سایت ویکی لیکس اعلام کرد، مدارک منتشر شده از ایمیل های رئیس سازمان جاسوسی امریکا (سی آی ای) نشان می دهد که پاکستان از گروه های تروریستی مانند طالبان برای مقابله با نفوذ هند در افغانستان استفاده می کند.

به گزارش مشرق، هک شدن ایمیل شخصی «جان برنان» رییس سازمان سیا توسط یک هکر دبیرستانی آمریکایی و انتشار اسناد محرمانه اش به وسیله سایت افشاگر ویکی لیکس در رسانه های هند بازتاب داشت.

چندی پیش سایت ویکی لیکس نوشته بود: در روزهای آینده، اسنادی از یکی از حساب های ایمیل غیردولتی رئیس سی آی ای (سیا) منتشر می کند. برنان در چند مورد از این حساب برای انتقال چندین پروژه با جنبه های اطلاعاتی استفاده کرد.

روزنامه انگلیسی زبان «هندوستان تایمز» روز دوشنبه به نقل از سایت افشاگر ویکی لیکس نوشت: با انتشار ایمیل های جان برنن رئیس سابق سیا به باراک اوباما سه روز پس از انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور امریکا در سال 2008 نشان داد که پاکستان از گروه تروریستی طالبان برای مقابله با نفوذ هند در افغانستان استفاده می کند.

در ایمیل های برنن آمده است: تمایل پاکستان به مقابله با نفوذ روز افزون هند در افغانستان و نگرانی در مورد تعهدات طولانی ایالات متحده در افغانستان سبب افزایش علاقه این کشور به ایجاد یک رابطه همکاری نزدیک با طالبان برای متعادل کردن منافع خود با هند و ایران در افغانستان در صورت خروج امریکا از این کشور، شده است.

برنن که مسوولیت رهبری سی آی ای را از سال 2007 تا 2009 بر عهده داشته است در ایمیل های خود به این نکته اشاره کرده است که تلاش های امریکا در مناطق قبیله ای افغانستان برای مقابله با طالبان، با رفتار دوگانه پاکستان و شاید حمایت آشکار این کشور از طالبان ما را با مشکل مواجه کرده است.

برنن در ادامه اعلام کرده است: تعدادی از عوامل موجود در ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان به دلیل داشتن روابط نزدیک با طالبان در زمان جنگ افغانستان با شوروی سابق و سیاست پاکستان در استفاده از شبه نظامیان در راستای اختلاف های خود با هند، در مقابله با گروه تروریستی طالبان از خود رفتاری دوگانه نشان می دهند.

وی افزود: نیروهای ائتلاف تقریبا در همه جنگ های علیه گروه تروریستی طالبان پیروز شده اند اما این پیروزی ها سبب به دست آمدن یک پیروزی بزرگ و راهبردی نشده است زیرا این گروه ها آزادانه در مرزهای افغانستان و پاکستان تجدید قوا می کنند.

انتشار ایمیل های رئیس سابق سازمان جاسوسی امریکا توسط سایت ویکی لیکس درحالی اتفاق می افتد که مقامات پاکستانی همواره حمایت این کشور از گروه های شبه نظامی و تروریستی را رد کرده اند و خود را قربانی تروریسم معرفی می کنند.

مقامات هندی نیز در موارد مختلف پاکستان را به حمایت از گروه های شبه نظامی ضد هند متهم کرده اند.

هنوز مقامات هندی به انتشار این مدارک جدید واکنشی نشان نداده اند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس