کد خبر 506691
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۰

وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز چهارشنبه اعلام کرد کشورش مایل است از افغانستان در احیای روند متوقف شده آشتی و مصالحه در این کشور جنگ زده حمایت کند.

به گزارش مشرق و به نقل از خبرگزاری شین‌هوا از اسلام آباد، وانگ یی این اظهارات را در دیدار با آنتونی بلینکن Antony Blinken معاون وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه اجلاس منطقه ای اسلام آباد بیان کرد. این اجلاس عمدتا بر صلح، امنیت و توسعه اقتصادی در افغانستان متمرکز بود.

وانگ یی گفت همکاری چین - آمریکا در خصوص مسئله افغانستان بخشی از همکاری راهبردی جهانی آنها را تشکیل می دهد و در راستای منافع راهبردی مشترک دو ملت است.

وی افزود :« چین مایل است با آمریکا به منظور تقویت ارتباطات و همکاری ها، مشارکت در روند بازسازی و توسعه افغانستان، حمایت از احیای روند مصالحه و آشتی افغانستان، ترغیب افغانستان به بهبود روابط خود با پاکستان و کمک به این کشور در محقق کردن هر چه زودتر صلح، ثبات و شکوفایی همکاری کند ».

وزیر امور خارجه چین از دو طرف خواست نتایج ثمربخشی را که طی سفر شی جینپینگ رئیس جمهور چین به آمریکا در ماه سپتامبر به دست آمد و همچنین توافق سران دو کشور در حاشیه کنفرانس اخیر آب و هوایی پاریس، اجرا کنند.

وانگ یی از دو طرف خواست هماهنگی ها و همکاری ها را در زمینه های مهم و در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی برای اطمینان خاطر یافتن از توسعه روابط دو جانبه پیش ببرند.

وی همچنین از دو کشور خواست به اختلافات و مسائل حساس به شیوه ای سازنده بپردازند تا این روابط دو جانبه آسیب نبیند.

بلینکن نیز به نوبه خود گفت افزایش همکاری ها بین آمریکا و چین نه فقط برای دو ملت، بلکه برای کل جهان سودمند خواهد بود.

بلینکن خاطر نشان کرد آمریکا، بر اساس احترام متقابل، مایل است همکاری ها را با چین در زمینه های مختلف، به ویژه در خصوص مسائل بین المللی مهم مانند تغییرات آب و هوایی تقویت کند.

وی افزود آمریکا از نقش چین در پیشبرد مسالمت آمیز روند بازسازی و مصالحه در افغانستان قدردانی می کند و مایل است همکاری ها با چین را در خصوص این مسائل تقویت کند.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس