کد خبر 485884
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸

اقدام نظامی آمریکایی ها در الحویجه عراق همچنان موضوع داغ محافل عراق است و اهداف آن در پرده‌ای از ابهام قرار دارد.

 به گزارش مشرق، نقش مخرب آمریکایی ها در عراق همچنان ادامه دارد از زمانی که آنها در سال 2003 به اشغال این کشور پرداختند و رنج های بی شماری را به ملت عراق وارد کردند تاکنون، نقش مخرب واشنگتن در این کشور ادامه دارد.

آمریکایی‌ها از زمان ورود داعش به عراق عملا اقدام خاصی انجام نداده‌اند آنها در سال 2014 نیز زمانی اقدام به تشکیل ائتلاف بین المللی کردند که تکفیری ها در نزدیکی اربیل بودند و با توجه به منافع آمریکا در اقلیم کردستان اربیل این اقدام را انجام دادند.

در طول این مدت نه تنها ائتلاف پر زرق و برق آمریکایی ها کاری انجام نداده است بلکه عملا در راستای اختلال جنگ با داعش حرکت کرده و در مواقعی برای داعشی ها کمک ارسال کرده و در مواقع دیگر به بهانه حملات اشتباهی نیروهای مردمی عراق را هدف قرار داده است.

یکی دیگر از تلاش های آمریکایی ها برای تقویت داعش، بزرگنمایی بیش از اندازه این گروهک تکفیری است آنها از زمانی که داعش به عراق یورش برد و استان نینوا و بخش هایی از صلاح الدین و الانبار و دیالی و جنوب کرکوک را اشغال کرد، همواره از طولانی بودن جنگ با داعش سخن گفتند.

جدیدترین موضع گیری در این راستا برگزاری نشست خبری در ساختمان سفارت آمریکا در بغداد بود که مدعی شد نبرد با داعش سه تا پنج سال به طول می کشد.

وی البته با اعتراف به ناکامی حملات هوایی از آگوست 2014 اعلام کرد که جنگ علیه داعش نیاز به نیروهای زمینی دارد.

آنچه از این سخنان مسئول آمریکایی و دیگر مسئولان کاخ سفید بر می آید این است که آمریکا به دنبال حفظ داعش و استفاده از آن به عنوان ابزار و اهرم فشار علیه دولت عراق و همه گروه های سیاسی عراق برای تن دادن به خواسته هایش است.

رفتار مرموز آمریکایی‌ها، از تبعیضی که از ابتدای یورش داعش به عراق آغاز شده است مشخص می شود زیرا همه تحرکات واشنگتن در راستای تقویت اقلیم کردستان و سیاستمداران حامی سیاست های آمریکا در  عراق بوده است.

اما جدای از این نقش مخرب آمریکا که در راستای ایجاد دودستگی و تلاش برای بازگشت و احداث پایگاه نظامی و چمبره زدن بر منابع و ثروت های عراقی هاست موضوع آزاد سازی 70 گروگان در الحویجه در جنوب کرکوک و تحت اشغال داعش است.

روز پنجشنبه گذشته رسانه ها از فرود کماندوهای آمریکایی به الحویجه و آزاد سازی این افراد خبر دادند این موضوع از زوایای مهمی قابل بررسی است؛

موضوع اول عدم هماهنگی با دولت عراق است.در حالی استیو وارن سخنگوی ائتلاف بین المللی ضد داعش مدعی است که دولت عراق از این عملیات آگاه بوده است که مسئولان عراقی هرگونه اطلاع از این موضوع را تکذیب کرده اند.

در موشکافی موضوع اول یعنی عدم هماهنگی این به همان موضوع نادیده گرفتن دولت عراق و تلاش آمریکا برای تقویت دیگر گروه ها مربوط می شود البته عراق مدتی است که عرصه جولان آمریکایی ها شده است اما معمولا در هر عملیاتی باید هماهنگی لازم میان بغداد با طرف انجام دهنده اقدام نظامی انجام شود که این کار در موضوع ورود کماندوهای آمریکایی انجام نشده است.

موضوعی که واکنش برخی نمایندگان پارلمان عراق و گروه های مقاومت اسلامی عراق را به دنبال داشت و آنها خواستار واکنش قوی بغداد در قبال این بی اعتنایی شدند.

موضوع دوم که نباید از نظر دور نگاه داشت واکنش ها به این اقدام بود زیرا در حالی که برخی نمایندگان ائتلاف دولت قانون و ائتلاف همپیمانی ملی و  گروه های مقاومت اسلامی که در حال جنگ با داعش هستند به این اقدام اعتراض کردند شاهد بودیم که برخی دیگر از جمله ایاد علاوی   و مسعود بارزانی از این اقدام حمایت کردند.

موضوع سوم در قضیه گروگان ها تلاش برای بزرگنمایی این عملیات نظامی است به گونه ای که استیو وارن سخنگوی ائتلاف بین المللی گفت که عملیات الحویجه با هماهنگی کُردها و عراقی انجام شده است و پس از اینکه نیروهای پیشمرگه نتوانستند به اهداف خود برسند و با تیراندازی و حجم آتش بالای شدید روبرو شدند کماندوهای آمریکایی وارد عمل شدند.وی افزود که این عملیات به درخواست اقلیم کردستان عراق بوده است.

آمریکایی ها برای اینکه خودی در عراق نشان دهند و اینکه از حجم انتقادها بکاهند دست به این اقدامات زده اند.معمولا اقداماتی که پیشمرگان و ائتلاف بین المللی علیه داعش انجام می دهند با هیاهوی بسیار همراه است و تفاوتی نمی کند که این اقدامات در موصل یا الانبار باشد یا در الحویجه.

به خوبی می توان دریافت که هدف این تبلیغات کاستن از ارزش آزاد سازی منطقه استراتژیک بیجی و تحت الشعاع قرار دادن آن است.بیجی به دست نیروهای مردمی آزاد شده است و این خوشایند آمریکا نیست و از همین رو باید دست به اقدامی می زد تا عملیات صلاح الدین را کم رنگ جلوه دهد و از سویی در مقابل تحرکات روس ها در سوریه واکنشی نشان داده باشد.

موضوع چهارم نحوه عملیات و آمارهای ارائه شده است زیرا از سویی آمریکایی‌ها از آزاد سازی 70 گروگان سخن می گویند و این که این عملیات کاملا موفق بوده است اما از سوی دیگر رسانه های وابسته به گروهک تکفیری داعش اعلام کرده اند که پس از سه ساعت درگیری و کشته شدن سه نفر از مهاجمان، نظامیان آمریکایی نتوانستند وارد یکی از دو ساختمانی که قصد ورود به آن را داشتند، شوند.

رسانه های داعشی اعلام کردند که مهاجمان پس از اینکه برخی از زندانیان را با تیراندازی از ناحیه سر کُشتند برخی دیگر را هم با خود بردند.

آنچه در واکنش داعش به این ورود کماندوهای آمریکایی جلب نظر می کند این بخش است که" مهاجمان برخی را کُشتند" به راستی هدف از این عملیات چه بوده است؟ چرا برخی از زندانیان کشته شده اند؟اگر هدف آزاد سازی برخی از نیروهای عراقی بوده است پس چرا برخی کشته شده اند؟ سئوالات زیاد دیگری وجود دارد که ابهام زیادی را درباره این اقدام نظامی آمریکایی ها به وجود می آورد.

اما نکته قابل تامل که باید در پایان به آن توجه کرد این است به فرض که این عملیات موفقیت آمیز بوده است پس چرا آمریکایی ها که به ظاهر چنین توانی دارند اقدام جدی علیه داعش در دیگر مناطق تحت اشغال آن انجام نمی دهند؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس