معاون وزارت‌ خارجه آمریکا گفت بیشتر تحریم‌ها علیه ایران پس از توافق باقی‌ می‌ماند و ما اطمینان حاصل می‌کنیم که هیچ یک از اهرم‌های فشار خود را از دست نخواهیم داد.

به گزارش مشرق، اخبار ویژه روزنامه کیهان را در ادامه می خوانید:


مقام آمریکایی: ایران به خاطر انقلاب 1979 تحریم است

معاون وزارت‌ خارجه آمریکا گفت بیشتر تحریم‌ها علیه ایران پس از توافق باقی‌ می‌ماند و ما اطمینان حاصل می‌کنیم که هیچ یک از اهرم‌های فشار خود را از دست نخواهیم داد.

کریس بکمایر معاون امور هماهنگی در سیاست تحریم‌ها در مصاحبه با نشریه پولیتیکو گفت: بعضی راه‌های کوچک تجاری بازخواهند شد اما بیشتر تحریم‌های آمریکا علیه ایران که بر مبنای حقوق بشر و تروریسم و «انقلاب اسلامی 1979» وضع شده لغو نخواهد شد.
وی می‌افزاید: بیشتر تحریم‌های آمریکا یا به پیش از برنامه هسته‌ای بر‌می‌گردد یا به خود برنامه هسته‌ای ارتباطی ندارد. نمونه‌های کوچکی در این توافق هست که در قالب توافق برداشته خواهند شد. این موارد شامل اجازه صادرات هواپیماهای مسافری غیرنظامی و قطعات آنها، واردات مواد غذایی و صنایع دستی ایران به آمریکا، و فعالیت محدود شرکت‌های تابعه کمپانی‌های آمریکایی در کشورهای خارجی بر مبنای قانون آن کشورها است. اما این موارد میدان عمل بسیار محدودی دارند و در بخش‌های گسترده‌ای تحریم‌های اصلی برداشته نخواهند شد.
بکمایر خاطر نشان کرد: گزندگی تحریم‌های مرتبط با تروریسم و دیگر موارد چون گذشته شدید خواهد بود و ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که با برداشتن تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران هیچ یک از اهرم‌های فشار خود را که برای مقابله با رفتارهای دردسرساز ایران لازم است از دست نخواهیم داد.
وی افزود: یکی از اهداف محوری ما در طول روند مذاکرات حفظ توانایی‌مان برای اعمال سریع و موثر دوباره تحریم‌ها در صورت عمل نکردن ایران به تعهداتش بود. این یعنی ما مکانیزم بی‌سابقه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اعمال سریع و دوباره تحریم داریم و روسیه و چین هم نمی‌توانند آن را وتو کنند. این اقدامی بی‌سابقه در سازمان ملل و یکی از بزرگترین دستاوردهای توافق هسته‌ای بود. در عین حال، ما این توان را هم داریم که تحریم‌های آمریکا را از طریق اقدام فوری در کنگره یا با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری به سرعت دوباره اعمال کنیم.
یادآور می‌شود مجلس نمایندگان روز پنج‌شنبه لایحه جدیدی را تصویب کرد تا با استفاده از آن مانع از لغو تحریم‌های ایران شود پاتریک میهان (نماینده جمهوری‌خواه از پنسیلوانیا) این لایحه را مطرح کرده است. این لایحه پیشنهاد می‌کند که 43/5 میلیارد دلار غرامتی که ایران باید براساس حکم دادگاه‌های ایالات متحده به قربانیان آمریکایی تروریسم بدهد، قبل از لغو تحریم‌ها، باید پرداخت شود.
باراک اوباما نیز در نامه‌ای به سناتور ران ریدن،  وجود بازگشت خودکار تحریم‌ها یا مکانیسم ماشه را یکی از ابزارهای «بی‌سابقه» برای حفظ فشار بر ایران در صورت نقض برجام دانسته و نوشت: «در وهله اول، درک ماهیت بی‌سابقه ماده برگشت‌پذیری خودکار که در این توافق تعبیه شده حائز اهمیت است. این ماده ضمانت می‌کند که شورای امنیت، در صورت اعتقاد آمریکا مبنی بر عدم پایبندی ایران به تعهداتش وفق برجام تحریم‌های سازمان ملل را مجددا اعمال می‌کند و هیچ کشوری نمی‌تواند در بازگشت خودکار این تحریم‌های چند جانبه مانع‌تراشی کند.»

موضع زیگزاگ وزیر اصلاح‌‌طلب که ناگهان حامی سینه‌چاک دولت شد
پس از اعلام وصول طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی به دلیل ناکارآمدی و عدم اجرای وعده‌های داده شده  احمد خرم، وزیر راه دولت اصلاحات برخورد برخی نمایندگان منتقد با اعضای هیئت دولت را کاملا سیاسی خواند و مدعی شد افراد تندروی مجلس با طرح استیضاح اخیر هدفی جز ناکارآمد جلوه دادن دولت یازدهم ندارند.
وی در گفت‌وگو با آفتاب یزد با اشاره به اینکه اصولا استیضاح و سوال باید با هدف ارتقای عملکرد وزیر و وزارتخانه متبوع او باشد، گفت: به طور کلی نمی‌توان ادعا کرد که تندروهای مجلس به دنبال افزایش توان و ظرفیت‌ وزارتخانه‌ها باشند بلکه دقیقا درصدد هستند که مجموع دولت و کابینه یازدهم را ناکارآمد جلوه دهند.
خرم که خود کارنامه سیاهی در دوران تصدی وزارت راه در دوران اصلاحات داشته و فاجعه قطار نیشابور که به کشته و زخمی شدن چند صد نفر از هموطنانمان منجر شد،  یادگار دوران مدیریتی اوست، ظاهرا قضاوت‌های پیشین خود درباره دولت را فراموش کرده و حالا ریل عوض کرده و از در حمایت از دولتی برآمده که تا چندی قبل، علیه او انتقادات تند و آتشینی داشت! به عنوان نمونه وی در یکسالگی دولت یازدهم گفته بود دولت برای همیشه نمی‌تواند افشاگری کند  و این روند می‌تواند نتیجه منفی برای دولت داشته باشد.
احمد خرم در مصاحبه با یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای ضمن بیان اینکه «اگر دولت در این یک سال به توفیقی دست یافته باشد باید تعجب کرد» افزوده بود: می‌توانم بگویم دولت در سیاست خارجی موفق عمل کرده اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.
وی در پاسخ این سوال که «سیاست افشاگری تخلفات سابق می‌تواند ثمربخش باشد؟ گفته بود «این کار را باید در سه چهار ماه اول خدمتش انجام می‌داد. برای همیشه که نمی‌شود افشاگری کرد»، او برعکس امروز که دولت را موفق و استیضاح وزیر ناکارآمد را سیاسی می‌داند در حمله مستقیم دیگری، برنامه دولت را اشتباه خوانده و گفته بود: معتقدم یکی از اشتباهات دولت آقای روحانی این بود که قبل از اینکه بر اوضاع مدیریتی کشور مسلط شود یک برنامه صد روزه ارائه کرد و عنوان کرد که پس از این صد روز وضعیت کشور به خصوص در مسئله معیشت مردم بهتر خواهد شد...
 در کنار این مسئله باید عنوان کنم که مقدمات و زمینه‌های برنامه چهارساله دولت آقای روحانی هم مهیا نیست. برای اینکه دولت به اهداف خود دست پیدا کند چند شرط اساسی وجود دارد، اول اینکه دولت باید از خود «اراده» نشان دهد. خواستن و مطالبه کردن شرط اول است. شرط دوم که اراده را تکمیل می‌کند «دانایی» است، یعنی باید افراد کاربلد و تحصیل‌کرده اراده دولت را پیش ببرند. شرط سوم «توانستن» است؛ یعنی باید توانایی انجام اراده‌های دولت در بین اعضای کابینه وجود داشته باشد. شرط چهارم «شدن» است.
آن زمان خرم به اینکه دولت همه ‌توان خود را بر روی مذاکرات هسته‌ای معطوف کرده و معیشت مردم مغفول مانده هم اشاره کرده بود: «دولت نباید از ابتدا همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد تحریم‌ها قرار می‌داد. اگر دولت با همان همتی که در مذاکرات هسته‌ای از خود نشان داده به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم توجه می‌کرد، بسیاری از مشکلات تاکنون حل شده بود.»
وی سپس در پاسخ به این سوال که «آیا به نظر شما فاصله دولت روحانی با مردم زیاد نشده است؟» گفت: «بله؛ من هم معتقدم چنین اتفاقی افتاده است»!
اما وی درباره شخص وزیر مسکن کنونی که در نقش مدافع سینه‌چاک به میدان آمده بود هم اظهارات جالبی دارد. او 4 ماه قبل گفته بود: «الان هماهنگی لازم بین وزرای اقتصادی وجود ندارد. نمونه‌اش همین مسکن مهر. یک سال و نیم است که دولت می‌خواهد درباره مسکن مهر تصمیم بگیرد که می‌خواهد بالاخره ادامه بدهد یا خیر.!... به نظر من وزیر راه و شهرسازی می‌توانست بهتر عمل کند آقای آخوندی در این مدت وزارتش باید به جای اینکه غصه‌خوار بانک مرکزی باشد، غصه‌خوار وزارت خودش می‌بود.
وزیر اسبق راه گفته بود: نقطه ضعف دولت فعلی همین (سن بالای وزیران) است. باید وزیران تازه‌نفسی انتخاب می‌شدند... تصمیمی که می‌شود در یک هفته گرفت، امروز یک سال طول می‌کشد. دولت باید در تصمیم‌گیری بین بیکاری، رکود و تورم، توازن را برقرار کند و در کنار ایجاد تعادل میان رکود و تورم باید به فکر اشتغال فارغ‌التحصیلان باشد.»
با توجه به اظهارات متناقض و مضحک احمد خرم ظرف چند ماه گذشته تا امروز، پیشنهاد می‌شود دولت ستاد ویژه‌ای به منظور هدایت سینه‌چاکان و حاضران همیشگی مصاحبه تشکیل دهد تا از بروز گاف‌های فاحش و عجیبی مثل سخنان احمد خرم جلوگیری کند!


تمسخر اوباما در بی‌بی‌سی پس از ضرب شست به تروریست‌های سوریه

«روسیه با حمله به مواضع معارضان در سوریه، آمریکا را غافلگیر کرد و آمریکا چاره‌ای ندارد که ماندن بشار اسد یا جنگ با روسیه را بپذیرد».

جان سوپل تحلیلگر بی‌بی‌سی با اشاره به حملات هوایی روسیه به تروریست‌ها در حمص نوشت: کاری که روس‌ها کرده‌اند نباید کسی را شگفت‌زده کند. آنها پیوسته موضع خودشان در حمایت از بشار اسد را روشن کرده‌اند. اینکه تجهیزات نظامی‌شان را به سوریه منتقل کردند بر کسی پوشیده نبود، و خلبانان روس با جنگنده‌هایشان بر شرق مدیترانه نراندند تا فقط دوری زده باشند.
آیا چگونگی اطلاع آمریکایی‌ها از برنامه روسیه به نوعی خیره‌کننده و حیرت‌آور، و در عین حال غیرجدی و پیش پاافتاده نیست؟ یک دیپلمات روس به همتای خود در بغداد تلفن زد و گفت:« ما خبرهای جالبی برای شما داریم.»  بعد یک ژنرال سه ستاره روس از سفارت روسیه خارج می‌شود و در سفارت آمریکا را می‌زند و درخواست می‌کند که وابسته نظامی آمریکا در عراق را ببیند.
بی‌بی‌سی‌ می‌افزاید: او به نظامی آمریکایی می‌گوید که نیروهای روس ظرف یک ساعت حملات خود را آغاز می‌کنند و بهتر است که آمریکایی‌ها محدوده هوایی سوریه را خالی کنند و اگر تجهیزاتی روی زمین دارند آنها را به جایی دیگر ببرند. 60 دقیقه پس از آن بمباران آغاز شد. پوف! این که بگوییم آمریکایی‌ها با این روش نامعمول ارتباط نظامی غافلگیر شده‌اند خیلی ملایم است. با ملاقات «آسمان را خالی کنید»، تصور  آنها این بود که با وجود اختلاف نظر درجه‌ای از همکاری و شفافیت متقابل در کارخواهد بود.
این تحلیلگر نوشت: آیا روس‌ها می‌خواهند گروه دولت داعش را نابود کنند یا اینکه هدفشان سر پا نگاه داشتن بشار اسد است؟ به نظر آمریکایی‌ها این دو با هم خیلی تفاوت دارند، نظر روس‌ها این‌طور نیست. آن‌طور که از شواهد یک روز حمله روس‌ها برمی‌آید به نظر می‌رسد برای روس‌ها گزینه دوم مطرح است. اهداف آنها در مناطقی بوده که داعش در آن حضور ندارد. به بیان دیگر، گروه‌های شورشی دیگر- هر گروه شورشی دیگر مخالف بشار اسد، تحت حمله قرار می‌گیرند. و این سوال مهم دیگری پیش می‌کشد، اینکه اگر روسیه گروه‌های مورد حمایت آمریکا را هدف حمله قرار دهد چه می‌شود؟ چنان ماجرایی پایان خوشی نخواهد داشت. و چه کسی می‌داند چند نیروی ویژه آمریکایی روی زمین درحال کمک به گروه‌های شورشی هستند؟ اگر آنها ببینند که دارند مورد حمله روس‌ها قرار می‌گیرند چه می‌کنند؟ آیا از نیروی هوایی آمریکا درخواست پشتیبانی می‌کنند تا جنگنده‌های روس بدرقه شوند؟
بی‌بی‌سی می‌افزاید: به نظر می‌رسد روسیه فرقی بین گروه‌های مختلف معارض قایل نیست. اگر این گروه‌ها مخالف بشار اسد هستند ممکن است که هدف نیروی هوایی روسیه قرار بگیرند.
بی‌بی‌سی خاطر نشان کرد: پوتین کاخ‌سفید را دور زده است. اوباما به خاطر دو دلی و ابهام سیاستش مورد انتقاد قرار خواهد گرفت. در مقابل ولادیمیر پوتین سیاستی کاملا پیوسته و بی‌تناقض را پیش برده است. او می‌خواهد تنها بندر روسیه در آب‌های عمیق شرق مدیترانه را حفظ کند و برای حفظ آن هر کاری لازم باشد می‌کند. حال انگار آمریکا دو گزینه برای انتخاب دارد- یکی اینکه ریسک رویارویی با روسیه را بپذیرد، یا اینکه بپذیرد قرار نیست بشار اسد جایی برود- انتخاب ساده‌ای نیست.
در همین حال خبرگزاری رویترز در گزارشی ‌نوشت: ارتش سوریه با پشتیبانی نظامیان ایرانی، نیروهای حزب‌الله لبنان و حمایت نیروی هوایی روسیه حمله‌ای بزرگ را در شمال کشور تدارک می‌بیند. گفته می‌شود که در ادامه عملیات نیروی هوایی روسیه، ارتش سوریه خود را برای حمله‌ای سراسری آماده می‌کند. به نظر منابع مطلع، ارتش سوریه در عملیات زمینی  از دو نیروی عمده یاری می‌گیرد؛ افراد شبه نظامی حزب‌الله لبنان و سربازان ایرانی. هدف آنها اعاده تسلط رژیم بشار اسد بر مناطقی است که در برابر شورشیان مسلح از دست داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس