کد خبر 491936
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴

امروز نمایشگاه کاریکاتور با موضوع جنایت‌های آل سعود در حوزه هنری افتتاح می‌شود.

به گزارش مشرق، از لشکرکشی و کشتار مسلمانان در یمن تا برملا شدن پرونده جاسوسی در امور دیگر کشورها و در ادامه سقوط جرثقیل در ایام حج بر سر حجاج و فاجعه بارتر از همه کشته شدن هزاران نفر از زائران خانه خدا در منا؛ رژیم آل سعود طی سال‌های اخیر آن قدر بذر نفرت کاشته است که حالا هنرمندان کاریکاتوریست هم بخواهند عصیان خود را با آثارشان از این رژیم فریاد کنند.
 بر همین اساس آیین افتتاح نمایشگاه آثار برتر کارتون و کاریکاتور «آل سقوط» و رونمایی از کتاب آثار برتر این رویداد هنری، امروز، همزمان با چهلمین روز درگذشت جان باختگان فاجعه منا در حوزه هنری برگزار می شود.

 چندی پیش استان خراسان شمالی که اکنون به قطب کاریکاتور کشور تبدیل شده است، فراخوانی منتشر کرد تا در آن کاریکاتوریست ها آثارشان از رژیم منحوس آل سعود را در رویدادی با عنوان «آل سقوط» به نمایش بگذارند. آثار واصل شده از چنان کیفیتی برخوردار بود که تصمیم بر آن شد با همکاری مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و همچنین خانه کاریکاتور، برگزیده این آثار در تهران هم به نمایش درآید . این نمایشگاه به مناسبت چهلمین روز عروج ملکوتی جان باختگان فاجعه منا امروز از ساعت 16 در گالری سوره حوزه هنری گشایش خواهد یافت و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.

تشریح اهداف نمایشگاه

مرتضی گودرزی دیباج، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره این رویداد به جام جم گفت: فراخوان کاریکاتور «آل سقوط» با هدف همدلی و همراهی هنرمندان با کشته شدگان و بازماندگان فاجعه منا منتشر شد تا جامعه کاریکاتور کشور نیز انزجار خود را از عملکرد ناصواب رژیم آل سعود مطرح کنند که در این جریان نه تنها یک عذرخواهی ساده نکردند، بلکه هیچ گونه همراهی هم با مردم و مسئولان ما نداشتند و این تا همیشه تاریخ در ذهن مسلمانان ایران و جهان باقی می ماند.

تکنیک قابل اعتنای آثار

فراخوان سراسری کارتون و کاریکاتور «آل سقوط» از 6 مهر و با محورهای «آل سعود، محور فاجعه»، «جنایت و تجاوز»، «بی کفایتی و بی لیاقتی آل سعود در مدیریت حج»، «حمایت آل سعود از جنایات داعش در منطقه»، «حمله آل سعود به یمن و کشتار بیرحمانه مردم آن کشور»، «حمایت از حکومت بحرین در ظلم به مردم آن کشور» و دیگر موضوعات مرتبط منتشر شد.

محمدحسین نیرومند از داوران این رویداد به خبرنگار ما گفت: تکنیک آثار در مجموع قابل اعتناست. البته موضوع فراخوان هم طوری بود که اغلب هنرمندان احساس کردند باید در این زمینه کار کنند و به همین دلیل کاریکاتوریست ها مردانه به میدان آمدند و آثار درخوری تولید کردند. او در پاسخ به این پرسش که آیا آثار این فراخوان قابلیت شرکت در جشنواره های بین المللی را دارند، بیان کرد: اغلب کاریکاتوریست های حاضر در این نمایشگاه، خود از چهره های بین المللی هستند و کارهای آنها از قابلیت بالایی برخوردار است. اما باید به این نکته توجه داشت که کشورهای عربی با توجه به پول های هنگفتی که هزینه می کنند، فضا را برای ارائه کارها می بندند. اما اگر در کشورهای دیگر فضایی برای ارائه این آثار فراهم شود، آثار چنان درخور توجهند که می توانند در رخدادهای مختلف جهانی حضور یابند

بضاعت بالای هنرمندان شهرستانی

مسعود شجاعی طباطبایی، رئیس خانه کاریکاتور: با توجه به این که هنرمندان فرصت کمی برای خلق و ارسال آثار داشتند، با این حال آثار این نمایشگاه از سطح بالایی برخوردار بود. خوشبختانه در چند سال اخیر کاریکاتور ایران در جهان رشد محسوسی داشته است و اکنون در کشور و در حوزه کاریکاتور حدود هزار نفر فعالیت می کنند. جالب اینجاست که اغلب این کاریکاتوریست های موفق، از شهرستان ها هستند و این روزها اتفاقات بزرگی را از شهرستان ها شاهدیم.


منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس