حسین شریعتمداری با انتقاد ادامه سفر رئیس جمهور به نیویورک پس از ضایعه شهادت صدها تن از حجاج ایرانی در منا گفت:ادامه سفر ایشان علاوه بر آن که در عرف دیپلماتیک اقدامی غیرقابل توجیه تلقی می شود، اهانت به مردم و بی اعتنایی به جانباختگان و خانواده های آنان نیز هست.

به گزارش مشرق، سرپرست موسسه کیهان با انتقاد از ادامه یافتن برنامه سفر رئیس جمهور به نیویورک بعد از فاجعه بزرگ منا، گفت: پس از وقوع ضایعه جانسوز منا و شهادت صدها تن از حجاج ایرانی، انتظار آن بود که رئیس جمهور بلافاصله سفر خود را متوقف کرده و به کشور بازمی گشت.

وی افزود: ادامه سفر ایشان علاوه بر آن که در عرف دیپلماتیک اقدامی سئوال برانگیز و غیرقابل توجیه تلقی می شود، اهانت به مردم و بی اعتنایی به جانباختگان فاجعه منا و خانواده های آنان نیز هست.

شریعتمداری تصریح کرد: این بی اعتنایی در حالی است که روسای کشورهای دیگر در مواردی بسیار کم اهمیت تر از ضایعه بزرگی که برای مردم ایران اتفاق افتاده است، بلافاصله سفر و برنامه های از قبل برنامه ریزی شده خود را متوقف کرده و به منظور ابراز همدردی و همراهی با ملت خویش به کشورهای خود بازگشته اند.

وی گفت: به عنوان مثال بعد از گروگان گرفتن دادستان استانبول، رئیس جمهور ترکیه برنامه سفر خود به رومانی را نیمه تمام گذاشت و به کشورش برگشت. یا اوباما رئیس جمهور آمریکا که در مرخصی سالیانه به سر می برد بعد از شنیدن خبر تیراندازی در یک مدرسه آمریکا و کشته شدن چند دانش آموز، برنامه خود را لغو و به کاخ سفید بازگشت.

مدیرمسئول روزنامه کیهان  ادامه داد: پادشاه اردن هم که در سفر آمریکا به سر می برد زمانی که خبر سوزاندن خلبان اردنی توسط داعش را شنید سفر خود را نیمه تمام گذاشت و به کشورش بازگشت. حتی حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان پس از کشته شدن چند نظامی افغانستانی توسط نیروهای آمریکایی بلافاصله سفر به چین را در میانه راه رها کرد و به کابل برگشت.

وی تاکید کرد: این یک اصل شناخته شده دیپلماتیک است و تعجب آور است بعد از فاجعه جانسوز شهادت و مجروح شدن صدها تن از حجاج ایرانی، آقای روحانی که از قضا بیش از همه روسای جمهور قبل بر رعایت مبانی دیپلماتیک و حفظ حرمت مردم ایران در جهان تاکید می ورزند، همچنان برنامه های عادی سفر خود را ادامه دادند.

شریعتمداری در پایان افزود: این بی اعتنایی زمانی دردناک تر می شود که حتی آقای ظریف وزیر امورخارجه نیز که همراه رئیس جمهور در سفر نیویورک به سر می برد، به ایران بازنگشت در حالی که به دلیل کشته و مجروح شدن صدها حاجی ایرانی در کشور سعودی به طور طبیعی ایجاب می کرد وزیر امور خارجه کشور برای پیگیری مسائل به کشور بازگردد نه این که وزیر بهداشت و ارشاد مامور پیگیری مسئله و سفر به عربستان شوند که متاسفانه دولت سعودی حتی ویزا هم به آنها نمی دهد.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 37
  • رضه ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    واقعا برای من بسیار عجیب بود که چطور با این فاجعۀ بزرگ روال عادی سفر رییس جمهور ادامه پیدا کرد...
  • دلسوخته ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    با سلام حقا که حرف دل ما را زدید خدا نگهدار اقای شریعتمداری باشه که در هر حالی حرف حق می زنه.
  • ناشناس ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    ؟
  • محمد ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    آقای شریعتمدار پس کی در سازمان ملل عمق فاجعه را به جهانیان گوشزد کند
  • ناشناس ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    دربین مسئولان رده بالامثل رئیس جمهورنخست وزیرووزیرامورخارجه رسم است اگرمردم کشورشان دچارحادثه ای بشوندودرسفرخارج ازکشور باشندسفروبرنامه های خودراسریع لغووبه کشورخودبازمیگرددحتی اگرتعدادی انگشت شماری ازپنج نفربه بالاازشهروندانشان کشته شوندولی متاسفانه باوقوع این حادثه سنگین که شایدصدهانفرازمردم مسلمان کشورمظلومانه جان باخته باشندولی کسی سفرخودراناتمام نگذاشت متاسفم
  • ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    و همين طور وزير اومر خارجه
  • مهدی مرادیفر ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    روحانی میبایست پس از شنیدن فاجعه منا سفر خود را کنسل میکرد وبه کشور باز میگشت واین رفتار سعودی های وهابی را بدلیل ندادن ویزا به وزیر ارشاد را بی جواب نگذارند
  • ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    نمی رفت که عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی و بقیه واقعه منا رو همونجور که میخان برای افکار عمومی دنیا تعریف کنند.
  • طاهری ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    ترک کردن اجلاس وبرگشت به ایران مطمئنا بهتر از ادامه آن بود با بستن رمان سیاه و حرف زدن داغ این خانواده ها تسکین نمی یابد.
  • محسن ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 0
    اقاى شريمتدارى مگر رئيس جمهور معاون ندارد خوب معاونين رييس جمهور كارهاى ريئس جمهور انجام ميدهند
  • User ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    وقتی همه ی مسئولین ذیربط در تهران حضور دارند و کمیته ای مخصوص برای پیگیری فاجعه تشکیل شده، واقعا چه لزومی داره آقای روحانی در تهران باشند؟
  • ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    تندروها در ایران به شدت نگران نزدیکی دولت ایران به امریکا و اروپا و تقویت اقتصاد ایران هستن که باعث میشه دیگه نتونن جنگ ستیزی ها علیه متحدین غرب در منطقه رو ادامه بدن...
  • ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    کجا نمی رفت روحانی باید سفر را نمیه تمام می گذاشت و به ظریف دستور می داد بجای خودش کارها را پیگیری کنه نه اینکه خودش برنامه هاش را ادامه بده یعنی شما این واقعیت را درک نمی کنید
  • ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    بله معاونین یعنی همون وزیر خارجه باید در نیویورک کا را دنبال می گرد و روحانی به کشور باز می گشت یعنی سخن به این واضحی اینقدر برای شما مبهمه
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    0 0
    لزوم اش احترام به ملت ایرانه وزیر خارجه باید در نیویورک کار را دنبال می گرد و روحانی به کشور باز می گشت یعنی سخن به این واضحی اینقدر برای شما مبهمه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس