نمایندگان پارلمان عراق با بیان اینکه دیکته‌های آمریکا بر منطقه کردستان را رد می‌کنند، تاکید کردند که هرگونه تلاش خارجی برای حل بحران این منطقه باید به دور از دخالت در امور داخلی عراق باشد.

به گزارش مشرق،نمایندگان پارلمان عراق از هرگونه اقدام و تلاش بین‌‌المللی برای حل بحران سیاسی کردستان عراق استقبال کردند، اما در عین حال دستورات دیکته شده از سوی آمریکایی‌ها بر طرف‌های کرد جهت حل این بحران براساس منافعشان را رد کردند.

واشنگتن براین باور است که بقای «مسعود بارزانی» در قدرت به عنوان رئیس، منطقه کردستان منافع آمریکا را در شمال عراق و عراق و منطقه حفظ می‌کند، در حالی‌که باقی ماندن بارزانی در این منصب مغایر قانون اساسی عراق و قانون فدرالی کردستان است و اغلب جریان‌های سیاسی کرد نیز مخالف این امر هستند.

آمریکا همواره در پی تحقق منافع خویش است

«صالح الحسناوی» نماینده پارلمان عراق در این خصوص تاکید می‌کند که دخالت آمریکا در بحران کردستان در راستای تلاش واشنگتن جهت تحقق منافعش در عراق و منطقه صورت می‌گیرد.

الحسناوی گفت: برکسی پوشیده نیست که آمریکا دارای منافعی است که در پی تحقق آنها و یافتن کسی است که همسو با سیاست‌های واشنگتن عمل کرده و از این منافع محافظت کند.

هرگونه دخالت در امور داخلی به بهانه کردستان مردود است

در همین راستا «سلیم شوقی» دیگر نماینده پارلمان عراق نیز گفت: دخالت در امور داخلی عراق از سوی هر کشوری مردود است، مگر آنکه در قالب کمک به حل بحران باشد که این کمک‌ها نیز باید در مجرای درست آن انجام شود.

این نماینده پارلمان عراق افزود: اگر قرار است، کمکی به حل بحران کردستان صورت گیرد، باید مورد پذیرش همه طرف‌ها و با هدف نزدیک کردن دیدگاه‌ها به یکدیگر باشد، در غیر این صورت کمکی به حل قضیه کردستان نخواهد کرد.

شوقی بر این باور است که دوستان داخل و خارج عراق باید برای پایان دادن به بحران و یافتن راه‌های مورد پذیرش همه طرف‌ها اقدام کنند، چون این بحران برای کردها اهمیت بسیاری دارد، به همین دلیل ما نیز تلاش می‌کنیم، راه حلی قانونی و مسالمت آمیز برای قضیه کردستان و منصب ریاست در آن بیابیم.

وی تاکید کرد: بغداد به این دلیل تاکنون در قضیه کردستان دخالت نکرده، چون از یک‌سو خواهان حفظ وحدت ملی و عدم رویارو شدن مردم با یکدیگر است و از سوی دیگر اعتقاد دارد، این بحرانی داخلی و مربوط به منطقه کردستان است.

نماینده پارلمان عراق در تحلیلی بر اظهارات «آزاد یوسف، فعال سیاسی کرد گفت: آمریکا مسیر تحولات جاری در کردستان را با اعمال فشار بر مابقی جریان‌ها و گروه‌های سیاسی کرد، جهت ابقای بارزانی در منصب ریاست منطقه بدون توجه به چارچوب‌های حقوقی و قانونی و مواضع سیاسی این گروه‌ها و جریان‌ها تغییر داد.

شوقی می‌افزاید: جریان‌های کرد سیاسی عراق به این جهت امروز با بقای بارزانی در این منصب موافق هستند، چون قدرت و امکانات لازم برای رویارویی با وی و حزبش را ندارند و تلاش می‌کنند، در این راستا تا جای ممکن منافع خود را محقق کنند و رویارویی را به مراحل بعد موکول می‌کنند.

دارد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس