کد خبر 476247
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴

امیر گلفام در نشست رونمایی از کتاب «دکتر، بدو!» گفت: گاهی در این حوزه کتاب‌های اسنادی تولید می‌شود که برای دانشگاهیان قابل استفاده است اما کتاب‌های داستانی می‌توانند مسائل جنگ را به زبان ساده‌ای به مخاطبان منتقل کنند. سعید علامیان نیز معتقد است: موضوعی که کتاب به آن پرداخته بسیار بکر و کمیاب است چون درباره پزشکی جنگ کمتر کتابی داریم.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، مراسم رونمایی و نقد کتاب «دکتر، بدو!» نوشته رضا منتظر که روایت خاطرات امدادی امیر سرتیپ دوم غلامحسین دربندی است، با حضور سید ابراهیم گلفام، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش، سعید علامیان، نویسنده و منتقد، امیر سرتیپ دوم غلامحسین دربندی و رضا منتظر در کتابخانه مرکزی  پارک شهر برگزار شد.

کتاب‌های زیادی در دفاع مقدس محتوای بالایی ندارد
امیر سید ابراهیم گلفام در بخشی از این نشست با بیان اینکه دربندی جدای از شخصیت نظامی، شخصیت عاطفی هم دارد، گفت: چه زیباست که یک زحمتکش در دوران دفاع مقدس خاطرات همکار دیگرش را نوشته است.
 گلفام: درباره پزشکی جنگ کتاب نداریم/ علامیان: موضوع «دکتر،بدو! » بکر و کمیاب است
وی با اشاره به نثر روان و جذاب کتاب اظهار کرد: بسیار خوب است که نویسنده و ناشر مخاطبان خود را انسان‌های فرهیخته‌ای بدانند که کلمه به کلمه کتاب را می‌خوانند.
 
گلفام با اشاره به اینکه گاهی کتاب‌های زیادی در دفاع مقدس تولید شده که محتوای بالایی ندارد افزود: ما گاهی به نمادهای ظاهری جنگ توجه کردیم و از باطن آن غافل ماندیم. جنگ گنجینه تمام نشدنی است و یکی از ابزارهایی که می‌تواند مفاهیم آن را به مخاطب منتقل کند نشر کتاب است.

توسعه و تبیین فرهنگ دفاع مقدس با تولید کتاب‌های مناسب
این مقام مسئول یادآور شد: برخی از کتاب‌های خاطره‌نگاری تخصصی هستند و می‌توانند تنها در دانشگاه‌های نظامی مورد استفاده قرار گیرند اما کتاب‌های اینچنینی که در قالب داستانی هستند می‌توانند برای مخاطب عام جذابیت داشته باشند.
 
گلفام با بیان اینکه توسعه و تبیین فرهنگ دفاع مقدس با تولید کتاب خوب میسر می‌شود، گفت: گاهی در این حوزه کتاب‌های اسنادی تولید می‌شود که برای دانشگاهیان قابل استفاده است اما کتاب‌های داستانی می‌توانند مسائل جنگ را به زبان ساده‌ای به مخاطبان منتقل کنند.
 
وی تاکید کرد: ما هر چه کتاب در این حوزه تولید کنیم هزینه نیست بلکه یک سرمایه‌گذاری فرهنگی است. ما می‌توانیم کتاب‌های منتشر شده توسط مرکز خودمان را به برخی از کتابخانه‌های عمومی اهدا کنیم.
 
کمک نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در معرفی کتاب‌های دفاع مقدس
دربندی نیز در ادامه با اشاره به عنوان کتاب «دکتر، بدو» گفت: زمانی که در جنگ گلوله به زمین می‌خورد ما بلافاصله گوشهایمان را تیز می‌کردیم تا ببینیم از کجا صدای دکتر بدو! می‌آید و اگر صدایی نمی‌شنیدیم نفس عمیقی می‌کشیدیم که کسی زخمی نشده است. ما همیشه آرزو می‌کردیم که هیچ وقت این جمله «دکتر بدو!» را نشنویم.
 
وی ادامه داد: در جنگ ما ارتباط صمیمانه‌ای با همسنگرهایمان داشتیم که گاهی با اعضای خانواده خود حس نمی‌کردیم. به هر حال دکتر منتظر همواره اصرار داشت که من خاطرات جبهه خود را بنویسم و آن را مکتوب کنم به همین دلیل با همت ایشان این خاطرات تنظیم و تصحیح شد.
 
دربندی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تلاش نهاد کتابخانه‌های عمومی در معرفی کتاب‌های حوزه دفاع مقدس می‌تواند به ادبیات این حوزه کمک کند، افزود: ما درباره جنگ کتاب‌های کمی نوشتیم به طور مثال درباره عملیات فتح‌المبین کمتر کتابی نوشته شده است.
 
وی در پایان گفت: مقام معظم رهبری نیز برای حوزه دفاع مقدس اهمیت زیادی قائل هستتند و اینکه ایشان در چنین شرایطی با جانبازان 70 درصد دیدار می‌کنند نشان‌دهنده اهمیت این ماجراست. شما ببینید که وقتی سربازان آمریکایی از جنگ می‌آیند خودکشی می‌کنند و بر اساس آمار خود پنتاگون خودکشی آمریکایی‌ها پس از بازگشت، 500 درصد افزایش یافته است اما رزمنده‌های ما بعد از جنگ چگونه هستند.
 
کتاب «دکتر، بدو» مستند است
منتظر نیز در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه سعی کردم به خاطرات در کتاب نظمی بدهم افزود: در این راه مهمترین مانع من این بود که نویسنده رمان نبودم اما سعی کردم گزارش‌های گردآوری شده در کتاب در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
 
وی تاکید کرد: سعی کردم که این کتاب مستند باشد به همین دلیل عکس، نامه، گزارش و... در آن آورده شده است. در این کتاب بخش‌هایی وجود دارد که در سایر کتاب‌های خاطرات مشابه نیست و آن توصیف دقیق جزئیات است.
 
منتظر در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه سعی شده تا مشکلات دیگر جنگ به غیر زمان‌های حمله هم در این کتاب آورده شود، اظهار کرد: به طور مثال رودخانه‌ای طغیان کرده است که در این کتاب آورده شده است بنابراین کتاب فقط به روایت زمان‌های حمله جنگ اختصاص ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس