روز پنجشنبه هنرمندان در پی حادثه غم‌انگیز «منا» گردهم می‌آیند و آئین افتتاحیه مهر تا مهر ارکستر سمفونیک تهران با محوریت این موضوع برگزار می‌شود.

به گزارش مشرق، نشست آئین افتتاحیه مهر تا مهر ارکستر سمفونیک تهران با حضور علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران، رضا میرکریمی مدیرعامل خانه موسیقی، ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر، حمید رضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و استاد امیرخانی در تالار وحدت برگزار شد.

حمیدرضا نوربخش در ابتدای این نشست ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار حادثه منا، گفت: روز پنجشنبه هنرمندان صنوف مختلف در پی حادثه غم‌انگیز منا گرد هم می‌آیند و آئین افتتاحیه مهر تا مهر ارکستر سمفونیک تهران با محوریت این موضوع برگزار می‌شود.

اهالی هنر محور این جریان هستند و کاملاً‌ خودجوش این اتفاق خواهد افتاد. امیدوارم این حرکت فریاد رسای کسانی باشد که در این حادثه تلخ در گذشتند.

استاد امیرخانی در ادامه این نشست ضمن اشاره به حادثه تأسف‌بار منا، گفت: حج نقطه اوج رسیدن به همدلی، معرفت و مهرورزی است. حج باید معرفتی درون انسان ایجاد کند تا در نهایت این معرفت به همدلی منجر شود. در همین راستا انجام مناسک حج باید به نوعی مدیریت شود تا به آن معرفت و انسانیت نزدیک بشویم.

وی افزود: طی سالیان گذشته تعداد مسلمانانی که به حج می‌روند بیشتر شده بر همین اساس باید مدیریت برگزاری این مراسم طوری باشد که هدف اصلی حج که رسیدن به معرفت است حاصل شود. متأسفانه این مدیریت در کشور همسایه ما رعایت نمی‌شود و طی سالیان گذشته همواره شاهد اتفاقات مشابه بوده‌ایم.

رضا میرکریمی مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه این نشست گفت: فارغ از اینکه چه تعدادی از هموطنان ما آسیب دیده‌اند، باید گفت که کرامت انسانی و اخلاق مورد هدف قرار گرفته است و وظیفه هر انسانی است که از این موضوع دفاع کند هنرمندان همیشه در کنار مردم بوده‌اند و وظیفه دفاع از موضوعات این چنینی را بر عهده داشتند.

وی افزود: این همگرایی خانه موسیقی، خانه تئاتر، خانه سینما و انجمن خوشنویسان را به فال نیک می‌گیریم متاسفانه وقتی اتفاقات این چنینی می‌افتد به دلیل فضای سیاست‌زده برخی دنبال این موضوع رفتند که اصلاً‌ چرا ما به حج سفر می‌کنیم طرح این بحث در شرایطی که عده‌ زیادی داغدار هستند درست نیست.

میرکریمی ادامه داد: بسیاری فکر می‌کنند که هر اتفاقی که می‌افتد باید به دولت ربط داشته باشد اما دولت همه کارها را نمی‌تواند انجام دهد. این میزان بی‌مسئولیتی و طرح کردن بحث‌های این چنینی در قبال این اتفاق درست نیست.دولت به خاطر کسانی که هنوز در حج بوده‌اند طی این مدت موضع محتاطانه‌ای را اتخاذ کرد و متاسفانه در حوزه‌های بین‌الملل هم شاهد بی‌تفاوتی بسیاری از کشورها در قبال این موضوع بوده‌ایم. رسانه‌های جمعی دنیا هم جوری حرکت کردند که انگار هیچ  اتفاقی نیفتاده است. به همین خاطر ما به عنوان نهادهایی که مستقل از دولت هستیم به میان آمدیم و می‌خواهیم پاسدار کرامت و اخلاق انسانی باشیم.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های ارکستر سمفونیک تهران، گفت: یکی از تماشاچیان پر و پا قرص ارکستر سمفونیک هستم و افتخار می‌کنم که این ارکستر بعد از سالیان به همت استاد بزرگی چون علی رهبری راه افتاده است و مطمئناً در آینده شاهد روی دادن اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود.خوشحالم که در این اتفاق ارکستر سمفونیک پیش قدم شده تا ما این حرف مشترک را بزنیم که واقعه منا را فراموش نمی‌کنیم.

ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر در ادامه این نشست گفت: هنرمندان در حوزه‌های مختلف هنری هنرشان نشأت گرفته از ارتباطاتی است که با مردم دارند و وقتی اتفاقاتی از این دست روی می‌دهد آنها نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند متأسفانه در خیلی از موارد این مسائل رنگ و بوی سیاسی به خود می‌گیرد اما ما به دور از مسائل سیاسی گرد هم آمدیم و علاوه بر همدردی با داغداران این فاجعه این نکته را به جهانیان گوشزد کنیم که در مسائلی که پای اخلاق و انسانیت به میان می‌آید همواره حضور داریم.

وی افزود: حقوق کسانی که به خانه امن الهی رفته‌اند از دست رفته است این اتفاق به حدی ناگوار بود که واژه فاجعه نمی‌تواند حقیقت آن را ادا کند.این اتفاق دل همه ما را به درد آورد و باید جلوی تکرار این اتفاقات را گرفت.

حمیدرضا نوربخش در ادامه این نشست ضمن تشریح برنامه‌های پنجشنبه شب در تالار وحدت گفت: ساعت 21 پنجشنبه هنرمندان در تالار وحدت تجمع می‌کنند محور این برنامه ارکستر سمفونیک تهران است. در سالن‌های جمعی تالار وحدت نیز آثار تجسمی که با این موضوع آفریده شده به نمایش در می‌آید. در حین اجرا نیز یکی از هنرمندان به نمایندگی از صنوف مختلف بیانیه‌ای را قرائت خواهد کرد.

رضا میرکریمی در پایان این نشست ضمن تشریح اقداماتی که خانه سینما درباره حادثه منا انجام داده، گفت: کمپینی را راه‌اندازی کردیم تا نامه‌ای را با امضای افراد مختلف به بانکی‌مون دبیرکل سازمان ملل ارائه دهیم. تا کنون نزدیک به 200 هزار امضا جمع‌آوری شده است. خوشحالم که هنرمندان در این راستا پیش‌قدم شدند و پس از سکوت همراه با بهتی که جامعه را فرا گرفته بود حرکت کردند.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس