کد خبر 488722
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱

وقتی یک دانش‌آموز به شپش مبتلا شود، بی‌توجهی در درمان او باعث ابتلای سایر دانش‌آموزان خواهد شد.

 به گزارش مشرق، ابتلای تعدادی از دانش‌آموزان شهر تهران به شپش سر موجب نگرانی خانواده‌ها شده است اما مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش وپرورش درخصوص روش‌های پیشگیری از شپش سر در میان دانش‌آموزان توصیه‌هایی ارائه کرده است.

شیوع شپش سر در میان دانش‌آموزان با اقدامات و تدابیر پیشگیرانه آموزش‌وپرورش، به کنترل در آمده است. اما هم‌اکنون مواردی از ابتلای ‌،دانش‌آموزان شهر تهران به شپش سر گزارش شده است.

وقتی یک دانش‌آموز به شپش مبتلا شود، بی‌توجهی در درمان او باعث ابتلای سایر دانش‌آموزان خواهد شد. طبق تماس اولیای یکی از مدارس استثنایی شهر تهران‌، ‌،دانش‌آموزان این مدرسه که جزو کودکان استثنایی هستند به شپش سر مبتلا شده‌اند. مادر یکی از دانش‌آموزان در این رابطه می‌گوید: چند نفر از دانش‌آموزان کلاس فرزندم به شپش سر مبتلا شده‌اند و این نگرانی را داریم که فرزندان ما نیز مبتلا شوند. سال گذشته نیز دانش‌آموزان با این مشکل مواجه شده بودند.

طبق گفته اولیای دانش‌آموزان، مدرسه معلم بهداشت هم ندارد تا این مشکل را تا حدودی کنترل کند.

حسن ضیاءالدینی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش درخصوص شیوع شپش سر در میان دانش‌آموزان گفت:‌ پیشگیری از ابتلا به شپش به بهداشت فردی بستگی دارد و دانش‌آموزان باید حتماً بهداشت فردی را رعایت کنند.

وی افزود:‌ خانواده‌ها نیز باید بر مقوله نظافت فرزندان نظارت بیشتری داشته باشند چرا که با ابتلای یک دانش‌آموز به شپش سایر دانش‌آموزان نیز گرفتار می‌شوند.البته به محض شناسایی این افراد، آنها را به مراکز بهداشت معرفی می کنیم تا درمان شوند.

ضیاءالدینی گفت:‌ آموزش‌های لازم در رابطه با بهداشت فردی،‌ شست‌وشو و شانه کردن موها در مدارس توسط مربیان بهداشت به دانش‌آموزان ارائه می‌شود. آموزش،‌ ارتقای آگاهی دانش‌آموزان، مراقبان سلامت مدارس، همکاران فرهنگی و والدین دانش‌آموزان در زمینه تشخیص، پیشگیری و کنترل آلودگی به شپش مورد توجه قرار دارد.

خانواده‌ها به محض مشاهده موارد مشکوک در فرزند خود همچون خارش سر باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند. برای درمان شپش، شامپوی مخصوصی تجویز می‌شود. همچنین در دستورالعمل اجرایی مبارزه با پدیکلوزیس (شپش سر) در دانش‌آموزان عنوان شده است:

تشخیص و یافتن موارد آلودگی در مدارس سراسر کشور و ارجاع موارد آلوده به مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشت، استفاده از توان اجرایی بخش‌های مرتبط با سلامت مدارس در سطح دو وزارتخانه بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش‌و‌پرورش.

درمان موارد آلوده دانش‌آموزان و خانواده آنان در مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشت. شناسایی موارد آلوده براساس بسته آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در فصل پائیز و زمستان.

معاینه مجدد موارد آلوده بعد از تعطیلات طولانی به منظور بررسی عود مجدد در فصل بهار. تمام موارد آلوده و مشکوک در مدارس شهری وروستایی به مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی ارجاع شوند.درمان و تأمین شامپوی پرمترین و لوازم مطابق با تخمین موارد آلوده از طریق پرسنل بهداشتی درمانی صورت می‌پذیرد.
منبع: دانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    در یک دبستان دخترانه در رودهن هم نزدیک به نیمی از دانش آموزان به علت مشاهده شپش در سرشان ، به آنها نامه عدم حضور در مدرسه داده شده تا زمانی که نامه تاییدیه سلامتی بیاورند
  • ali ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    اب شرب ومصرفی که الوده نیست . احتمال داره از کشورهای جنگ زده دور و بر ایران شپش به وسیله افرادی انتقال داده شده به داخل .چون خیلی شایع شده و در ضمن مقاوم هم شدند به داروهای ضد شپش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس