یک هفته پس از انتشار نامه جنجالی 4 وزیر به روحانی در انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت، موارد تازه‌ای از نامه نگاری‌ها میان مسئولان ارشد و تیم اقتصادی دولت رسانه‌ای شده که متن این نامه ها نشانی از هماهنگی کامل بین مسئولان اقتصادی ندارد.

گروه اقتصادی مشرق- پس از آن که هفته گذشته نامه تاریخی 4 وزیر اقتصاد، صنعت، رفاه و دفاع در انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت منتشر شد، برخی مقامات دولتی تلاش بسیار کردند تا این نامه را یک نامه معمولی و محتوای آن را فاقد انتقاد صریح از دولت جلوه دهند.

همچنین وزرای اقتصاد و رفاه در گفتگوهایی اینگونه وانمود کردند که این نامه به معنای اختلاف در تیم اقتصادی دولت نیست.

 این در حالی است که محتوای نامه 4 وزیر نشان می‌دهد سمت و سوی انتقادات آنان از رویکردها و تصمیمات مشاور اقتصادی روحانی، رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر نفت است.

* ادامه نامه نگاری های نفت به صنعت

تلاش‌ دولتی‌ها برای پنهان کردن اختلاف تیم اقتصادی دولت در حالی است که در روزهای اخیر اسناد و اخبار جدیدی از نامه نگاری‌ها در دولت بر سر سیاست‌ها و اقدامات اقتصادی علنی شده است.

به عنوان نمونه، رسانه‌ها از کنایه‌های وزیر نفت نسبت به وزیر صنعت خبر داده‌اند به طوری که زنگنه، نعمت‌زاده را فردی عوام خوانده که حرف‌های الکی می‌زند. این نوع صحبت کم سابقه وزیر نفت،نشان از اوج اختلافات در تیم اقتصادی دولت را نشان می‌دهد.

همچنین زنگنه و نعمت‌زاده چندین ماه است که بر سر تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها نیز اختلاف دارند؛ مسئولان وزارت صنعت و برخی دیگر از مسئولان اقتصادی دولت خواستار ارزان شدن خوراک پتروشیمی‌های گازی هستند، اما زنگنه با این پیشنهاد مخالف است.

علاوه بر این موارد، اخیرا نامه‌ای از زنگنه خطاب به نعمت‌زاده منتشر شده که بر حاشیه‌ها میان دو وزیر افزوده است. بر اساس این نامه، زنگنه از نعمت زاده خواسته است به کلیه واحدهای تابعه ابلاغ کند که از این پس، در احداث واحدهای جدید صنعتی یا موافقت های اصولی، سوخت اصلی و اول کلیه صنایع، گاز طبیعی منظور شده و در انتخاب محل واحد صنعتی نیز نزدیکی به خطوط اصلی گازرسانی مورد توجه قرار بگیرد.

ادامه نامه‌نگاری‌های جنجالی میان تیم اقتصادی دولت

وزیر نفت در بخش دیگری از این نامه رسمی که اواخر تیرماه امسال نگارش شده، با بیان اینکه از این پس نفت کوره به عنوان سوخت دوم واحدهای صنعتی در حد ضرورت تخصیص داده خواهد شد، اعلام کرده است که به جز در استان سیستان و بلوچستان، از این پس در سایر نقاط کشور وزارت نفت هیچگونه تعهدی در تامین سوخت مایع به عنوان سوخت اصلی کارگاهها، کارخانه ها و واحدهای مختلف صنعتی بر عهده نخواهد داشت.

* لحن قابل تامل روحانی خطاب به بانک مرکزی

همچنین در یکی از نامه‌نگاری‌ها میان تیم اقتصادی دولت که به تازگی منتشر شده، نارضایتی وزارت صنعت و همچنین مقامات ارشد دولت خصوصا روحانی از عملکرد بانک مرکزی کاملا واضح است.

مطابق این سند که به تازگی منتشرشده، وزیر صنعت در نامه‌ای به روحانی از عملکرد بانک مرکزی در ارتباط با کمک به افراد و مدیران بخش خصوصی که معوقات بانکی دارند اما مقصر نیستند، گلایه کرده است. متعاقبا روحانی هامشی بر نامه وزیر صنعت نوشته و از بانک مرکزی انتقاد کرده است.

در نامه شماره 61706 محمد نهاوندیان -رئیس دفتر روحانی- خطاب به ولی الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی که در سایت صبحانه منتشر شده، اعلام شده است که رئیس جمهور پس از مشاهده نامه وزارت صنعت و معدن در خصوص "رفع مشکل ممنوع الخروج بودن مدیران بخش تولید"، در پی نوشت این نامه رسما اینگونه خطاب به رئیس کل بانک مرکزی نوشته است: «بررسی و اعلام نظر نمایید. مگر قرار نشد نسبت به افرادی که معوقات بانکی دارند و مقصر نیستند، کمک شود؟»


ادامه نامه‌نگاری‌های جنجالی میان تیم اقتصادی دولت

با توجه به لحن پی نوشت روحانی، دقیقا مشخص است که رئیس جمهور قبلا نیز پیگیری و حل این موضوع را از ولی الله سیف خواسته بوده اما نتیجه ای از این موضوع به وی اعلام نشده است.

همچنین رونوشت این نامه نیز برای طیب نیا وزیر اقتصاد و نعمت زاده وزیر صنعت که بانی ارسال این نامه بوده، فرستاده شده است. با توجه به اینکه بخشی از انتقادات مطرح شده در نامه 4 وزیر، به عملکرد بانک مرکزی باز می گردد، عملا با تذکر رئیس جمهور و نامه وزرای مذکور، سیف در عرض 2 ماه آخر تابستان، 2 کارت زرد از کابینه گرفته است.

به نظر می‌رسد چنین نامه‌نگاری‌هایی میان اعضای اقتصادی دولت در ماه‌های گذشته که مطمئنا تعداد آنها بیش از مواردی است که رسانه‌ای شده، در مجاب شدن 4 وزیر در امضای نامه انتقادی اخیر سهم بسزایی داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    بله شما راست میگی!! هماهنگی اقتصادی فقط احمدی نژاد
  • خبرنگار ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    اصلاح طلب ها استارت عبور از دکتر روحانی را کلید زده اند و برایشان قدرت مهم است نه عملکرد هرچند عملکرد دکتر روحانی در این دو سال بدتر از دولت قبل بوده است چرا که رکود خیلی خطرناکتر از تورم است که این دو سال نیز ما تورم قابل تاملی نیز داشته ایم.
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    اگر به اين نامه ميگي درگيري محمود كه فنون كشتي كج و اجرا ميكرد
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    زنده باد روحانی. هزار بار دیگه هم بهت رای میدیم
  • رخصت ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    اگر ملاك قياس دو سال اول فعاليت دولتها باشه هيچ دولتي در موفقيت به گرد پاي دولت احمدي نژاد نميرسه .((( هيچ دولتي )))
  • وحید ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    کلا منطق که نداری هر چی نقد به دولت میشه با نشان دادن و یاد آوری زمان احمدی نژاد میخواین از اون نقد فرار کنین. میاین دولت دست میگیرین که بی عرضگی های خودتون رو بندازین گردن احمدی نژاد.
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    زمان احمدی نژاد هم وزرا می تونستن از این کارا بکنن؟!
  • رضا ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    دمت گرم مشرق. نکات و اسناد خیلی خوبی بود
  • م ح ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    کی می دونه به نظر بنده نامه 4 وزیر، قبل از رای به برجام در تصمیم نماینده ها و پذیرش مردم بی تاثیر نبوده
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    الان این دفاع شماست؟ یعنی با همین منطق رای دادید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس