رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: امسال پیش‌بینی‌مان به این صورت است که شاید تروریست‌ها گمان کنند، شرایط به روال سال پیش است و بخواهند ناامنی و مزاحمت‌های را برای زائرین در طول مسیر ایجاد کند بنابراین کمیته اعزام تصمیمشان بر این شده که به طور جد و دقیق همه خروجی‌ها از مرز ایران و ورودی‌ها به کشور عراق را کنترل کند و تمامی زوار دارای گذرنامه و ویزای زیارتی باشند.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، حسن پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات و رئیس کمیته‌های مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین به سوالاتی پیرامون برنامه‌ها و تمهدیدات ستاد اربعین جهت برگزاری باشکوه کنگره عظیم شیعیان در اربعین پاسخ داد.

جزئیات برنامه‌های اعزام و ساماندهی زائران اربعین از مرز ایران تا کربلا

متن این گفت وگو را در ادامه می‌خوانید:


 لطفا بفرمایید حضرتعالی به عنوان متولی اصلی برگزاری مراسم ایام محرم و اربعین حسینی، چه تمهیدات و برنامه‌هایی برای برگزاری باشکوه مراسم امسال در نظر گرفته‌اید؟

بنده در ابتدا فرا رسیدن ایام محرم حسینی، ماه غم، اندوه و یادآوری مظلومیت‌های حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایش و همچنین شهادت یکی از یاوران دفاع از حریم اهل بیت، سردار همدانی را خدمت همه ملت شریف و بزگوار ایران تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم خداوند این توفیق را به همه ما بدهد که نه تنها زائر اهل بیت باشیم بلکه بتوانیم در مسیر اهل بیت جانمان را فدا کنیم و در این راه به شهادت برسیم.

در پاسخ به سوال شما باید بگویم، امروز قریب به 10 سال از سقوط صدام می‌گذرد و مردم مشتاق و آرزومند ایران و سایر کشورهای اسلامی توفیق زیارت هر ساله عتبات مقدسه را در کشور عزیز و برادر عراق مخصوصا در ایام محرم و به ویژه ایام ویژه اربعین را پیدا کرده‌اند. این زیارت‌ها و گردهمایی‌ها توفیقی بوده که نصیب شیعیان جهان شده و به آرزوهایشان رسیده‌اند.

متولی و میزبان اصلی هم خود صاحبان آن اماکن مقدسه و  همچنین مردم عزیز، شیعیان دوست داشتنی و مهربان عراقی هستند که با جان و دل میزبان زوار هستند و خود را خادم الزائرین الحسینی می‌نامند و آن را افتخاری بزرگ می‌دانند.  در طی 10 سال گذشته توفیقاتی هم نصیب ایرانیان عزیز شده که به عنوان کشور هم‌مرز، همسایه، علاقمند، توانمند، با تجربه و دارای امکانات فراوان برای کمک به دوستان عراقی وارد این کار عظیم شوند. حضور ما در این کنگره سال به سال پررنگ‌تر شده و برادران عراقی‌‌ از تجارت و امکانات ما بهره برده‌اند و ما هم شریک این عزیزان در جهت پذیرش زائرین خصوصا در ایام خاص و ویژه که از اول محرم شروع و تا پایان اربعین ادامه دارد، شده‌ایم.

مردم عراق تمهیدات ویژه و رسم و رسومات خاصی را در این ایام دارند برای مثال از روز سوم ماه محرم به بعد  در کوچه‌ها و خیابان‌ها دیگ‌های اطعام بار می‌گذارند و از همه زائرینی که در این روزها خود را به کربلا و نجف و سایر شهرهای مذهبی رسانده‌اند، پذیرایی می‌کنند علاوه بر این‌ها مضیف‌های حرم‌های مطهر حضرت آقا سیدالشهدا (ع) و آقا ابوالفضل عباس (ع) هم ظرفیت‌های پختشان را به تناسب روزهای خاص تا سه برابر افزایش می‌دهند و اطعام افتخاری در اختیار زائرین قرار می‌دهند و همین طور تمام کارگاه‌های ساختمانی و بساطی که برای تعمیرات و توسعه‌ی حرم‌ها انجام می‌شود را متوقف و جمع‌آوری می‌کنند تا هم فضای بیشتری برای زیارت در اختیار زوار قرار گیرد و هم‌ میهمانان عزیز از خطرات احتمالی در امان بمانند.

در این ایام کادرهای خادمی و خُدام دائمی و افتخاری همه به شکل آماده‌باش هستند و در تمام جبهه‌های حرم‌ها اعم از جبهه‌های امنیتی، خدمات رسانی آماده می‌شوند تا از تمام زائرینی که از شهرها و کشورهای دور و نزدیک به عراق و بالاخص نجف و کربلا وارد می‌شوند، پذیرایی کنند. امکانات خواب و استراحت و افزایش سرویس‌های بهداشتی سیار هم به شکل بسیار گسترده در خیابان‌های کربلا و در نزدیکی حرم‌ها و خیابان‌ها ایجاد می‌شود. ضریب امنیتی در تمامی اماکن به شدت بالا می‌رود. سیستم امنیتی حرم‌های مطهر در ورودی‌های حرم‌ها و همینطور در ورودی شهر کربلا در شعاع‌های مختلف بین پلیس و ارتش و نیروهای اختصاصی تقسیم بندی می‌شود. این‌ها اقداماتی خاص و ویژه‌ای است که در این ایام انجام می‌شود و دوستان ایرانی هم در این زمینه‌ها یاور و کمک برادران عراقی هستند.

 

گفته شده 40 گیت ورودی در مرزهای مهران، شلمچه و.. تدارک دیده شده و قرار است امتیازات ویژه‌ای در جهت کنترل ورود و خروج زوار نسبت به سال گذشته داشته باشد، در این مورد هم توضیح می‌فرمایید؟

همانطور که مطلع هستید، کنگره اربعین با جمعیت بالای 20 میلیونی برگزار می‌شود که چنین گردهمایی‌ در هیچ جای دنیا وجود ندارد لذا برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این مراسم تمهیداتی اندیشیده‌ شده است. تعداد گیت‌ها حدود 100 مورد است که برای کنترل ورودی‌ها لحاظ شده‌ است تمامی این اقدامات براساس برنامه‌ریزی‌ انجام می‌شوند. یکی از اقداماتی که امسال در ستاد اربعین اجرا می‌کند مربوط به کمیته اعزام است که دستگاه‌هایی مانند نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های امنیتی زیر مجموعه آن هستند و مسئولیت کنترل اعزام زائرین و هماهنگی با وزارت کشور عراق را در جهت ورود زائرین به داخل این کشور را برعهده دارند تا این طور نباشد که ما از مرزهای خودمان از 100 گیت اجازه ورود دهیم اما در داخل کشور عراق ناچار باشند، تنها از 20 گیت پذیرش کنند و تراکم ترافیکی در این بین به‌وجود آید.

اگر ترافیکی در این بخش صورت گیرد منجر به از دست رفتن کارآیی 100 گیت اولیه شود لذا ما به کمک دوستان عراقی نیز گیت‌هایی را مهیا کرده‌ایم که با دسترسی به اطلاعات آنلاین کامپیوتری ورود و خروج‌ها در هردو مرز به صورت همزمان صورت بگیرد، یعنی وقتی که ما در مرز برای زائر خودمان خروجی می‌زنیم آنها مهر ورودی بزنندو زوار با یک فراغت بیشتر و آسایش بهتری وارد کشور عراق شوند.

بدین منظور سه نقطه ورودی مهران شلمچه و چذابه برای ورود در نظر گرفته شده تا شاهد اتفاقی که در سال گذشته افتاد، نباشیم. هجوم  و حضور زائرین در سال گذشته منجر شد که در انتهای کار یک بی‌نظمی اداری، سیستمی و امنیتی اتفاق بیافتد و بعضا افرادی تنها با کارت شناسایی و گذرنامه بدون ویزا وارد کشور عراق شوند گرچه دشمن غافلگیر شده بود و نتوانست از این شرایط سو استفاده کند اما امسال پیش‌بینی‌مان به این صورت است که شاید تروریست‌ها گمان کنند، شرایط به روال سال پیش است و بخواهند ناامنی و مزاحمت‌های را برای زائرین در طول مسیر ایجاد کند بنابراین کمیته اعزام تصمیمشان بر این شده که به طور جد و دقیق همه خروجی‌ها از مرز ایران و ورودی‌ها به کشور عراق را کنترل کند و تمامی زوار دارای گذرنامه و ویزای زیارتی باشد.

 

تسهیلات دیگری هم مدنظر قرار داده‌اید؟

همانطور که مردم عزیزمان از سنوات قبل دیده‌اند، موکب‌هایی بین مسیری، پذیرائی‌های جانانه و عاشقانه کارهایی است که میزبانان عراقی‌ برای میهمانان خود ارائه می‌دهند اما اقدامات و میهمان‌نوازی‌ها علت نمی‌شود  که ما به عنوان ستاد اربعین در این عرصه ورود پیدا نکنیم و مدیریت و مسئولیت این مراسم عظیم را کلا بر عهده دولت و ملت عراق قرار دهیم. ملت شریف عراق ثابت کرده‌اند برخلاف کسانی که مدعی خادم‌الحرمین هستند، میزبان‌های بسیار خوبی برای جمعیت‌های چند برابری بوده‌اند بنابراین ستاد اربعین در داخل عراق هم با مسئولیت سفیر جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است و  5 قرارگاه فرعی مهران، چذابه، شلمچه، نجف و کربلا را در جهت خدمت‌رسانی به زائرین و اسکان و ساماندهی هیئت‌های مذهبی که می‌خواهند وارد خاک عراق شوند را ایجاد کرده است.

تا به حال نزدیک به صد گروه برای ارائه خدمات از سراسر کشور به ما مراجعه کرده‌اند که در حال ساماندهی و هماهنگی آنها در جهت خدمت‌رسانی هستیم برای مثال، سازمان آبفای کشور تعداد قابل توجهی حمام را در نقاط مختلف شهرهای مذهبی عراق ایجاد می‌کند که زوار به هنگام ورود به کربلا دسترسی راحتی به امکانات بهداشتی داشته باشند. مدارس و زمین‌های خالی و اماکنی هم که در اختیار حرم‌ها است را برای اسکان زوار در نظر گرفته‌ایم و در حال ساماندهی هستیم. تمامی این مسئولیت‌ها برعهده سفیر محترم کشورمان در عراق است که ستاد بازسازی عتبات هم جانشین سفیر در ارائه این اقدامات است.

گفته شده قصد دارید حدود 3000 وسیله نقلیه را برای تردد زوار انتقال دهید، در این مورد هم توضیح می‌دهید؟

کار بزرگی که امسال مضاعف بر سال گذشته در دستور کار قرار گرفته شده و بخش عمده‌ تفاهم نامه‌هایش نیز آماده است، بحث ورود تعداد قابل توجهی اتوبوس و تریلی لبه‌دار جهت انتقال زائرین است. درباره 3000 دستگاه ارگان‌ها اعلام آمادگی کردند، هماهنگی‌هایی با گمرک جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق صورت بگیرد تا  به داخل عراق انتقال داده شود و زائرین در مسیرهای مرزی تا شهرهای کربلا- نجف و همین‌طور در مسیرهای برگشت به مرزهای مهران و...استفاده کنند.

 

 چه توصیه‌هایی برای هیئت‌ها و تشکل‌های مذهبی که قصد دارند خودشان در اماکن مقدسه نجف و کربلا خدمت رسانی کنند دارید؟

 همین جا از مردم عزیزمان که قصد دارند در قالب تشکل‌ها، ارگان‌ها، سازمان‌ها و بعضا شرکت‌های خصوصی خودشان خدمت رسانی کنند، می‌خواهم که در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های به ستادهای بازسازی عتبات و عالیات مراجعه کنند زیرا همکاران ما آماده هستند تا هماهنگی‌ها لازم را انجام دهند و این عزیزان را در جهت خدمت‌رسانی و اسکان در داخل خاک عراق هدایت کنند.

 

کمک‌های نقدی و همینطور نذرو نذورات مردمی به چه صورتی جمع‌آوری می‌شود؟

 ستاد اربعین برای کمک‌های نقدی شماره حساب 1040 بانک ملی قابل واریز در تمام شعب بانک سراسر کشور را ایجاد کرد که وجوهات حاصل از این حساب خرج خدماتی که عرض کردم، در طول مسیر خواهد شد و در مراکز استانها نیز ستادهایی تحت نظر استاندارها ایجاد شده که این امکانات را جذب و انتقال می‌دهند.

 

با توجه به وقایع تلخ و ناگواری که امسال در سرزمین وحی روی داد، آیا ستاد اربعین برنامه‌هایی را در نظر گرفته است تا در مراسم ایام محرم و اربعین مظلومیت قربانیان این حادثه به گوش جهانیان برسد؟

بله، ما کمیته‌‌ای به نام کمیته فرهنگی داریم که مسئولیتش همین کار است. اتفاقی که در مراسم حج امسال رخ داد،  بسیار تلخ و ناگوار بود و امیدواریم که مشابه آن هرگز تکرار نشود البته اگر سوءمدیریت دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم نبود، شاید حجم و خسارت این حادثه تا به این حد نمی‌رسید. همیشه احتمال چنین حوادثی در جمعیت عظیم هست ولی فرق بین ما با سعودی‌ها در این است که در اینجا مردم و به تعبیری دوستداران آقا سیدالشهدا عاشق یکدیگرند و فرقی بین میزبان و میهمان نیست اما سعودی‌ها این‌گونه نیستند، میهمان به‌گونه‌ای فکر می‌کند و میزبان به شکل دیگری پس باید این رابطه همدلی و همزبانی که بین دو ملت ایران، عراق و شیعیان به طور واحد وجود دارد  این‌قدر زیبا، شیوا و به راحتی جلو ببریم تا درس عبرتی باشد برای همه کسانی که ادعا دارند. ما باید ثابت کنیم که برادری، مسلمانی، دوستی و همزیستی باهم می‌تواندبسیاری از مسائل را با کم‌ترین هزینه و خسارت حل می‌کند.

 

 اگر بر فرض، مدیریت مناسک حج از دست آل سعود خارج شود و به ایران و دیگر کشورهای اسلامی سپرده شود، ستاد بازسازی عتبات عالیات چه تجربیاتی را می‌تواند در اختیار برگزارکنندگان مراسم قرار دهد؟

ما کوله‌باری از تجربه‌های موفق و عملیاتی و تست شده را در زمینه‌های مختلف داریم که می‌توانیم با رعایت مسائل مختلف مانند محدودیت‌های شرعی، زمانی و مکانی که حج دارد، آن‌ها را به‌کار گیریم. حاج‌آقا قاضی عسگر نماینده ولی فقیه نیز چند روز پیش اظهار داشتند معمار شیعه دکتر حسین شهرستانی رحمت‌الله که از معماران و همکاران صدیق در عتبات عالیات بود، طرحی را در سالهای گذشته برای اجرا در سرزمین‌های وحی ارائه کردند که براساس آن کشورهای مختلف با جمعیت ده میلیونی بتوانند در منا مستقر شوند و رمی جمرات را انجام دهند، بدون این که حادثه‌ای روی دهد اما یک خبیثی از آل سعود مدعی شد، می‌خواهید طرحی را که شیعیان می‌دهند را اجرا کنید لذا کل  طرح را بهم زدند. البته منظورم از بیان این مطالب این است که در درون شیعه و مسلمانان سایر کشورها امکانات و پتانسیل‌های قوی وجود دارد که بتوانند با تمهیدات و تجارب لازم مناسک حج را آن‌چنان کنترل کنند که هرگز شاهد روی دادن چنین اتفاقاتی نباشیم.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    لبیک یا حسین علیه السلام
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    خدا قسمت کنه ان شاالله همه مشرف شوند ایام اربعین با دیگر ایام سال فرق داره
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    السلام علیک یا ابا عبدالله
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    لبیک یا حسین
  • مهدی 90085 ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    السلام علیک یا ابا عبدالله دوستان عزیزی که در این مورد اطلاعات دارند من مانند سالهای گذشته میخواهم تنهایی به این سفر بروم ولی در سامانه سماح فقط به صورت چهار نفری امکان پذیر است لطفا راهنمایی کنید
  • زایرکربلا ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    آقا مهدی جان انشالله بارها وبارهااین سفر نصیبت شود اما برادرجان یکی از ویژگی های این طورزیارت ها دسته جمعی حرکت کردن است دربین راه هرکس حدیث یا روایت یا داستان تاریخی مذهبی که درسینه دارد برای بقیه تعریف می کند بعضی دعاها هست که ممکن است یک نفر به تنهایی نتواند انجام دهد مگر نه اینکه ّ: یدالله مع الجماعه .ضمناخدای نخواسته صدها کم و زیاد وجود داردکه اگر برای یک نفر مشکلی پیش آید چه کسی بهتر از یک همراه خوب؟از همین حالا به شما زیارت فبول می گویم وبرایت از خدا سلامتی هرچه بیشتر خواهانم.اگرعمری باشد بنده هم برای این زیارت و راهپیمایی ثبت نام کرده ام.خدا نگهدار.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس