انتشار خبر مرگ "کین دی. تیلور" واکنش گسترده ای در رسانه های غربی به خصوص رسانه های انگلیسی زبان داشت. تیلور که سفیر کانادا در تهران در زمان تصرف سفارت امریکا در تهران توسط دانشجویان خط امام (ره) بود به شش نقر از کارکنان سفارت کمک کرد تا از تهران فرار کنند. رسانه های مختلف به حزئیات زندگی او و انتشار عکس های از وی در آن دوران پرداخته اند.

به گزاش مشرق، انتشار خبر مرگ "کین دی. تیلور" واکنش گسترده ای در رسانه های غربی به خصوص رسانه های انگلیسی زبان داشت. تیلور که سفیر کانادا در تهران در زمان تصرف سفارت امریکا در تهران توسط دانشجویان خط امام (ره) بود به شش نفر از کارکنان سفارت کمک کرد تا از تهران فرار کنند. رسانه های مختلف به حزئیات زندگی او و انتشار عکس های از وی در آن دوران پرداخته اند.

روزنامه "نیویورک تایمز" با اشاره به خبر مرگ "تیلور" می نویسد:"او در سن 81 سالگی در منهتن درگذشت. همسر "پت تیلور" نیز در آن سال ها به آقای تیلور کمک کرد تا در خانه شان در تهران به تعدادی از کارکنان سفارت پناه دهند. او درباره علت مرگ همسرش گفته که وی به سرطان روده مبتلا شده بود".

کین تیلور و بن افلک در مراسم افتتاحیه نمایش "آرگو" در سال 2012 میلادی

این روزنامه امریکایی در ادامه اشاره می کرد که آقای تیلور همواره تاکید می کرد که هیچ کار فوق العاده ای انجام نداده و تنها بخشی از موفقیت دیپلماسی کانادا بوده است. "نیویورک تایمز" در ادامه می نویسد:"با این حال، از او به عنوان یک قهرمان در کانادا و امریکا یاد شد و مدال طلای کنگره در سال 1981 میلادی برای تحسین به او اعطا شد".

این روزنامه به نقل از "ملکوم مک کین" یکی از دیپلمات های پیشین کانادایی اشاره می کند که که کار تیلور ریسک بزرگی بود چرا که بیش از دو ماه شش دیپلمات امریکایی در خانه های دیپلمات ها به سر می بردند که در نهایت چهار دیپلمات در جایی دیگر و دو دیپلمات در خانه آقای تیلور بودند و او طراحی لازم برای صدور گذرنامه کانادایی را انجام داد تا آنان را فراری دهد".

واشنگتن پست: یک گروگان امریکایی سفارت امریکا. جمعیت هزاران نفری معترضان ایرانی به دخالت های امریکا در امور داخلی ایران فریاد می زدند:"مرگ بر کارتر، یانکی به خانه ات برگرد".

نیویورک تایمز در پیان اشاره می کند که سالها پس از سفر تیلور به امریکا نیز همه او را به دلیل کاری که انجام داده بود می شناختند و در این باره می نویسد:"او زمانی که سوار تاکسی در نیویورک می شد راننده ها به دلیلی خبرهای زیاد منتشر شده درباره اش او را می شناختند و برای تشکر از او کرایه دریافت نمی کردند. "رالف ای. لین" یک حقوقدان تورنتویی و از دوستان نزدیک تیلور نیز می گوید که سفر تیلور به امریکا و انجام بازی گلف برای او و دیدار با امریکایی ها و تشکر کردن آنان از او به دلیل ایفای نقش اش در بحران گروگان گیری به امری عادی تبدیل شده بود".

کین تیلور در مقابل سفارت کانادا در پاریس پس از خروج از ایران به پرسش های خبرنگاران پاسخ می دهد.

روزنامه "واشنگتن پست" نیز با انتشار گزارشی درباره تیلور می نویسد:"کنت داگلاس تیلور در 10 مه سال 1934 میلادی در کلگری البرتا متولد شد. او مدرک کارشناسی خود را در کالج ویکتوریا در دانشگاه تورنتو و مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه کالیفرنیا برکلی کسب کرد. او تا سال 1984 میلادی سرکنسول کانادا در نیویورک بود. پس از آن وی به عنوان مشاور بحران های سیاسی با شرکت "نابیسکو" همکاری کرد. او یک پسر به نام داگلاس و دو نوه داشت".

روزنامه "واشنگتن پست" از "تیلور" به عنوان "مرد قهرمان" و "ناجی گروگان های امریکایی در تهران" یاد کرده است. این روزنامه امریکایی تاکید کرده زمانی که فیلم "آرگو" در سال 2012 میلادی توانست جایزه اسکار بهترین فیلم را از آن خود کند درباره نقش تیلور" و تحریف صورت گرفته در آن انتقاداتی مطرح شد. این روزنامه در ادامه می نویسد:"انتقاد اصلی از "بن افلک" سازنده فیلم "آرگو" آن بود که از نقش "تیلور" در عملیات نجات گروگان های امریکایی کاسته بود و آن را تاحدود زیادی نادیده گرفته بود. این در حالیست که اسناد منتشر شده سیا نشان می دهند که "جیمی کارتر" رییس جمهوری وقت امریکا در آن زمان تمام اعتبار عملیات را به "تیلور" داده بود. هم چنین نشریه "تورنتو استار" هم نوشت که فیلم افلک توهینی اشکار به شخص تیلور و کانادا بود".

منبع: خرداد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس