آرایش سیاسی در اردوگاه اصلاح‌طلبان رنگ و بوی رقابت تمام عیار گرفته است؛ حزب کارگزاران سازندگی حجت‌الاسلام ناطق نوری و سپس محمدعلی نجفی را گزینه‌های سرلیستی و سپس ریاست در مجلس دهم معرفی کردند

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

جنگ سرلیست‌ها در اصلاحات /· نمایشگاهی بدون منتقدان !

رسانه‌های منتقد به رفتارهای دولت یازدهم تصمیم بر عدم حضور در نمایشگاه مطبوعات گرفتند؛ تصمیمی که بسیار از اعضای دولت را برآشفته کرد و از سخنرانی حجت الاسلام سید حسن روحانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه این ناراحتی مشهود بود. رسانه‌های اصلاح‌طلب برای فرار از شعار حمایت از مخالف خود که سالیان طولانی است که آن را در «حرف» سرلوحه کار خود قرار دادند؛ معتقدند که رفتار روزنامه‌های اصولگرا «سیاسی» و «غیراثرگذار» در روند نمایشگاه مطبوعات است: « شاید به همین دلیل است که چهره‌های اصولگرای طرف گفت‌وگو نیز بیش از آن که به تاثیر این موضوع بپردازند، سعی می‌کنند با ناراحتی، از این تصمیم رسانه‌های همسویشان دفاع کنند. این در حالی است که اگر این چهره‌ها در فضای فعلی وارد نمایشگاه شوند، قطعا در همه ابزار مطرح شده با شرایطی چالشی مواجه خواهند بود و در مقابل، جریان رقیب آن‌ها با به حق و با خرسندی از این موقعیت بهره می‌برد. رسانه‌های اصولگرا سعی کردند با تحریم نمایشگاه دست به تخریب دولت بزنند، اما در عین حال که در این زمینه در فضای اجتماعی چندان موفق نبوده‌اند، فرصت خوبی را از خود و جناح متبوعشان گرفته‌اند. این در حالی است که غیبت رسانه‌های اصولگرا چیزی از اثرگذاری فضای نمایشگاه مطبوعات بر فضای سیاسی پیش از انتخابات کم نخواهد کرد.»

جنگ سرلیست‌ها در اصلاحات /· پیروز نبرد عارف و کارگزاران کیست؟

آرایش سیاسی در اردوگاه اصلاح‌طلبان رنگ و بوی رقابت تمام عیار گرفته است؛ حزب کارگزاران سازندگی حجت‌الاسلام ناطق نوری و سپس محمدعلی نجفی را گزینه‌های سرلیستی و سپس ریاست در مجلس دهم معرفی کردند تا محمدرضا عارف «تنهای پرهیاهوی» در اردوگاه اصلاحات باشد. عارف ستاره بی فروغ اصلاحات که از تجریه انتخابات 1392 درس‌های فراوانی کسب کرده است، با دیده تردید به شکل‌گیری شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان می‌نگرد و حتی در جلسات اولیه آن حضور پیدا نکرد ولی او را به عنوان ریاست موقت اعلام کردند و با وجود رایزنی‌های فراوان وی بدون رای‌گیری ریاست دائم آن را بنا بر گفته اعضا کسب کرده است. تا نبرد کارگزاران و عارف به اوج خود برسد. روزنامه شرق پیرامون ریاست بدون رای‌گیری عارف نوشت: «عبدالله ناصری و هم رسول منتجب‌نیا در گفت‌وگو با «شرق» تأکید کردند که ریاست عارف بر شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بحث تمام‌شده‌ای است و همه قبلا موافقت خود را با ریاست عارف بر شورا مطرح کرده‌اند. به طور مشخص رسول منتجب‌نیا از اعضای شورای مرکزی اعتماد ملی در این باره به «شرق» می‌گوید شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در جلسه یکشنبه گذشته خود در صورت‌جلسه‌ای موافقت خود را بر ریاست عارف برای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اعلام کردند. او اضافه می‌کند شورای راهبردی هم در نامه‌ای موافقت خود را درباره ریاست عارف اعلام کرده‌اند. به‌این‌ترتیب در جلسه امروز دیگر نیازی به رأی‌گیری ندارد. چه‌بسا موافقت شورای هماهنگی و شورای راهبری به‌لحاظ تعداد آرا از رأی‌گیری جلسه امروز هم گسترده‌تر است. عبدالله ناصری از فعالان اصلاح‌طلب هم دراین‌باره می‌گوید امروز اولین جلسه با ریاست عارف است. بنابراین رأی‌گیری انجام نمی‌شود و موضوع تمام شده و همه آن را پذیرفته‌اند. »

جنگ سرلیست‌ها در اصلاحات /· این‌بار نوبت هجمه به جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی رسید

رسانه‌های اصلاح‌طلب سه ضلعی وحدت میان اصول‌گرایان را اصلی‌ترین رقیب سیاسی خود توصیف می‌کنند؛ آنان مدعی‌اند که خروجی جلسات همگرایی جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و حزب موتلفه اسلامی لیستی قوی و یکپارچه است و امکان موفقیت آنان در کسب کرسی‌های بهارستان را کاهش می‌دهد به همین سبب موج تخریبی خود را ابتدا روی حزب موتلفه اسلامی قرار دادند و آنان را متهم به انحراف از آموزه‌های مرحوم عسگراولادی دانستند و حالا نوبت به ضلع دیگر رسیده است و آن جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی است و دلیل این هجمه پیوند سیاسی با جبهه پایداری است و پایدار رمز تخریب موتلفه اسلامی و جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی از سوی اصلاح‌طلبان شمرده می‌شود.

روزنامه آرمان‌امروز نوشت : « البته جليلي تنها اشتراك جبهه پايداري و جمعيت ايثارگران نيست. برخي اعضاي مشهور جبهه پايداري مثل مهدي كوچك‌زاده و فاطمه آليا سابقه عضويت در جمعيت ايثارگران را داشته‌اند. از ديگر اشتراكات اين دو تشكل مي‌توان به برخي معاونان سابق و كنوني صدا و سيما اشاره كرد كه تفكرات سياسي شان نزديك به اين دو حزب بوده است. عزت ا... ضرغامي‌در دوران مسئوليتش علي دارابي را به عنوان قائم مقام خود برگزيد كه از اعضاي برجسته جمعيت ايثارگران بود.

محمد سرافراز نيز پس از رسيدن به كرسي صدا و سيما پيمان جبلي معاون سابق سعيد جليلي را برگزيد. نسبت پايداري و ايثارگران بيش از آن است كه ذكر شد. اگر مفاهيم مورد توجه دو تشكل (مثل عدالت اجتماعي) را در نظر بگيريم مي‌توانيم قرابت‌هاي دو حزب را لمس كنيم. هر دو حزب به دعوت از اعضاي كهنه كار حزب موتلفه مثلثي را تشكيل دادند تا در انتخابات اسفندماه مجلس همگام و هم قسم با يكديگر حركت كنند. رهبري اين سه تشكل را آيت‌ا... موحدي كرماني، آيت‌ا... محمد يزدي و آيت‌ا... مصباح‌يزدي برعهده گرفته‌اند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    شتردرخواب بیندپنبه دانه
  • سیری ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    باور کن بود ونبود افراطیون فرقی نداره.روزنامه هاشون برا سبزی و شیشه پاک کردنه.سایتاشون میخونیم ببینیم باز چه خوابی دیدن
  • ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    0 0
    چه کسانی در دولت میر حسین کروات مردم را تو خیابان قیچی می کردن وامروز نام اصلاح طلبی به خود داداند ژست روشنفکری گرفته اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس