورهای عربی علیه رژیم شاه دست به فعالیت زد امّا در جریان جشن های 2500 ساله رژیم به همراه تشکیلات اسلامی که قصد ترور شاه را داشتند، لو رفته و موفق به فرار شد.

در سال 1357 بازداشت و به اعدام محکوم شد. شهید غیوراصلی با پیروزی انقلاب به همراه دیگر زندانیان سیاسی آزاد شد و پس از مدتی به سپاه پیوست. با تجاوز دشمن به کشورمان و پیشروی وی به سمت اهواز شهید غیوراصلی به همراه جمعی از یارانش، اولین شبیخون برعلیه دشمن را سازماندهی نمود و با هجوم به مواضع دشمن موفق به عقب راندن آن تا پشت شهر بستان گردید.

این عملیات به پاس قدردانی از فداکاری بزرگ شهید غیوراصلی به نام آن شهید نامگذاری شد. شهید غیوراصلی در روز پس از عملیات در 9 مهر ماه 1359 به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

6- شهید عبدا... عیسی پور کاکرودی

شهید عبدا... عیسی پور سال 1334 در شهرستان رودسر دیده به جهان گشود.

پس از اخذ دیپلم وارد نیروی هوایی ارتش گردید. او یکی از شیفتگان نهضت امام خمینی (‌ره )‌بود که در فضای استبداد رژیم جائر پهلوی ، به فعالیت مخفیانه انقلابی می پرداخت و در راه پیمایی های مردم مشارکت فعال داشت.

با پیروزی انقلاب اسلامی شهید عیسی پور به همراه شماری از دوستان انقلابی اش، به عضویت انجمن اسلامی نیروی هوایی ارتش درآمدو یکی از کسانی بود که در راه به ثمر نشستن ارزش های اسلامی در ارتش سر از پا نمی شناخت

آنقدر فعال بودند که بیشتر وقت ها منزل نمی آمدند و به خانواده می گفتند : چون من در راه اسلام کار می کنم، شما باید صبر و تحمل داشته باشید.

شهید عبدا... عیسی پور یکی از اعضای موثر در کشف و دستگیری عوامل کودتای نافرجام نقاب (پایگاه هوایی شهید نوژه) بود.

با تجاوز دشمن بعثی به کشور عزیزمان و شدت گرفتن ماجرای حصر سوسنگرد و صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (‌ره )‌ مبنی بر شکسته شدن حصر سوسنگرد، این سرباز ولایتمدار، گوش دل به فرمان ولی و فرمانده خود سپرده و همراه با یازده تن از دوستان انقلابی اش به سوسنگرد رفت.از آنجا که شهید عیسی پور فردی انقلابی و تیزهوش بود او را به عنوان مسئول عملیات انتخاب کردند . این شهید در عملیات آزاد سازی سوسنگرد زحمت زیادی کشید تا اینکه یک روز که برای کمک به مجروحان بیمارستان بمباران شده شهر رفته بود، بر اثر اصابت ترکش از ناحیه سر زخمی شد.

شهید عبدالله عیسی پور برای انتقال مجروحان از بیمارستان شهر محاصره شده توسط دشمن به اهواز به وسیله قایق فعالیت زیادی کرد. تا اینکه سرانجام هم زمان با شکست حصر سوسنگرد و مصادف با روز تاسوعای حسینی در آبان ماه 59 در حین انتقال این عزیزان مجروح ، خمپاره ای به قایق اصابت و شهید عیسی پور بر اثر ترکش به درجه رفیع شهادت نائل آمد و پاداش مجاهدت بی دریغ اش را از خداوند کریم دریافت کرد. پیکر او سه روز بر شانه آب های کرخه تشییع شد و بعد از آن پیکر مطهرش را از آب گرفته و در قطعه 26 بهشت زهرا تهران به خاک سپردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس