وزير خارجه کشورمان در گفتگوي تفصيلي با يک روزنامه عرب زبان ضمن تشريح مواضع جمهوري اسلامي ايران در قبال مسائل منطقه اظهار داشت: سياست‌هاي غلط آمريکا موجب پيدايش تروريسم و تندروي در منطقه شده است.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظريف وزير خارجه کشورمان در گفتگوي تفصيلي با روزنامه السفير لبنان تصريح کرد: مذاکرات جمهوري اسلامي ايران با آمريکايي‌ها در واقع فقط درباره موضوع هسته اي بود. هر چند آمريکايي ها عملا آماده و مايل به وارد کردن مسائل منطقه اي در اين مذاکرات بودند اما ما به دو دليل اين آمادگي را نداشتيم اول اينکه ما به آمريکايي ها اعتماد نداريم و به دليل حمايت اين دولت از رژيم صهيونيستي ما آن را طرفي جدي درباره مسائل منطقه خود نمي دانيم، همچنين آمريکايي ها صادق نيستند. دليل دوم هم اين است که ما ترجيح مي‌دهيم که مسائل و موضوعات منطقه اي را با دوستان خود در منطقه بررسي کنيم، زيرا ما معتقديم که مسائل منطقه ما بايد توسط خود کشورهاي اين منطقه حل شوند.

آمريکايي ها همچنان تحت سيطره اسرائيل هستند
ظريف درباره آينده روابط ايران با آمريکا گفت اين موضوع بسته به چگونگي عمل آمريکايي‌ها به توافق هسته اي دارد. ما بايد ببنيم که آيا بي اعتمادي ما به آمريکا با اجراي توافق هسته اي کم مي شود يا خير. ما تا امروز مي بنيم که آمريکايي ها همچنان تحت سيطره رژيم صهيونيستي هستند.

اروپايي ها شرکاي اصلي ما در تجارت هستند
وزير خارجه کشورمان درباره دولتهاي اروپايي نيز گفت: اروپايي ها شرکاي اصلي ما در تجارت هستند و روابط سياسي گسترده اي بين ما و کشورهاي اروپايي برقرار است هرچند اختلافاتي نيز با هم داريم. ما امروز احساس مي کنيم که اروپايي ها در واقع به همکاري با ما در زمينه مسائل اقتصادي و منطقه اي علاقمندند و ما نيز اين آمادگي را داريم که در چارچوب اصول خود با آنها همکاري کنيم.

روسها در قبال مسائل منطقه جدي تر هستند
ظريف درباره روسيه گفت: موضع جمهوري اسلامي ايران و مسکو به طور کلي بيشتر به هم نزديک است زيرا ديدگاهها و مواضع روسيه در قبال مسائل خاورميانه به طور کلي جدي تري از مواضع آمريکا و اروپاييها است.

مهمترين مسئله منطقه ما مسئله فلسطين
ظريف گفت ما همچنان معتقديم که مهمترين مسئله منطقه ما مسئله فلسطين است. مشکلاتي که متاسفانه دولتهاي منطقه با آن مواجهند هديه اي به رژيم صهيونيستي است. بر اين اساس همه مسائلي که ما به دنبال حل آن هستيم به داخل منطقه بر مي گردد.

سياستهاي آمريکا تغيير نکرده است
وزير خارجه کشورمان در پاسخ به اين سؤال السفير که آيا شما بعد از اين همه مذاکرات طولاني با جان کري وزير خارجه آمريکا که ساعات و روزها به طول انجاميد، احساس ميکنيد که وي صادق است و آيا شما اکنون بيشتر يکديگر را درک مي کنيد گفت: شما خوب ميدانيد که درباره مسائل بين المللي اشخاص نقش دارند، اما اين نقش محدود است. نظريات روابط بين الملل مي گويد که رابطه اي وجود دارد، تاثيري هم دارد، اما اين تاثير نهايي نيست. بر اين اساس من احساس ميکنم که بين من و جان کري درک مشترک بيشتري وجود دارد، ولي اين به اين معنا نيست که سياست آمريکا تغيير مي کند. من احساس نميکنم که سفر جان کري به تهران امکان پذير باشد. تقريبا همه اروپايي ها نزد ما آمدند، زيرا ما با اروپا رابطه داريم.

ما توقع آغاز مرحله جديد در روابط با آمريکا در آينده نزديک را نداريم
وزير خارجه کشورمان در پاسخ به اين سؤال که آيا مرحله جديدي در روابط بين ايران و آمريکا آغاز شده اظهار کرد: ما اصلا توقع اين را نداريم که کار ما و آمريکا در آينده اي نزديک به اين مرحله برسد.

درهاي رابطه با آمريکا قفل است
ظريف در پاسخ به اين سؤال السفير که آيا درهاي روابط آمريکا با ايران قفل است گفت: آري اين در قفل است.

وزير خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال السفير که آيا اوباما در پايان دوره خود است، اظهار کرد: در اسلام درهاي توبه به روي همه باز است.

حمايت از فلسطين جزو اصول سياستهاي ما است
ظريف در بخش ديگري از اين گفتگو تاکيد کرد مسئله رژيم صهيونيستي در منطقه و جناياتي که اين رژيم عليه ملت فلسطين مرتکب مي شود موضوعي محوري براي ما است. ممکن است که برادران عرب ما نگاهشان به اين موضوع تغيير کرده باشد، اما براي ما هيچ چيزي تغيير نکرده است. در سياست ما اصولي وجود دارد و برخي از اين اصول در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نيز آمده است. از جمله اين اصول حمايت از ملت فلسطين است و اين امري تغيير ناپذير است. ما معتقديم که آمريکا سياستهاي غلطي را در پيش گرفته و اين سياستها به موجب پيدايش ترورسم و تندروي در منطقه شده است و آمريکايي ها بايد مواضعشان را تغيير دهند و آنها در نهايت دير يا زود مجبور به تغيير اين سياستها خواهند شد.

رژيم صهيونيستي توان برقراري امنيت مردم خود را نيز ندارد
وزير خارجه ايران در پاسخ به اين سؤال که وقتي آمريکا ببنيد اسرائيل قوي ترين دولت در خاورميانه است چرا سياستهاي خود را تغيير خواهد داد؟ گفت: شکي نيست که رژيم صهيونيستي قوي ترين دولت در خاورميانه نيست، زيرا حتي نمي تواند امنيت مردم خود را برقرار کند. ما با شما هم عقيده ايم تازماني که درگيري ها و اختلافات در جهان عرب و جهان اسلام است، هيچ کس توجيهي نمي بيند که سياستش را تغيير دهد. بر اين اساس اولويت ما توسعه روابط با منطقه است و اين به اين معنا نيست که ما با ديگران در خارج از منطقه درگير مي شويم. ما به دنبال درگيري با آمريکا و ديگران نيستيم. ما نبايد دچار اختلافاتي داخلي بشيم که در نهايت برادران عرب ما به کمپ ديويد پناه ببرند. ما آماده هستيم و گوشها و درهاي ما باز است. ما از آنچه در منطقه در جريان دارد رنج مي بريم.

ما در منطقه با دو خطر آمريکا و تروريسم مواجهيم
ظريف در بخش ديگري از اين گفتگو افزود: ما در زمينه روابط معتقديم که نبايد مواضع کشورها و دولتها در قبال ايران تحت تاثير فشارهاي رژيم صهيونيستي به خصوص در زمينه مسائل منطقه باشد. اما متاسفانه آنچه در منطقه روي مي دهد به خاطر اين است که همه سياستهايي که آمريکا در منطقه مي گيرد از اسرائيل و دروازه اسرائيل عبور مي کند. مذاکرات هسته اي ما با آمريکا به خوبي اشتراک منافع آمريکا و اسرائيل را آشکار کرد. آمريکا بايد حقايق موجود در اين منطقه را درک کند. آنچه ما را در اين زمينه نگران مي کند کشورهايي همسايه ايران است و به جاي اينکه آنها بايد از اختلاف مواضع آمريکا و اسرائيل استقبال کنند که اين به نفع منطقه است، تلاش کردند که ايران را منبع تهديدي معرفي کنند و مواضع آمريکا و اسرائيل را بيشتر و بيشتر به هم نزديک کنند. بر اين اساس ما مصرانه از دوستانمان، کشورهاي عربي و ساير کشورهاي دنيا مي خواهيم که حقايق موجود را ببينند و بر اساس اين حقايق تصميم گيري کنند. شکي نيست که اوضاع منطقه تغيير خواهد کرد. من معتقدم خطرهايي در منطقه وجود دارد که همه با آن مواجه هستيم. يکي از اين خطرها آمريکا و ديگري خطر تروريسم است که همه با آن مواجه هستيم. من احساس ميکنم که برخي از کشورهاي منطقه معتقدند که گروههاي تروريستي آلت دست آنها و تحت کنترل آنها هستند.

وي در پاسخ به سؤال السفير که منظور شما چه کشورهايي است گفت: برخي از طرفها از باندهاي تروريستي حمايت ميکنند. به عنوان مثال چه کسي نفت داعشي را خريداري ميکند و چه کسي پولهاي فروش نفت را به اين گروه مي رساند و چه کسي گروه تروريستي النصره و احرار الشام را مسلح مي کند؟

ظريف در پاسخ به اين سؤال که آيا منظور شما از اين کشورها ترکيه، قطر و عربستان است گفت: من نام نمي برم، بلکه آدرس مي دهم. در حقيقت در برخي از نشستها احساس ميکنم که برخي از دوستان همچنان نمي دانند و متوجه نيستند که اين گروههاي تروريستي خطري براي آنها هستنند.

به دنبال پر کردن خلأ سياسي کشورهاي عربي نيستيم
وزير خارجه کشورمان در پاسخ به اين سؤال السفير که در سايه توافق هسته اي ايران با قدرتهاي دنيا و پيامدهاي آن بر منطقه برخورد شما با خطراتي که منطقه را تهديد مي کند چگونه است و آيا شما به دنبال استفاده از خلأ ناشي از عدم حضور کشورهاي عربي هستيد گفت: ما به دنبال پر کردن خلأ سياسي عربي نيستيم. ما احساس ميکنيم که جزئي از منطقه و امنيت آن هستيم. ما نمي توانيم فقط به گذشته توجه کنيم. ما گذشته تلخي با برخي از کشورهاي عربي داشتيم. جنگي ويرانگر 8 ساله به ما تحميل شد و همه از کشوري که به ما حمله کرد دفاع و حمايت کردند. ما گذشته را فراموش کرديم و آن را کنار گذاشته ايم. اما اوضاعي امروز شاهد آن هستيم که همه کشورها و دولتهاي منطقه را تهديد مي کند. اين اوضاع فقط سوريه، عراق و يمن را تهديد نمي کند. اين تهديدات هيچ راه حل نظامي ندارد. شايد ما نيازمند برخورد نظامي با يک گروه کوچک باشيم اما مشکل گروههاي تروريستي را فقط از طرق نظامي نمي توان حل کرد، ما بايد مشکلاتي که موجب ايجاد اين گروهها شدند را حل کنيم. مشکلات فکري، اقتصادي و سياسي و عدم فرصت دادن به ملتها براي بيان نظراتشان. از سوي ديگر به احساسات مسلمانان در جهان ظلم مي شود و اين همان چيزي است که ما آن را اسلام هراسي مي ناميم و مرکز اين اسلام هراسي نيز آمرکيا و اروپا است و رژيم صهيونيستي اين پديده را به وجود آورده و آنها از آن سوء استفاده مي کنند. متاسفانه ما متوجه اين قضيه نشديم. اينها موضوعاتي است که ما بايد به آن توجه کنيم. موضوعاتي فوري. شما خطري که منطقه در صورت کنترل داعش بر يک پايتخت عربي و يا اسلامي با آن مواجه خواهد شد را درک مي کنيد. ين خطر وجود دارد، در سال گذشته احتمال مي رفت که بغداد يا دمشق سقوط کند. شما مي دانيد که گروهي وجود دارد و ادعاي برپايي خلافت اسلامي مي کند و ميخواهد بر يک پايتخت تاريخي براي برپايي اين خلافت اسلامي تسلط يابد. اين موضع بيشتر از ما دوستانمان را تهديد مي کند. اما آنها اين خطر را درکو به آن توجهي نمي کنند. به نظر ما راه حل نظامي چه از سوي روس يا ديگران راه حلي کوتاه مدت براي جلوگيري از خطر بزرگتر است. ما نبايد در اين مسئله توقف کنيم، بلکه بايد به يک راه حل و فصل خوب و قطعي بر سر اين مسائل با کشورهاي همسايه برسيم.

ما در عراق و سوريه به دنبال ثبات و پايان اختلافات شيعه و اهل سنت هستيم
ظريف در پاسخ به سؤال السفير درباره جنگ در سوريه و وجود گروههايي همچون داعش در اين کشور گفت: ببنيد احتمال دارد که اشتباه در هر مکاني صورت گيرد. اين امر همانطور که شما را نگران ميکند من را نيز نگران مي کند. زيرا برخي از اشتباهات وجود دارد. ما نمي خواهيم در واقع از شيعه عليه سنت حمايت کنيم. برخي از گروههاي شيعي تندرو هم وجود دارد مانند گروههاي سني تندرو. آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب نيز در اين زمينه معتقدند که اين شيعه انگليسي و آن سني آمريکايي خواهد بود. ما در عراق و سوريه به دنبال ثبات و پايان اختلافات شيعه و اهل سنت هستيم. عبدالله دوم پادشاه اردن در سال 2004 ميلادي به آمريکا رفت و قبل از اينکه اختلافاتي بين شيعه و سنت به وجود آيد اولين کسي بود که از هلال شيعي سخن گفت. بر اين اساس نبرد بين اهل سنت و شيعه توسط سياستمدارن در درجه اول ايجاد شد. اين مسئله باعث ميشود که ما درباره ماهيت اين بازي پرس و جو کنيم. ورود جوامع مدني در کشورهاي عربي به اين نبرد من را نگران مي کند، وظيفه روشنفکران جهان عرب اين است که اين موضوع را تببين کنند.

در نهايت انديشه بر شمشير پيروز مي شود
وزير خارجه کشورمان در بخش ديگري از اين گفتگو افزود: در نهايت انديشه بر شمشير پيروز مي شود. هزينه هايي که آمريکايي ها براي کنترل بر افکار عمومي خرج ميکنند بسيار سنگين است و اين بهترين دليل براي تاثير افکار است. بر اين اساس من معتقدم که ضرورت همکاري بين کشورهاي منطقه از مقوله هايي است که ما بايد هميشه آن را يادآور باشيم.

وزير خارجه کشورمان در پاسخ به اين سؤال که آيا به کنفرانس عربي با کشورهاي آمريکاي لاتين در عربستان رفتيد گفت نه اما آنها در وين بودند و من نيز آنجا بودم. به عادل الجبير وزير خارجه سعودي سلام کردم و وي نيز به سلام من پاسخ گفت.

ظريف در پاسخ به اين سؤال که آيا به کنفرانس آينده وين مي رويد گفت احتمال دارد که من در اين کنفرانس حضور نداشته باشم، چون همراه رئيس جمهمور بايد به ايتاليا بروم، اما ممکن است يکي از همکاران من در اين کنفرانس شرکت کند و ما اين مسائل را جدي پيگيري ميکنيم.

وي در پاسخ به اين سؤال که آيا از کنفرانس جديد وين انتظار نتيجه اي داريد گفت. نه فکر نمي کنم. مشکل اين است که دوستان خطرات را درک نمي کنند.

ظريف در پاسخ به اين سؤال که چه کساني منظور شماست؟ روسها يا اعراب؟ گفت: عربستان و بويژه امارات. مصر و اردن تاحدي خطر را درک کردند اما عربستان و امارات هنوز درک نکرده اند.

موضع امارات در قبال يمن و سوريه اصلي ترين اختلاف بين ما و اين کشور است

ظريف درپاسخ به اين سؤال که چرا امارات اين موضع را درقبال سوريه دارد گفت: نمي دانم. ما روابط گسترده اي با امارات دارم، اختلافات اصلي بين ما و امارات بر سر موضوع اين کشور در قبال يمن و سوريه.

ظريف در پاسخ به اين سؤال که از سفر به واتيکان، ايتاليا و فرانسه چه انتظاراتي دارد، گفت: مشورت سياسي و روابط اقتصادي. اروپا به توسعه روابط اقتصادي با ايران علاقمند است و ما نيز به اين موضوع علاقمنديم.

به کشورهاي اروپايي ديگر هم خواهيم رفت
وزير خارجه کشورمان در پاسخ به اين سؤال که آيا به کشورهاي اروپايي ديگر براي سفر به اين کشورها دعوتنامه دريافت کرديد گفت: بله برخي از کشورهاي اروپايي ما را دعوت کرده اند. ما از اينجا آغاز کرديم، زيرا پاپ فرنسيس مواضع قابل توجهي دارد و ما آن را قدر مي نهيم و سفر اولمان را با ديدار با پاپ آغاز کرديم.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس