اگر اظهارات ترکان را در کنار سخنان طیب‌نیا، ربیعی و نوبخت بگذاریم، به این جمع‌بندی عجیب می‌رسیم: اگر چنین نامه‌نگاری‌هایی میان وزرا و روحانی متداول است، یعنی آنها مرتبا به روحانی فشار می‌آورند که تصمیمات منتهی به رانت‌خواری عده‌ای را اتخاذ کند؟

گروه اقتصادي مشرق- چند هفته پس از رسانه‌ای شدن نامه مهم 4 وزیر دولت به حسن روحانی درباره هشدار نسبت به شرایط اقتصادی کشور، مشاور اقتصادی روحانی به شدت به این وزرا تاخت و آنها را به تلاش برای رانت رساندن به برخی شرکت‌ها متهم کرد.

وزرای اقتصاد، صنعت، کار و دفاع در نامه‌ای که 18 شهریور به روحانی نوشتند و اوایل مهرماه رسانه‌ای شد با انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌های دولتی، هشدار دادند اگر تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی گرفته نشود، رکود فعلی اقتصاد کشور تبدیل به بحران خواهد شد.

این نامه بی‌سابقه همچون آب سردی بر تمامی تبلیغات برخی مسئولان دولتی درباره عبور از رکود اقتصادی بود و به نوعی بر صحت انتقادات 2 سال اخیر از سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم صحه گذاشت.

پس از رسانه‌ای شدن این نامه، مسئولان دولتی که تحت فشار شدید افکار عمومی قرار گرفته بودند تلاش کردند با عادی خواندن این نوع نامه‌نگاری میان وزرا و روحانی، از تمرکز افکار عمومی به آن بکاهند.

حتی سخنگوی دولت تمامی گمانه‌زنی‌ها درباره این که این نامه نشاندهنده وجود اختلاف در تیم اقتصادی دولت یا عدم دسترسی برخی وزرا به روحانی است را تکذیب کرد و منتقدان دولت را متهم کرد که با سناریوهای بدبینانه درباره این نامه، افکار عمومی را تشویش می‌کنند.

وزرای اقتصاد و رفاه نیز پس از رسانه‌ای شدن نامه، در توضیحات مبسوط تلاش کردند حواشی مربوط به این نامه را کاهش دهند و به همین دلیل مدعی شدند که این یک نامه معمولی بوده و آنها مرتبا چنین نامه‌هایی به روحانی می‌نویسند.

اما برخلاف تمامی این توجیهات، روز دوشنبه اکبر ترکان مشاور ارشد روحانی سخنان عجیبی درباره قصد 4 وزیر از نامه‌نگاری به روحانی مطرح کرد و با کلیدواژه‌ رانت به آنها حمله کرد.

مشاور روحاني همه رشته دولتی‌ها برای مسکوت گذاشتن نامه 4 وزیر را پنبه کرداکبر ترکان در گفت‌وگو با اقتصادنیوز با اشاره به نامه اخیر چهار وزیر کار، صنعت، دفاع و اقتصاد به رئیس جمهور گفت: این وزرا هم‌اکنون از نوشتن و امضای چنین نامه‌ای پشیمان شده‌اند چرا که در خواست نابجایی از رئیس جمهور داشتند.

مشاور روحانی درباره انگیزه چهار وزیر در نوشتن این نامه گفت: آن‌ها به دنبال رانت خوراک ارزان برای پتروشیمی بودند و هر کدامشان به یک دلیلی این نامه را امضا کردند.

او افزود: انگیزه آقای طبیب‌نیا این بود که شاخص بورس بالا برود و تصور می‌کرد که اگر به پتروشیمی‌ها خوراک ارزان بدهند، سودشان بالا می‌رود و شاخص بهتری برای بورس به ارمغان می آورد.

مشاور رئیس‌جمهور افزود: اما در این میان سوال پیش می آید که انگیزه آقای دهقان، وزیر دفاع و آقای ربیعی، وزیر کار چه بود؟ 90 درصد پتروشیمی‌ها برای این دو وزارتخانه و تحت مدیریت این دو وزیر است. پس دوست دارند خوراک ارزان بگیرند. مگر چه کسی از پول مفت بدش می‌آید؟ همه خوش‌شان می آید. بنابراین آن‌ها با این انگیزه ها نامه را امضا کردند.

ترکان درباره انگیزه وزیر صنعت از امضای این نامه گفت: وزیر صنعت قبلاً در پتروشیمی بوده است و مثل من که قبلاً جاهایی بوده ام و همیشه به آنجاهایی که بوده ام، علاقه دارم، ایشان هم تعلق خاطر به پتروشیمی‌ها داشته‌اند و دلشان می‌خواست که خوراک ارزانی گیر آنها بیاید. بنابراین همه این وزرا در این نامه به دنبال خوراک ارزان برای واحدهای پتروشیمی بودند و با این انگیزه نامه را امضا کردند. بعد هم همه‌شان پشیمان شدند چون به نظرم درخواست نابجایی داشتند.

اظهارات ترکان که 4 وزیر را به تلاش برای احیای رانت پتروشیمی متهم کرده، عملا تمامی رشته‌های دولتی‌ها برای توجیه این نامه را پنبه کرد.

اگر اظهارات ترکان را در کنار سخنان طیب‌نیا، ربیعی و نوبخت بگذاریم، به این جمع‌بندی عجیب می‌رسیم: اگر چنین نامه‌نگاری‌هایی میان وزرا و روحانی متداول است، یعنی آنها مرتبا به روحانی فشار می‌آورند که تصمیمات منتهی به رانت‌خواری عده‌ای را اتخاذ کند؟

یک بار دیگر واژه‌هایی که ترکان برای توصیف قصد 4 وزیر از نامه‌نگاری با روحانی مطرح کرده را مرور کنید:  رانت + پول مفت + درخواست نابجا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • محمد ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    مشرق کدوم طرفی هستی؟ با دولت یا علیه دولت؟ همدلی و هم زبانی یعنی همین؟
  • مهدی خان ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    باید از این ناهماهنگی هایی که میان دستگاهای اصلی کشور وجود دارد،بشدت ترسید و فکر اساسی و عملی کرد!
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    این بنده خدا هم یکی از ان ابو المشاغل هاست که همیشه باید یکجوری حضور داشته باشد
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    اقای ترکان حرف بدی نزده.گفته دولت گاز ارزون ومفت به صنایع پتروشیمی نمیدن.اونها باید مثل رقباشون گاز رو به قیمت بین المللی بخرن . سودش هم میره تو جیب بیت المال.اما شرکتهای پتروشیمی دنبال گاز ارزون وسود بیشتر سهامدار و مدیران خودشونند.
  • مهدی خان ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    تعداد پیامهای غیرقابل انتشار بیشتر از پیامهای انتشار شده است!خخخ
  • مسعود ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    درود به آقای ترکان//بنده نه طرفدار اصلاح طلبم و نه اصولگرا طرفدار حقم نامه ای که چند تن از وزیران نوشتند و باعث تصویب بسته اقتصادی اخیر شد دسته کمی از وام های که تو بحران غرب و آمریکا داده میشد نداره چون این وام ها به جز مقروض کردن و به دردسر انداختن مردم هیچ تاثیر مثبتی تو اقتصاد کشور ندارد
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    خب گاز ارزون ندن. حداقل اقتصاد مملکت که فلج شده و درست کنن
  • علیرضا ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    تکذیب شد
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    به کامنت های با پرچم امریکا توجه کنید تعدادشان بیشتر از پرچم ایران است افرین بر سانسورچی مشرق اگر مردی منتشر کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس