گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

رونمایی شبکه سعودی از پیوند وهابیت و بهائیت

سایت وابسته به رژیم وهابی آل سعود از فرقه انگلیس ساخته بهائیت حمایت کرد.
العربیه در نوشته‌ای که پیوند عمیق وهابیت و بهائیت- دو فرقه دست‌ساز انگلیس- را نشان می‌دهد از روحانی خواست درباره عدم آزادی بهائیت در ایران توضیح دهد. نویسنده این سایت مدعی شد روحانی مجبور است یا بگوید ایران رژیمی مشروع در جامعه جهانی شده و یا عقب مانده است. بهترین راه سنجش حکومت ایران در روابطش با بقیه جهان، رفتار آن با بهائیان است. هیچ کس انتظار ندارد با سخنرانی حسن روحانی، حقوق بهائیان داده شود اما نخستین نشانه تغییر، گفت‌وگو درباره وضع وخیم بهائیان است.
العربیه همچنین از قول یک دیپلمات ناشناس اصلاح‌طلب می‌نویسد به خدا اگر قدرت داشتیم، تبعیض علیه بهائیان را متوقف می‌کردیم اما اکنون زمان مناسبی نیست و باید توافق اتمی را جا بیندازیم.
العربیه می‌افزاید: اصلاح‌طلبان 20 سال است که نصفه و نیمه این روش را پیش برده‌اند اما جرأت و شهامت ایستادن مقابل مذهبی‌ها را نداشته‌اند.
یادآور می‌شود فرقه بهائیت در پیوند عمیق با صهیونیست‌ها و انگلیس قرار دارد و اعضای آن جزو ارکان اصلی مراکز تصمیم‌گیر اقتصادی و امنیتی و سیاسی و فرهنگی در رژیم کودتایی پهلوی به شمار می‌رفتند. پیش از این کسانی چون مدیر کل مطبوعات داخلی دولت اصلاحات (سحرخیز) از بهائیان حمایت کرده‌اند.
شبکه‌های رسانه بهایی همزمان با جنایت اخیر آل‌سعود در منا، فضاسازی گسترده‌ای علیه اصل اسلام و مراسم عبادی - سیاسی حج به راه انداختند.


صعود نرخ دلار در هیاهوی فتح‌الفتوح نیویورک!


در هیاهوی فتح‌الفتوح (!) تازه تیم روحانی و ظریف در نیویورک، نرخ دلار از مرز 3400 تومان گذشت.
به گزارش خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا، نرخ دلار  دیروز در بازار تهران به رقم 3450 تومان صعود کرد. خبرگزاری مهر نیز با تأکید بر اینکه دلالان، میداندار بازار شده‌اند نوشت: صرافان در اقدامی تامل‌برانگیز، از معامله با ارقام پائین خودداری می‌کنند و مشتری را به بهانه سود و کارمزد کم به بازار واسطه‌گری سوق می‌دهند و دلالان هم ارز با ارقام بالا در اختیار مشتری می‌گذارند.
به گزارش خبرنگار مهر، عدم تمکین اهالی بازار ارز به دستورات بانک مرکزی تمامی ندارد. صرافی‌ها پیش از این دستورالعمل ناظر بر عملکرد صرافی‌ها را زیر پا گذاشتند و بانک مرکزی هم که مهلتی برای آنها درنظر گرفته بود، به نظر می‌رسد که با توجه به عدم تمایل و بی‌توجهی تعدادی از این صرافی‌ها فعلا این موضوع را مسکوت نگه داشته است.
صعود دوباره نرخ ارز در حالی است که یک ماه پیش ادعا می‌شد گران شدن ارز به خاطر سفر حجاج است اما اکنون که بیش از 15 روز است سفر حجاج خاتمه پیدا کرده معلوم نیست مقامات دولتی که عرصه را رها کرده‌اند چه بهانه‌ای برای نابسامانی قیمت ارز جور خواهند کرد.



هشدار وزیر اقتصاد دولت اصلاحات درباره نابسامانی تیم اقتصادی دولت


وزیر اقتصاد دولت اصلاحات نسبت به واگرایی در تیم اقتصادی دولت هشدار داد.
طهماسب مظاهری ضمن یادداشتی در جام‌جم نوشت: باید دید دولت تا چه حد آمادگی مدیریت شرایط پس از برجام را دارد. نگاهی به وضعیت کنونی تیم اقتصادی دولت حاکی است که آن هماهنگی و همدلی که در اوایل دولت وجود داشت، اکنون کمتر وجود دارد و لذا این نگرانی هست که تیم اقتصادی نتواند در شرایط جدید که به هر حال فضای اقتصادی کشور در انتظار باز شدن و تحول به سر می‌برد، ماجرا را به درستی مدیریت کند.
وی می‌افزاید: به نظر می‌رسد سیاست‌های اقتصادی و عملکرد وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف دولتی دچار واگرایی شده و آن انسجام درونی دولت که در ماه‌های آغازین کار آن وجود داشت و باعث شد دولت بر اقتصاد کشور مسلط شود، امروز یا وجود ندارد یا ضعیف است. در شرایط فعلی نیاز داریم وزارتخانه‌هایی چون صنعت، معدن و تجارت، نفت و اقتصاد برای طراحی و پیاده کردن مسیری که بعد از دی ماه مملکت را به سوی رونق اقتصادی پیش ببرد، همدل و همگرا باشند و بتوانند حداکثر تا آخر امسال درباره نکات کلیدی سیاست‌های جدید اقتصادی تصمیم‌گیری کنند اما نگاهی به چند نمونه نشان از نبود این همدلی دارد. به عنوان مثال درباره تعیین قیمت خوراک واحدهای صنعتی هماهنگی وجود ندارد و تکلیف دولت با موضوعاتی چون خصوصی‌سازی، نرخ ارز و بورس مشخص نیست و حتی در این خصوص تناقض وجود دارد. اکنون از یک طرف به بانک‌ها ایراد گرفته می‌شود که بنگاه‌داری می‌کنند و لذا بانک مرکزی به بانک‌ها فشار وارد می‌آورد که سهم‌شان در شرکت‌های سرمایه‌گذاری را تعدیل کرده و به تدریج دارایی‌های شرکتی و فیزیکی‌شان را بفروشند. با این حال وقتی بازار سرمایه در شرایط رونق قرار ندارد، به بانک‌ها فشار وارد می‌آید که سهام‌تان را در بورس عرضه نکنید، زیرا عرضه زیاد سهام، باعث کاهش بیشتر شاخص خواهد شد.
مظاهری تأکید می‌کند در کنار این و در حالتی دیگر، وقتی شاخص بورس مشکل دارد، به یک معنی توصیه‌هایی به بانک‌ها می‌شود که نگذارید سطح فروش سهام بیشتر شود و اقدام به خرید سهام کنید. همه این حرف‌ها و اقدامات در جای خودش درست است. یعنی بانک‌ها به عنوان دارندگان نقدینگی با قدرت مانور بالا به هر حال باید در شرایط‌نوسان، در بورس دخالت کنند، اما نکته اینجاست که ایجاد نقطه تعادل میان سیاست‌های متناقض اتخاذ شده برای بانک‌ها یک متولی می‌خواهد و اکنون دولت باید برای این امر یک متولی مشخص را که دارای اختیارات لازم باشد پیدا کند، حال آن که در این مسیر کند است و دچار واگرایی نیز شده است. این در حالی است که در شرایط رونق، باید در طراحی مسیر همگرایی بیشتری میان سیاستگذاران ایجاد شود. اما دست کم از مصاحبه‌های تیم اقتصادی، واگرایی بیشتر قابل مشاهده است. لذا باید به دولت یازدهم توصیه کرد علاوه بر تجدید روحیه همگرایی ماه‌های نخستین فعالیت، مقداری سرعت خود را در اجرای اصلاحات اقتصادی بیشتر کند. به عنوان مثال با این که 95 درصد محتوای قانون تصویب شده بهبود فضای کسب و کار بدون هیچ گونه پیش‌نیاز مکملی، قابل اجرا شدن است، اما دولت با خونسردی و احتیاط بیش از حد، اجرای آن را منوط به قوانین دیگری می‌کند و اینچنین است که اگر شرایط به همین منوال پیش برود، در شش ماهه پیش‌رو در خوشبینانه‌ترین حالت فقط زمینه و انتظار سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ایجاد می‌شود، اما از سرمایه‌گذاری عملی و فیزیکی خبری نخواهد بود.


کارچاق‌کنی یک روزنامه اجاره‌ای به روایت سایت‌ حامی هاشمی


یک سایت حامی هاشمی، روزنامه حامی هاشمی را متهم به سرقت و دزدی و جاه‌طلبی کرد و آن را «اجاره شده» خواند.
سایت انتخاب نوشت: روزنامه آرمان که مدتهاست مورد اعتراض بسیاری از همکاران رسانه‌ای خود است، به دلیل ضعف شدید محتوا همواره مجبور است به جعل خبر، مصاحبه یا سرقت خبری پناه ببرد. جعل مصاحبه با عباس عبدی و اخیراً جعل یک مصاحبه دیگر از فتاح، انتشار مصاحبه جعلی با هاشمی در مورد اعلام کاندیداتوری وی در خبرگان، انتشار مصاحبه فرزند آیت‌الله جنتی به نام خود و... مصاحبه «طلوع صبح» با هاشمی در مورد لقب «علامه» به سید حسن خمینی، کپی‌پیست گزارش‌های مختلف سایت «انتخاب» و... تنها بخشی از سابقه این روزنامه در یک ماه اخیر است!
انتخاب می‌افزاید: این روزنامه در آخرین اقدام خود- با وجود دریافت تعداد زیادی تذکر- باز هم مصاحبه آیت‌الله هاشمی با هفته‌نامه «طلوع صبح» را به نام خود جعل و منتشر کرد تا سیاهه جعلیات این روزنامه اجاره شده، تکمیل‌تر شود.
در ادامه این مطلب آمده است: البته عقل سلیم حکم می‌کند روزنامه‌هایی با 5 هزار تیراژ (که نصف آن نیز برگشتی است) اگر قائل و مقید به سرقت و جعل خبر هست، باید سراغ سایت‌ها و رسانه‌های کم مخاطب‌تر از خود برود.
انتخاب ادامه می‌دهد: توقیف نشریات در چند سال قبل، باعث شد طی یک اتفاق، «آرمان» به یکی از معدود رسانه‌های جریان اصلاحات تبدیل شود و این شانس و اقبال، سبب شد این رسانه کمی جدی گرفته شود، اما انتشار تصاویر چند صد باره از آیت‌الله هاشمی در صفحه نخست این روزنامه باعث شد این توهم ایجاد شود که این رسانه سخنگوی هاشمی و نزدیک به ایشان است، اما حقیقت ماجرا کاملاً عکس توهم موجود است. در واقع این روزنامه، شخصیت‌ها را برای افزایش جذابیت حداقلی خود و نردبانی برای پرش روزنامه و مدیرش قرار داده که مهمترین سابقه‌اش تا پیش از آرمان، قائم مقامی یک هفته‌نامه محلی در قم بوده است. اما مدیر آرمان توانست با این روش، پرش مناسبی از نشریات محلی به رسانه‌های کشوری بزند. این در حالیست که فرد مذکور از ابتدای دولت در تلاش بوده مسئولیتی در دولت بگیرد و اینک نیز سعی می‌کند معاون سیاسی استانداری قم را تصاحب کند، اما به دلیل فقدان سابقه سیاسی و اجرایی، موفق نشده است.
انتخاب البته توضیح نداده روزنامه آرمان از سوی چه کسی اجاره شده که چند صد بار تصویر هاشمی را در صفحه اول خود آورده و در عین حال تیراژ آن 5 هزار نسخه است که نصف آن هم برگشتی است.


دولت آب به آسیاب سقوط بورس می‌ریزد


یک سایت حامی دولت نسبت به رهاشدگی وضعیت نابسامان بورس هشدار داد.
وبسایت انتخاب در گزارشی نوشت: روند معاملات سهام در تالار شیشه‌ای به بدترین شکل ممکن در حال ادامه پیدا کردن است. به موازات ریزش‌های شدید شاخص‌ها و البته ارزش بازار، قیمت سهام بخش زیادی از صنایع نیز در یک شیب نزولی بدون مهار قرار گرفته به طوری که در پایان آخرین روز معاملاتی بازار سهام در هفته گذشته شاخص کل با رسیدن به 62 هزار و 264  واحد یک بازگشت تمام‌عیار را تجربه کرد. روزهای سیاه بورس در حالی ادامه پیدا می‌کند که سهامداران گویی امید به بازگشت رونق به این بازار را از دست داده‌اند.
براساس این گزارش نگاهی به آمارهای موجود نشان می‌دهد آخرین مرتبه که شاخص بورس کمتر از 62 هزار و 264 واحد را به ثبت رسانده به حدود شش ماه قبل و دقیقا به روز 26 اسفندماه سال 93 برمی‌گردد که در آن روز این پارامتر 61 هزار و 532 واحد در تابلوهای آماری بورس درج شده بود. شاید حتی بدبین‌ترین فعالان بازار سرمایه نیز این عقبگرد شدید را با وجود موجی از تحولات مثبت سیاسی و اقتصادی فعلی نمی‌توانست پیش‌بینی کند، طوری که شاخص آنقدر افت کند که در سال 94 به سال 93 برگردد.
در سال جاری کمترین میزانی که نماگر سقوط کرده، به روز 19 خردادماه برمی‌گردد  که شاخص به 62 هزار و 317 واحد رسید و دیگر هیچ‌گاه به پایین‌تر از این رقم دست پیدا نکرد. بازگشت این معیار بازار سهام به رقم سال گذشته خود گویای وضعیت اسفناک بازار سهام در این روزهاست. بدتر از این وضعیت ارزش بازار سهام را نیز باید به دایره ریزش‌های عجیب و غریب بازار سهام اضافه کنیم. در حالی ارزش بازار سهام روز چهارشنبه هفته گذشته به 266 هزار میلیارد تومان رسید که شدیدترین کاهش در سال جاری را نشان می‌دهد. بر مبنای آمارهای موجود آخرین باری که ارزش بازار به پایین‌تر از 266 هزار میلیارد تومان دست یافته، به 26 ماه قبل یعنی بیشتر از دو سال قبل برمی‌گردد.
در 31 تیرماه 92 ارزش بازار با رسیدن به 265 هزار میلیارد  تومان موجی از ناامیدی را در بازار ایجاد کرد. اما حال با گذشت بیش از 26 ماه باز هم این ریزش شدید یادآور شکل‌گیری موجی از نگرانی‌ها در بین بازیگران این بازار شده است. اینکه کاهش شاخص بورس آنقدر عمیق می‌شود که افت این پارامتر را به شش ماه قبل بازمی‌گرداند و در سویی دیگر از بین رفتن نقدینگی در این بازار آنقدر شدید و گسترده می‌شود که حجم آن را به بیش از 24 ماه قبل بازمی‌گرداند به روشنی وضعیت حال حاضر بورس و سهامداران آن را تصویر می‌کشد.
انتخاب می‌افزاید: اینکه چه معماهایی در بازار سهام وجود دارد که با همه تحولات مثبت شکل گرفته در ابعاد داخلی و خارجی در دو بعد اقتصادی و سیاسی و چشم‌انداز مثبت و امیدوارکننده این بازار باز شاهد افت و به ثبات نرسیدن این بازار هستیم، واقعا همه را غافلگیر کرده است.
دولت با ابهام‌زدایی ناقص خود در بحث صنایع و روشن نکردن تکلیف بخش بزرگی از پیچیدگی‌های موجود در بحث نرخ‌گذاری، خود آب به آسیاب نوسان‌های این بازار می‌ریزد و گویی بازار سرمایه و جایگاه آن ارزش معناداری برای دولت ندارد که اگر داشت، باید بیشتر از این از بازار سرمایه حمایت می‌کرد.
در سویی دیگر بورس و فعالان آن به دلیل تجربه‌های چند سال گذشته آنقدر به تحولات سیاسی و اقتصادی بدبین هستند که حتی بزرگ‌ترین تحول سیاسی 20 سال اخیر «توافق ایران و 5+1» را همچنان جدی نمی‌گیرند. بدتر از آن وقتی پالس‌های مثبت از کنگره برای تایید «برجام» به ایران می‌رسد هم آب از آب در تالار شیشه‌ای تکان نمی‌خورد.
به وضوح مشخص است اگر فضای فعلی تغییر نکند باید منتظر رخ دادن ریزش‌های شدیدتری در بورس باشیم به طوری که شاید باید منتظر عدد و رقم‌های شگفت‌انگیزتری از بازگشت به عقب باشیم. به هر حال معماهای بورس باید به کمک دولت در راس، سازمان بورس در گام بعدی و بازیگران این بازار به زودی حل شود.

** خراسان

برنامه جديد دولت براي کاهش قربانيان تصادفات جاده ‌اي

با توجه به اختيارات ناشي از ابلاغ قانون الحاق برخي مواد به مقررات مالي دولت مصوب اسفندماه سال 93، مقرر شده با موافقت مسئولان ارشد اجرايي به ‌منظور کمک به احداث، توسعه ظرفيت و به سازي خطوط، ناوگان و شبکه حمل و نقل ريلي برون شهري و نگهداري راه هاي کشور با هدف صرفه‌ جويي در مصرف سوخت و کاهش قربانيان ناشي از تصادفات جاده ‌اي، 20 درصد قيمت گازوئيل به ‌استثناي مصارف بخش کشاورزي به‌ عنوان عوارض از طريق شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران محاسبه و دريافت شود تا در اين بخش هزينه شود.

دستور ويژه کابينه براي کاهش سود واردات برخي قطعات خودرو

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير دولت به تعدادي از اعضاي کابينه، اعلام شده است که به منظور سامان دهي و تامين خودروهاي استفاده شده در حمل و نقل عمومي بار و مسافر روستايي، سود بازرگاني اجزاي منفصله وسايل نقليه براي استفاده در اين بخش شامل ميني بوس، ون، سواري و وانت که توسط سازندگان خودروهاي مذکور وارد مي شود و امکان توليد داخلي ندارد به تشخيص وزارت صنعت، صفر خواهد بود. همچنين سازندگان خودروهاي ياد شده موظفند آن را در اختيار متقاضياني که توسط کارگروهي با مسئوليت معاونت توسعه روستايي معاون اول رئيس جمهور و عضويت وزارت راه، کشور و کميته امداد امام خميني (ره) معرفي مي شوند، قرار دهند.


** وطن امروز

پیام تسلیت بشار اسد به رهبر انقلاب

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در پیامی به مقام معظم رهبری جان‌باختن و مجروح شدن تعدادی از حجاج ایرانی را در حادثه منا تسلیت گفت. به گزارش خبرگزاری‌ها متن پیام تسلیت بشار اسد به مقام معظم رهبری به شرح زیر است:
بسمه‌تعالی
حضرت آیت‌الله‌العظمی امام سیدعلی خامنه‌ای
رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران
السلام‌علیکم ‌و‌ رحمه‌00‌الله‌ و ‌برکاته
با اندوه و حزن فراوان و دل‌های سرشار از اعتقاد و ایمان به مشیت الهی، خبر
جان ‌باختن و مجروح شدن تعدادی از حجاج ایرانی در حادثه غمبار هنگام انجام مناسک حج را دریافت نمودیم. اینجانب به نام خود و به نام مردم عربی سوریه صادقانه‌ترین مراتب تسلیت و همدردی برادرانه خود را به حضرت‌عالی و مردم برادر ایران ابراز داشته و از خداوند قادر سبحان غفران و رحمت واسعه، قبولی طاعات، علو درجات و محشور شدن با صدیقان و نیکوکاران در والاترین درجات بهشت را برای شهدا و شفای عاجل را برای مجروحان خواستارم».
بشار اسد همچنین فاجعه منا را به حسن روحانی تسلیت گفت.

دفاع نوبخت از ماندن روحانی در نیویورک

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی در دفاع از ماندن روحانی در نیویورک و نیامدن او به ایران می‌گوید پیگیری فاجعه منا در نیویورک بهتر صورت می‌گرفت! نوبخت دیروز در نشست خبری با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه چرا آقای روحانی و وزیر امور خارجه پس از وقوع این حادثه از نیویورک عازم ایران برای پیگیری مسائل این فاجعه نشدند، گفت: به نظر شما آیا حضور آقای رئیس‌جمهور در ایران برای پیگیری این رخداد موثرتر بود یا اینکه در سازمان ملل و با استفاده از تریبون جهانی که در خدمت ماست این مساله را پیگیری کند. سخنگوی دولت با اشاره به تشکیل جلسه هیأت دولت در روز جمعه برای پیگیری فاجعه منا گفت: رئیس‌جمهور بلافاصله پس از وقوع این حادثه دستور پیگیری آن را از سوی معاون اول اعلام کردند و جلسه هیأت وزیران تشکیل شد و ستادی با مدیریت وزارت کشور برای این مساله ایجاد شد. وی با اشاره به اینکه دولت عربستان در این فاجعه مسؤولانه برخورد نکرده، گفت: وزیر خارجه عربستان خود را از آقای ظریف مخفی می‌کند. البته آنها حرفی هم برای گفتن ندارند ولی در مدت حضور در نیویورک از مجموعه امکانات برای پیگیری این مساله استفاده شد. آقای ظریف و آقای روحانی در نشست‌های خود این موضوع را به سران کشورهای دیگر اعلام کردند و از آن به عنوان کانالی برای فشار به دولت عربستان بهره گرفتند. وی درباره اینکه آیا ایران از عربستان شکایت می‌کند، گفت: شکایت صورت می‌گیرد. البته پیگیری‌های حقوقی لازم انجام می‌شود. در عرصه بین‌الملل سازوکارهایی برای این مساله دنبال شده و در جهت احقاق حق تضعیف شده حجاج، مفقودان و مجروحان از هیچ تلاشی مضایقه نخواهد شد.

عربستان سعودی بعد از داعش بیشترین ضربه را به اسلام زده است

دبیر شورایعالی امنیت ملی تصریح کرد: عربستان سعودی بعد از داعش بیشترین ضربه را به اسلام زده و ما به‌هیچ‌وجه از حقوق مردم خود کوتاه نمی‌آییم. به گزارش تسنیم، دریابان علی شمخانی در حاشیه بیست‌وپنجمین محفل انس پیشکسوتان جهاد و شهادت که عصر دیروز (سه‌شنبه) در مسجد ولی‌عصر(عج) برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به فاجعه منا اظهار داشت: به نظر نمی‌آید این حادثه عمدی باشد، ولی ناکارآمدی در هنگام برپایی این مراسم به‌قدری بود که شائبه عمدی بودن پیش می‌آید. وی تصریح کرد: عربستان توان خود را معطوف به جنگ با یمن کرده و به این خاطر توان مدیریت حج را ندارد. دبیر شورایعالی امنیت ملی افزود: از طرف دیگر بیشترین حساسیت آنها معطوف به شعار ندادن حجاج علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی بود، برای همین از امنیت مراسم غافل شدند. شمخانی تأکید کرد: عربستان بعد از داعش بیشترین ضربه را به اسلام زده است. ما به هیچ وجه از حقوق مردم خود کوتاه نخواهیم آمد و مقصران این حادثه باید شناسایی شوند. دبیر شورایعالی امنیت ملی همچنین درباره اجرای برجام توسط دولت اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در مراحل آخر بررسی برجام است و با ملاحظاتی به دولت اجازه می‌دهد آن را اجرا کند.

** جمهوری اسلامی

تفاوت صندلی های خالی بین دو رئیس جمهور

روز دوشنبه این هفته دکتر حسن روحانی،‌ به نمایندگی از ملت ایران در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد. خبرآنلاین نوشت: این سومین حضور روحانی در قامت رئیس جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل بود. پیش از آن محمود احمدی نژاد 8 بار در این جایگاه مواضع خود را در سازمان ملل بیان کرده بود. تصاویر مربوط به سخنرانی رئیس‌جمهور نشان می‌داد که اکثر صندلی‌های اجلاس توسط هیئت‌های دیپلماتیک جهان پر می‌باشد و نمایندگان کشورهای مختلف به سخنان او گوش می‌دهند. تصاویر مربوط به حضور محمود احمدی نژاد هم در سازمان ملل طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که در آن سال‌ها، بسیاری از نمایندگان سایر کشورها هنگام سخنرانی احمدی نژاد سالن را ترک می‌کردند.

با حادثه منا حیثیت ملک سلمان هم بر باد رفت

اندیشکده بروکینگز (brookings) در مقاله‌ای به بررسی حادثه مصیبت بار منا پرداخت و آن را عاملی برای از دست رفتن حیثیت ملک سلمان دانست. بروکینگز با اشاره به اولین حادثه حج امسال در روز 20 شهریور (یازده سپتامبر) مربوط به سقوط جرثقیل عظیم الجثه در مسجدالحرام که منجر به کشته شدن 109 نفر شد، نوشت: این دو حادثه سوال‌هایی را درباره مسئولیت پذیری و شایستگی آل سعود برای انجام وظایف خود بعنوان خادم الحرمین شریفین مطرح می‌کند. این اندیشکده ضمن «سرزنش عربستان توسط دشمنانش از القاعده گرفته تا ایران» نوشت: «مراسم حج چالش مدیریتی بزرگ هرساله است که دو میلیون نفر از سراسر دنیا برای انجام رویای زندگی خود به این دو شهر مقدس (مکه و مدینه) می‌روند. سعودی‌ها میلیارد‌ها دلار برای استقرار زائرین خرج کرده‌اند.» این مقاله ضمن اشاره به حوادث سال‌های قبل حج نوشت: «امسال سعودی‌ها بیش از صدهزار نیروی پلیس و امنیتی و بیش از 25هزار پرسنل بهداشتی را برای حفظ امنیت زائرین دربرابر حوادث و اقدامات تروریستی اعزام کردند. آنها از مقیاس بزرگ مسئولیت خود آگاه هستند.» بروکینگز معتقد است که این حوادث و فجایع رخ داده در حج، ادعای مشروعیت سعودی‌ها را زیر سوال می‌برد؛ «حفظ امنیت زائرین مسئولیت اصلی اداره کنندگان مکه و مدینه است. در حادثه اول سقوط جرثقیل، ملک سلمان به سرعت واکنش نشان داده و دستور داد تا بررسی‌ها برای علل این اتفاق با تمرکز بر گروه بن لادن انجام شود.» ملک سلمان بن عبدالعزیز در دیدار با مسئولان امنیتی حاضر در مراسم حج در اظهاراتی عجیب اعلام کرد: «حادثه منا ارزش فعالیت نتیجه بخش نیروهای امنیتی سعودی را کاهش نمی‌دهد!» در حالی که با گذشت چند روز از این فاجعه، مسئولان سعودی نه تنها هیچ عذرخواهی نکردند بلکه همواره در حال فرافکنی در خصوص این حادثه هستند و آن را به گردن حجاج می‌اندازند.


** قانون

واکنش ایران به بمباران مراسم عروسی د‌‌‌‌‌‌ر یمن

خبرآنلاین   سخنگوی وزارت امور خارجه حملات هواپیماهای ائتلاف به رهبري عربستان سعود‌‌‌‌‌‌ی به منطقه المخا تعز که منجر به کشته و مجروح شد‌‌‌‌‌‌ن د‌‌‌‌‌‌ه ها نفر از شهروند‌‌‌‌‌‌ان بی‌گناه یمنی از جمله زنان و کود‌‌‌‌‌‌کان  شد‌ را شد‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌ا محکوم كرد‌‌‌‌‌‌ و خواستار رسيد‌‌‌‌‌‌گي سازمان ملل متحد‌‌‌‌‌‌ و نهاد‌‌‌‌‌‌هاي بين المللي به وضعيت فاجعه آميزمرد‌‌‌‌‌‌م يمن د‌‌‌‌‌‌ر نتيجه اين حملات شد‌‌‌‌‌‌.مرضيه افخم ضمن ابراز همد‌‌‌‌‌‌ري با بازماند‌‌‌‌‌‌گان قربانيان اين حملات كه يك مراسم عروسي نيز ازاهد‌‌‌‌‌‌اف آن بود‌‌‌‌‌‌ه ؛ افزود‌‌‌‌‌‌ : حملات مستمر به مناطق مسکونی و اهد‌‌‌‌‌‌اف غیرنظامی و جلوگیری از د‌‌‌‌‌‌سترسی سازمان ها و نهاد‌‌‌‌‌‌های مسئول بین المللی د‌‌‌‌‌‌ر امر امد‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌رسانی نقض اصول و قواعد‌‌‌‌‌‌ حقوق بشرد‌‌‌‌‌‌وستانه محسوب می شود‌‌‌‌‌‌.سخنگوی وزارت امور خارجه از سازمان ملل متحد‌‌‌‌‌‌ و کشورهای موثر د‌‌‌‌‌‌ر بحران یمن خواست تا برای توقف فوری حملات تد‌‌‌‌‌‌ابیرفوري اتخاذ كرد‌ه و اقد‌‌‌‌‌‌امات لازم را برای حفاظت از سلامت و امنیت غیرنظامیان به‌ویژه زنان و کود‌‌‌‌‌‌کان يمني به عمل آورند‌‌‌‌‌‌.

ستاد‌‌‌‌‌‌ انتخابات جبهه ایستاد‌‌‌‌‌‌گی تشکیل شد‌‌‌‌‌‌

تسنيم معاون اجرایی جبهه ایستاد‌‌‌‌‌‌گی از تشکیل ستاد‌‌‌‌‌‌ انتخابات این جبهه خبر د‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌. محمود‌‌‌‌‌‌ افتخاری، معاون اجرایی جبهه ایستاد‌‌‌‌‌‌گی با اشاره به برگزاری جلسه شورای عالی جبهه ایستاد‌‌‌‌‌‌گی اظهار د‌‌‌‌‌‌اشت: این جلسه با حضور د‌‌‌‌‌‌بیران کل احزاب و اشخاص حقیقی جبهه ایستاد‌‌‌‌‌‌گی شورای عالی این جبهه برگزار شد‌‌‌‌‌‌. وی اد‌‌‌‌‌‌امه د‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌: د‌‌‌‌‌‌ر این جلسه انتخابات رؤسای کمیته‌های تخصصی این جبهه برگزار و بر این اساس ابوالقاسم رئوفیان به عنوان رئیس‌کمیته استان‌ها، حبیب ا... حبیبی به عنوان رئیس کمیته حقوقی و نظارت، حسین کنعانی مقد‌‌‌‌‌‌م به عنوان رئیس کمیته سیاسی و خانم حقیقی به عنوان رئیس کمیته بانوان با کسب اکثریت آرا به ترتیب به عنوان رؤسای کمیته‌های این جبهه انتخاب شد‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌.

ورود‌‌‌‌‌‌ اجساد‌‌‌‌‌‌ حجاج به ‌فرود‌‌‌‌‌‌گاه مهرآباد‌‌‌‌‌‌ قطعی نیست

باشگاه خبرنگاران ورود‌‌‌‌‌‌ اجساد‌‌‌‌‌‌ حجاج به فرود‌‌‌‌‌‌گاه مهرآباد‌‌‌‌‌‌ قطعی نیست.محمد‌‌‌‌‌‌ رستمی با اشاره به اینکه هیچ برنامه مشخصی برای ورود‌‌‌‌‌‌ اجساد‌‌‌‌‌‌ حجاج به فرود‌‌‌‌‌‌گاه مهرآباد‌‌‌‌‌‌ وجود‌‌‌‌‌‌ ند‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌، گفت: تا به این ساعت هیچ اطلاعی از ورود‌‌‌‌‌‌ اجساد‌‌‌‌‌‌ به فرود‌‌‌‌‌‌گاه مهرآباد‌‌‌‌‌‌ به د‌‌‌‌‌‌ست ما نرسید‌‌‌‌‌‌ه است. مد‌‌‌‌‌‌یرکل فرود‌‌‌‌‌‌گاه مهرآباد‌‌‌‌‌‌ با اشاره به اینکه د‌‌‌‌‌‌ولت تصمیم گرفته است که اجساد‌‌‌‌‌‌ حجاج به یکی از فرود‌‌‌‌‌‌گاه‌های مهرآباد‌‌‌‌‌‌ یا امام وارد‌‌‌‌‌‌ شود‌‌‌‌‌‌، گفت: به د‌‌‌‌‌‌لیل د‌‌‌‌‌‌اشتن مراسم تشریفات برای حضور اجساد‌‌‌‌‌‌ برنامه‌ریزی‌های بسیاری صورت گرفته است. د‌‌‌‌‌‌ر اد‌‌‌‌‌‌امه منوچهر سپاسی، سرپرست حجاج د‌‌‌‌‌‌ر شرکت فرود‌‌‌‌‌‌گاه‌های کشور با اشاره به اینکه هنوز مسئولان عربستان اجازه خروج اجساد‌‌‌‌‌‌ را ند‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌‌‌، گفت: وزارت امور خارجه، وزارت بهد‌‌‌‌‌‌اشت و سازمان حج و زیارت د‌‌‌‌‌‌ر حال پیگیری برای اجازه خروج اجساد‌‌‌‌‌‌ هستند‌‌‌‌‌‌. سپاسی اظهار د‌‌‌‌‌‌اشت: برخی مجروحان بعد‌‌‌‌‌‌ از یافتن سلامتی همراه با مسافران عاد‌‌‌‌‌‌ی به کشور بازمی‌گرد‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌. وی افزود‌‌‌‌‌‌: برای مجروحانی که د‌‌‌‌‌‌ر بیمارستان بستری هستند‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌ر صورت اجازه کشور عربستان ویلچر یا برانکارد‌‌‌‌‌‌ برای برگشت آن‌ها آماد‌‌‌‌‌‌ه شد‌‌‌‌‌‌ه است.

تقد‌‌‌‌‌‌یر سخنگوي‌جامعه روحانيت مبارز از نطق روحانی

جهان حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقد‌‌‌‌‌‌م، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز د‌‌‌‌‌‌ر پیامی از نطق رئیس‌جمهور کشورمان د‌‌‌‌‌‌ر مجمع عمومی سازمان ملل تقد‌‌‌‌‌‌یر کرد‌‌‌‌‌‌. سخنگوی جامعه روحانیت د‌‌‌‌‌‌ر پیام خود‌‌‌‌‌‌ تصریح کرد‌‌‌‌‌‌: نطق جناب حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور محترم د‌‌‌‌‌‌ر سازمان ملل متحد‌‌‌‌‌‌، نطقی متین، شفاف و جامع و نشان از موضع خرد‌‌‌‌‌‌مند‌‌‌‌‌‌انه آقای رئیس جمهور د‌‌‌‌‌‌ر مسائل ایران، منطقه و جهان موجب مباهات است و بازگشت ایشان و نیمه‌تمام رها کرد‌‌‌‌‌‌ن سفر برای حضور د‌‌‌‌‌‌ر استقبال از جان‌باختگان عزیز د‌‌‌‌‌‌ر حاد‌‌‌‌‌‌ثه منا نیز اقد‌‌‌‌‌‌امی د‌‌‌‌‌‌ر خور تقد‌‌‌‌‌‌یر است.

عضو ارشد‌‌‌‌‌‌ مجمع روحانیون د‌‌‌‌‌‌ر لیست مفقود‌‌‌‌‌‌ان فاجعه منا

ایلنا  جلسه شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با حضور اکثریت اعضا برگزار شد‌‌‌‌‌‌.د‌‌‌‌‌‌ر این جلسه ابتد‌‌‌‌‌‌ا گزارشی از اخبار سیاسی و فرهنگی د‌‌‌‌‌‌اخلی و خارجی د‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌ه شد‌‌‌‌‌‌، سپس اعضا د‌‌‌‌‌‌ر جریان آخرین اطلاعات از فاجعه د‌‌‌‌‌‌رد‌‌‌‌‌‌ناک منا قرار گرفتند‌‌‌‌‌‌، بررسی این فاجعه هولناک از زوایای مختلف، ترد‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌‌ر بی‌کفایتی و سوءمد‌‌‌‌‌‌یریت مسئولان اد‌‌‌‌‌‌اره امور حج -یعنی حاکمان آل سعود‌‌‌‌‌‌- باقی نمی گذارد‌‌‌‌‌‌؛ موضوعی که د‌‌‌‌‌‌ر حجّ سال جاری و سال های گذشته بارها به اثبات رسید‌‌‌‌‌‌ه است.مجمع روحانیون مبارز د‌‌‌‌‌‌ر پایان با ابراز تأثر و تأسف عمیق از مرگ تلخ و د‌‌‌‌‌‌رد‌‌‌‌‌‌ناک چند‌‌‌‌‌‌ین هزار انسان و زائر خانه خد‌‌‌‌‌‌ا و ضیوف الرحمان و از جمله چند‌‌‌‌‌‌صد‌‌‌‌‌‌نفر زائر ایرانی خود‌‌‌‌‌‌ را د‌‌‌‌‌‌ر غم عزیزان عزاد‌‌‌‌‌‌ار و مصیبت د‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌ه شریک د‌‌‌‌‌‌انست و با تسلیت صمیمانه برای از د‌‌‌‌‌‌ست رفتگان رحمت واسعه الهی و برای بازماند‌‌‌‌‌‌گان صبر و تحمل و شکیبایی آرزو کرد‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌ر فاجعه منا یکی از اعضای مجمع روحانیون مبارز، حجت‌الاسلام والمسلمین واحد‌‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌‌امغانی نیز د‌‌‌‌‌‌ر شمار مفقود‌‌‌‌‌‌ان است که امید‌‌‌‌‌‌واریم هرچه زود‌‌‌‌‌‌تر وضعیت ایشان و سایر مفقود‌‌‌‌‌‌ان روشن شود‌‌‌‌‌‌ تا نگرانی خانواد‌‌‌‌‌‌ه‌های عزیز آنان برطرف شود‌‌‌‌‌‌.

** شرق

اصلاح قانون انتخابات باز هم به کمیسیون بازگشت


شرق: روز گذشته بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس در دستور کار بهارستان بود. اما پس از تصویب اولین ماده از این طرح ١٦ماده‌ای، ایرادات متعدد ماده دوم و مواد بعدی باعث شد که مواد ٢ به بعد طرح، با رأی نمایندگان جهت بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی ارجاع شود. پس از عدم تصویب ماده ٢ این طرح از سوی نمایندگان، حذف آن نیز رأی نیاورد که در اینجا علی لاریجانی، رئیس مجلس که اداره جلسه را برعهده داشت، با اشاره به برخی ابهامات و مشکلاتی که مواد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ایجاد می‌کند و با توجه به اینکه در آستانه انتخابات مجلس هستیم، از نمایندگان خواست نظر خود را درباره ارجاع بقیه مواد طرح به کمیسیون اعلام کنند. پس از انجام رأی‌گیری هم اعلام شد که نمایندگان با ١٥٣ رأی موافق، ١٥ رأی مخالف و چهار رأی ممتنع از مجموع ٢٠٧ رأی با ارجاع مواد ٢ به‌بعد این طرح به کمیسیون شوراها موافقت کردند. در ماده دو این طرح پیشنهاد شده بود که انتخابات مجلس یک‌مرحله‌ای باشد و هر کاندیدایی که توانست رأی بیشتری نسبت به دیگران کسب کند، حتی اگر موفق به کسب یک‌چهارم آرای حوزه انتخابیه هم نشده بود، به‌عنوان برنده انتخابات اعلام شود. در مواد دیگر این طرح هم استثناهایی برای انتخابات مجلس دهم در نظر گرفته شده بود که علی لاریجانی در بیان ایرادات این طرح گفت: «هرازچندگاهی چنین طرح‌هایی در مجلس مطرح می‌شود که سروصدای زیادی به‌وجود می‌آورد و خبرساز می‌شود درحالی‌که این موضوعات ایرادات متعددی دارند بنابراین بهتر است قبل از این اتفاقات این موارد را در کمیسیون رسیدگی کنیم. مواد زیادی از این طرح در صحن علنی رأی نمی‌آورد مثل قضیه استعفای رؤسا دو ماه قبل از انتخابات مجلس دهم؛ این موضوع یک موضوع خاص و ویژه است و در این طرح به صورت خاص به مجلس دهم اشاره شده بنابراین از این قبیل مشکلات در این طرح وجود دارد که در صحن علنی هم تصویب نمی‌شود و سروصدا هم به‌پا می‌کند».

گزارش کمیسیون برجام آماده نشد


شرق: با وجود اعلام قبلی مبنی‌بر اینکه گزارش کمیسیون برجام روز سه‌شنبه تحویل هیأت‌رئیسه می‌شود، این گزارش دیروز آماده نشد. درحالی‌که جلسه صبح دیروز مجلس در غیاب اعضای کمیسیون برجام آغاز شد و اعضای این کمیسیون در جلسه بررسی برجام حضور داشتند، نقوی‌حسینی، سخنگوی این کمیسیون، در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «قرار بود گزارش کمیسیون برجام شب گذشته (شامگاه دوشنبه) تهیه و امروز در صحن علنی مجلس قرائت شود، اما متأسفانه گزارش تهیه نشد و علت آن هم این بود که بالاخره مسائل فنی، تخصصی و اقتصادی مسائل بسیار پیچیده‌ای هستند و برجام سندی تودرتو است بنابراین جمع‌بندی آن کار بسیار مشکلی است». او در ادامه با بیان اینکه صبح دیروز (سه‌شنبه) جلسه کمیسیون برجام برگزار شد، گفت: «امروز بعدازظهر نیز جلسه خواهیم داشت و بعید می‌دانم که عصر امروز بتوانیم گزارش کمیسیون برجام را کامل کنیم، بنابراین به طور قطع در جلسه یکشنبه هفته آینده ١٢ مهر گزارش کمیسیون برجام در صحن قرائت خواهد شد». نقوی‌حسینی همچنین توضیح داد: «کمیسیون در مورد اینکه چیزی را تأیید یا تکذیب یا رد کند و به رأی بگذارد، اقدامی نمی‌کند و چنین مواردی نیز در وظایف کمیسیون نیست، بلکه کمیسیون برجام فقط ارزیابی خودش را از سند برجام ارائه می‌کند و ارزیابی نیز به این شکل خواهد بود که تهدیدها و فرصت‌ها را ارائه می‌کند و پیشنهاداتی نیز در گزارش به صحن علنی داده می‌شود. این نمایندگان هستند که بخواهند، پیشنهاداتی را عملیاتی کنند یا نکنند، یکی از پیشنهاداتی که ما داریم این است که طرحی تهیه شود و در آن طرح یکسری چارچوب‌ها تعریف شود تا در مواد برجام و قطع‌نامه تعبیر و تفسیرهایی به نفع غرب صورت نگیرد؛ یعنی در واقع لغزندگی‌هایی وجود دارد که باید جلوی این لغزندگی‌ها را گرفت و الا طرف مقابل سعی می‌کند این فرصت‌ها را علیه ما به تهدید تبدیل کند».

** ایران

مروی: بابک زنجانی از طرف چند دستگاه تأیید شده بود


رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت:« در زمان ورود بابک زنجانی به بحث فروش نفت، وی مورد تأیید برخی دستگاه‌ها قرار گرفت.» علی مروی در گفت‌وگو با «ایلنا»، در مورد برخی اخبار مبنی بر اعطای اجازه فروش نفت به افراد خاص در دولت گذشته، تصریح کرد: «مصداق این مسأله بابک زنجانی بود که در آن زمان فرد شناخته شده‌ای بود و از طرف چند دستگاه مختلف تأیید شده بود.» وی افزود: «قوه قضائیه بهترین مرجع برای تصمیم‌گیری در مورد فرد یاد شده است و دادگاه است که می‌تواند تشخیص دهد منشأ تخلفات وی چه چیزی بوده و تا چه میزان دلایل شخصی در این‌باره وجود داشته است.»مروی تأکید کرد: «‌فروش نفت در خارج از کشور تابع یکسری  ضوابط و شرایط مشخص است  و فردی که در این زمینه ورود می‌کند طبیعتاً باید این شرایط را دارا باشد.»

ادعای ضرغامی در مورد اختلاف با احمدی‌نژاد بر سر قیمت گوشت

رئیس سابق سازمان صداوسیما گفت: «در مورد اینکه برخی می‌گویند ما از دولت احمدی‌نژاد به طور ویژه حمایت کردیم باید بگویم ما در دو سال اول دولت احمدی‌نژاد با ایشان مشکلات زیادی داشتیم.» به گزارش «انتخاب»، سید عزت‌الله ضرغامی در دیدار با جمعی از مدیران سایت‌های خبری، دبیران سرویس خبرگزاری‌ها و دانشجویان علوم سیاسی افزود:« یک زمانی همکاران ما در صداوسیما گزارش تهیه می‌کردند، به عنوان مثال در مورد قیمت گوشت. آقای احمدی‌نژاد در هیأت دولت با ما برخورد می‌کرد که شما چرا گفتید گوشت شش هزار تومان است. گوشت الان کیلویی چهار هزار تومان است.» 

ادعای عجیب رسایی

حمید رسایی از منتقدان «برجام» و عضو «جبهه پایداری » با انتشار مطلبی حاکی از اینکه «در عکس‌های منتشر شده از ملاقات‌های آمانو وهمکارانش با مقامات کشورمان دقت ‌کنید، در کمال تعجب می‌بینیم که همگی آنها عینکی هستند!»،  در صفحه «اینستاگرام » خود در ادعایی عجیب، این عینک‌ها را ابزار «جاسوسی»  معرفی کرد  و نوشت: «ظاهراً آقایان باید برای بار دیگر - اگر بار دومی برای عبور از این خط قرمز متصور باشد – عینک‌های شاگردان مونیز را مانند موبایل‌هایشان بگیرند!»

دلیل استیضاح آخوندی از نظر یک نماینده مجلس

یک عضو کمیسیون عمران مجلس گفت «استیضاح وزیر راه در شرایط فعلی و با توجه به موانع بسیار بر سر فعالیت این وزیر به صلاح کشور نیست و خواست کمیسیون عمران نیز انجام این استیضاح نیست». محمد دامادی در گفت‌وگو با« ایسنا »تصریح کرد: «ضمن احترام به استیضاح کنندگان باید عرض کنم که اساس این استیضاح به خاطر یک جابه‌جایی در سطح یکی از مدیران کل وزارت راه بود و در اصل ارتباطی به عملکرد وزیر ندارد. البته دلایل دیگری نیز در این استیضاح گنجانده شده اما دلیل اصلی آنها عملکرد وزیر نبوده است».


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • بید ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    کیهان هنوز چاپ میشه؟
  • سیروس ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    دلار کاش بکشه پایین بتونیم خرید کنیم
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    این همه روزنامه چاپ میشه که چی بشه؟؟ کاغذ اسراف می کنیم و بس!
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    به کوری چشم شما بعله@-@
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    می خوای ارز رو از مملکت خارج کنی بی معرفت
  • سیرز ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    موافقم بیایم سمت فضای مجازی که درخت ها برای تولید کاغذ قطع نشوند
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    واقعا که
  • بیژن ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    دمت گرم موافقم با اینترنت نوردی به جای تورق در لای کاغذ روزنامه
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    به همین خیال باش
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    خیلی با نمکی
  • عبدیص ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    صندلی های خالی سازمان ملل در زمان سخنرانی احمدی نزاد خیلی پر معنا تر از صندلی های پر دوران روحانی می باشد
  • عبدی ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    صندلی های خالی سازمان ملل در زمان سخنرانی احمدی نزاد خیلی پر معنا تر از صندلی های پر دوران روحانی می باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس