رئیس ستاد برگزاری اربعین شهرداری تهران، از اعزام ۸۰۰ دستگاه اتوبوس و ۲۰۰ آتش‌نشان به عراق برای ارائه خدمات به زائران حسینی خبر داد.

 به گزارش مشرق، مجتبی عبداللهی معاون خدمات‌شهری شهرداری تهران در نشست اقدامات شهرداری در برگزاری مراسم اربعین حسینی گفت: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در سال گذشته، قرار شد شهرداری در مسئله خدمات‌رسانی به زائران امام حسین(ع) و روز اربعین ورود کند. امسال نیز این موضوع با طرح دوفوریتی در شورای اسلامی مطرح شد.

وی افزود: ما ۴ ماه است کارمان را شروع کرده‌ایم، هرچند ارتباط ما به ویژه با شهرهای کربلا و نجف از سال گذشته تاکنون برقرار بوده است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران تصریح کرد: چندی پیش میزبان استاندار و شورای شهر نجف بودیم و هفته قبل نیز شهردار و فرماندار کربلا و برخی از اعضای شورای این شهر میهمان ما بودند.
اعزام ۸۰۰ اتوبوس و ۲۰۰ آتش‌نشان به عراق
عبداللهی ادامه داد: شهرداری به همراه سپاه از سازمان‌هایی هستند که در راستای خدمات‌دهی به زائران و ارائه پشتیبانی‌های لازم به صورت جدی ورود کرده‌اند و به همین دلیل در ایران و عراق نگاه‌ها معطوف به خدمات‌رسانی این دو سازمان است.

رئیس ستاد برگزاری اربعین حسینی شهرداری تهران با اشاره به اینکه امسال شهرداری دیگر کلانشهرهای ایران را نیز وارد صحنه کرده‌ایم، گفت: ما جلساتی نیز با شهرداران کلانشهرهای ایران برای دعوت به حضور بیشتر و قوی‌تر آنها در زمینه خدمات‌دهی به زائران داشتیم.

عبداللهی ادامه داد: از نجف تا کربلا نیز ۸۰ کیلومتر است که در این مسیر جای خالی وجود ندارد که حسینیه یا موکب در آن دایر نشده باشد.

وی با اشاره به این نکته که بیشتر زائران ایرانی از نجف به کربلا می‌روند، گفت: ۴-۳ مسیر اصلی به کربلا ختم می‌شود: بصره، بغداد، کوت و عماره و بیشترین زائران ایران از نجف به کربلا می‌روند.

معاون خدمات شهری شهرداری با بیان اینکه اربعین اتفاق فرهنگی بزرگی در عراق ایجاد می‌کند، تصریح کرد: هر ساله ۲۰ میلیون زائر در روز اربعین به شهر کربلا می‌روند. از دو روز قبل راهپیمایی زائران از بصره و مرزهای شلمچه و خرمشهر آغاز شده است. شیعه‌های کشورهای مختلف جهان اسلام به زیارت بارگاه امام حسین(ع) می‌آیند، اما آنها اقامتی در کربلا ندارند، زیارت می‌کنند و باز می‌گردند.

عبداللهی اضافه کرد: ما برنامه‌ای نیز در تهران با محوریت معاونت فرهنگی و اجتماعی همزمان با پیاده‌روی روز اربعین ترتیب داده‌ایم و آن پیاده‌روی از میدان امام حسین(ع) تا حریم عبدالعظیم الحسنی است که این برنامه امسال نیز دایر خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به این نکته که خدمات‌رسانی در مرزهای سه‌گانه ورود زائران به عراق را به سه منطقه شهرداری سپرده‌اند، گفت: ما مرز مهران را به شهرداری منطقه ۵، مرز شلمچه و خرمشهر را به شهرداری منطقه ۶ و مرز چزابه را به شهرداری منطقه ۴ سپرده‌ایم.

رئیس ستاد برگزاری اربعین حسینی شهرداری تهران یکی از اقدامات امسال را ارائه خدمات ویژه در مرزهای شلمچه و چزابه خواند و گفت: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد زائران ایرانی از مرز مهران وارد عراق می‌شدند، به همین دلیل امکانات بیشتری آنجا پیش‌بینی شده است، اما در جلسه‌ای در وزارت کشور درخواست کردیم برای تشویق مردم به منظور رفتن از مرزهای شلمچه و چزابه اطلاع‌رسانی دقیق و خدمات رسانی بیشتر و بهتری صورت گیرد.

معاون خدمات شهری شهرداری با تاکید بر این مسئله که امسال تلاش کرده‌ایم ترافیک سال گذشته را در مرز مهران نداشته باشیم، گفت: سال گذشته مشکلاتی در زمینه ترافیکی در شهر مهران داشتیم که باعث ایجاد ترافیک ۵-۴ ساعته برای زائران شده بود. امسال زمینی ۵۰ هکتاری را به درخواست شهردار و استاندار طراحی کرده‌ایم که در حال آماده‌سازی است. این زمین برای پارک اتومبیل‌های شخصی در نظر گرفته شده است.

عبداللهی اضافه کرد: در مرز مهران ۱۸۴ سرویس بهداشتی پورتال و محل اسکان موقت زائران پیش‌بینی شده و همچنین نظافت شهر و مرز مهران با استقرار نیروی انسانی و ماشین‌آلات برعهده شهرداری است.

رئیس ستاد برگزاری اربعین حسینی شهرداری تهران تصریح کرد: این موضوع در مرز شلمچه و چزابه نیز در حال اقدام است و ما ایستگاه‌های پذیرایی از زائر، اسکان موقت و سرویس‌های بهداشتی را تدارک دیده‌ایم.

استقرار ۱۵۰ پزشک و پرستار در مرزها، نجف و کربلا

معاون خدمات شهری شهرداری با اشاره به اینکه اداره کل درمان و شرکت شهر سالم شهرداری ۱۵۰ پزشک و پرستار را به کربلا اعزام کرده، گفت: این پرستاران و پزشکان در سه مرز اصلی کشور و همچنین شهرهای نجف و کربلا مستقر می‌شوند و با هماهنگی با وزارت بهداشت و هلال احمر، خدمات‌رسانی می‌کنند.

اعزام ۸۰۰ اتوبوس و ۲۰۰ آتش‌نشان به عراق

وی افزود: پیش‌بینی ما این است که این تیم پزشکی به ۱۰۰ هزار زائر خدمات‌رسانی کند.

عبداللهی با بیان اینکه به واسطه اقدامات خدمات‌رسانی شهرداری تهران، کربلا به یکی از تمیزترین شهرهای عراق بدل شده است، گفت: در بازدید اخیر رئیس‌جمهور عراق از کربلا و بررسی وزارت بلدیه عراق، کربلا جزو تمیزترین شهرهای این کشور نامیده شد.

معاون خدمات شهری شهرداری اضافه کرد: اما شرایط نجف این‌گونه نیست و به همین دلیل از مسئولان عراق درخواست کرده‌ایم برای نظافت این شهر ورود جدی داشته باشیم.

رئیس ستاد برگزاری اربعین حسینی شهرداری تهران با اشاره به اقدامات شهرداری در این خصوص گفت: ما حدود یک ماهی است نظافت نجف را آغاز کرده‌ایم و برای این منظور بیش از ۱۵ مخزن زباله و تجهیزات و امکانات به این شهر ارسال کرده‌ایم.

عبداللهی با بیان دیگر اقدامات شهرداری تهران در نجف تصریح کرد: ما یک اتوبان نیز از فرودگاه نجف با عنوان اتوبان امام خمینی(ره) در دستور کار قرار داده‌ایم. این اتوبان به طول ۸ کیلومتر طراحی شده و فضاسازی و زیباسازی آن با ماست.

معاون خدمات شهری شهرداری اضافه کرد: ما در مسیر ۸۰ کیلومتری نجف به کربلا ماشین‌آلات خدمات شهری را مستقر کرده‌ایم که مشغول نظافت هستند. ۳ چادر بسیار بزرگ نیز با محوریت خدمات‌دهی به زائران در طول این مسیر طراحی و مستقر شده است.

رئیس ستاد برگزاری اربعین حسینی شهرداری تهران در ادامه به استقرار نیروهای خدماتی در شهر کربلا اشاره کرد و گفت: در مرحله اول ۶۰۰ نفر از نیروهای خدماتی در کربلا مستقر شده‌اند که در کنار ۲۰۰ نیروی نظارتی ما حدود ۸۰۰ نفر را از هفته گذشته در ۳ مکان اصلی ابتدا، میان و انتهای کربلا مستقر کرد‌ه‌ایم.

عبداللهی افزود: در شهرداری کربلا نیز دفتری برای تشکیل ستاد کاری برای ما در نظر گرفته شد.

استقرار ۱۵۰ چادر ۲۰۰ نفره برای زائران ایرانی سراسر جهان

معاون خدمات شهری شهرداری در ادامه افزود: ما همچنین در روز اربعین زائران ایرانی بسیاری را از سراسر جهان داریم که برای استقرار آنها ۱۵۰ چادر ۲۰۰ نفره آماده کرده‌ایم.

وی توضیح داد: مسئولیت این چادرها برعهده کمیته اسکان و زیر نظر اکبر توکلی رئیس سازمان بهشت‌زهرا است که این چادرها در ۸ نقطه کربلا دایر شده‌اند.

اعزام ۲۰۰ پرسنل آتش‌نشانی

عبداللهی در ادامه نشست از اعزام ۲۰۰ پرسنل آتش‌نشان خبر داد و گفت: این پرسنل برای آموزش‌های لازم در طول مسیر اعزام شده‌اند.

معاون خدمات شهری شهرداری اضافه کرد: پیش‌بینی ماشین‌های سبک در خاک عراق را هم کرده‌ایم برای خدمات اولیه و آموزش به موکب‌ها.

رئیس ستاد برگزاری اربعین حسینی شهرداری تهران با اشاره به زیباسازی کربلا و نجف گفت: سال گذشته قرار شد خیابان میثم تمار را زیباسازی کنیم.

عبداللهی ادامه داد: امسال درخواست دیگری نیز مبنی بر ایجاد کمربند سبز کربلا به طول ۲۷ و عرض یک کیلومتر داشتیم که این موارد طراحی شده و آموزش و کمک‌رسانی برای زیباسازی با محوریت سازمان پارک‌ها و زیباسازی شهرداری در حال انجام است.

استقرار ۸۰۰ دستگاه اتوبوس در مرزهای سه‌گانه

معاون خدمات شهری شهرداری با بیان اینکه یکی از اقدامات شایسته در سال گذشته که امسال نیز ادامه دارد، اعزام اتوبوس در مرزهای سه‌گانه است، گفت: سال گذشته ۸۰۰ دستگاه اتوبوس اعزام شد که امسال ممکن است این عدد به هزار برسد.

وی افزود: این اتوبوس‌ها از سه مرز اصلی، زائران را به شهر کوت در عراق انتقال می‌دهند، ضمن اینکه قرار شد در این شهر نیز چادرهایی بنا شود، زیرا محل تبادل مسافر خواهد بود.

عبداللهی از تشکیل ستاد راهنمای زائران خبر داد و گفت: این ستاد با حضور ۵۰۰ نفر از پرسنل ما و با کمک شهرداری کرج و شیراز به صورت نرم‌افزار ویژه طراحی شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران توضیح داد: این سیستم توسط سازمان فناوری شهرداری طراحی شده و هر کسی در کربلا گم شود با ورود به این شبکه می‌تواند راهنمایی‌های لازم را دریافت کند.

رئیس ستاد برگزاری اربعین حسینی شهرداری تهران افزود: برای خدمات رسانی حداکثری در این زمینه ۴۰ کیوسک با ابعاد ۲ در ۳ متر طراحی کرده‌ایم که ۲۵ دستگاه آن در شهر کربلا نصب شده و به صورت شبکه به هم مرتبط هستند.

عبداللهی تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی خانواده‌های ایرانی در کربلا، گم شدن اعضای خانواده‌شان بود که این مشکل امسال به همت همکاران ما در شهرداری ان‌شاء‌الله مرتفع خواهد شد.

وی یکی دیگر از مشکلات شهر عراق را کمبود خدمات بهداشت و درمان خواند و گفت: توصیه ما به زائران ایرانی این است که در زمینه بهداشت فردی و ایمنی غذایی وسواس داشته باشند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران توضیح داد: عراق به دلیل شرایط ویژه و سالها جنگ، در حوزه بهداشت و درمان و تغذیه بسیار ضعیف است.

عبداللهی با اشاره به بودجه مصوب برای ارائه خدمات از سوی شهرداری گفت: امسال هم مانند سال گذشته در طرح دوفوریتی ۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب کردیم، اما هزینه‌های واقعی را بعد از مراسم اعلام خواهیم کرد.

رئیس ستاد برگزاری اربعین شهرداری تهران در پایان با رونمایی از لباس‌های متحدالشکل همه کارکنان شهرداری در کربلا، گفت: این لباس برای همه نیروهای خدماتی و مدیران به یک شکل طراحی شده و روی آن لوگوی خادم‌الحسین نقش بسته است.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس