کد خبر 465152
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۶

خاطرات عملیات‌های امداد و نجات بهداری ارتش در دفاع مقدس در قالب کتابی با عنوان «دکتر بدو» منتشر شد.



به‌گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، انتشارات عماد فردا به تازگی کتاب «دکتر بدو» شامل خاطرات سرتیپ غلام‌حسین دربندی را منتشر کرده است. این کتاب که دومین مجلد از کتاب درمانگران رزمنده را با موضوع بررسی عملکرد کارکنان بهداری ارتش جمهوری اسلامی ایران را منتشر کرده است.

دربندی با سابقه حضور طولانی مدت خود در خطوط مقدم  مناطق عملیاتی جنوب کشور  نقش موثری در امداد رسانی  به مجروحان و دفاع از آنان برعهده داشته است که این کتاب راوی بخشی از آن است.

کتاب «دکتر بدو» در متن خود تنها به گفتن خاطره بسنده نکرده و همزمان با آن، فضای مناطق عملیاتی و مشکلانت امدادرسانی در خط مقدم و ژشت جبهه را نیز ترسیم کرده است. همچنین این متن در درون خود به شرحی از عملیات‌های ذکر شده در کتار نیز می‌پردازد و سعی می‌کند تا آنها را پیش چشم مخاطب ترسیم کند.

«دکتر بدو» با مرور زندگی نامه و سوابق دربندی آغاز می‌شود و در ادامه به موضوع امداد رسانی در روزهای نخست جنگ اشاره می‌‌کند.

امدادرسانی بهداری ارتش در عملیات‌های تپه‌الله اکبر، حمیدیه، هوفل، شهید رجایی و باهنر، تنگه چزابه و... از مهمترین بخش‌های این کتاب هستند. ضمن اینکه  مشکلات طبیعی و جوی ماند ماسه هاگرما، جانوران، ظغیان رودخانه‌ها و تاثیر آنها در انمداد رسانی جنگی نیز در کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

بخش پایانی این کتاب نیز روایت‌هایی خاطره گون از موقعیت‌های خاص در جبهه و نیز روایت دربندی از برخی حوادث مهم دوران دفاع مقدس و شخصیت‌هایی از جمله شهید صیاد شیرازی را در برگرفته است.

در بخشی از این کتاب آمده است:

«وقتی می‌گفتند دکتر ردو، می‌فهمیدم یکی از بچه‌های بر زمین افتاده و در خون خود غلتیده است. یکی از همان بچه هایی که قبل از عملیات پیش من می‌آمدند و می‌گفتند: دکتر جان! اگر زخمی شدیم، سریع ما را به عقب ببر تا روی زمین نمانیم. یکی از همان هایی که می‌گفتند: اگر شهید شدیم، جنازه‌مان را به دست خانواده‌مان برسان. با خودم می‌گفتم: خدایا مگر دل من چقدر است؟ پس من سفارش‌هایم را به که بگویم؟»

انتشارات عماد فردا این کتاب را  با قیمت ۱۳ هزار تومان منتشر کرده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس