نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با رئیس جمهور آمریکا تلویحا از منافع تجزیه سوریه برای اسرائیل از جمله امکان الحاق بلندی‌های جولان، سخن گفته است.

به گزارش مشرق، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی طی دیدار روز دوشنبه خود با «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا اشاره کرده است که مایل است موضع واشنگتن در خصوص تصمیم اسرائیل مبنی بر الحاق بلندی‌های جولان، را بشنود؛ اقدامی که هرگز از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» با انتشار این خبر به نقل از منابع آگاه، اعلام کرد: در این دیدار نتانیاهو خطاب به اوباما گفته که «هر گونه توافق صلح در سوریه باید منافع اسرائیل را نیز مد نظر قرار دهد. من از تلاش‌های صلح در منطقه نا امید و دلسرد نشده‌ام و هنوز به یافتن راهی برای پایان دادن به درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطین امیدوارم».

بنا بر این گزارش، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این دیدار افزود که اسرائیل مایل است از موضع واشنگتن در خصوص اشغال و الحاق بلندی‌های جولان در جریان درگیری‌های داخلی سوریه، آگاه شود. منابع خبری که در حال تهیه و ارسال گزارش دیدار رهبران اسرائیل و آمریکا بودند، اشاره کردند که در مورد مسئله بلندی‌های جولان گفت‌وگوی طولانی‌ای صورت نگرفت. طی این دیدار مسئله بلندی‌های جولان در قالب گفت‌وگو در خصوص شرایط سوریه و تلاش‌های بین‌المللی برای یافتن راهی در جهت خاتمه دادن به جنگ در این کشور، مورد بحث قرار گرفت.

بر اساس گزارش برخی منابع، که به دلیل حساسیت موضوع، ترجیح دادند ناشناس باقی بمانند، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته که تردید دارد سوریه دوباره متحد و یکپارچه شود و تحت یک حکومت واحد قدرتمند قرار گیرد. در ادامه وی گفته که یکی از پیامدها و عواقب شرایط کنونی در سوریه، این است که به اسرائیل این اجازه و امکان را می‌دهد تا در خصوص بلندی‌های جولان «گزینه‌های متعدد و مختلفی» را مد نظر داشته باشد.

به نوشته هاآرتص، رئیس‌جمهور آمریکا به این موضع نتانیاهو واکنش نشان نداده و بحث آنچنانی بر سر این موضوع صورت نگرفت. علاوه بر این، هنگامی که طی کنفرانس خبری در کاخ سفید، از نتانیاهو درباره این مسئله و واکنش اوباما سوال شد، وی از پاسخ دادن طفره رفت و به آن جواب نداد.

این موضع و اشارات کلی و ضمنی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مورد «بلندی‌های جولان»، نتیجه ایده‌های سیاسی برخی چهره‌های دست راستی طی سال گذشته است، که استدلال می‌کنند حالا که سوریه درگیر جنگ داخلی است، و داعش و گروه‌های وابسته به القاعده بخش‌های گسترده‌ای از این کشور را تحت کنترل خود دارد، اکنون شرایط برای اسرائیل مهیاست تا اشغال بلندی‌های جولان در سال 1981، از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شود.

یکی از افرادی که چنین ایده‌ای را مطرح کرده، «زوی هَوزِر»، از منشی کابینه نتانیاهو طی سال‌های 2009 تا 2013 است. ماه جولای گذشته، «هوزر» مقاله‌ای را تحت عنوان «فرصت تاریخی برای اسرائیل در ارتباط با بلندی‌های جولان» در نشریه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت. طی این مقاله وی می‌گوید که فروپاشی حکومت سوریه، شرایطی را برای اسرائیل ایجاد خواهد نمود تا راهبرد جدیدی را در قبال بلندی‌های جولان طراحی و تدوین کند.

وی می‌نویسد که اسرائیل «برای اولین بار طی 50 سال اخیر از این فرصت برخوردار است تا گفت‌وگویی سازنده با جامعه بین‌المللی در خصوص تغییر در مرزهای خاورمیانه و به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را، به عنوان بخشی از تلاش جهانی در جهت برقراری ثبات در منطقه، هدایت و راهبری کند.»

این مقام اسرائیلی در مقاله‌اش می‌نویسد: «با در نظر داشتن توافق هسته‌ای به دست آمده میان ایران و کشورهای 1+5، اسرائیل می‌بایست تعهد و تضمین آمریکا، شامل تضمین‌های ریاست‌جمهوری و نیز مصوبه‌ای در کنگره را دریافت کند تا به موجب آن، حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان تثبیت و تضمین گردد.»

وی می‌افزاید: «اسرائیل باید تلاش کند تا تعهد و قراری که در سال 1975 از سوی «جرالد فورد»، رییس‌جمهور وقت آمریکا، با «اسحاق رابین»، نخست‌وزیر وقت اسرائیل گذاشته را، «به روز» کند و «ارتقا» بخشد؛ قراری که به موجب آن، به رسمیت شناخته شدن حاکمیت اسرائیل و نیز حاکمیتش بر بلندی‌های جولان حتی در دوران صلح نیز بخشی از آن باشد.»

هوزر همچنین در این مقاله تأکید می‌کند: «چهل سال بعد و با توجه به فروپاشی سوریه و اشغال بخش‌های وسیعی از این کشور در نواحی شرقی آن، و نیز در نظر گرفتن «توافقی خام» با جمهوری اسلامی ایران، چیزی که اسرائیل به آن نیاز دارد و باید به دنبالش باشد، آن است که موقعیت بین‌المللی‌اش را ارتقا بخشد، و موضع آمریکا در خصوص بلندی‌های جولان [طی مصوبه‌ای] قوی‌تر شود.»

این در حالی است که نتانیاهو در نخستین دوره تصدی خود در مقام نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تماس با «حافظ اسد» رئیس جمهور سابق سوریه از طریق نماینده خود، درباره عقب نشینی از بلندی های جولان گفت وگو کرده بود. البته نتانیاهو در سال 2011 و پیش از آغاز ناآرامی ها در سوریه با «بشار اسد» رئیس جمهوری کنونی این کشور نیز گفت وگوهایی را با میانجی گری آمریکا انجام داده بود.

«دنیس راس» و «فرد هاف» نمایندگان آمریکا اعلام کرده بودند که نتانیاهو در خصوص گفت وگو بر سر عقب نشینی از بلندی های جولان در ازای صلح با سوریه و پایان اتحاد میان سوریه، ایران و حزب‌الله لبنان موافقت کرده است.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس