کارگردان فیلم سینمایی انیمیشن «شاهزاده روم» گفت: باید بپذیریم که سینما و انیمیشن در ایران صنعت نیست بلکه یک فعالیت خودجوش هنری است که از سوی برخی افراد دارای دغدغه در حال انجام است.

به گزارش مشرق، هادی محمدیان، کارگردان فیلم سینمایی انیمیشن «شاهزاده روم»، اظهار کرد: فیلم سینمایی انیمیشن « شاهزاده روم » حاصل تولید بخش خصوصی و نتیجه همکاری شبانه‌روزی تعدادی جوان متخصص است.

وی با اشاره به اینکه این انیمیشن سینمایی طی 18 ماه تلاش شبانه‌روزی توسط یک گروه 105 نفره تولید شده است، افزود: این انیمیشن گام‌های ابتدایی شناخت کودکان از جهان اطراف را فراهم می‌کند.

محمدیان با اشاره به اینکه این انیمیشن در دو موسسه «سلوک افلاکیان» و «هفت سنگ» تولید شده است، بیان کرد: این دو موسسه از سال 85 در حوزه انیمیشن فعالیت کرده و کار انیمیشن تولید می‌کنند.

کارگردان فیلم سینمایی انیمیشن «شاهزاده روم» ادامه داد: پیش از تولید این فیلم، یک فیلم کوتاه انیمیشن برای مردم لبنان با موضوع ولادت حضرت مهدی(عج) تولید شده بود که باتوجه به ویژگی‌های آن، پیشنهاد شد کاری کامل‌تر و بلندتر با همین محور تولید شود.

این کارگردان با اشاره به اینکه زندگی مسلمانان و مسیحیان در کنار یکدیگر در لبنان حائز اهمیت است، اضافه کرد: بر همین اساس و با توجه به اینکه مادر حضرت مهدی(عج) ابتدا مسیحی بوده‌اند و همچنین قصه که با یک درام عاشقانه همراه است و می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند، تصمیم گرفتیم به سمت تولید آن حرکت کنیم.

محمدیان با بیان اینکه در مرحله تولید کمک خاصی از سوی مجموعه‌های فرهنگی و دولتی صورت نگرفت و بخش خصوصی پشتیبان کار بود، خاطرنشان کرد: امروز که کار ساخته شده و به مرحله اکران رسیده است، برخی دوستان که دغدغه دارند با تبلیغات کمک می‌کنند تا کار معرفی شود.

وی با اشاره به سختی‌های تولید این فیلم گفت: فیلم زندگی حضرت نرجس(س) در برهه‌ای از تاریخ است که ایشان ازدواج می‌کنند و همسر امام حسن عسگری(ع) می‎شوند و به بعد و یا قبل از این مرحله از زندگی ایشان زیاد پرداخته نشده و مدارک قابل استنادی نیز وجود ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی انیمیشن «شاهزاده روم» افزود: از طرف دیگر شخصیت ایشان شخصیت مهمی است و مادر امام موعود مسلمانان است و حساسیت روی ایشان زیاد است، بر همین اساس سعی شده روایتی که از ایشان می‌شود، روایت محکم و قابل استنادی باشد.

کارگردان «شاهزاده روم»: برای فیلممان روایت قابل استناد داریم

وی اضافه کرد: سعی شده قسمت‌هایی از زندگی ایشان که دارای خلأ است و باید خودمان به قصه اضافه کنیم به گونه‌ای باشد که به وجهه تاریخی داستان لطمه نزند.

این کارگردان با اشاره نقدهایی که به این فیلم انیمیشن می‌شود، نپرداختن به برشی یک ساله از زندگی حضرت نرجس(س) و نبودن نحوه ورود ایشان به منزل امام حسن عسگری(ع) را یک نقد منطقی دانست و خاطرنشان کرد: این ایراد وارد است اما همین یک سال داستان پیچیده‌ای است که خود یک داستان و یک اپیزود جدا است که باید آن را در یک داستان دیگر مورد بررسی قرار داد و با توجه به محدودیت‌های موجود در پروژه امکان پرداختن به آن در این مجال کم نبود.

وی فرآیند فیلم‌سازی و سپس اکران و پخش آن برای مخاطب را یک مساله مجزا دانست و افزود: اگر این چرخه صحیح باشد باید آن را صنعت دانست و مهم‌تر از همه این است که در این چرخه انیمیشن بسیار مهجور است.

کارگردان فیلم سینمایی انیمیشن « شاهزاده روم » خاطرنشان کرد: امروز کسانی که در این سینما کار انیمیشن انجام می‌دهند، تنها با یک انگیزه شخصی وارد میدان شده‌اند و از جان و دل مایه می‌گذارند تا این گونه کارها تولید شود.

محمدیان ادامه داد: وجه سرگرم‌کنندگی سینما جذاب است و بهترین وسیله برای جذب مخاطب است، اما زبان سینما مخصوصا در حوزه انیمیشن زبان مستقیم‌گویی نیست.

وی با بیان اینکه نپرداختن به شعار یکی از ویژگی‌‎های تإثیرگذاری در سینما است و باید با زبان اشاره به دنبال انتقال مفاهیم بود، اظهار کرد: اعتقاد دارم که نفس و افکار سازنده فیلم بر میزان اثرگذاری آن مهم است و مخاطب نیز این مهم را درک می‌کند.

کارگردان فیلم سینمایی انیمیشن «شاهزاده روم» با بیان اینکه انیمیشن دارای مخاطب کودک و نوجوان است و آن را جدی می‌گیرد، افزود: خصوصیت کودک در این سن است که شناخت و معرفتش از اطراف خود و جهان پیرامون کامل نشده و انیمیشن گام‌های ابتدایی شناخت و معرفت کودک را نسبت به جهان پیرامون فراهم می‌کند.

محمدیان در پایان یادآور شد: اگر از طریق سینما و مخصوصاً انیمیشن به درستی به کودک خوراک داده شود، این خوراک می‌تواند تا پایان عمر ملکه ذهن شده و بر زندگی او تأثیر گذارد.


منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس