کد خبر 494612
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳

اجازه نخواهیم داد یک کشور با اقدامات خودسرانه و خارج از اجماع، نظر و توافقی که در وین یک داشتیم بر نشست وین 2 تاثیرگذاری داشته باشد.

به گزارش مشرق، امیرعبداللهیان که در دومین ایستگاه سفر خود به چند کشور منطقه برای گفت‌وگو با مقامات ارشد لبنانی به این کشور سفر کرده بود قبل از ترک بیروت در گفت‌وگویی اظهار داشت: در مورد حضور و نحوه شرکت ایران در وین 2درحال بررسی دقیق تر و بیشتر هستیم.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا این بررسی ها ضروری است و هنوز تهران تصمیم نگرفته است، خاطرنشان کرد: برخی از بازیگران از جمله آمریکایی ها در یک هفته گذشته اقداماتی را انجام داده اند که به نظر می رسد به دنبال این هستند راسا خودشان یک ایده ای را پیش ببرند و با کشورهایی خاص هم مشورت می کنند.

معاون وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: اگر این مسئله صحت داشته باشد و برای ما روشن شود حتما نسبت به ورود در نشست وین 2 و روند پیگیری مباحثی که در وین یک مورد توافق قرار گرفته و در پایان نشست در بیانیه ای 9 ماده ای منتشر شده است، ملاحظات جدی خود را داریم.
امیرعبداللهیان گفت: در حال بررسی جزئیات این موضوع هستیم که آیا خارج از بیانیه 9 ماده ای نشست وین اتفاقی افتاده یا نیفتاده است.

وی تاکید کرد: هیچ ترتیب و سازوکاری را که خارج از آن توافقات باشد مورد تایید قرار نمی دهیم و در این رابطه بر نقش محوری سازمان ملل متحد تاکید داریم.

معاون وزیر امور خارجه ایران افزود: فکر می کنم تا ساعات آینده تصمیم قطعی درباره حضور یا عدم حضور ایران و سطح حضور اتخاذ خواهد شد.

امیرعبداللهیان اظهارداشت: وقتی به نشست وین دعوت شدیم با این نیت پذیرفتیم که بتوانیم به حل سیاسی بحران سوریه از طریق درست ، شفاف و روشن کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر امروز نسبت به این شیوه اطمینان پیدا کنیم ،شرکت ایران در نشست وین در ساعات آینده می تواند دست یافتنی باشد اما باید منتظر بررسی های بیشتر باشیم.

موفقیت های میدانی و تاثیر آن بر روند مذاکرات نشست وین

معاون وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سئوال، آیا موفقیت های میدانی ارتش سوریه از جمله شکسته شدن محاصره فرودگاه نظامی کویرس بعداز سه سال می تواند تاثیری در روند مذاکرات نشست وین 2 داشته باشد؟ گفت: شرایط میدانی در سوریه رو به پیشرفت و در حال تغییر به نفع نظام سوریه است.

امیرعبداللهیان افزود: ما از اقدام روسیه در سوریه به ویژه این که روند مبارزه با تروریسم تقویت شده است، حمایت می کنیم اما همچنان معتقدیم که راهکار صحیح برای حل بحران سوریه، راه حل سیاسی است.

وی تاکید کرد: تحولات میدانی قطعا تاثیر گذار خواهد بود و شکسته شدن محاصره فرودگاه کویرس بخشی از موفقیت های ارتش و نیروهای داوطلب سوریه در میدان نبرد با تروریست ها است.
معاون وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: معتقدیم اگر مداخله های خارجی در سوریه متوقف شود ، مردم ، دولت و ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم به موفقیت های بسیار بزرگی دست می یابند و شاهد پیشرفت سریع در روند سیاسی حل بحران خواهیم بود.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: آنچه سوریه را به این مرحله و وضعیت رسانده مداخله های خارجی و حمایت های همه جانبه از تروریست ها و ارائه تسهیلات به آنها توسط برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای است.

سفر به مسکو و سرعت راهکار سیاسی حل بحران سوریه

وی در پاسخ به این سئوال، آیا سفر به مسکو از قبل برنامه ریزی شده بود و یا نتیجه تماس تلفنی شما با بوگدانوف بود؟ اظهارداشت: با توجه به مباحث در مذاکرات نشست وین و ضرورت سرعت بیشتر پیگیری راهکار سیاسی حل بحران سوریه ، طبیعی است که با دوستان روس باید مشورت های بیشتری داشته باشیم.

معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: با توجه به تماس تلفنی هفته جاری ( عصر دوشنبه گذشته) با میخائل بوگدانوف معاون وزیر خارجه روسیه و ضرورت مشورت و رایزنی درباره جزئیات بیشتری از برنامه های نشست وین 2 و اقداماتی که توسط برخی از کشورها در حال انجام است ، بنا به دعوت آقای باگدانوف به مسکو رفتیم و گفت وگوهای زیاد و خوبی انجام گرفت.

امیرعبداللهیان افزود: مواضع روسیه و ایران در شروع بحران سوریه نزدیک به هم بود اما رفته رفته و با گفت وگوهای فراوان صورت گرفته به مواضع مشترک رسیده ایم و در این دور از گفت وگوها ، نشست وین یک و رفتار بازیگران در قبال سوریه را ارزیابی کردیم.

وی خاطرنشان کرد: بررسی کردیم که چه کشورهایی نقش سازنده و مثبت می خواهند ایفا کنند و چه کشورهایی درصدد هستند از بین گفت وگوهای وین اهداف خودشان را محقق کنند، آنها اهدافی را که در پنج سال گذشته از طریق حمایت از گروه های تروریستی نتوانسته اند، بدست آورند حالا می خواهند در مذاکرات وین محقق سازند.

معاون وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: حتما برای ما مهم است که در خروجی نشست وین، مبارزه با تروریسم باید در مرکز توجهات باشد و نظر و رای مردم سوریه و ثبات وامنیت در سوریه و تاثیر آن در منطقه مورد توجه و اهتمام جدی قرار گیرد.

 مذاکرات با مخالفان سوری

امیرعبداللهیان اظهارداشت: هم ما و هم دوستان روس با مخالفان سوری معتقد به راهکار سیاسی تماس داریم و به نظر می رسد روس ها تلاش داشتند تا قبل از نشست وین 2 ، جلسه ای با جمعی از معارضان برای مشورت بیشتر برگزار کنند.

وی گفت: روس ها در دو هفته گذشته رایزنی هایی را با برخی از معارضان داشتند اما اعلام کردند که در این مرحله، برگزاری یک نشست گسترده با معارضه ، با عنوان تشکیل جلسه گفت وگوی نمایندگان دولت سوریه و مخالفان در دستور کار نبوده است.

احتمال شرکت معارضان و نمایندگان دولت سوریه در وین 2

معاون وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: هر تصمیمی در نشست وین در ارتباط با مباحث سوریه باید مبتنی بر رای و نظر همه اعضای نشست باشد و برای ما اجماع در تصمیم گیری ها حائز اهمیت است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ایده هایی برای پیوستن برخی معارضان در نشست رسمی نمایندگان دولت ها در وین مطرح است اما تاکنون تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

وی افزود:قرارنیست در نشست وین نمایندگان کشورها به جای مردم سوریه تصمیم بگیرند بلکه قرار است نمایندگان دولت های حاضر در نشست وین شرایطی را فراهم کنند تا مردم سوریه بتوانند هم در عرصه مبارزه با تروریسم و هم درعرصه تعیین سرنوشت کشورشان مشارکت داشته و بازیگر اصلی باشند و تصمیم بگیرند و این درخواست تهران هم است.

دیپلماسی دلار چمدانی سعودی ها بی اثر است

معاون وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سئوالی درباره یارگیری سعودی ها از میان کشورهای ضعیف آفریقایی ازطریق روابط دوجانبه و برگزاری همایش های منطقه ای و بین المللی برای جبران ضعف نظامی و شکست های متحمل شده در جنگ علیه یمن، گفت: تلاش سعودی ها برای یارگیری در جنگ و تجاوز علیه یمن بی اثر است.

امیرعبداللهیان افزود: دوران دیپلماسی دلار چمدانی به پایان رسیده و نتیجه بخش نخواهد بود و اگر نتیجه بخش بود در هفت ماه گذشته با وجود تلاش زیاد سعودی ها برای تشکیل بزرگترین ائتلاف ها باید در یمن پیروز می شدند.

سعودی ها از گفت وگو فرار می کنند

وی درپاسخ به این سئوال که آینده روابط ایران و عربستان را چگونه ارزیابی می کنید؟ اظهارداشت: معتقدیم عربستان کشوری مهم در منطقه و دارای ظرفیت های بالایی درجهان اسلام و منطقه است.
معاون وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: ما همواره از گفت وگو و همکاری با عربستان استقبال کرده ایم اما حقیقت این است که سعودی ها همچنان از گفت وگو فرار می کنند.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: امیدواریم که سعودی ها به جای مسیر توسل به زور در مقابل کشورهای منطقه، مسیر گفت وگو را انتخاب کند.

وی تاکید کرد: در مسیر سیاسی، همکاری، همفکری و گفت وگوی با ایران هم مشکلات برخی کشورهای منطقه می تواند حل شود و هم موضوع مبارزه با ترورسیم و افراط گرایی می تواند بسیاری از مشکلات عربستان را حل کند.

سیاست های ترکیه بعداز انتخابات

معاون وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سئوال که ارزیابی شما از سیاست های دولت ترکیه بعداز انتخابات اخیر پارلمانی به ویژه در خصوص پرونده سوریه و روابط آنکارا و تهران چیست؟ گفت: روابط ایران با ترکیه راهبردی است.

امیرعبداللهیان افزود: در تمام پنج سال گذشته نه بر سر موضوع سوریه بلکه صرفا بر سر موضوع آینده آقای بشار اسد رییس جمهوری سوریه با ترکیه دارای اختلاف نظر بوده ایم اما دو طرف هیچگاه اجازه نداده اند که تفاوت دیدگاه ها در خصوص سوریه بر روابط راهبردی دوجانبه تاثیر بگذارد.

وی اظهارداشت: فکر می کنیم با برادران خود در ترکیه دارای اشتراک دیدگاه های فراوان نسبت به موضوعات مختلف در منطقه به ویژه در سوریه هستیم.

معاون وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: براساس گفت وگوهایی که از چند ماه پیش با دوستان ترکیه ای داشته ایم، منتظرهستیم با تشکیل دولت جدید گفت وگوهای سیاسی و همکاری های موثر دوجانبه را برای کمک به حل بحران های منطقه از جمله سوریه مورد اهتمام بیشتر قرار دهیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: نسبت به آینده همکاری های منطقه ای تهران و آنکارا خوشبین هستیم و تصور می کنیم با وجود تفاوت دیدگاه ها،دوستان ما در هیات حاکمه ترکیه نگاه واقع بینانه ای به تحولات و امنیت منطقه دارند.

وی تاکید کرد:هیات حاکمه جدید ترکیه ممکن است در مورد سوریه برخی دیدگاه های خود را حفظ کند اما دوستان ترکیه ای ما افرادی واقع بین هستند و این واقع بینی به آنها کمک خواهد کرد تا رویکرد مناسبی را در قبال سوریه اتخاذ کنند.

معاون وزیر امور خارجه ایران اظهارداشت: فکر می کنیم تهران و آنکارا در آینده سیاسی سوریه می توانند نقش مهمی را داشته باشند و دیدگاه های نزدیکی را دنبال کنند.

هدف از سفر منطقه ای به روسیه ، لبنان و عمان و احتمالا عراق

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اهداف سفر به این کشورها بررسی مباحث مرتبط با راهکار و حل سیاسی بحران سوریه و مسائل دیگر از جمله تحولات در یمن ، عراق و فلسطین است.
وی تصریح کرد: آینده سوریه و کمک به روند سیاسی حل بحران آن، مبارزه با تروریسم و نقش آفرینی مردم سوریه ضروری ساخته تا همواره با دوستان و کشورهای مختلف مشورت و رایزنی کنیم.
معاون وزیر امور خارجه ایران اظهارداشت: امروز احساس کردیم که با دوستان خود از جمله در لبنان و عمان گفت وگوهای خوبی برای بررسی جزئیات بیشتر راهکار سیاسی حل بحران سوریه انجام دهیم و مشورت ها و رایزنی ها را در این رابطه تکمیل کنیم.

امیرعبداللهیان گفت: البته همواره بین دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و همتایان منطقه ای و بین المللی به صورت حضوری و یا تلفنی، مشورت ها و رایزنی ها جریان دارد.
وی افزود: البته ما مشورت ها را تا حوزه اتحادیه اروپا توسعه داده ایم و در عین حال با برخی همسایگان غیرعرب که برای همه آنها آینده منطقه و سرنوشت کشورهای بحرانی در غرب آسیا اهمیت دارد، گفت وگو و تبادل نظر می کنیم.

سرنوشت رکن آبادی، سعودی ها باید پاسخ دهند

لبنانی ها سئوالات زیادی را همواره در باره سرنوشت آقای غضنفر رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان مطرح می کنند، معاون وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سئوالات، اظهارداشت: سرنوشت 25 تن از حجاج مفقود ایرانی فاجعه دردناک منا هنوز مشخص نشده است و ما این موضوع را با مقامات سعودی دنبال می کنیم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: وضعیت آقای رکن آبادی از دیپلمات های ارشد ایران و سفیر سابق ایران در لبنان برای ما بسیار اهمیت دارد و همه شواهد و اظهارات شهود تایید می کند، یکی از نیروهای مرتبط با سازمان حج و زیارت با کمک تعدادی از افراد، رکن آبادی ر که زنده بوده در درون آمبولانسی متعلق به سعودی قرار داده است.

وی تصریح کرد: آقای رکن آبادی هنگام قرارداده شدن در آمبولانس سعودی همچنان تنفس می کرده و در قید حیات بوده است براین اساس بارها با ارائه شواهد از سعودی ها خواسته ایم آقای رکن آبادی را زنده به ایران تحویل دهند.

معاون وزیر امور خارجه با تاکید به مسئولیت سعودی ها در قبال فاجعه تلخ منا تاکید کرد که سرنوشت یکایک مفقودان خود را با دقت و تا آخرین لحظه دنبال خواهیم کرد و به ویژه بر تعین تکلیف وضعیت آقای رکن آبادی تاکید داریم و منتظر پاسخ سعودی ها هستیم.

امیرعبداللهیان اظهارداشت: هرگونه احتمالی را در باره آقای رکن آبادی از جمله ریایش را نمی توانیم نادیده بگیریم به ویژه این که ایشان به طور زنده در درون آمبولانس متعلق به سعودی قرار داده شده است.

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اوایل بامداد پنجشنبه بیروت را به مقصد مسقط پایتخت سلطان نشین عمان ترک کرد.

امیرعبداللهیان بامداد چهارشنبه وارد بیروت شد و با برخی شخصیت های مهم لبنانی از جمله نبیه بری رییس مجلس لبنان دیدار و گفت وگو کرد.

وی در گفت وگو با ایرنا، تصریح کرد: قرار بود با تمام سلام نخست وزیر و جبرال باسیل وزیر امور خارجه لبنان نیز دیدار کنم اما آنان برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عربی و کشورهای آمریکای جنوبی در ریاض به سر می بردند و انشاء الله در سفر بعدی با آنان ملاقات صورت خواهد گرفت.
امیر عبداللهیان همچنین در محل سفارت ایران در بیروت با خانم سکرید کاگ نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در لبنان نیز دیدار و گفت وگو کرد.

معاون وزیر امور خارجه که به اتفاق حمیدرضا دهقانی رییس اداره اول خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه به لبنان سفر کرده بود در فرودگاه بین المللی بیروت از سوی محمد صادق فضلی کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان بدرقه شد.

محمد فتحعلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در تهران به سر می برد.

امیرعبداللهیان قبل از سفر به لبنان در مسکو با « میخاییل بوگدانف» همتای روس خود و نماینده رییس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا دیدار و گفت وگو کرده بود.

وی در مسکو با بوگدانوف تحولات سوریه و برنامه نشست چند جانبه هفته آینده وین ( وین 2) برای حل بحران این کشور را بررسی و بر ادامه همگرایی های دو جانبه در باره سیاست های منطقه ای تاکید کردند.
معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه ایران همچنین عصر دوشنبه درباره مسائل منطقه به صورت تلفنی با همتای روس خود مذاکره کرده بود.
امیرعبداللهیان آخرین بار دهم شهریور ماه گذشته به لبنان سفر کرده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس