آهنگساز فیلم «محمدرسول‌الله (ص)»گفت:‌ترجیح می‌دهم موسیقی‌ام برای اسکار انتخاب نشود زیرا می‌خواهم این موسیقی هدیه‌ای به ساحت حضرت محمد(ص) باشد.

به گزارش مشرق، آی‌آر رحمان که آهنگسازی فیلم «محمدرسول‌الله (ص)» اثر مجید مجیدی را بر عهده داشته است در سخنانی گفت: من خیلی طرفدار سینمای هالیوود بودم اما آیا مجیدی من را به سمت سینمای ایران جذب کرد. من احترام زیادی برای ایشان قائل هستم.

او ادامه داد: همکاری کردن با این فیلم از سه جهت برای من دارای اهمیت بود.اول اینکه فرصت همکاری با یک فیلم ایرانی را پیدا می‌کردم، دوم فرصت حضور در ایران و سوم فرصت حضور کنار مجید مجیدی در فیلمی برای حضرت رسول (ص) بود.

وی افزود: از بچگی هوادار فیلم‌های مذهبی بودم. البته ساخت موسیقی این فیلم اولش برایم ترسناک بود زیرا کار من باید مورد قبول حضرت رسول (ص) و خداوند قرار گیرد.

رحمان که عصر نهم مهرماه در پردیس سینمایی کوروش سخن می‌گفت، اظهار کرد: هر سینمایی بازتاب دهنده فرهنگ آن کشور است. مثلا سینمای هند تأمین کننده سرگرمی است. هالیوود آینده‌محور است اما سینمای ایران کیفیت خاصی از معصومیت را متجلی می‌کند و من طرفدار پروپاقرص این فیلم‌ها هستم. کارگردان‌های ایرانی هم ارتباط موثری با مخاطب برقرار می‌کنند.

این آهنگساز در بخش دیگری از سخنانش گفت: درباره تعامل با آهنگساز من سعی کردم تم‌ها را به صورت ایده در اختیار مجیدی قرار دهم و البته باید او را مجاب می‌کردم که این کار نهایی نیست و خیلی طول می‌کشد موسیقی این فیلم تمام شود زیرا آقای مجیدی ترجیح می‌داد کار تمام شده را بشنود.

او افزود: زمان زیادی برد و انرژی زیادی مصرف کردیم تا من و مجید مجیدی به درک مشترکی برسیم. در یکی از سکانس‌ها من «لبیک‌ اللهم لبیک» را به موسیقی اضافه کردم و البته نمی‌دانستم که واکنش مجیدی درباره کار من چیست. با این حال او پس از شنیدن این کار واکنش خوبی نشان داد و مرا در آغوش کشید.

رحمان با بیان اینکه ساخت موسیقی «محمد(ص)» 6 ماه زمان برده است، افزود: سبک کار در ایران و هالیوود شبیه هم است. در واقع ما باید برای یک فیلم تمام شده موسیقی بسازیم و کار را ارائه دهیم. نحوه ساخت این فیلم طوری بود که من مدت‌ها منتظر فرصت بودم با چنین پروژه‌هایی همکاری کنم.فیلمی که در آن بتوانم با مخاطب ارتباط بگیرم. فیلمی که موسیقی در آن یک کارآکتر باشد نه اینکه نقش کاغذدیواری را ایفا کند.

او درباره میزان شناخت خود از موسیقی عربستان نیز گفت: قبل از ساخت موسیقی این فیلم درباره چهار پنج مقام موسیقی عربی مطالعه داشتم. قالب‌های موسیقی عربی شباهت‌های زیادی به مقام‌های موسیقی هندی دارد اما من نمی‌خواستم در این قالب فرو بروم زیرا می‌خواستم محصول نهایی یک اثر بین‌المللی باشد.

رحمان تأکید کرد: هدف از ساخت موسیقی این فیلم ارتباط گرفتن با مخاطب در همه جهان است و صرفا مخاطب خاورمیانه هدف ما نیست.

او همچنین گفت: من و آقای مجیدی حدود 250 قطعه موسیقی از بلغاری و مقدونی گرفته تا موسیقی ایرانی گوش کردیم تا بفهمیم موسیقی ما باید دارای چه شکلی باشد.

این آهنگساز در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه فکر می‌کند آیا موسیقی این فیلم ماندگار می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: خودم من هم نمی‌دانم جواب این سوال چیست. زمان بهترین قاضی خواهد بود. موسیقی این فیلم کار متفاوتی است و شباهت به کارهای دیگر ندارد.

رحمان درباره جایگاه سینمای ایران در دنیا نیز اظهار کرد:‌معتقدم که سینمای ایران حرف خود را با احترام می‌زند و همیشه به سنت‌ها و مرز‌ها احترام می‌گذارد. من فیلم‌های زیادی از سینمای ایران دیدم. مثل «بچه‌های آسمان»، «رنگ خدا»، «باران»، «لیلا»، «جدایی نادر از سیمین» و... که تلفظ فیلم‌هایش برایم سخت است.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به اسکاری شدن این فیلم چقدر به دیده شدن موسیقی فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» در این سطح اعتقاد دارد توضیح داد: اسکار را نمی‌دانم اما بازخوردها خیلی خوب بوده است. خیلی از کسانی که مرا می‌شناسند مدام می‌پرسند موسیقی این فیلم چه زمانی پخش می‌شود. اینکه این فیلم نماینده ایران در اسکار است اتفاق خیلی خوبی است اما من ترجیح می‌دهم موسیقی‌ام اسکاری نشود زیرا هدیه‌ای برای ساحت حضرت محمد (ص) است.

در بخش دیگری از این نشست،صابری تهیه‌کننده فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» گفت: فروش این فیلم شب گذشته از مرز 8 میلیارد تومان گذشت البته یک میلیارد هم اکران جانبی برای ارگان‌های مختلف داشتیم.صحبتی هم با وزارت آموزش و پرورش داشتیم که دانش‌آموزان به طور وسیع تماشاگر این فیلم باشند.

او همچنین اظهار کرد: با دو کمپانی در ترکیه و دو کمپانی بزرگ در هالیوود هم رایزنی کرده‌ایم تا انشاءالله بهترین گزینه را انتخاب کنیم. به هر حال هفته آینده «محمد رسول‌الله (ص)» در ترکیه اکران عمومی خواهد داشت. پیشنهادهایی هم از مالزی و اندونزی داشته‌ام.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس